/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Siger forsikrings selskaber noget til chip~
Fra : Kim


Dato : 09-03-06 19:31

Har en chiptunet VW Polo 9N 1,9 TDI og ville gerne høre om forsikrings
selskaberne plejer at sige noget til at bilen er med chip ?
Jeg kører i GF forsikring og der står intet om chiptuning i policen , kan de
nægte mig erstatning hvis jeg fik en skade ?
Og bruger de at sende styreboksen til analyse, for det er jo ikke nemt at
se, jeg har aldrig hørt at de har åbnet en motor for at se om der f.eks
skulle være racerknast i
Mvh. Kim



 
 
Niels Bengaard (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 09-03-06 19:54

> Har en chiptunet VW Polo 9N 1,9 TDI og ville gerne høre om forsikrings
> selskaberne plejer at sige noget til at bilen er med chip ?
> Jeg kører i GF forsikring og der står intet om chiptuning i policen , kan
> de nægte mig erstatning hvis jeg fik en skade ?
> Og bruger de at sende styreboksen til analyse, for det er jo ikke nemt at
> se, jeg har aldrig hørt at de har åbnet en motor for at se om der f.eks
> skulle være racerknast i
> Mvh. Kim

Jeg har forhørt mig, godt nok ikke hos GF og de var ligeglade.

Niels



Thomas Landberg (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 09-03-06 20:26

> Har en chiptunet VW Polo 9N 1,9 TDI og ville gerne høre om forsikrings
> selskaberne plejer at sige noget til at bilen er med chip ?
> Jeg kører i GF forsikring og der står intet om chiptuning i policen , kan
> de nægte mig erstatning hvis jeg fik en skade ?
> Og bruger de at sende styreboksen til analyse, for det er jo ikke nemt at
> se, jeg har aldrig hørt at de har åbnet en motor for at se om der f.eks
> skulle være racerknast i

De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist ikke
haft noget imod det... Men det mest præcise svar får du jo ved at ringe til
dit eget forsikringsselskab.


--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv. Introtilbud: 10 %
på alle Philips/Osram autopærer.



KO (09-03-2006)
Kommentar
Fra : KO


Dato : 09-03-06 21:45

>> Har en chiptunet VW Polo 9N 1,9 TDI og ville gerne høre om forsikrings
>> selskaberne plejer at sige noget til at bilen er med chip ?
>> Jeg kører i GF forsikring og der står intet om chiptuning i policen , kan
>> de nægte mig erstatning hvis jeg fik en skade ?
>> Og bruger de at sende styreboksen til analyse, for det er jo ikke nemt at
>> se, jeg har aldrig hørt at de har åbnet en motor for at se om der f.eks
>> skulle være racerknast i
>
> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
> ikke haft noget imod det... Men det mest præcise svar får du jo ved at
> ringe til dit eget forsikringsselskab.

Ja, og måske så også få det på skrift



Kim (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 10-03-06 06:24


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:44108124$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Har en chiptunet VW Polo 9N 1,9 TDI og ville gerne høre om forsikrings
>> selskaberne plejer at sige noget til at bilen er med chip ?
>> Jeg kører i GF forsikring og der står intet om chiptuning i policen , kan
>> de nægte mig erstatning hvis jeg fik en skade ?
>> Og bruger de at sende styreboksen til analyse, for det er jo ikke nemt at
>> se, jeg har aldrig hørt at de har åbnet en motor for at se om der f.eks
>> skulle være racerknast i
>
> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
> ikke haft noget imod det... Men det mest præcise svar får du jo ved at
> ringe til dit eget forsikringsselskab.
>

Jeg synes nu ikke ,jeg lige vil ringe og sige at jeg kører med chip , hvis
man så bliver registreret , og senere ville få problemer , på grund af det ,
men når man nu ikke kan læse sig til noget om det , må det vel være iorden ,
synes også jeg har læst her i gruppen , at forsikring ikke kan nægte at
udbetale erstatning på grund af chip.
Men hvis man laver uheld med dæk med mindre end 1,6 mm mønster, kan
erstatning bortfalde

Mvh. Kim



KASO (10-03-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 10-03-06 07:56


"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44110d7c$0$38704$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:44108124$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Har en chiptunet VW Polo 9N 1,9 TDI og ville gerne høre om forsikrings
>>> selskaberne plejer at sige noget til at bilen er med chip ?
>>> Jeg kører i GF forsikring og der står intet om chiptuning i policen ,
>>> kan de nægte mig erstatning hvis jeg fik en skade ?
>>> Og bruger de at sende styreboksen til analyse, for det er jo ikke nemt
>>> at se, jeg har aldrig hørt at de har åbnet en motor for at se om der
>>> f.eks skulle være racerknast i
>>
>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
>> ikke haft noget imod det... Men det mest præcise svar får du jo ved at
>> ringe til dit eget forsikringsselskab.
>>
>
> Jeg synes nu ikke ,jeg lige vil ringe og sige at jeg kører med chip , hvis
> man så bliver registreret , og senere ville få problemer , på grund af det
> , men når man nu ikke kan læse sig til noget om det , må det vel være
> iorden , synes også jeg har læst her i gruppen , at forsikring ikke kan
> nægte at udbetale erstatning på grund af chip.
> Men hvis man laver uheld med dæk med mindre end 1,6 mm mønster, kan
> erstatning bortfalde

Hmm - hvis chippen gør bilen ulovlig (hvilket den vist pr. definition gør),
kan forsikringen formentlig henvise til en § om at bilen skal være
lovlig.....

GF opererer desuden med nogle HK-grænser ifht. hvornår en bil bliver en
"specialbil". Hvis chippen bringer dig over en grænse, kan de forlange mere
i præmie - eller nægte at udbetale i forbindelse med en skade....

Mao.: Jeg ville nok sørge for at indhente deres accept! Det ville være
tåbeligt at betale for en forsikring, der måske slet ikke dækker i tilfælde
af skade! Risikoen er naturligvis at du kan

1: komme til at betale mere i præmie
2: være nødt til at skifte forsikringsselskab
3: pille chippen ud
4: få lovliggjort chippen (kan man overhovedet det med den nuværende
lovgivning?)



Per Henneberg Kriste~ (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-03-06 09:08


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:441122fd$0$38644$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>
> Hmm - hvis chippen gør bilen ulovlig (hvilket den vist pr. definition
> gør), kan forsikringen formentlig henvise til en § om at bilen skal være
> lovlig.....

Formentlig????

> GF opererer desuden med nogle HK-grænser ifht. hvornår en bil bliver en
> "specialbil". Hvis chippen bringer dig over en grænse, kan de forlange
> mere i præmie - eller nægte at udbetale i forbindelse med en skade....

Gør de det? Er det noget nyt? Jeg valgte nemlig GF for et par år siden fordi
de var ligeglade ...

>
> Mao.: Jeg ville nok sørge for at indhente deres accept! Det ville være
> tåbeligt at betale for en forsikring, der måske slet ikke dækker i
> tilfælde af skade! Risikoen er naturligvis at du kan
>
> 1: komme til at betale mere i præmie
> 2: være nødt til at skifte forsikringsselskab
> 3: pille chippen ud
> 4: få lovliggjort chippen (kan man overhovedet det med den nuværende
> lovgivning?)

Eller er den?

:)


--
Per, Esbjerg



Brian (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-03-06 18:54

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Gør de det? Er det noget nyt? Jeg valgte nemlig GF for et par år
> siden fordi de var ligeglade ...

Jeg vil tro det varierer fra klub til klub, men her i Horsens er den
magiske grænse 169+Hk - altså 170Hk er for specielt og kan
ikke forsikres hos dem.

/Brian



KASO (11-03-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-03-06 10:04


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:441138e4$0$47069$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:441122fd$0$38644$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>
>> Hmm - hvis chippen gør bilen ulovlig (hvilket den vist pr. definition
>> gør), kan forsikringen formentlig henvise til en § om at bilen skal være
>> lovlig.....
>
> Formentlig????

Tjah - jeg gør blot opmærksom på, at risikoen er tilstede. Så må spørgeren
selv undersøge nærmere....

>
>> GF opererer desuden med nogle HK-grænser ifht. hvornår en bil bliver en
>> "specialbil". Hvis chippen bringer dig over en grænse, kan de forlange
>> mere i præmie - eller nægte at udbetale i forbindelse med en skade....
>
> Gør de det? Er det noget nyt? Jeg valgte nemlig GF for et par år siden
> fordi de var ligeglade ...

Og det har du på skrift?

>>
>> Mao.: Jeg ville nok sørge for at indhente deres accept! Det ville være
>> tåbeligt at betale for en forsikring, der måske slet ikke dækker i
>> tilfælde af skade! Risikoen er naturligvis at du kan
>>
>> 1: komme til at betale mere i præmie
>> 2: være nødt til at skifte forsikringsselskab
>> 3: pille chippen ud
>> 4: få lovliggjort chippen (kan man overhovedet det med den nuværende
>> lovgivning?)
>
> Eller er den?

Øhh - ikke forstået - hvad sætter du spørgsmålstegn ved?



Niels Bengaard (11-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 11-03-06 10:48

>>> GF opererer desuden med nogle HK-grænser ifht. hvornår en bil bliver en
>>> "specialbil". Hvis chippen bringer dig over en grænse, kan de forlange
>>> mere i præmie - eller nægte at udbetale i forbindelse med en skade....
>>
>> Gør de det? Er det noget nyt? Jeg valgte nemlig GF for et par år siden
>> fordi de var ligeglade ...
>
> Og det har du på skrift?

Det der står i ens police er det der tæller. Det er hvad man har på skrift.
Man må så selv læse den igennem og er der formuleringer man er i tvivl om
kan man spørge.

Niels



Kim (10-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 10-03-06 13:05


>
> Hmm - hvis chippen gør bilen ulovlig (hvilket den vist pr. definition
> gør), kan forsikringen formentlig henvise til en § om at bilen skal være
> lovlig.....
>
> GF opererer desuden med nogle HK-grænser ifht. hvornår en bil bliver en
> "specialbil". Hvis chippen bringer dig over en grænse, kan de forlange
> mere i præmie - eller nægte at udbetale i forbindelse med en skade....
>

De kan jo så også nægte at udbetale erstatning til en bil med en sprunget
parkeringspære eller dythornet ikke virker , Kan de virkelig det ??

Jeg har haft et uheld i de 28 år jeg har kørt bil , og det var efter et
sving jeg røg i grøften fordi det var spejlglat, jeg fik bilen erstattet
uden problemmer, skønt det var en Golf II TD standard 60 hk. men skruet op i
turbo + dieselpumpen så den havde 100 hk. og det blev den også synet med.


Mvh. Kim



KASO (11-03-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-03-06 10:02


"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44116c33$0$38654$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>
>> Hmm - hvis chippen gør bilen ulovlig (hvilket den vist pr. definition
>> gør), kan forsikringen formentlig henvise til en § om at bilen skal være
>> lovlig.....
>>
>> GF opererer desuden med nogle HK-grænser ifht. hvornår en bil bliver en
>> "specialbil". Hvis chippen bringer dig over en grænse, kan de forlange
>> mere i præmie - eller nægte at udbetale i forbindelse med en skade....
>>
>
> De kan jo så også nægte at udbetale erstatning til en bil med en sprunget
> parkeringspære eller dythornet ikke virker , Kan de virkelig det ??

Næppe - men det er vel heller ikke "forsætligt" som en chiptuning jo er. Jeg
siger (skriver) ikke, at de _ikke_ dækker, men hvis det var mig, ville jeg
foretrække at vide det med sikkerhed _før_ jeg evt. fik brug for det!


> Jeg har haft et uheld i de 28 år jeg har kørt bil , og det var efter et
> sving jeg røg i grøften fordi det var spejlglat, jeg fik bilen erstattet
> uden problemmer, skønt det var en Golf II TD standard 60 hk. men skruet op
> i turbo + dieselpumpen så den havde 100 hk. og det blev den også synet
> med.

Det var så også en bil fra en anden tid og andre regler...



Kim (11-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 11-03-06 13:25


>
> Næppe - men det er vel heller ikke "forsætligt" som en chiptuning jo er.
> Jeg siger (skriver) ikke, at de _ikke_ dækker, men hvis det var mig, ville
> jeg foretrække at vide det med sikkerhed _før_ jeg evt. fik brug for det!

Jeg tror de måske vil sige at det må jeg ikke.Jeg tror ikke helt de har
nogen regler om det , jeg tvivler på de vil give en godkendelse af chip på
skrift , men tror heller ikke at det er noget de gider undersøge ved en evt.
uheld

>> Jeg har haft et uheld i de 28 år jeg har kørt bil , og det var efter et
>> sving jeg røg i grøften fordi det var spejlglat, jeg fik bilen erstattet
>> uden problemmer, skønt det var en Golf II TD standard 60 hk. men skruet
>> op i turbo + dieselpumpen så den havde 100 hk. og det blev den også
>> synet med.
>
> Det var så også en bil fra en anden tid og andre regler...

Ja men det var så min forige bil og uheldet skete for bare 2 år siden

Mvh. Kim



KASO (12-03-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 12-03-06 07:33


"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4412c1a1$0$38715$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>
>> Næppe - men det er vel heller ikke "forsætligt" som en chiptuning jo er.
>> Jeg siger (skriver) ikke, at de _ikke_ dækker, men hvis det var mig,
>> ville jeg foretrække at vide det med sikkerhed _før_ jeg evt. fik brug
>> for det!
>
> Jeg tror de måske vil sige at det må jeg ikke.Jeg tror ikke helt de har
> nogen regler om det , jeg tvivler på de vil give en godkendelse af chip på
> skrift , men tror heller ikke at det er noget de gider undersøge ved en
> evt. uheld

Hvis ikke der er klare regler, kan det hurtigt blive op til den enkelte
taksators skøn (og holdning til chiptuning). Personligt ville det ægre mig
at betale i mange år til en forsikring - blot for at konstatere, at den ikke
dækkede og at jeg selv måtte erstatte 2-300.000kr. den dag bilen blev
totalskadet.

>>> Jeg har haft et uheld i de 28 år jeg har kørt bil , og det var efter et
>>> sving jeg røg i grøften fordi det var spejlglat, jeg fik bilen erstattet
>>> uden problemmer, skønt det var en Golf II TD standard 60 hk. men skruet
>>> op i turbo + dieselpumpen så den havde 100 hk. og det blev den også
>>> synet med.
>>
>> Det var så også en bil fra en anden tid og andre regler...
>
> Ja men det var så min forige bil og uheldet skete for bare 2 år siden

Jeps - men grundet bilens alder, var der andre regler for, hvad der var
lovligt at ændre.



Per Henneberg Kriste~ (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 12-03-06 08:01


"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44116c33$0$38654$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg har haft et uheld i de 28 år jeg har kørt bil , og det var efter et
> sving jeg røg i grøften fordi det var spejlglat, jeg fik bilen erstattet
> uden problemmer, skønt det var en Golf II TD standard 60 hk. men skruet op
> i turbo + dieselpumpen så den havde 100 hk. og det blev den også synet
> med.

60 HK?

70 (uden intercooler) eller lidt mere med intercooler standard!

Jeg har også haft en 100HK GTD´er :)

--
Per, Esbjerg



Kim (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 12-03-06 09:04


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4413c724$0$46984$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:44116c33$0$38654$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Jeg har haft et uheld i de 28 år jeg har kørt bil , og det var efter et
>> sving jeg røg i grøften fordi det var spejlglat, jeg fik bilen erstattet
>> uden problemmer, skønt det var en Golf II TD standard 60 hk. men skruet
>> op i turbo + dieselpumpen så den havde 100 hk. og det blev den også
>> synet med.
>
> 60 HK?
>
> 70 (uden intercooler) eller lidt mere med intercooler standard!
>
> Jeg har også haft en 100HK GTD´er :)
>
> --
> Per, Esbjerg

Min var en 60 hk lavtryks miljø turbodiesel og den var fra 91, den var
importeret fra Tyskland , du kan se på siden mobile.de at der er TDer med
kun 60 hk

Mvh. Kim



Per Henneberg Kriste~ (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 13-03-06 08:24


"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4413d605$0$38624$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>> 60 HK?

>> 70 (uden intercooler) eller lidt mere med intercooler standard!

>> Jeg har også haft en 100HK GTD´er :)

> Min var en 60 hk lavtryks miljø turbodiesel og den var fra 91, den var
> importeret fra Tyskland , du kan se på siden mobile.de at der er TDer med
> kun 60 hk

Lavtryk? Hvor meget tryk kørte de så med? Min kørte med 0,7 - 0,75 ...

--
Per, Esbjerg



Kim (13-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 13-03-06 16:15


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4415263c$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4413d605$0$38624$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>> 60 HK?
>
>>> 70 (uden intercooler) eller lidt mere med intercooler standard!
>
>>> Jeg har også haft en 100HK GTD´er :)
>
>> Min var en 60 hk lavtryks miljø turbodiesel og den var fra 91, den var
>> importeret fra Tyskland , du kan se på siden mobile.de at der er TDer med
>> kun 60 hk
>
> Lavtryk? Hvor meget tryk kørte de så med? Min kørte med 0,7 - 0,75 ...

Jeg vil tro de kører med 0,3- 0,4 bar og på pumpen mangler der en vakum
klokke som giver lidt mere diesel , når den er belastet , motoren var en
særlig miljøvenlig udgave, som kun trækker lidt mere end sugedieselen , men
jeg satte en anden pumpe på og fik den skruet op i turbotryk til ca. 1,0 bar
, det var noget der gjorde en forskel, den trak bare afsindig godt

Mvh. Kim




jan@stevns.net (12-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 12-03-06 09:29

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev :

>Men hvis man laver uheld med dæk med mindre end 1,6 mm mønster, kan
>erstatning bortfalde

Det er vist en noget tynd forklaring - det kan måske gælde
kaskodækningen, men den lovpligtige ansvar, får de da noget svært ved
at sno sig udenom
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


KASO (12-03-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 12-03-06 11:22


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:4tm712lhmmlnsupoloav8557qrs4hqhja3@dtext.news.tele.dk...
> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev :
>
>>Men hvis man laver uheld med dæk med mindre end 1,6 mm mønster, kan
>>erstatning bortfalde
>
> Det er vist en noget tynd forklaring - det kan måske gælde
> kaskodækningen, men den lovpligtige ansvar, får de da noget svært ved
> at sno sig udenom

Den lovpligtige forsikring skal altid dække skader på _modparten_ - men de
kan efterfølgende sende regningen videre til bilens ejer, såfremt der f.eks.
er tale om en ulovlig bil eller spirituskørsel.



Niels Bengaard (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 12-03-06 15:18

>>>Men hvis man laver uheld med dæk med mindre end 1,6 mm mønster, kan
>>>erstatning bortfalde
>>
>> Det er vist en noget tynd forklaring - det kan måske gælde
>> kaskodækningen, men den lovpligtige ansvar, får de da noget svært ved
>> at sno sig udenom
>
> Den lovpligtige forsikring skal altid dække skader på _modparten_ - men de
> kan efterfølgende sende regningen videre til bilens ejer, såfremt der
> f.eks. er tale om en ulovlig bil eller spirituskørsel.

Vel kun hvis det kan påvises at ulovlighederne på bilen er skyld i ulykken.

Niels



Mogens... (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 12-03-06 09:14


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:44108124$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
> ikke haft noget imod det

Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
og vil ikke dække!



Kim (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 12-03-06 10:12


"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:ALQQf.47978$d5.204397@newsb.telia.net...
>
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:44108124$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
>> ikke haft noget imod det
>
> Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
> og vil ikke dække!
>
Men hvis det ikke er noget de undersøger , så tror jeg man skal være meget
uheldig , for ikke at få erstatning , og hvad med dem som er helt uvidende
om at bilen er chippet f.eks en fjerde ejer af en TDI med chip, hvem har
lavet det

Mvh. Kim



KASO (12-03-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 12-03-06 11:23


"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4413e9ef$0$38697$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:ALQQf.47978$d5.204397@newsb.telia.net...
>>
>> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
>> meddelelse news:44108124$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
>>> ikke haft noget imod det
>>
>> Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
>> og vil ikke dække!
>>
> Men hvis det ikke er noget de undersøger , så tror jeg man skal være meget
> uheldig , for ikke at få erstatning , og hvad med dem som er helt uvidende
> om at bilen er chippet f.eks en fjerde ejer af en TDI med chip, hvem har
> lavet det

Ejeren er altid ansvarlig for at bilen er lovlig - uanset hvem, der har
pillet. Uvidenhed fratager ikke én for ansvar!



Kim (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 12-03-06 13:00


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:4413f68f$0$38689$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4413e9ef$0$38697$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
>> news:ALQQf.47978$d5.204397@newsb.telia.net...
>>>
>>> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
>>> meddelelse news:44108124$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>
>>>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
>>>> ikke haft noget imod det
>>>
>>> Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
>>> og vil ikke dække!
>>>
>> Men hvis det ikke er noget de undersøger , så tror jeg man skal være
>> meget uheldig , for ikke at få erstatning , og hvad med dem som er helt
>> uvidende om at bilen er chippet f.eks en fjerde ejer af en TDI med chip,
>> hvem har lavet det
>
> Ejeren er altid ansvarlig for at bilen er lovlig - uanset hvem, der har
> pillet. Uvidenhed fratager ikke én for ansvar!
>
Det vil sige at hvis jeg sælger min bil til en F.eks yngre kvinde så er hun
ansvarlig for at bilen ikke er f.eks chippet , men hvordan skulle hun kunne
finde ud af det

Mvh. Kim



KASO (12-03-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 12-03-06 15:43


"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44140d3c$0$38691$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:4413f68f$0$38689$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4413e9ef$0$38697$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>>> "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:ALQQf.47978$d5.204397@newsb.telia.net...
>>>>
>>>> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
>>>> meddelelse news:44108124$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>>
>>>>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har
>>>>> vist ikke haft noget imod det
>>>>
>>>> Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
>>>> og vil ikke dække!
>>>>
>>> Men hvis det ikke er noget de undersøger , så tror jeg man skal være
>>> meget uheldig , for ikke at få erstatning , og hvad med dem som er helt
>>> uvidende om at bilen er chippet f.eks en fjerde ejer af en TDI med chip,
>>> hvem har lavet det
>>
>> Ejeren er altid ansvarlig for at bilen er lovlig - uanset hvem, der har
>> pillet. Uvidenhed fratager ikke én for ansvar!
>>
> Det vil sige at hvis jeg sælger min bil til en F.eks yngre kvinde så er
> hun ansvarlig for at bilen ikke er f.eks chippet , men hvordan skulle hun
> kunne finde ud af det

På samme måde, som hun skal finde ud af, at bremseskiverne ikke er tyndere
end de må, at forureningen ikke er for høj eller at der ikke er andet galt
med bilen. Mao.: Det er blot (endnu) en ting, man skal være opmærksom på,
når man køber ny bil. Kan man ikke selv finde ud af det, må man (evt. mod
betaling) alliere sig med en fagmand.



