Forskelle på alm bly akkumulatorer og på v~
Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-06 16:10

Bemærk at jeg har krydspostet og sat fut til * elektronik.

På min motorcykel sidder en traditionel blyakkumulater. Altså af typen der
kommer med lidt ladning på og man selv hælder batterisyre på og lader op
inden brug. Det er kun 2år gammelt men allerede træt. Dvs det kan ikke
levere strøm nok til en start i frostvejr.

Så var det jeg kom til at tænke på forskelle i karakteristik mellem alm
blyakkumulatorer og nyere vedligeholdelsesfri typer - Er der en betydende
forskel i deres evne til at levere strøm når de er kolde ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Basse

Dato : 07-03-06 17:01

Hej Anders,

Forskellen er (når det drejer sig om startbatterier) hvor
stort vandforbrug batteriet har. Det er et definitions-
spørgsmål, simpelthen.
Der er lavet standarter for hvornår et batteri må kaldes
"vedligeholdelsesfrit".

Mange af de vedligeholdelsesfri typer har ikke
påfyldningspropper. Men det er ikke det i sig selv der
gør dem vedligeholdelsesfri.

Så er der gel-batterierne, hvor elektrolytten (syren) er
geleagtig. De er gode til mange formål fordi de kan
vendes på hovedet uden at syren løber ud. Gel-batterier
kan normalt ikke bruges som startbatterier, fordi de
ikke kan tåle at levere høj strøm. Problemet er at den
gas der dannes ikke kan slippe væk fra elektroderne.
De kan heller ikke tåle at lades lige så hurtigt som et
startbatteri, af samme grund.

Det bedste valg af blybatteri vil være det tungeste
der passer i holderen. Gerne vedligeholdelsesfrit med
påfyldningspropper.

For at få det til at holde skal du sørge for at spændingen
aldrig synker under 10.5 Volt for 12V batterier. En lille
vedligeholdelseslader kan bygges for få kroner.
Hvis du spørger pænt i dk.teknik.elektronik er der sikkert
en der har en tegning eller et link.

Hygge,
Basse

PS: hvis du vil gå i dybden med det så kig her
http://www.uuhome.de/william.darden/

Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-06 17:39

> Det bedste valg af blybatteri vil være det tungeste
> der passer i holderen. Gerne vedligeholdelsesfrit med
> påfyldningspropper.

Så der er ingen grund til at gå efter gel typer...

> For at få det til at holde skal du sørge for at spændingen
> aldrig synker under 10.5 Volt for 12V batterier.

Starteren tager over 100A (ifølge en værkstedmanual - hvis ellers batteriet
kan levere) så det er selvfølgelig hård kost for et lille batteri på "kun"
12Ah og det kan ikke undgåes at spændingen dykker under brug. Men jeg kører
mest længere ture så den bliver som regel ladet helt op

> En lille
> vedligeholdelseslader kan bygges for få kroner.
> Hvis du spørger pænt i dk.teknik.elektronik er der sikkert
> en der har en tegning eller et link.

Og købes for få hundrede - jeg har en fra www.louis.de der selv slår fra -
den sætter jeg som regel på indimellem hvis den skal stå stille "længe" -
men når batteriet er omkring 0 grader er det begrænset hvor meget det kan
fodres med ...

> PS: hvis du vil gå i dybden med det så kig her
> http://www.uuhome.de/william.darden/

Nej tak jeg køber bare et nyt mærkevarebatteri og glemmer problematikken
et par år igen ... Altså medmindre de billige noname er ligeså gode som
f.eks varta eller yuasa ?

/A

Fra : Basse

Dato : 07-03-06 19:19

On 7-Mar-2006, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> jeg køber bare et nyt mærkevarebatteri og glemmer problematikken
> et par år igen ... Altså medmindre de billige noname er ligeså gode som
> f.eks varta eller yuasa ?
>
> /A

Gå efter vægten!
Så længe man ikke kender en egentlig test af batterierne er
det den bedste målestok.

Held og lykke,
Basse

Fra : tb

Dato : 07-03-06 22:23

> Gå efter vægten!
> Så længe man ikke kender en egentlig test af batterierne er
> det den bedste målestok.

Hø. Glæder mig til at spørge loius om han lider gider sende mig vægten af
de forskellige batterier

Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-06 20:46

> Nej tak

Ja det har jeg så alligevel - og de fleste andre link herinde.

Jeg fandt bla. at batterier også nedbrydes af vibrationer - og hvis der er
er noget min encylindrede 600ccm "gyngehest" ikke mangler er det
vibrationer.

Hvis jeg regner med en gennemsnitshastighed på 80km/h har batteriet holdt
til over 500 timer og 600 starter.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 18:04

Basse skrev i meddelelsen
<440dae3e$0$38667$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>gas der dannes ikke kan slippe væk fra elektroderne.
>De kan heller ikke tåle at lades lige så hurtigt som et

En myte uden grund i virkeligheden ! Se selv data hos Exide/Sonnenschein.
Gel typer har væsentlig højere startstrøm for en given kapasitet, og de kan
tåle belastningen.

mvh
Orla

Fra : Basse

Dato : 07-03-06 19:15

On 7-Mar-2006, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> En myte uden grund i virkeligheden ! Se selv data hos Exide/Sonnenschein.
> Gel typer har væsentlig højere startstrøm for en given kapasitet, og de
> [...]

Nej de er ikke... Jo de er... Nej de er ikke...
Jo de er... Nej de er ikke... Jo de er...
Nej de er ikke... Jo de er...
osv i bedste nyhedsgruppe stil

Hej Orla

Jeg kan ikke finde startbatterier af gel typen til motorcykler.
Gider du at finde et link til mig? Jeg er blevet nysgerrig

Noget andet med gelbatterierne er at de kan finde på at lave
et "thermal runaway" hvis laderen ikke er beregnet til at lade
på dem.

I både er gel batterierne almindelige som start og
forbrugsbatterier. Der er endda kombinerede typer. Men
i både er det jo også et sikkerhedsspørgsmål. Saltvand og
batterier er en fælt kedelig kombination.

Hygge,
Basse

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 20:59

Basse skrev i meddelelsen
<440dcd8f$0$38680$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Nej de er ikke... Jo de er... Nej de er ikke...
>Jo de er... Nej de er ikke... Jo de er...
>Nej de er ikke... Jo de er...
>osv i bedste nyhedsgruppe stil

Næe, jeg gider bare høre på vrøvl :-/

>Hej Orla
>
>Jeg kan ikke finde startbatterier af gel typen til motorcykler.
>Gider du at finde et link til mig? Jeg er blevet nysgerrig

VTR-F er på modellerne 1997-2001 standardmonteret med Yuasa Gel-akku. Den er
nemlig vinklet omkring 45° fra lodret. Den der sidder på min VTR er fra
1998, og fungerer stadig.

>Noget andet med gelbatterierne er at de kan finde på at lave
>et "thermal runaway" hvis laderen ikke er beregnet til at lade
>på dem.

De skal behandles ordentlig ja.

mvh
Orla

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-03-06 09:20

> VTR-F er på modellerne 1997-2001 standardmonteret med Yuasa Gel-akku. Den
> er
> nemlig vinklet omkring 45° fra lodret. Den der sidder på min VTR er fra
> 1998, og fungerer stadig.

Hej Orla

Er du sikker på det er et Gel batteri. Bare fordi det er forseglet gør det
ikke batterie til et gel batteri. Min CBR kører med CTX9-BS, hvilket er
forseglet, men alligevel ikke er et Gelbatteri, men et alm blybatteri med
syre, men med lavt vandforbrug, og Basse breskev det. Jeg har oplevet at
køre det tørt da min regulator var defekt nogle år tilbage, og der hav jeg
propperne af det påfyldte demineraliseret vand, som på et hvilket som helst
alm blybatteri, og så virkede det igen, og hev mig hjem fra Lemvig, hvor jeg
skiftede batteri og regulator. Den fik en Schnabel regualtor og et Varta
batteri, og har kørt upåklageligt siden

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 18:42

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<440e93b6$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>...

>Hej Orla
>
>Er du sikker på det er et Gel batteri.

Ja, nøjagtigt som Honda specificerer det til VTR-F pre 2001

mvh
Orla

Gel-akkuer er lette at genkende, de ligner grangiveligt en "tørløbet"
standardakku når man tilter det rundt i alle retninger. Ingen syrespejl....

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 08-03-06 13:41

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:440df536$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
er
> nemlig vinklet omkring 45° fra lodret. Den der sidder på min VTR er fra

Har arbejdet meget med Gel batterier da de bruges over alt i handicap
området. Det største problem (foruden gassen der er nævnt) er at hvis et 12
volt bliver afladt ned til ca. 6 volt kan de ikke oplades igen. Det er bare
ud til højre. Har selv smidt i hundredevis væk på den bekostning.
Prøvede engang på at "vække" et tømt 6 volt gel-batteri igen med en 24 volt
lader uden resultat.

Benny

Fra : Armand

Dato : 07-03-06 23:40

http://louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10036749

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 07-03-06 21:45

Orla Pedersen wrote:

> En myte uden grund i virkeligheden ! Se selv data hos Exide/Sonnenschein.
> Gel typer har væsentlig højere startstrøm for en given kapasitet, og de kan
> tåle belastningen.

Man kan også finde masser af info på dansk herunder ;
http://www.exide.dk/industrial/batterividen.asp
Men det ser ud til at Exide nu har skilt ud startbatterier i et eget
selskab, som jeg ikke lige kan finde her. Jeg ved så ikke hvor aktuelt
den viden som ligger der er for vores brug, men det gamle kompendie de
havde liggende var fin.
De har dog en fin side på tysk (for dem som kan læse det) her med data
på flere mærker ;
http://www.ctm-berlin.de/deutsch/hauptdat/frames1.htm

Gelbatterier er (men jeg ved ikke om det også gælder
startbatterier)større end et tilsvarende syrebatteri for samme
kapacitet. Dertil kommer at det som skrevet ikke tåler så høj ladestrøm,
og det kan ikke tåle at blive så **afladet som et tradisjonelt batteri,
så spørgsmålet er om det er det bedste til MC.

I mit firma, som sælger og servicerer gaffeltrucker, er GEL-batterier yt
af overnævnte årsag, her blive de dog kun brugt som driftsbatterier til
el-truck, hvor man normalt udnytter 80 % af kapaciteten. (GEL max 75 %)

Jeg kan heller ikke finde noget GEL batteri hos Varta, men de har da
lidt data på sine MC-batterier her ;
<http://www.varta-automotive.dk.mig.varta-automotive.de/index2.php?p=2&s=3&content=produkterne/starterbatterien/motorradbatterien.html>

Når det gælder batterier og kulde, er det jo her fårene bliver skildt
fra flokken, og de billige mærker tit falder igennem. Man får stort sæt
hvad man betaler for (og nu holder vi lige danske MC-forhandlere's
avance ude af det), og selv om to forskællige batterier er opgivet at
kunne give 200 A startbelastning, kan det jo også være forskel på ved
hvilken temperatur de kan gi det, da kapaciteten jo falder drastisk med
dalende temperatur.

Men Basse har jo egentlig forklart det hele uden mit skribleri. Gå efter
vægten, det indikerer hvor mange plader de har puttet i batteriet.

**Når jeg skriver afladet, så var jeg en gang på et batterikursus hos en
eller anden stort mærke jeg ikke mere kan huske (har været hos de
fleste), her påstod de at deres almindelige startbatterier kunne tåle
maks 7 større afladinger.

--
/Bjørn

Fra : Basse

Dato : 07-03-06 22:32

On 7-Mar-2006, =?ISO-8859-1?Q?Bj=F8rn_S?= <bjosko@Xyahoo.com> wrote:

> I mit firma, som sælger og servicerer gaffeltrucker.....

ohhh, det er lige dig jeg skal have fat i omkring
en lader til min el-bil (84V-295Ah)
Gider du at skrive til mig på: xiuteng@besked.com ?
Så ville jeg blive meget glad.

Hygge,
Basse

Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-06 22:52

> [...]
> flokken, og de billige mærker tit falder igennem. Man får stort sæt hvad
> man betaler for (og nu holder vi lige danske MC-forhandlere's avance ude

Nogen der har en ide til hvem der kunne tænkes at være lagerførende i et
YB12A-A i et mærkevare (i storkøbenhavn) til en fornuftig pris ?

Yuasa kan jeg få til 328,- nær min hjemstavn - men jeg er ikke hjemme så
noget i den prisklasse....
Og varta koster til ca 4o euro i udlandet

Thansen's Aero har jeg ikke stor fidus til selvom 199 plus syre da er
billigt

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-03-06 00:11

Bjørn S wrote:

> [...]
> en eller anden stort mærke jeg ikke mere kan huske (har været hos de
> fleste), her påstod de at deres almindelige startbatterier kunne tåle

Stof til eftertanke.

Mvh, Uffe Ravn

Fra : Armand

Dato : 12-03-06 22:11

Bjørn S skrev:

> I mit firma, som sælger og servicerer gaffeltrucker, er GEL-batterier yt
> af overnævnte årsag,

Du læser åbenbart ikke din Yahoo-mail (eller også fik jeg ikke
dechiffreret den ordentligt):
Må jeg af personlig nysgerrighed spørge til hvilket firma at det drejer
sig om?
Svar gerne privat!

--
Armand

Fra : Hekto

Dato : 12-03-06 23:59

> [...]
> også være forskel på ved hvilken temperatur de kan gi det, da
> kapaciteten jo falder drastisk med dalende temperatur.

Dermed siger du sådan set at man skal gå efter de dyrere mærkevarer
hvis man kører hele året. Kører man i sommerhalvåret - nå, ja!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Bjørn S

Dato : 13-03-06 16:16

Hekto wrote:

> Dermed siger du sådan set at man skal gå efter de dyrere mærkevarer hvis
> man kører hele året. Kører man i sommerhalvåret - nå, ja!

Ja, hvis man vil ha lidt koldstartkapacitet vil jeg mene det. Men om
cykel og batteri er designet/tænkt for det, er så en anden sag, det er
jo ikke sikkert det er plads til det størrelse/kapacitet som er
nødvændig. Hvis så man også smækker varmehåndtag og andre ting på kan
det jo godt komme til at knibe lidt med kapaciteten.

--
/Bjørn

Fra : Richard

Dato : 13-03-06 21:48

Bjørn S wrote:

> [...]
> cykel og batteri er designet/tænkt for det, er så en anden sag, det er
> jo ikke sikkert det er plads til det størrelse/kapacitet som er

Et praktisk eksempel fra den virkelige verden er Hawker (Enersys) lille
7Ah SBS8, der i kraft af sin store startstrømskapacitet erstatter
traditionelle 12Ah-batterier i cykler som XBR500 hos flere tyske brugere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Intet Navn

Dato : 07-03-06 17:24

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> [...]
> alm blyakkumulatorer og nyere vedligeholdelsesfri typer - Er der en
> betydende forskel i deres evne til at levere strøm når de er kolde ?

Hvis man er frisk på en omgang engelsk, så anbefales følgende batteri-FAQ
side fra vores engelske 'søstergruppe' (news://uk.rec.motorcycles):
http://www.uuhome.de/william.darden/

/claus