VW over til CR
Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 17:08

Hvorfor siger VW farvel til pumpedyseteknikken
og vil benytte sig af samme system som Ford/Peugeot m.fl. ?

Var det en dårlig forretning eller støjende og hård teknik ???

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-03-06 23:33

Olesen skriver:

> Hvorfor siger VW farvel til pumpedyseteknikken
> og vil benytte sig af samme system som Ford/Peugeot m.fl. ?
>
> Var det en dårlig forretning eller støjende og hård teknik ???

Fordi CR er ved at være på højde med PD nu. PD er en gammeldags teknik,
men har hidtil været CR overlegen. CR har potentiale til mere end PD.

Nu da CR er kommet op på samme niveau som PD er de til gengæld også
begyndt at larme som PD motorene. At arbejde med højt tryk larmer....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 10-03-06 08:43

> Hvorfor siger VW farvel til pumpedyseteknikken
> og vil benytte sig af samme system som Ford/Peugeot m.fl. ?
>
> Var det en dårlig forretning eller støjende og hård teknik ???

Kør en tur i en VW 1.9TDi PD 105hk og derefter en PSA 1.6HDi 110hk... Så ved
du hvorfor.

IMO har VW sovet noget så grumt i timen. I slutningen af halvfemserne var VW
førende indenfor dieselmotorer og jeg mener stadig, at deres 90hk og 110hk
TDi'er var de fleste commonrail-motorer overlegne f.s.v.a. økonomi og
trækkraft. Sidenhen var deres pumpe düse-motorer overlegne f.s.v.a.
trækkraft, men m.h.t. økonomi skrumpede forspringet ind. F.eks. kører en VW
Passat 101hk TDi PD ikke så langt literen som samme bil gjorde med motoren
på 110hk (før PD). Med de nye Euro 4 forureningsnormer er filmen for alvor
ved at knække for VW. Min egen Toledo kører med en 1.9TDi PD. Motoren er en
"opgraderet" version af en gammel motor som v.h.a. ny styreboks er blevet
til en Euro 4-motor. Men motorgangen sætter nærmest ny rekord blandt pumpe
düse-motorer i hårdhed og den fås ikke med partikelfilter. 2.0 16V motoren
med 140hk er en noget bedre maskine og jeg ville gerne have en bil med den
motor i, men alt er relativt. I Danmark har motoren stadig ikke
partikelfilter (selv ikke i en Passat til noget nær en halv million) og
motorgangen er stadig et stykke fra en commonrail-motor. Sammenligner man så
motoren med konkurrenternes motor i samme størrelse er VW atter ved at gøre
sig til en dinosaur. Toyota har en 2.2 der yder 177hk og har udstødning så
ren at man nærmest kan suge luft direkte på bagpotten, BMW har en 2.0 der
yder 163hk og er VW 2.0 16V TDi'en overlegen i effekt, motorgang og sørme
også økonomi. Honda har en 2.2CDTi med 140hk i f.eks. Accord og snart også
Civic. Den motor er af flere medier kåret til klassens bedste - lavet af en
koncern som ikke tidligere har lavet dieselmotorer! Fiat/Alfa og Opel kører
rundt med en 1.9JTD med 150hk og Renault kommer snart med en 1.9DCi på godt
170hk. Så vil en eller anden måske sige, at VW jo også er på vej med en
2.0TDi med 170hk og det er også korrekt - på vej... Motoren er et halvt år
forsinket i Passat fordi de ikke kan få den til at gå ordentligt. Den kommer
dog snart i Seat Altea, men kriterierne for acceptabel motorgang er åbenbart
forskellige alt efter mærket på køleren.
Så man kan sige, at VW stadig laver gode motorer med en ganske
tilfredsstillende økonomi, men stort set alle andre konkurrenter er drønet
forbi og gør, at VW pt. leverer de svageste dieselmotorer med den hårdeste
motorgang og den største forurening. Kun på området "økonomi" er de stadig
rimeligt med (og uanset hvordan man vender og drejer det så er en 2.0 16V
TDi med 140hk ikke nogen sløv maskine).
Så det bliver spændende at se om VW med indførelsen af commonrail kan lave
en motor der matcher mine to favoritter indenfor klassen - BMW 2.0D med
163hk og Hondas CDTi 2.2 med 140hk.

