genatatoren
Fra : KO

Dato : 11-03-06 12:41

500 meter fra hjemmet stod min Ford Mondeo lige pludselig stille! Motoren
gik ud af sig selv. Efter lidt startforsøg, blev der prøvet med startkabler,
dejligt med hjælpsomme folk. Men det hjælp ikke. Dansk Autohjælp kom så,
efter godt en times ventetid. Prøvede med en "booster" og der kom lidt liv.
Efter en sej start, kom der liv i dyret i ca. 5 sek. Så døde den ign. Han
dømte værksted med det samme. Så nu har jeg ikke bil de næste mange dage :(

Kan det være generatoren? Der lyste godt nok ikke nogen lampe i
instrumenthuset!

Kan jeg ikke godt gå ud fra det er bilforhandleren som dækker udgifterne?
Den kom hen på det værksted han bruger, efter aftale med ham. Den er købt
for 2½ uge siden.

Bilen er en Ford Mondeo 1,8i fra 1994 med 237.000 km på bagen.

Fra : Per

Dato : 11-03-06 12:55

> Kan jeg ikke godt gå ud fra det er bilforhandleren som dækker udgifterne?
> Den kom hen på det værksted han bruger, efter aftale med ham. Den er købt
> for 2½ uge siden.

Er den købt hos forhandler for 2½ uge siden, så skal du ikke bekymre dig om
noget som helst Ud over at det kunne være interessant at vide hvad
der er kommet til den.
Medmindre du har fraskrevet dig garanti på bilen (Hvis det overhovedet kan
lade sig gøre) er der rigtig gode garantibetingelser på brugte biler -
uanset hvad der står i købskontrakten.
Nogle forhandlere skriver f.eks. "2 måneders 100% garanti herefter 1 måneds
50% garanti - eller lignende.. Det holder IKKE iflg. købeloven.. Dette link
er ret interessant, og der er mange der ikke ved det:
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad/

Vh. Per

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-03-06 14:21

"Per" <per.ladingFJERN@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse

> Medmindre du har fraskrevet dig garanti på bilen (Hvis det overhovedet kan
> lade sig gøre) er der rigtig gode garantibetingelser på brugte biler -

Host-host, gu' er der ej, med mindre du har skriftelig garanti, købeloven
omhandler nemlig kun reklamationsret - ret til at brokke sig. Hvis han
stiller sig på "bagbenene", og henviser til det er "normal", naturlig slid
på en bil i den alder, til den pris el. den er misbrugt, dårligt
vedligeholdt, kan du blive nød til civil retsag for at hente noget, du kan
ikke reparere dig til en ny bil - sådant er købeloven. Også om det så bare
er 2 dage efter køb, Forbrugerrådet behøves han ikke engang rette sig efter,
de har ingen magt, se fx. sagerne med BTbiler, DanmarkBilligsteBiler eller
hvad han nu kalder sig :(. Det er en udbredt misforståelse at købeloven =
garanti, sådan blev den tolket tidl. da det var 1 år, men efter at den blev
EU-harmoniseret og udvidet til 2 år, er mange handlende begyndt at rette sig
efter lovens "bogstav". Det siger at i et ½ år efter køb, er det sælger som
skal bevise, fejlen ikke var der v. købet. Det gider mange brugtvognssælgere
ikke bøvle med, så de giver ½ garanti - færdig.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-06 15:39

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for 2½ uge siden.
>
> Bilen er en Ford Mondeo 1,8i fra 1994 med 237.000 km på bagen.

Tror ikke det er generatoren, så ville det nok ikke ske så pludseligt. Jeg
kunne mistænke batteriet for at være klappet sammen, det vil i hvert fald
også kunne give den oplevelse du har prøvet nu.

--
Tom

Fra : KO

Dato : 11-03-06 16:43

> Tror ikke det er generatoren, så ville det nok ikke ske så pludseligt. Jeg
> kunne mistænke batteriet for at være klappet sammen, det vil i hvert fald
> også kunne give den oplevelse du har prøvet nu.

Det mente bilforhandleren også. Men han kunne ikke hjælpe. Var ikke hjemme
da jeg ringede.
Når et batt. er faldet sammen, virker det så stadig lidt? Der var stadig
lidt strøm på bilen. Lys og radio kunne f.eks. godt spille.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-06 16:48

> [...]
> Når et batt. er faldet sammen, virker det så stadig lidt? Der var stadig
> lidt strøm på bilen. Lys og radio kunne f.eks. godt spille.

Ja, typisk er det kun en enkelt celle der klapper sammen, derfor er der
strøm nok til lys osv. men til starteren er der ikke nok. Utroligt at
autohjælp ikke har et voltmeter til under 100 Kr til lige hurtigt at checke
batterispændingen

--
Tom

Fra : KO

Dato : 11-03-06 19:28

KLIP

> [...]
> strøm nok til lys osv. men til starteren er der ikke nok. Utroligt at
> autohjælp ikke har et voltmeter til under 100 Kr til lige hurtigt at

Ja, egentligt! Men kan det da bare være batteriet? Troede egentligt, at nå
først bilen var tændt, så kunne man i realiteten undvære batteriet!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-03-06 21:06

> KLIP

Troede egentligt, at nå
> først bilen var tændt, så kunne man i realiteten undvære batteriet!
Teoretisk kan man, men det skal alligevel være der til at stabilisere
spændingen. Det er ikke batt. hvis bilen "dør", men der er stadig strøm til
lys,radio etc. .

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 09:04

> [...]
>
> Ja, egentligt! Men kan det da bare være batteriet? Troede egentligt, at nå
> først bilen var tændt, så kunne man i realiteten undvære batteriet!

hvis cellen er klappet sammen så forsøger den at trække spændingen så meget
ned at der måske ikke er nok til motorstyringen, der så vælger at lukke
ned......det er mit bud.

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-03-06 16:33

> [...]
> Den kom hen på det værksted han bruger, efter aftale med ham. Den er købt

Det er vel ikke generatoren, hvis du har strøm nok til at dreje startmotoren
rundt efter den er gået ud.
Du skal sørge for at lave en aftale om hvem der betaler, med forhandleren
før reparationen startes.

Niels

Fra : KO

Dato : 11-03-06 16:45

> Det er vel ikke generatoren, hvis du har strøm nok til at dreje
> startmotoren rundt efter den er gået ud.
> Du skal sørge for at lave en aftale om hvem der betaler, med forhandleren
> før reparationen startes.

Ja, det kunne måske godt være en fordel. Bilforhandleren bad mig om at ligge
et telefonnummer sammen med bilen. Så går ud fra at mekanikeren ringer og
fortæller hvad der er galt. Men en lidt mere klar aftale med bilforhandleren
er nok på sin plads. Har heldigvis et godt ry. Håber det er en mindre ting.
Hvis det er generatoren, så kunne det vel godt tænke sig, det blev noget
fifti/fifti betaling?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-03-06 16:58

> [...]
> er en mindre ting. Hvis det er generatoren, så kunne det vel godt tænke
> sig, det blev noget fifti/fifti betaling?

Nu ved jeg ikke hvad du har givet for bilen, og hvad du har aftalt om
"garanti" ved købet, men jeg ville mene de skulle betale det hele.
Hvilken forhandler har du købt hos, er det et billigt afhentningstilbud
osv...?

Niels

Fra : Per

Dato : 11-03-06 18:44

> [...]
> "garanti" ved købet, men jeg ville mene de skulle betale det hele.
> Hvilken forhandler har du købt hos, er det et billigt afhentningstilbud

Det er d..... en dårlig forhandler hvis han ikke går ind og dækker
reperationen uanset hvad der er galt...
Trods alt en bil til en vis sum det handler om. (jo - jeg ved alt er
relativt

Per

Fra : KO

Dato : 11-03-06 18:57

KLIP

> [...]
> "garanti" ved købet, men jeg ville mene de skulle betale det hele.
> Hvilken forhandler har du købt hos, er det et billigt afhentningstilbud

Den kostede 26.500 kr. plus plader. De fik min Golf2 TD i bytte, som de gav
15.000 kr. for. Ugen efter var den solgt. Den stod til 22.500 kr. som de
sikkert også har fået Så lidt har de jo tjent, men det er jo nok min
sag uvedkommende. Grunden til jeg købte hos en bilforhandler, er at jeg ikke
har penge til 2 biler. Havde jeg det, købte jeg nok privat, og derefter
solgte privat. Så havde jeg nok sparet et sted mellem 7-12.000 kr. Men det
at bilen er købt hos en forhandler, giver jo forhåbentligt en smule tryghed.
Måske falsk tryghed, men det vil vise sig.

Der blev håndskrevet en lille slutseddel, hvori der står at bilen er købt og
afhentet som beset. Men intet om garanti m.v. Der står heller ingen steder
at der hverken gives el. ikke gives garanti.

Bilforhandleren befinder sig i Odense N. Jørn's Biler, Bogensevej 59.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-03-06 19:37

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev :

>Der blev håndskrevet en lille slutseddel, hvori der står at bilen er købt og
>afhentet som beset. Men intet om garanti m.v. Der står heller ingen steder
>at der hverken gives el. ikke gives garanti.

Så længe der ikke står at bilen er købt til viderebearbejdning, kan
han ikke undslå sig den lovbefalede reklamationsret. Så simpelt er det

Men inden fanden males på væggen her og der, skal man jo lige tage en
venskabelig sludder, uden at fare frem med ditten og datten - det
kommer man ubetinget længst med ;)

Da vi købte Brormanden's nu hedengangne Scorpio, som afhentning, måtte
de (Ford) søreme da lige lave bremser etc. på den, da der stod i
synsrapporten at den var betinget godkendt .. altså en skjult fejl ;)

De lavede den da også uden at kny.
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-03-06 20:17

> [...]
> de (Ford) søreme da lige lave bremser etc. på den, da der stod i
> synsrapporten at den var betinget godkendt .. altså en skjult fejl ;)

Hvis jeg havde købt en bil som beset og var indforstået med ikke at
reklamere, gjorde jeg det heller ikke. Så kender man betingelserne.
Jeg ved ikke hvad du lægger i afhentning?

Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-06 21:17

Niels Bengaard wrote:

> Hvis jeg havde købt en bil som beset og var indforstået med ikke at
> reklamere, gjorde jeg det heller ikke. Så kender man betingelserne.
> Jeg ved ikke hvad du lægger i afhentning?

Hvis jeg havde købt en bil som nysynet og det senere viste sig at den kun
var betinget godkendt (uden at fejlen/fejlene var rettet), så kan jeg love
dig for, at jeg også ville reklamere og det uanset om bilen var en
afhentningstilbud eller andet.
Det er jo direkte svindel/ulovligt, at sælge en bil under de forudsætninger.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-03-06 23:13

> [...]
> afhentningstilbud eller andet.
> Det er jo direkte svindel/ulovligt, at sælge en bil under de

Den situation du nævner er ikke pisse smart. Det vil jeg give dig ret i.
Men køber man et afhentningstilbud og ser man prisen er betragtelig lavere
end en klargjort, så ved man også hvad man gå ind til.
Forhandleren kan bare sige hvilke defekter den har ved købet og så kan man
naturligvis ikke reklamere over dem bagefter.

Mna kan selvfølgelig altid reklamere og se om man får noget ud af det, gør
man ikke skal man forvente det ikke er ligetil at få sagen løst.
Så er det bedre at købe sikkert og betale prisen, så får man nemlig altid
lavet tingene.

Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-06 09:00

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> det, gør man ikke skal man forvente det ikke er ligetil at få sagen
> løst. Så er det bedre at købe sikkert og betale prisen, så får man nemlig

Jo men netop i den situation med Jan's Scorpio, der havde de jo solgt den
til ham som værende nysynet, hvilket den jo ikke var.
Det er dét jeg ikke synes om.
Ellers deler jeg fuldt ud dine synspunkter vedr. afhentningsbiler.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 09:33

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Ellers deler jeg fuldt ud dine synspunkter vedr. afhentningsbiler.

Jeg er sgu' lidt uening med dig - forhandleren er den vidende part, og
må stå til ansvar, hvis køberen forholdes nogle oplysninger.

Der er en forskel på at sælge en ikke_klargjort bil, kontra en
klargjort bil - klart nok ....

Ikke desto mindre er købeloven klippefast, på punktet reklamationsret

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-06 09:38

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> klargjort bil - klart nok ....
>
> Ikke desto mindre er købeloven klippefast, på punktet reklamationsret

I sidste ende er det jo et spørgsmål om moral/samvittighed.
Hvis man ikke er parat til at tage evt. reparationer selv, så skal man
undlade at købe en afhentningsbil.
Jeg er godt klar over, at begrebet nok ikke holder i byretten.
Men i mine øjne er det forkert, at man først vil have afslag i prisen
(afhentningspris) og efterfølgende kræver samme fordele som ved en fuld
pris.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 10:30

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>I sidste ende er det jo et spørgsmål om moral/samvittighed.

Og autohandleres moral kender vi vel efterhånden kun alt for godt ;)

Når de sælger som afhentning, har de som regel en rigtig god grund -
de gider ikke bøvle med lortet, eller mener ikke de kan tjene på bilen

Det er også iorden - men deres ærlighed lader alt for ofte alt for
meget til at stå i skyggen af deres grådighed - så enkelt kan det
siges.

>Hvis man ikke er parat til at tage evt. reparationer selv, så skal man
>undlade at købe en afhentningsbil.

Hvis blot sælgeren er ærlig nok, er det ikke det typiske problem

>Jeg er godt klar over, at begrebet nok ikke holder i byretten.

fint nok - vi er vel enige om at lov er lov, og skal ....... ;)

>Men i mine øjne er det forkert, at man først vil have afslag i prisen
>(afhentningspris) og efterfølgende kræver samme fordele som ved en fuld
>pris.

Jep!

Jeg vil da til enhver tid se på om afhentningsprisen står i forhold
til risikoen - og er da klar over at det er der mange ryger i fælderne
hos diverse krejlere a'la BT bilsalg (sæt selv det nyeste navn på!)

Jeg var selv forbi en ude på Amager, hvor dørene ganske enkelt faldt
af - dem lod jeg ligge - hvor de faldt, og ringede så til
forhandleren, og fortalte ham hvor han kunne hente sin
affaldscontainer ;) Den blev stillet mellem dørene .

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-03-06 22:17

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev :

>Hvis jeg havde købt en bil som beset og var indforstået med ikke at
>reklamere, gjorde jeg det heller ikke. Så kender man betingelserne.

Jeg køber ofte biler beset, med mindre jeg tager toget til Odense, for
at køre hjem i en Sierra ;)

Ingen i dette land, er vel så tumbede at man lover ikke at ville
reklamere over en defekt ? Så er man sgu' for blå-øjet

>Jeg ved ikke hvad du lægger i afhentning?

Ingenting - det begreb holder ikke en eneste meter i byretten

At en forhandler sælger "som beset" - bliver hans egen hovedpine

Jeg køber også af og til biler, der egentligt skulle skrottes, og
lader fugl Phønix genopstå fra asken - f.eks Århusianerfærgen, der er
prisen også sat derefter (2500) og jeg tager tingene som de kommer

Århusianeren kører i dag ganske fremragende, på trods af de 400.000
tælleren viser, og klarer 12,5 på literen i snit, det ville sgu' have
været synd og skam, at lade den ende i en schredder

Den tidligere ejer, følger jo med i hvordan det går med den ;)

For mig er det ren hobby, og afslapning at rode med gamle kasser, og
også et spørgsmål om at have lidt is i maven :)