Forstærket visir på hjelm?
Fra : Søren

Dato : 07-03-06 00:34

Kan man få et forstærket visir til sin hjelm? Her tænker jeg på, hvis der
skulle flyve en fugl forbi eller en sten eller andet, så er det måske meget
rart med andet end lige et tyndt stykke plastic?

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 01:12

"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse

> Kan man få et forstærket visir til sin hjelm? Her tænker jeg på, hvis der
> skulle flyve en fugl forbi eller en sten eller andet, så er det måske
> meget rart med andet end lige et tyndt stykke plastic?

Tror jeg ikke lige men der nogle hjelme, bl.a. min Shark RSR der er født med
et tykt visir.

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk

Fra : Søren

Dato : 07-03-06 01:31

> Tror jeg ikke lige men der nogle hjelme, bl.a. min Shark RSR der er født
> med et tykt visir.

Men kan det stoppe en solsort? Jeg har lige læst, at der er en MC tester
som døde (ved ikke hvornår) pga. han kørte på en solsort. Det er jo også
meget nærliggende, at der er flyvende løse sten efter en lastbil på
motorvejen og det mest kritiske må vel være, at blive ramt lige på visiret?

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 07-03-06 05:12

> [...]
> også meget nærliggende, at der er flyvende løse sten efter en lastbil på
> motorvejen og det mest kritiske må vel være, at blive ramt lige på

Jeg ved ikke, hvordan statistikkerne ser ud for sådanne ulykker, men jeg vil
tro, at det er vigtigere at købe nogle gode dæk, og køre med hovedet inde i
hjelmen på halsen i stedet for under armen samt spendere penge på kørekurser
og godt tøj i stedet for tykt visir.

Som Dannie skriver er der forskel på visirtykkelse. Det kommer nok også an
på hjelmens prisklasse. Jeg kører også med Shark RSR Summum, der er visiret
3 mm tykt. Det er faktisk særdeles solidt i fht. mange af de billige hjelme
jeg har set.

Mvh,

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Armand

Dato : 08-03-06 20:42

Allan K. Poulsen skrev:
> "Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu godt du kan regne med at et standard visir kan holde til en
> (hel) del. Længere oppe i tråden skriver en at visiret er 3 mm tykt.
> Det vil jeg mene kan holde til det meste i størrelsen fra en ko og
> ned.

Det "tynde plastic" er lexan, eller bedre kendt som plexiglas, og giver
ikke op for bollemælk!

Jeg vil se at finde det gamle luftgevær frem og lave en fotodokumentation
af hvorledes hhv. mit knækkede visir til AGV'en (af den tykkere formstøbte
type) og det ridsede på Jebs'en (á tynd flad plast-plade der holdes i form
af monteringen alene) klarer dén test!

Fortsættelse følger.

--
Armand.

Fra : Myrhøj

Dato : 09-03-06 23:04

Armand wrote:

> [...]
> type) og det ridsede på Jebs'en (á tynd flad plast-plade der holdes i form

...mmmmmm, hvem har hjælmen på, og hvem skal trykke på aftrækkeren ?

Myrhøj

Fra : Armand

Dato : 09-03-06 23:20

Myrhøj skrev:

> ..mmmmmm, hvem har hjælmen på, og hvem skal trykke på aftrækkeren ?

Hvad har man svigermødre til?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 23:53

> [...]
> type) og det ridsede på Jebs'en (á tynd flad plast-plade der holdes i form

Venter spændt

--
Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 09:57

Armand skrev i meddelelsen ...

>Det "tynde plastic" er lexan, eller bedre kendt som plexiglas, og giver
>ikke op for bollemælk!

Plexiglas: Handelsnavn for acryl, som let splintres, men til gengæld let kan
varmeformes.
Lexan: Handelsnavn for polykarbonat, der er umådeligt sejgt, men sværere
at varmeforme på grund af vandindhold. Kan koldbukkes.

mvh
Orla
definitionsrevser af 2. grad

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-03-06 23:01

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> Lexan: Handelsnavn for polykarbonat, der er umådeligt sejgt, men sværere
> at varmeforme på grund af vandindhold. Kan koldbukkes.

Beklager Orla, men her er vi ikke ude i "definitions-revseri", men
korrektion af fejlindlæring, en anden, men lige så prisværdig indsats

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Armand

Dato : 11-03-06 04:02

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> Lexan: Handelsnavn for polykarbonat, der er umådeligt sejgt, men sværere
> at varmeforme på grund af vandindhold. Kan koldbukkes.

OK!
Det tynde Jeb's-visir er således Lexan og AGV'ens formodentlig Plexi :-/

Men så meget desto bedre for hagl-testen med begge typer for hånden!

--
Armand.
(definitionsrevset definitionsrevser)

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 20:26

> [...]
> også meget nærliggende, at der er flyvende løse sten efter en lastbil på
> motorvejen og det mest kritiske må vel være, at blive ramt lige på

Jeg er egentlig ret overbevist om, at din nakke knækker før visiret

Har selv været ret tæt på sidste sommer, da en eller anden sindsyg fugl
kommer direkte imod mig lige henover kåbeglasset, hold kæft hvor kunne man
få flyttet hovedet hurtigt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-03-06 20:43

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> writes:

> Har selv været ret tæt på sidste sommer, da en eller anden sindsyg
> fugl kommer direkte imod mig lige henover kåbeglasset, hold kæft
> hvor kunne man få flyttet hovedet hurtigt

Jeg tror også selv jeg var ret heldig sidst* en fasan ramte min
skulder med 125 km/t. Der er smæk i sådan en fugl på 1½ kg, men jeg
fik da ikke engang et blåt mærke. Jeg kan dog ikke helt lade være med
at fundere over hvad der ville være sket hvis jeg fik den i hovedet.

*: Ja, jeg ramte også en anden fasan med 80 km/t engang. Den fugleart
kan vist ikke lide mig. Jeg burde nok lære at tilberede sådan en
fugl, det vil være grundlag for nogle gode bar-fortællinger
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Thomas

Dato : 07-03-06 23:09

> *: Ja, jeg ramte også en anden fasan med 80 km/t engang. Den fugleart
> kan vist ikke lide mig. Jeg burde nok lære at tilberede sådan en
> fugl, det vil være grundlag for nogle gode bar-fortællinger

Naturen er bare ude efter bestemte personer: Jeg fører med to rådyr (dog i
bil), en fasan (ingen skade - men fjer overalt), en bi (på visiret - sikke
et klask) samt en harer (knækket forskærm).

/Thomas

Fra : Armand

Dato : 08-03-06 00:08

Thomas skrev:

> .....Jeg fører med to rådyr (dog i bil), en fasan (ingen skade - men
> fjer overalt), en bi (på visiret - sikke et klask) samt en harer (knækket
> forskærm).

Tre harer i bil + og på mc: en hundehvalp og et utal af insekter i alle
str. - Hvoraf jeg specielt husker:
- Hveps kravlende rundt på "karmen" på indersiden af visiret.
- Bille (stor gul plamage) på hjelmen ud for tindingen: Fuck et smæld dét
gav - Lige så det efterfølgende sang i øret !
- UFO (i ordets oprindelige forstand) der ramte siden af halsen lige dér
hvor der var sprække mellem tørklæde og krave: Hårdt slag med sviende
smerte efterfølgende der varede lige fra Svebølle til Storebæltsfærgen,
hvor jeg først gav mig tid til at inspicere skadesomfanget og kun
konstanterede at huden var svagt rødlig hvor jeg var ramt.
- Natsværmer på størrelse med flagermus der en sensommer-aften cirklede
mod forlygten, og lige som jeg opfattede at den IKKE splattede på lygten
fik jeg et spark i venstre klunke - "Spiral-indflyvningen" havde
tilsyneladende akkurat passet med turen: Under styret; langs med tanken;
langs med inderlåret; Dead-end =

Hundehvalpen så jeg i god behold år senere - Men den nåede kun lige at
høre motorcyklen før den spænede ind på gårdspladsen i skræk - Så ku' den
lære det

Endelig har jeg hørt om ét tilfælde og oplevet to andre, hvor en påkørt
småfugl endte på motorblokken under karbunaderne

--
Armand

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-03-06 05:43

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) writes:

> [...]
> Storebæltsfærgen, hvor jeg først gav mig tid til at inspicere
> skadesomfanget og kun konstanterede at huden var svagt rødlig hvor jeg

Urgh, men det er muligvis den samme som jeg havde med hjem på køleren
fra de varme lande. En 4x1cm satan af et uidentificeret insekt.
Jeg har ladet den sidde fordi den er Kawa grøn :)

> - Natsværmer på størrelse med flagermus der en sensommer-aften
> cirklede mod forlygten, og lige som jeg opfattede at den IKKE
> splattede på lygten fik jeg et spark i venstre klunke -

*LOL*

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 08-03-06 19:15

Armand skrev den 08 mar 2006 i news:dul3o6$4co$1@abbeden.bunk.cc:

> Tre harer i bil + og på mc: en hundehvalp og et utal af insekter i alle
> str. - Hvoraf jeg specielt husker:

[klip]

GRILL!

Der da vi var et par stykker (for snart mange år siden) der boede på en
coaster "Marie-Louise" i Flensborg havn og ingen penge havde, brugte vi vores
VW-rugbrød til at overaske blishønsene der fouragerede under siloerne near
by. Utallige døde af det og blev spist.

Den værste oldenborregullert oplevede jeg forrige år med visiret halvt slået
op - yes: den ramte kanten klokkerent og blev sprayet ind over hele femøren
og i stort set alle hjørner af hjelmen, huhaaa

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Jansen

Dato : 08-03-06 09:11

Den 07.03.2006 kl. 23:09:05 skrev Thomas <tgn@tele2adsl.dk>:

(ingen skade - men fjer overalt)
Hvor blev skaden af?

)

--
Hilsen
Ole Jansen

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 07-03-06 23:28

Jes Vestervang wrote:
> [...]
> fik da ikke engang et blåt mærke. Jeg kan dog ikke helt lade være med
> at fundere over hvad der ville være sket hvis jeg fik den i hovedet.

.... og jeg sad bag på, og fik fasanen i hovedet efter den havde ramt Jes'
skulder. :)
Selv efter hans skulder havde taget stødet, så var der stadig godt go'daw i
den. Åndssvage dyr... :P

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-03-06 10:19

Dannie wrote:
> "Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse

> Har selv været ret tæt på sidste sommer, da en eller anden sindsyg fugl
> kommer direkte imod mig lige henover kåbeglasset,...
Hvem stillede diagnosen på pågældende stykke fjerkræ?
lol

Fra : Jacob

Dato : 07-03-06 19:49

Søren skrev:

> Kan man få et forstærket visir til sin hjelm? Her tænker jeg på, hvis der
> skulle flyve en fugl forbi eller en sten eller andet, så er det måske meget
> rart med andet end lige et tyndt stykke plastic?

Hej Søren,
Jeg tror nu godt du kan regne med at et standard visir kan holde til en
(hel) del. Længere oppe i tråden skriver en at visiret er 3 mm tykt.
Det vil jeg mene kan holde til det meste i størrelsen fra en ko og
ned. Så jeg hverken er eller bliver særligt skræmt ved tanken om et
sammenstød med en fugl.
Jeg har sidste år, haft en større fugl inde for at vende på farmands
mave (blot til alm. info. jeg kører IKKE med kåbe. (Maven er stor -
meeeeen.. ) Nå det var ikke særligt brutalt.. Men forskrækket blev
jeg.

VH Jacob
Som godt husker en kollision med en - tror jeg nok humlebi - for 20 år
siden. I ført mine Leweis bukser, smadrede bien mod min knæskal - det
smertede !

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 08-03-06 03:38

Søren skrev:

> [...]

Som godt husker en kollision med en - tror jeg nok humlebi - for 20 år
siden. I ført mine Leweis bukser, smadrede bien mod min knæskal - det

Jeg kan slå samtlige af jeres røverhistorier. Jeg har slået en fugl af arten
Skovspurv til døde med min gamle MZ 150 bygget engang i midt 70'erne. Se,
det er en bedrift. Hvis et stakkels kræ ikke er i stand først at høre en MZ,
og derefter ikke i stand til at flytte sig hurtigere end MZ'eren kommer
raslende, så har Darwin sejret, og det dyr er bestemt ikke værd at avle
videre på. Den stakkels fugl må jo være blind, døv, dum og samtidig fyldt
med stormod og foragtelse af sit eget liv.

En anden mulighed er naturligvis, at kræet ikke kunne se cyklen i den tætte
blå totakts-os...

Mvh,

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-03-06 12:44

Det var smuk og solrig dag da Jacob skrev
news:1141757350.834561.179660@j52g2000cwj.googlegroups.com i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> (hel) del. Længere oppe i tråden skriver en at visiret er 3 mm tykt.
> Det vil jeg mene kan holde til det meste i størrelsen fra en ko og

Spørgsmålet er om ikke en sten kan lave hul hvis man er meget uheldig. Jeg
tror en bilforrude er mere holdbar en et visir, og ruden får jo ofte revner
ved stenslag. En fugl er blød, så der brækker man nok nakken først, som en
anden skrev. Under alle omstændigheder er det lige en sag for myth busters
på discovery.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Gregers Petersen

Dato : 08-03-06 18:21

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote in

> [...]
> nakken først, som en anden skrev. Under alle omstændigheder er det
> lige en sag for myth busters på discovery.

Bilruder er jo også ofte belagt med en tynd film, der netop gør at ruden
hænger sammen selvom den bliver knust. (Alle har vel set mindst en
amerikansk tjubang-film, hvor ruden bliver "sparket ud" i et stykke efter
at være total-smadret).

Så hvis ikke der er en film på visiret i forvejen (og man er meget bange
for flyvende sten), kunne man jo slå to fluer med et smæk og montere en Fog
City-film.

--
Gregers Petersen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 08-03-06 22:50

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:

>Spørgsmålet er om ikke en sten kan lave hul hvis man er meget uheldig.'

Det kan den muligvis, men der skal nok være rigtig, rigtig meget fart
på, hvis den skal fortsætte ind i hjelmen bagefter.

>Jeg
>tror en bilforrude er mere holdbar en et visir, og ruden får jo ofte revner
>ved stenslag.

Men stenen bliver som regel på ydersiden.

--
Kåre