Er jeg blevet snydt?
Fra : mx51160

Dato : 13-03-06 07:16

Hej gruppe,

Jeg købte for 2 mdr siden en billig bil, og fik afvide at den først
skule synes til januar igen. Men nu er dn blevet indkaldt til syn i
April. Så sælger har jo snydt mig. Er der noget jeg kan gøre ved
dette??

Fra : KASO

Dato : 13-03-06 07:54

> [...]
>skule synes til januar igen. Men nu er dn blevet indkaldt til syn i
>April. Så sælger har jo snydt mig. Er der noget jeg kan gøre ved

Kun hvis du kan bevise, at han har opgivet en forkert synsdato. Eftersom du
har fået en registreringsattest på bilen, har du allerede kunnet se det på
denne (indkaldelsen sker altid ifht. 1. indregistreringsdato - uanset om
forrige syn har været forsinket - undtagen, hvis man aktivt går ind for at
få ændret synsdatoen - men det er vist sjældent).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-06 07:56

"mx51160" <tigerdyr77@hotmail.com> skrev :

>Er der noget jeg kan gøre ved dette??

Næeh ...

Det er jo bare at køre til syn, og overstå det lille problem ;)

Din bil skal jo principielt altid være i stand til at gå gennem et syn
uden videre problemer ;)

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Teddy

Dato : 13-03-06 08:06

[...]

Snydt og snydt... I har jo åbentbart misforstået synsreglerne begge 2.

Og så er det jo bare at syne den nu i april. så har du jo 2 år igen til
næste syn.

Teddy

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 09:09

Se færdselsstyrelsens website http://www.fstyr.dk/sw28673.asp.

Lidt nede på siden står der:

Har din bil været til et frivilligt periodisk syn?
Har du - eller den tidligere ejer - været til et frivilligt syn med bilen
mere end 6 måneder før bilens månedsdato, erstatter det frivillige syn IKKE
det kommende periodiske syn, og bilen indkaldes efter dens månedsdato. Er
der efter synet ikke blevet afleveret en anmeldelsesblanket med godkendelsen
til motorkontoret, er synet ikke registreret korrekt. For at ændre det kan
du ringe til os på telefon 70 12 90 40 mellem kl. 9 - 15.

Hilsen Torben

Fra : Basil Fawlty

Dato : 13-03-06 15:43

mx51160 skrev d. 13-03-2006 i meddelelse
> [...]

> skule synes til januar igen. Men nu er dn blevet indkaldt til syn i
> April. Så sælger har jo snydt mig. Er der noget jeg kan gøre ved

Som de andre også skriver, så er du sikkert ikke blevet bevidst snydt,
men der er ikke så mange der kender reglen om at det er en skæringsdato
sat omkring 1. indreg. der tæller (medmindre man bevidst har udfyldt at
dette skal ændres).
Utroligt mange tror at når den er synet, er der præcis 2 år til næste
syn, det ville også være alt for let hvis det var sådan
Jeg har selv lige været "fanget" i den misforståelse med samme scenarie
som det du beskriver.
Kai