(En teknisk note: En af grundene til at VW's forspring m.h.t. økonomien
skrumper ind er, at man for at få en dieselmotor til at forurene mindre
"forsinker" dieselindsprøjtningen. Så sker forbrændingen ved en lavere
temperatur og NoX-udslippet formindskes. Til gengæld bliver økonomien
dårligere. Den første TDi PD med 115hk fra 1999 havde en forrygende økonomi,
men sidenhen er motorens økonomi blevet dårligere og dårligere, sikkert
p.g.a. kravet om lavere forurening, hvilket VW har valgt at løse ved at
rykke indsprøjtningen. Andre mærker som f.eks. PSA har monteret
partikelfilter og har dermed skabt en motor hvor man ikke i samme grad
behøver justere på indsprøjtningstidspunktet for at få en fornuftig
forurening).

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv. Introtilbud: 10 %
på alle Philips/Osram autopærer.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 10-03-06 08:48

Mit indlæg skal i øvrigt ikke læses som om jeg mener alle motorer fra VW er
noget lort. IMO er en Octavia II med 1.9TDi eller 2.0TDi stadig et af de
absolut bedste køb man kan gøre, men omvendt tangerer det en joke at man får
nøjagtigt samme motor en i Audi der på alle områder prøver at konkurrere med
BMW.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-06 09:27

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

> Så det bliver spændende at se om VW med indførelsen af commonrail kan lave
> en motor der matcher mine to favoritter indenfor klassen - BMW 2.0D med
> 163hk og Hondas CDTi 2.2 med 140hk.

Du glemmer lige at VW´s 140HK har 165 HK standard fra fabrikken.

Min bror har en sådan bil - jeg kørte en tur med ham den anden dag, hvor han
kørte med et forbrug på 3,4 - 3,7 liter pr. 100km ved en hastighed på 80
km/t. Hvis den holder i byretten vil jeg kalde det en fin økonomi :)

I starten var jeg lidt skeptisk over for forbruget på hans bil, men efter at
den er kørt til ser det fint ud. Måske også bedre end min (110HK 1,9 TDI).

--
Per, Esbjerg

Fra : Møller

Dato : 10-03-06 11:26

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
at
> den er kørt til ser det fint ud. Måske også bedre end min (110HK 1,9 TDI).

Så starter vi lige en ny diskussion:

Teoretisk skulle motorens effekt være uden betydning for forbrug pr kørt km,
ved samme bil.
Under forudsætning af det er en motor at samme størrelse, og samme
kørselsmønster, da der her skal bruges nøjagtig den samme effekt for at få
dyret til at rulle og accelerere.
Hvis der sættes en større motor i så skal forbruget stige, da der bruges
mere p.g.a.motoren, at holde den i gang og flytte større masse, andet
ændres ikke.
At vi ser et større forbrug ved muskelbiler må skyldes et markant andet
kørselsmønster: vi bruger den til rådighed værende effekt.

Så det der er opgaven, er at
- konstruere et køretøj der kræver mindst mulig effekt til fremdrift og
acceleration
- konstruere en motor der har den størst mulige virkningsgrad over hele
momentområdet. Og som lavt Kg/effekt -forhold. Litereffekten er forså vidt
underordnet.

Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-03-06 13:41

Møller skrev:

> Så det der er opgaven, er at
> - konstruere et køretøj der kræver mindst mulig effekt til fremdrift
> og acceleration

Kan du huske "Dråbebilen" - præsenteret i MOTOR da kongen var knægt
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Møller

Dato : 10-03-06 17:16

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Kan du huske "Dråbebilen" - præsenteret i MOTOR da kongen var knægt

Ork ja.

Og de første SAAB'er havde jo også lidt af det.
Cw og rullemodstand skal helt i bund.

Ved økonomiløb minimerer man disse modstande mest muligt i den udstrækning
det er lovligt:
ingen antenner, tape over alle samlinger i karosseri, vinduesviskere
minimeres, fri luftstrøm over forruden så vidt muligt, viskerblade pegende i
vindretningen, kan også ses på LeMans-biler. osv osv. Dæk med lavest mulig
rullemodstand, ( helst stålhjul ) Og så underbunden.
Ole Gulerod er ret god til det, det er ham den gamle med blød hat, der ved
sidste BiB kørte fra alle i sin VW. Så skindet bedrager: DM-mester i Rally
og økonomiløb "nogle" gange f.eks. prøv at slå denne: Ole "Gulerod"
Nielsen / Torben Arp, Høve / Frankrig, Toyota Yaris D (28,22 km/l). Suzuki
Eco Rally 2005

Møller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-06 23:56

"Møller" <em@g2.n.dk> skrev i en meddelelse

> Så skindet bedrager: DM-mester i Rally
> og økonomiløb "nogle" gange f.eks. prøv at slå denne: Ole "Gulerod"
> Nielsen / Torben Arp, Høve / Frankrig, Toyota Yaris D (28,22 km/l). Suzuki
> Eco Rally 2005

Jeg har også kørt økonomiløb nogle gange - jeg var igennem mine papirer den
anden dag, og mit resultat, som er 10-15 år gammel, ligger tæt op ad
ovenstående. Blot var det jo så en betydelig ældre bil med ældre teknik -
men(!) en diesel :)

Sammenligning: Min gamle GTD gik 20,0 km/l ved ægte 100 km/t.
Min TDI går ved samme hastighed 23,5 km/l.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 10-03-06 12:20

> [...]
>
> I starten var jeg lidt skeptisk over for forbruget på hans bil, men efter
> at den er kørt til ser det fint ud. Måske også bedre end min (110HK 1,9

Nej jeg glemmer ikke effekten. Motoren er da også fin, men jeg mener ikke,
at den længere har noget forspring m.h.t. forbruget. Jeg hører ofte f.eks.
Altea-kunder sige, at de i snit kører 12km/l. Det har naturligvis også noget
med kørestilen at gøre, men alligevel... I de lavere karrosser er forbruget
knap så stort, men hvis du f.eks. skulle vælge mellem en A4 2.0 16V TDi med
140hk (reelt 160hk) eller en BMW 320D E90 163hk, kunne du så ikke se et
argument eller to for at vælge BMW'en? Jeg vil æde min gule, men nu lidt
tilsmudsede, Corvette Le Mans 2005 kasket på, at BMW'ens forbrug er det
samme eller mindre end Audiens.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-06 13:44

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:441160d4$0$113$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> men nu lidt tilsmudsede, Corvette Le Mans 2005 kasket på, at BMW'ens
> forbrug er det samme eller mindre end Audiens.

Jeg kunne sagtens finde et argument eller to for ikke at vælge BMW`en - dyre
reservedele og BMW er ikke kendt for at køre langt på literen. Nu kender jeg
ikke A4´erens luftmodstand og vægt, men den rimer nok meget godt med en Golf
V med samme motor .... der må være nogle forbrugstal til rådig hed på nettet
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : ena

Dato : 10-03-06 16:25

> [...]
> kender jeg ikke A4´erens luftmodstand og vægt, men den rimer nok meget
> godt med en Golf V med samme motor .... der må være nogle forbrugstal til

BMW er faktisk billige i reservedele - jeg har været vildt overrasket over
hvor billigt en E46 er at holde kørende.