Jan W Nielsen (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-03-06 16:36

> På samme måde, som hun skal finde ud af, at bremseskiverne ikke er tyndere
> end de må, at forureningen ikke er for høj eller at der ikke er andet galt
> med bilen. Mao.: Det er blot (endnu) en ting, man skal være opmærksom på,
> når man køber ny bil. Kan man ikke selv finde ud af det, må man (evt. mod
> betaling) alliere sig med en fagmand.

Korrekt.

--
/Jan W Nielsen



Niels Bengaard (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 12-03-06 15:46

>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
>> ikke haft noget imod det
>
> Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
> og vil ikke dække!

Jeg har kigget sagerne igennem der er kommet for forsikringsankenævnet. Der
er ingen sager med chiptrimning, hvilket får mig til at tro at ingen
forsikringsselskaber til dato har afvist at dække.
Der er flere sager hvor folk har eftermonteret turbo osv. uden at informere
om det.
Her afgøres sagen i et par tilfælde med at man kun får erstatning som en
normal bil, så får man altså ikke betaling for chippen.
Er der tale om grov uforsvarlig kørsel kan man nægtes erstatning uanset om
bilen er chippet eller ej.

Jeg har svært ved at forestille mig hvornår chippen er medvirkende årsag til
ulykken, med mindre man kører som en tåbe , spritkørsel osv. Denne form for
kørsel kunne man lige såvel køre uden chippen.
Jeg kan i øvrigt ikke finde noget på Tryg´s hjemmeside om det.

Niels



Ukendt (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-03-06 18:41


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4414340d$0$24323$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
>>> ikke haft noget imod det
>>
>> Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
>> og vil ikke dække!
>
> Jeg har kigget sagerne igennem der er kommet for forsikringsankenævnet.
> Der er ingen sager med chiptrimning, hvilket får mig til at tro at ingen
> forsikringsselskaber til dato har afvist at dække.
> Der er flere sager hvor folk har eftermonteret turbo osv. uden at
> informere om det.
> Her afgøres sagen i et par tilfælde med at man kun får erstatning som en
> normal bil,

Ja, det kan jeg bekræfte....mht eftermonteret turbo

--
Tom



Jan W Nielsen (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-03-06 16:35

>> De forsikringsagenter jeg har solgt bokse eller OBD-tuning til har vist
>> ikke haft noget imod det

> Vist nok ikke??? - Tryg siger, at de finder det ikke iorden
> og vil ikke dække!

Det er ikke korrekt - Tryg vil gerne dække.

Tryg's politik er, at de dækker bilen og tingene omkring den på helt normalt
vis - selvom den er chiptunet.

Imidlertid kan der blive tale om en lidt mindre udbetaling, hvis man kan
sige, at bilen har været "underforsikret" (Ikke den korrekte
forsikringsjuridiske betegnelse - men den mest forståelige.)

Med andre ord (et eksempel):

En Citroën Xsara HDi 90 hk er chippet til 110 hk.

En Xsara HDi 110 koster 1000 kroner i forsikring, men der er kun betalt 900
kroner i forsikring, da selskabet troede, den pågældende Xsara havde 90 hk.

Tryg forbeholder sig i dette tilfælde retten til kun at udbetale 90 procent
af den normale erstatningssum - men indtil videre er der tale en rent
hypotetisk situation, for Tryg har indtil nu aldrig opdaget
chiptuningen/gjort brug af denne ret.

Hvis din forsikringskonsulent oplyser andet, så bed vedkommende henvende sig
til koncernens skadesdirektør (evt gennem nærmeste chef).



--
/Jan W Nielsen



Niels Bengaard (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 12-03-06 16:42

> Imidlertid kan der blive tale om en lidt mindre udbetaling, hvis man kan
> sige, at bilen har været "underforsikret" (Ikke den korrekte
> forsikringsjuridiske betegnelse - men den mest forståelige.)
>
> Med andre ord (et eksempel):
>
> En Citroën Xsara HDi 90 hk er chippet til 110 hk.
>
> En Xsara HDi 110 koster 1000 kroner i forsikring, men der er kun betalt
> 900 kroner i forsikring, da selskabet troede, den pågældende Xsara havde
> 90 hk.
>
> Tryg forbeholder sig i dette tilfælde retten til kun at udbetale 90
> procent af den normale erstatningssum - men indtil videre er der tale en
> rent hypotetisk situation, for Tryg har indtil nu aldrig opdaget
> chiptuningen/gjort brug af denne ret.
>
> Hvis din forsikringskonsulent oplyser andet, så bed vedkommende henvende
> sig til koncernens skadesdirektør (evt gennem nærmeste chef).
>
>

Der findes en del eksempler på underforsikring på forsikringsankenævnets
hjemmeside.
For at forsikringsselskabet skal vide de sager, skal de dokumentere de
aktivt har gjort forsikringstager opmærksom på problematikken, eks. at han
har givet urigtige oplysninger i forbindelse med tegning af forsikringen.
Så spørger de til hk, chipning osv. må man svare ærligt. De spørger dog mig
bekendt kun om bilmodel årgang og nypris og så skriver man det.

Niels



Mogens... (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 12-03-06 16:45


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:44143ecb$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er ikke korrekt - Tryg vil gerne dække.

Hvorfor TROR du det?

> Tryg's politik er, at de dækker bilen og tingene omkring den på helt
> normalt vis - selvom den er chiptunet.

Nope

> Tryg forbeholder sig i dette tilfælde retten til kun at udbetale 90
> procent af den normale erstatningssum - men indtil videre er der tale en
> rent hypotetisk situation, for Tryg har indtil nu aldrig opdaget
> chiptuningen/gjort brug af denne ret.
> Hvis din forsikringskonsulent oplyser andet, så bed vedkommende henvende
> sig til koncernens skadesdirektør (evt gennem nærmeste chef).

Jeg bragte det til bords hos "Tryg" (underafdeling), da min Volvo blev solgt
:)
Og vi taler ikke om en snak med en ilfældig kontordame i koncernen !

>

Hjælper dig ikke - jeg ved bedre



Jan W Nielsen (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-03-06 17:06

> Hvorfor TROR du det?

Jeg arbejder ikke i "tro-branchen", Mogens - og jeg har aldrig gjort det.


> Og vi taler ikke om en snak med en tilfældig kontordame i koncernen !

He-he...

Bed din kontakt om at undersøge tingene

(Stol nu bare på, hvad jeg siger - jeg har det fra koncernens absolut og
ultimativt højeste sted - og jeg fik det på skrift.)



--
/Jan W Nielsen



Mogens... (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 12-03-06 17:36


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4414461b$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Bed din kontakt om at undersøge tingene
> (Stol nu bare på, hvad jeg siger - jeg har det fra koncernens absolut og
> ultimativt højeste sted - og jeg fik det på skrift.)

Jeg har ikke selskabet mere...



Jan W Nielsen (12-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-03-06 18:05

>> Bed din kontakt om at undersøge tingene

> Jeg har ikke selskabet mere...

Ok - måske har de skiftet politik - måske er politikken bare ikke meldt
ordentligt ud.

Da jeg talte med koncerndirektionen om emnet for 3-4 mdr siden, skulle de
have betænkningstid. Dagen efter var meldingen klar - på skrift.



--
/Jan W Nielsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste