/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Svinghjul afmontering
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-03-06 23:22

Jeg kan ikke få svinghjulet af fruens CB450S med det forhåndværende søm
(gasbrænder og hammer). Tør jeg slå til, eller skal jeg hive motoren bag
i bilen og køre til nærmeste MC mekaniker og tigge?

Manualen siger 'remove the flywheel using a rotor puller' der vel i
praksis er en 20mm bolt med fingevind (ligner 1,5 mm stigning).

--
vh
Torben

 
 
Armand (14-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-03-06 00:51

Torben Scheel skrev:
> Jeg kan ikke få svinghjulet af fruens CB450S med det forhåndværende søm
> (gasbrænder og hammer). Tør jeg slå til, eller skal jeg hive motoren bag
> i bilen og køre til nærmeste MC mekaniker og tigge?
>
> Manualen siger 'remove the flywheel using a rotor puller' der vel i
> praksis er en 20mm bolt med fingevind (ligner 1,5 mm stigning).
>

Svjh passer Oliefilterbolten!
Aftrækkere bruges ved at forspænde og efterfølgende give et gok i enden,
hvorefter man qua efterfølgende videre-forspænding vil registrere at
allerede første gok har haft sin effekt.
Mindre end 5 "ture" er erfaringsmæssigt nok!

--
Armand.



Ukendt (14-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-03-06 07:19


Armand skrev i meddelelsen ...

>Aftrækkere bruges ved at forspænde og efterfølgende give et gok i enden,
>Mindre end 5 "ture" er erfaringsmæssigt nok!


Fint nok på en glidelejret krumtap, men med en kuglelejret krumtap er slag
et "no go", med mindre selvfølgelig, at lejerne alligevel skal skiftes.

Pas også på med sammenpressede krumtappe, jeg har en B40 krumtap med "fast"
plejlstang på samvittigheden

mvh
Orla



Bjørn S (14-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 14-03-06 09:18

Armand wrote:

> Svjh passer Oliefilterbolten!

På min NTV er den 22 mm, som jeg husker det. Da jeg ikke fandt en passende
bolt, og heller ingen gevindbakke, havde vi en gammel snittap liggende på
arbejde som (heldigvis) fungerte fint til formålet. Den overlevede, og
svinghjulet kom af

--
/Bjørn - med NTV restaurering på gang





Torben Scheel (14-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-03-06 09:18

Armand wrote:

> Svjh passer Oliefilterbolten!

Aha! Det lyder sandsynligt - godt med noget modelspecifik erfaring hér

Jeg har ellers brudt mit hoved med aftrækker til cykelpedalarm, 20mm
aksel til MTB osv - men har ikke fundet noget i husholdningen der kan
bruges. Til gengæld har jeg nu værktøj til afmontering af kobling - en
holder lavet af kraftigt vinkeljern og en "specialrørnøgle" til den
underlige 4-hakkede møtrik lavet af et rør i passende diameter med et
par indvendige paler slagloddet på.

> Aftrækkere bruges ved at forspænde og efterfølgende give et gok i enden,
> hvorefter man qua efterfølgende videre-forspænding vil registrere at
> allerede første gok har haft sin effekt.
> Mindre end 5 "ture" er erfaringsmæssigt nok!
>
Tak for beskrivelsen - jeg ville nok være tilbøjelig til at slå på
kanten af svinghjulet, men er selvfølgelig bange for at skade krumtap
eller svinghjul.

Der er iøvrigt ikke fundet spåner eller andre grumme ting i motoren, så
håbet er lysegrønt. Især efter jeg vandt auktionen på "indmad" :
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8044489804&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1
En ny balancekæde koster ca. 52 euro - så jeg vover det ene øje og
sætter brugt på, hvis det ellers ser fornuftigt ud.

--
vh
Torben

Torben Scheel (14-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-03-06 15:26

Torben Scheel wrote:
>
> Der er iøvrigt ikke fundet spåner eller andre grumme ting i motoren, så
> håbet er lysegrønt. Især efter jeg vandt auktionen på "indmad" :
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8044489804&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Så kom jeg ind til spånerne.. det forreste balancehjul (der sidder 2
kædetrukne) var kæntret, akslen det sad på slidt konisk, balancekæden
knækket og kilet fast under det skæve hjul. Selve blokken har lidt lidt
overlast, da der ikke er plads til at balancehjulet kæntrer. Der er
kraftige slidspor på begge sider ned til ca. 1,5-2 mm's dybde. Der er
ikke skader på akslens lejring eller andet.

Kan jeg lave en flade på den ødelagte aluoverflade med noget kemisk
alu/aluepoxy, eller risikerer jeg at det løsner sig i det hårde miljø?
Alternativt forestiller jeg mig at fladerne kan planes hos et
maskinværksted, og spillerummet udlignes med store stålskiver. Jeg
kender en med adgang til den slags maskiner, så det _behøver_ ikke blive
så dyrt.

--
vh
Torben

Armand (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-03-06 00:41

Torben Scheel skrev:
>
>
> Så kom jeg ind til spånerne..

v.h.a. oliefilterbolten??

> .........det forreste balancehjul (der sidder 2
> kædetrukne) var kæntret, akslen det sad på slidt konisk, balancekæden
> knækket og kilet fast under det skæve hjul. Selve blokken har lidt lidt
> overlast, .... kraftige slidspor på begge sider ned til ca. 1,5-2 mm's
> dybde. Der er ikke skader på akslens lejring eller andet.
> Kan jeg lave en flade på den ødelagte aluoverflade med noget kemisk
> alu/aluepoxy, eller risikerer jeg at det løsner sig i det hårde miljø?
> Alternativt forestiller jeg mig at fladerne kan planes hos et
> maskinværksted, og spillerummet udlignes med store stålskiver. Jeg
> kender en med adgang til den slags maskiner, så det _behøver_ ikke blive
> så dyrt.

Øhh?
Bliver lige nødt til at kigge på interiørets opbygning in real live.
Vender tilbage efter at have været i værkstedet!

--
Armand.





Torben Scheel (15-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-03-06 06:53

Armand wrote:
>
> v.h.a. oliefilterbolten??

Jeps, den passede

> Øhh?
> Bliver lige nødt til at kigge på interiørets opbygning in real live.
> Vender tilbage efter at have været i værkstedet!
>
Balancehjulet sidder mellem 2 støbte aluflader hvor det passer præcist i
bredden. Min er skadet på de støbte flader i et femmer-stort område
fordi hjulet har kørt skævt - dvs. fladerne er ujævne. Spørgsmålet går
på om en "kemisk-metalstøbning" vil holde (den er nem at lave) eller om
jeg skal splitte det hele ad og få planet overfladerne og lægge shims
imellem. Shimsmetoden vil helt sikkert holde, men kræver naturligvis
total adskillelse.

Alternativt må jeg i markedet efter et brugt motorhus (jeg _kan_ ikke få
mig selv til at kalde den tyndvæggede aluballon for en motorblok)..

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408558
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste