/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Alternativ batteritest
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-03-06 16:51

Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?

Har ingen måleapparater. Og det er søndag eftermiddag.

Da den skulle starte kørte den lige en enkelt omgang, og så
ville den ikke mere.

Nå, så på med laderen, og den går pænt op i amp..

Men nu, efter over en time lader den stadig på med mellem 4 og 5 amp.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

 
 
Preben Andersen (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 12-03-06 17:02


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:dv1g21$2hi0$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?
>
> Har ingen måleapparater. Og det er søndag eftermiddag.
>
> Da den skulle starte kørte den lige en enkelt omgang, og så
> ville den ikke mere.
>
> Nå, så på med laderen, og den går pænt op i amp..
>
> Men nu, efter over en time lader den stadig på med mellem 4 og 5 amp.



Hvis der er propper i, kan du skrue dem af og se om cellerne ser pæne
ud. Tag laderen fra inden du gør det, og lad så være med at tænde en
tændstik for at se, samtidig med at du stikker snuden hen over batteriet


mvh
Preben



Finn Guldmann (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-03-06 17:33

Preben Andersen skrev:
> Hvis der er propper i, kan du skrue dem af og se om cellerne ser pæne
> ud. Tag laderen fra inden du gør det, og lad så være med at tænde en
> tændstik for at se, samtidig med at du stikker snuden hen over batteriet
>
>
Der er vand på alle cellerne, så jeg kan ikke se indmaden. Og det er
ikke et af dem med "klare" siden så man kan se det den vej.

Men jeg ved så ikke om jeg har tolket mærkningen rigtig. Men til mig at
se er det sat i engang i 2001. (?)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Thomas Rasmussen (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 12-03-06 17:02

Finn Guldmann wrote:
> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?
>
> Har ingen måleapparater. Og det er søndag eftermiddag.
>
> Da den skulle starte kørte den lige en enkelt omgang, og så
> ville den ikke mere.
>
> Nå, så på med laderen, og den går pænt op i amp..

Hvad er pænt op i amp? 5? 10?

> Men nu, efter over en time lader den stadig på med mellem 4 og 5 amp.

Husk lige på at hvis dit batteri var helt fladt så skal der lades længe.
Fx. et alm. 60Ah batteri skal lades i 30 timer med 5A (give and take,
mange ladere drosler ned, så den egentlig skal lade mere endnu).

Den nemmeste test er at lade det helt op, lade det stå et par timer
(uden brug) og så måle spændingen, skal gerne være 12-12.5V, derefter
kan du prøve at smide det på vognen og måle spændingen mens du starter,
den skal helst ikke falde mere end 1V. Hvis den falder meget hurtigt til
under 10V så er der en celle der er smuttet... men uden voltmeter kommer
du altså ikke langt.

Thomas


Finn Guldmann (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-03-06 17:26

Thomas Rasmussen skrev:
>> Nå, så på med laderen, og den går pænt op i amp..
> Hvad er pænt op i amp? 5? 10?
>
Skulle lige ud og kigge.

Den startede oppe over 8 amp., det højeste instrument kan vise er 10 amp.

>> Men nu, efter over en time lader den stadig på med mellem 4 og 5 amp.
> Husk lige på at hvis dit batteri var helt fladt så skal der lades længe.
> Fx. et alm. 60Ah batteri skal lades i 30 timer med 5A (give and take,
> mange ladere drosler ned, så den egentlig skal lade mere endnu).
>
Siden jeg skrev første indlæg er den faldet ½ amp.

> Den nemmeste test er at lade det helt op, lade det stå et par timer
> (uden brug) og så måle spændingen, skal gerne være 12-12.5V, derefter
> kan du prøve at smide det på vognen og måle spændingen mens du starter,
> den skal helst ikke falde mere end 1V. Hvis den falder meget hurtigt til
> under 10V så er der en celle der er smuttet... men uden voltmeter kommer
> du altså ikke langt.
>
Den der er udover mine muligheder. Jeg har ingen voltmeter.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Jørgen M. Rasmussen (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 12-03-06 19:26


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:dv1i2s$2ijh$1@newsbin.cybercity.dk...


> Den der er udover mine muligheder. Jeg har ingen voltmeter.
>
Lad på det, sæt det i bilen, starter den?, kør en tur på 30-50 km for lade
det helt op, vent og se om den starter senere, i morgen. Gør den ikke, smid
et andet i.



Finn Guldmann (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-03-06 19:35

Jørgen M. Rasmussen skrev:
>> Den der er udover mine muligheder. Jeg har ingen voltmeter.
> Lad på det, sæt det i bilen, starter den?, kør en tur på 30-50 km for lade
> det helt op, vent og se om den starter senere, i morgen. Gør den ikke, smid
> et andet i.
>
Nu får den lov at stå natten over. Og så må jeg se hvad den vil i morgen.

Jeg kan alligevel ikke købe et nyt batteri, til en pris jeg vil betale,
i dag.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Uffe Ravn (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 12-03-06 23:05

Finn Guldmann wrote:

> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?
>
> Har ingen måleapparater. Og det er søndag eftermiddag.

Sæt batteriet til ladning natten over, hvie en af cellerne bobler markant
mindre end de andre, er den celle faldet sammen.

Ligledes vil en celle der er klappet sammen, nogle gange have knap så lav
vædskestand som de andre, hvis eller mande der fyldte på sidst gjorde sit
arbejde ordenligt.

Mvh. Uffe Ravn



Finn Guldmann (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 13-03-06 00:17

Uffe Ravn skrev:
>> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?
>> Har ingen måleapparater. Og det er søndag eftermiddag.
> Sæt batteriet til ladning natten over, hvie en af cellerne bobler markant
> mindre end de andre, er den celle faldet sammen.
> Ligledes vil en celle der er klappet sammen, nogle gange have knap så lav
> vædskestand som de andre, hvis eller mande der fyldte på sidst gjorde sit
> arbejde ordenligt.
>
Den er sat til ladning for natten. Skal nok lige ud og kigge til den
inden man går i seng.

Men i og med at den ikke er kommet under 3-4 amp efter flere timers
ladning kan jeg vel godt gå ud fra at det er batteriet den er gal med?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Uffe Ravn (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 13-03-06 00:26

Finn Guldmann wrote:

> Men i og med at den ikke er kommet under 3-4 amp efter flere timers
> ladning kan jeg vel godt gå ud fra at det er batteriet den er gal med?

Ikke før i morgen.

Mvh. Uffe Ravn



Broegger (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 13-03-06 09:08

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev news:dv1g21$2hi0$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?

Hvis du har en vægtfyldemåler kan den hjælpe dig. Ellers kan du se om
væsken er grumset brun i en eller flere celler. Er den det, er batteriet
dødt.

En anden test er at dreje starteren med bilen i gear og koblingen nede.
Kobl forsigtigt ind. Hvis du "føler" starteren dør meget hurtigt, så er
det slut med bat.
HUSK LIGE AT TRÆDE HÅRDT PÅ BREMSEN SAMTIDIG!

Ellers, kør forbi den lokale autoelektrikker, han kan teste dit batteri
på 2 min. Men sørg for det er helt opladet.

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Finn Guldmann (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 13-03-06 10:54

Broegger skrev:
>> Hvordan finder man ud af om ens batteri er faldet sammen?
>
> Hvis du har en vægtfyldemåler kan den hjælpe dig. Ellers kan du se om
> væsken er grumset brun i en eller flere celler. Er den det, er batteriet
> dødt.
>
Nu har jeg jo ikke sådanne måle apparater, sådan en test kan jeg ikke lave.

Men væsken så "ren" ud da jeg kiggede.

> En anden test er at dreje starteren med bilen i gear og koblingen nede.
> Kobl forsigtigt ind. Hvis du "føler" starteren dør meget hurtigt, så er
> det slut med bat.
> HUSK LIGE AT TRÆDE HÅRDT PÅ BREMSEN SAMTIDIG!
>
Selv uden brug af kobling var det sådan set det der skete i går da jeg
prøvede at starte.

Den tørnede en omgang eller to, også var der bare slet ingen liv i den mere.

> Ellers, kør forbi den lokale autoelektrikker, han kan teste dit batteri
> på 2 min. Men sørg for det er helt opladet.
>
Hvis tegnene, nu når jeg skal ud og prøve igen, viser at det højest
sansynligt er batteriet tror jeg end ikke jeg kører forbi og får målt
efter. Så bliver det noget med kurs direkte mod nærmeste thansen efter
et nyt batteri.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Broegger (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 13-03-06 13:09

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev
news:dv3fet$ijf$1@newsbin.cybercity.dk:

> Hvis tegnene, nu når jeg skal ud og prøve igen, viser at det højest
> sansynligt er batteriet tror jeg end ikke jeg kører forbi og får målt
> efter. Så bliver det noget med kurs direkte mod nærmeste thansen efter
> et nyt batteri.

Lyder som en ganske fornuftig ide!

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste