/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB 750F hvad skal jeg kigge efter
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 12-03-06 11:36

Jeg skal ud og kigge på en CB 750F (den med anderøv), men da jeg ikke
ved så meget på forhånd om cyklen, ville jeg lige vide om der er
noget jeg skal kigge/lytte specielt efter...??

Nogle ting der altid går i stykker på denne model??

Nogle dyre sliddele jeg skal checke??

På forhånd tak
MVH.
Lundberg


 
 
Lasse Nygaard (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Nygaard


Dato : 12-03-06 12:20

k.lundberg@get2net.dk skrev:
> Jeg skal ud og kigge på en CB 750F (den med anderøv), men da jeg ikke
> ved så meget på forhånd om cyklen, ville jeg lige vide om der er
> noget jeg skal kigge/lytte specielt efter...??
>
> Nogle ting der altid går i stykker på denne model??
>
> Nogle dyre sliddele jeg skal checke??
>
> På forhånd tak
> MVH.
> Lundberg
>
Hvis motoren er i god stand, burde der ikke være de helt store
faldgrupper på den, den er jo næsten perfekt :)

Ukendt (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-03-06 17:26


k.lundberg@get2net.dk skrev i meddelelsen
<1142159759.678267.90260@e56g2000cwe.googlegroups.com>...
>Jeg skal ud og kigge på en CB 750F (den med anderøv), men da jeg ikke
>ved så meget på forhånd om cyklen, ville jeg lige vide om der er
>noget jeg skal kigge/lytte specielt efter...??

>Nogle ting der altid går i stykker på denne model??

Ikke specielt, men..... den er altså oldgammel, så alt kan potentielt være
galt :-|

>Nogle dyre sliddele jeg skal checke??

Forgaffelrør, de koster kassen ! Tjek for rustgrater og slid. Blå/grå røg
fra udstødningen > opslidt motor.

mvh
Orla





Ole (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 12-03-06 18:42

Lyt til knastkæderne. Strammerne har det med at blive "møre" og slidte.
De er ikke så vanskelige at skifte, men er temmelig dyre (og derfor heller
ikke lette at finde brugte i ordentlig stand).

mvh Ole

<k.lundberg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1142159759.678267.90260@e56g2000cwe.googlegroups.com...
Jeg skal ud og kigge på en CB 750F (den med anderøv), men da jeg ikke
ved så meget på forhånd om cyklen, ville jeg lige vide om der er
noget jeg skal kigge/lytte specielt efter...??

Nogle ting der altid går i stykker på denne model??

Nogle dyre sliddele jeg skal checke??

På forhånd tak
MVH.
Lundberg



Bruno lind (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 12-03-06 21:55

hvad årgang?



<k.lundberg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1142159759.678267.90260@e56g2000cwe.googlegroups.com...
Jeg skal ud og kigge på en CB 750F (den med anderøv), men da jeg ikke
ved så meget på forhånd om cyklen, ville jeg lige vide om der er
noget jeg skal kigge/lytte specielt efter...??

Nogle ting der altid går i stykker på denne model??

Nogle dyre sliddele jeg skal checke??

På forhånd tak
MVH.
Lundberg



Kenneth Østrup (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 13-03-06 17:34

k.lundberg@get2net.dk wrote:
> Jeg skal ud og kigge på en CB 750F (den med anderøv), men da jeg ikke
> ved så meget på forhånd om cyklen, ville jeg lige vide om der er
> noget jeg skal kigge/lytte specielt efter...??
>
> Nogle ting der altid går i stykker på denne model??
>
> Nogle dyre sliddele jeg skal checke??
>

Hej,

Som nogle andre allerede har skrevet, så lyt efter knastkæderne *og*
primærkæde. Det giver en tydelig raslelyde fra motoren.

Hvis knastkædestrammere og knastkæder er blevet slidt kan det kræve
adskildelse af motorblokken for at skifte både kæder og spændere.
Det kan blive en meget dyr omgang hvis man giver hele motoren en tur,
skal jeg hilse og sige

Jeg går ud fra at det er en CB750F DOHC model vi snakker om, så er det
også vigtigt du lige er obs på at koblingen kan rasle på disse motorer i
frigear. Det er helt normalt. Det skulle forsvinde når du tager koblingen.

Alternativt kan du altid købe en ekstra motor i fra eBay. Det kostede
mig 1.800 kr for en CB900F motor inklusiv oliekøler.

Det er også meget normalt at disse motorer bruger olie, men hvis den
bruger over 500cl pr. 1000 km er tiden nok inde til skift af olietyve og
honing+stempelringe.


De fleste ting jeg nævner er specifikt til CB750F KZ fra '79-84, "Bol
d'Or" serien. Hvis det er en CB750 F1 SOHC du snakker om så er de fleste
tips også gældene.

Håber ikke jeg har skræmt dig væk, trods de barske ord er det skam noget
fin mekanik.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup

Website: <http://riceboiler.com/>
Fotogalleri: <http://bronson.dk/>

Christer Waleryd (14-03-2006)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 14-03-06 09:23

På Mon, 13 Mar 2006 17:34:18 +0100, skrev Kenneth Østrup
<ks@FJ3RNskysovs.com>:

> k.lundberg@get2net.dk wrote:
>> Jeg skal ud og kigge på en CB 750F (den med anderøv), men da jeg ikke
>> ved så meget på forhånd om cyklen, ville jeg lige vide om der er
>> noget jeg skal kigge/lytte specielt efter...??
>> Nogle ting der altid går i stykker på denne model??
>> Nogle dyre sliddele jeg skal checke??
>>
>
> Hej,
>
> Som nogle andre allerede har skrevet, så lyt efter knastkæderne *og*
> primærkæde. Det giver en tydelig raslelyde fra motoren.
>
> Hvis knastkædestrammere og knastkæder er blevet slidt kan det kræve
> adskildelse af motorblokken for at skifte både kæder og spændere.
> Det kan blive en meget dyr omgang hvis man giver hele motoren en tur,
> skal jeg hilse og sige
>
> Jeg går ud fra at det er en CB750F DOHC model vi snakker om, så er det
> også vigtigt du lige er obs på at koblingen kan rasle på disse motorer i
> frigear. Det er helt normalt. Det skulle forsvinde når du tager
> koblingen.
>
> Alternativt kan du altid købe en ekstra motor i fra eBay. Det kostede
> mig 1.800 kr for en CB900F motor inklusiv oliekøler.

Jeg tror motorindfæstningen er relativt identisk på 750/900/1100, dersom
man skulle komme i skade for at få fat i den forkerte størrelse
Det sidder i allefall en 1100 i min 750 (der for sikkerheds skyld har
dekaler fra en 900).

> Det er også meget normalt at disse motorer bruger olie, men hvis den
> bruger over 500cl pr. 1000 km er tiden nok inde til skift af olietyve og
> honing+stempelringe.

Ventiltætningene mine var dårlige på en tidligere 750, den drak endel olie
på autobahn-køring. Let at bytte.

> De fleste ting jeg nævner er specifikt til CB750F KZ fra '79-84, "Bol
> d'Or" serien. Hvis det er en CB750 F1 SOHC du snakker om så er de fleste
> tips også gældene.
>
> Håber ikke jeg har skræmt dig væk, trods de barske ord er det skam noget
> fin mekanik.

Jups, fine maskiner!

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon '5? T24 OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

k.lundberg@get2net.d~ (14-03-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 14-03-06 14:07

Tak for de mange gode råd, jeg fik sælgeren til at starte maskinen,
der ellers har stået stille i et års tid, og bortset fra bundkædens
rasten, og den ene cylinder der først kom med, når man lirkede lidt
med tæntrørshætten, var der ikke det helt store at brokke sig over.
Jeg får den også til en god pris, så et par nye tændrør og en
kabunade-rensning kan man vel regne med.

Jeg får desuden en ekstra motor med, der efter sigende skulle være
mindre slidt end den første...

Jeg har derfor besluttet mig for at blive den lykkelige ejer af en
Honda cb 750F (miniBold'Or)...

Tak
Lundberg


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408558
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste