Rust i bagvange på Sierra
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-03-06 01:53

Så gik den ikke længere. Applus vil se Sierra 2.0i clx fra 1992 igen på
grund af rust i højre bagvange. Det er lige hvor bagtøjet sidder fast, og
man kan se rusten, hvis man tager bagsædet ud og ser ned på vangen via det
hul der er under bagsædet (hullet er normalt dækket af plasticdæksel).
Man kan angiveligt købe netop denne del af vangen som reservedel. Nogen som
har en ide om, hvad det kan løbe op i? Som jeg ser det skal bagtøjet
afmonteres, da det jo er fastgjort netop der. Det skulle være en kendt fejl
på Sierra.

Kurt

Fra : TDN

Dato : 10-03-06 06:26

> [...]
> som har en ide om, hvad det kan løbe op i? Som jeg ser det skal bagtøjet
> afmonteres, da det jo er fastgjort netop der. Det skulle være en kendt

Så vidt jeg ved er det næsten det samme som en dødsdom, medmindre du selv
kan lave det eller kender nogen der kan. Hvis det skal laves på værksted
skal det efter sigende koste op mod kr. 10.000 fordi det er så bøvlet at
komme til. Min ekssvigerfar havde en med samme fejl og hen prøvede selv at
lave den, men gik kold i det og den blev skrottet.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 10-03-06 07:54

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme til. Min ekssvigerfar havde en med samme fejl og hen prøvede selv at
> lave den, men gik kold i det og den blev skrottet.

Enig. Min tidligere bil, en Nissan Sunny blev kasseret på grund af rust i
vanger. Selvom det var ligetil at købe vangestykkerne, kunne jeg ganske
enkelt ikke finde noget værksted der ville påtage sig opgaven. De ville ikke
kunne lave det, påstod de. En god ven med en lille garage-buisness fiksede
det uden lift eller andet fancy udstyr. SBI blev glade igen, det samme blev
jeg, -og 5kkr fattigere.

Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-03-06 10:43

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> Nogen som har en ide om, hvad det kan løbe op i? Som jeg ser det skal
> bagtøjet afmonteres, da det jo er fastgjort netop der. Det skulle

Det er en kendt fejl på den model, desværre.
Det er umiddelbart svært at spå om prisen på rep. da det afhænger af hvor
meget og hvordan rustskaden ser ud.
Nogle Sierra'er er f.eks. "kun" revnet i vangen og kan forholdsvis nemt
repareres, mens andre skal have helt nye vanger.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Bak

Dato : 10-03-06 11:41

> [...]
> Nogle Sierra'er er f.eks. "kun" revnet i vangen og kan forholdsvis nemt
> repareres, mens andre skal have helt nye vanger.

Det troede jeg ikke man måtte? (altså reparere)
Min opfattelse er, at når først synsmanden har spottet skaden, så er det for
sent at reparere, idet de forlanger udskiftning. Kan man derimod reparere
skaden _inden_ man kører til syn, og skjule reperationen med rustbekyttelse,
så kan man klare frisag. Men jeg tager måske fejl?

Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-03-06 16:18

Martin Bak wrote:

> Det troede jeg ikke man måtte? (altså reparere)

Jo til en hvis grænse, husker dog ikke lige hvor meget det er.

> [...]
> derimod reparere skaden _inden_ man kører til syn, og skjule
> reperationen med rustbekyttelse, så kan man klare frisag. Men jeg

Jeg har aldrig fået kaseret en Sierra på den konto til et syn, jeg har altid
sørget for at ordne den slags inden synet.
Hvis man udfører arbejdet proffesionelt, så er der ingen grund til at
forsøge at skjule det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 17:56

> Det er en kendt fejl på den model, desværre.

hov hov, i flg olsen så har sierra ingen svagheder mht. rust

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-03-06 18:03

Tom wrote:

> hov hov, i flg olsen så har sierra ingen svagheder mht. rust

Er det ikke kun hvis der er fyldt TEC2000 på motoren, at det er sandt ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 18:20

> hov hov, i flg olsen så har sierra ingen svagheder mht. rust

Det har de ikke, hvis de er passet fra dag 1
og ellers har været garagebil det meste af sit liv.
Så er 20 år (de 7 i Esbjerg) ingen alder.
Men ok, det kræver da lidt SUVO af og til, ja.

Når man ser, hvor ringe biler er beskyttet efterfølgende,
så er det klart de forgår hurtigt. Sierra'er incl., men det
er heldigvis ejernes egen skyld. Det er bilens pleje efterflg.
som er mest interessant, mere end hvorvidt, der er voks
i hulrum ab fabrique.

Hvilke dæk vil i iøvrigt anbefale til sådan et par 13"
ballondæk ? Har med succes kørt knabt 50.000 km.
med billige KUMHO dæk, men vil gerne ofre lidt
Michelin el.lign. til de næste 3 år/50.000 km.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 10-03-06 11:49

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> Nogen som har en ide om, hvad det kan løbe op i? Som jeg ser det skal
> bagtøjet afmonteres, da det jo er fastgjort netop der. Det skulle

Helt kendt. Alle sierraer jeg har set har haft fejlen. Man skulle have boret
og smurt de vanger lige fra starten. Det er jo en tåbelig 2 lags
konstruktion. Jeg skiftede begge sider på min 87'er. Vangen koster ca 1600
hos Ford men du kan få et rep stykke der kun tager det stykke der sidder
under sædet for ca 600,- uoriginalt.

Men bagtøjet skal ned. Og det lidt bøvlet, men kan gøres på nogle få timer
at en kvik fyr. Men jeg kender ikke nogen der vil.

Jeg har det sidste stykke af vangen der går igennem bagagerummet stående i
original hvis du får brug for det. Gratis!!
FOC

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-03-06 13:48

> [...]
> som har en ide om, hvad det kan løbe op i? Som jeg ser det skal bagtøjet
> afmonteres, da det jo er fastgjort netop der. Det skulle være en kendt

Hvis du ikke selv kan lave det bliver det en dyr fornøjelse

Og ja det er en MEGET kendt fejl på sierra desværre

OZ3BTO

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-03-06 23:08

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke selv kan lave det bliver det en dyr fornøjelse
>
> Og ja det er en MEGET kendt fejl på sierra desværre
>
> OZ3BTO

Jeg takker for alle svarene. Jeg har lige haft den hos en karetmager. Han
var ikke helt sikker på, om han kunne reparere det uden at tage hele
bagtøjet af, men i værste fald ville det koste 9.000 + moms. Så ville han
skifte i begge sider, når nu bagtøjet alligevel var af.
Det er så ærgerligt at høre, at han mente, at bilen nemt kunne køre 4 år
til, før det blev kritisk, idet det kun var noget forstærkning, som var
blevet lidt blødt.
Det er jo mange penge for sådan en gammel bil, men da jeg stadig mener, at
det er en god nr. 2 bil og som på andre områder stadig har meget godt i sig,
må jeg se om jeg kan finde noget på det sorte marked, som kan hjælpe med at
holde liv i den.

Kurt