Min 320d klarer 17 km/l ved blandet kørsel og op til 20,1 på langture - og
den er bestemt ikke bovlam

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-06 23:57

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Min 320d klarer 17 km/l ved blandet kørsel og op til 20,1 på langture - og
> den er bestemt ikke bovlam

Jeg kører som regel altid over 20 km/l - undtagen når jeg har kørt med
trailer. Rekorden er 25.x km/l - so far :)

--
Per, Esbjerg
G3 TDI

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-03-06 16:21

> [...]
> kender jeg ikke A4´erens luftmodstand og vægt, men den rimer nok meget
> godt med en Golf V med samme motor .... der må være nogle forbrugstal til

Vi snakker ikke reservedelspriser, image osv, men motor - og der er VW ved
at sakke bagud. Forbruget er fint i VW's TDi'er, men ikke længere meget
bedre end i commonrail-motorerne. Motorgangen er indiskutabelt langt værre.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-03-06 17:50

> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse

> Du glemmer lige at VW´s 140HK har 165 HK standard fra fabrikken.

Hos www.superchips.co.uk måler de før ændringen:

BMW 120D til 171 BHP og 345 Nm (efter 202 og 412)

Accord iCDTi til 153 BHP og 360 Nm (172 og 433)

Passat 2,0l TDI til 152 BHP og 322 Nm (efter 184 og 362)

> [...]
at
> den er kørt til ser det fint ud. Måske også bedre end min (110HK 1,9 TDI).

Efter rekorder i hastighedskørsel og stadig FIA kontrollerede forhold kunne
den ene Accord i et forsøg nøjedes med 3,07 liter pr. 100 km, og det var
inklusive motorvejskørsel så det kan gøres bedre.

http://www.carpages.co.uk/honda/honda_diesel_sets_new_world_records_12_05_04.asp

Da jeg var ude at teste den nye Civic 1,8 Sport fik jeg den også til at vise
3 liter pr. 100 km ved landevejshastighed i 6 gear med os alle fire om bord,
men hvor præcis den er skal jeg ikke kunne sige. Jeg husker ikke
dækdimensionen, men der var "fremmede" hjul på som på ingen måde så spinkle
ud (originalt kører den på 225/45-17).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-06 23:59

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg var ude at teste den nye Civic 1,8 Sport fik jeg den også til at
> vise
> 3 liter pr. 100 km ved landevejshastighed i 6 gear med os alle fire om
> bord,

Bordcomputeren bliver snydt når bilen er tunet...

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-03-06 13:59

> [...]
meddelelse

> Bordcomputeren bliver snydt når bilen er tunet...

Bilen tror jeg nu ikke var tunet, det var jo forhandlerens demobil med godt
600 km på bagen. Den havde selvfølgelig noget ekstraudstyr (mest af visuel
karakter) som der gerne bliver hængt på demobiler, men boardcomputeren og de
fremmede hjuls "fejlvisning" er der selvfølgelig. Selv om den skulle have
brugt 33,3% mere end bordcomputeren hævder (som i 4 liter pr. 100 km),
syntes jeg stadig det er fint for en 1,8 benziner med 140 hk.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 11-03-06 10:08

> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse

> Du glemmer lige at VW´s 140HK har 165 HK standard fra fabrikken.

Ja - nogle eksemplarer har - men ikke alle. Samtidig glemmer du vist, at
samme fænomen gælder for mange andre nye dieselbiler.

> Min bror har en sådan bil - jeg kørte en tur med ham den anden dag, hvor
> han kørte med et forbrug på 3,4 - 3,7 liter pr. 100km ved en hastighed på
> 80 km/t. Hvis den holder i byretten vil jeg kalde det en fin økonomi :)

Det kan jeg også ramme i min Grand Scénic med en egenvægt på 1550kg og et
frontareal som en ladeport - men det siger ikke meget om gennemsnittet (som
jeg dog kan få op på 17-18 km/l ved pæn kørsel). 1.9CR diesel, 120hk, 300Nm