|
| Bypass termostat til oliekøler?? Fra : Studen |
Dato : 06-03-06 22:57 |
|
Hej vinternedtrykte
Jeg er jo ved at smide ny motor i katten, og skal ved den lejlighed også
montere oliekøler. Da jeg bruger maskinen til mange små ture, er jeg lidt
ked af de mange koldstarter. Jeg har overvejet helt at droppe olikøleren
(kan godt lade sig gøre på modellen), men er nu alligevel ikke helt tryg ved
det. Jeg har læst om nogle termostater man kan sætte ind på olieslangen
inden køleren. Der bliver altså først åbnet til køleren, når motoren har
opnået en vis temperatur. Er der nogen af Jer der har erfaringer med den
slags, og evt. ligger inde med nogle gode links? Er det mon noget man kan
finde udenfor "mc-verdenen"?
På forhånd tak
Stud
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
p.jarnbak (06-03-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 06-03-06 23:12 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
news:440cb025$0$177$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej vinternedtrykte
>
> Jeg er jo ved at smide ny motor i katten, og skal ved den lejlighed også
> montere oliekøler. Da jeg bruger maskinen til mange små ture, er jeg lidt
> ked af de mange koldstarter. Jeg har overvejet helt at droppe olikøleren
> (kan godt lade sig gøre på modellen), men er nu alligevel ikke helt tryg
> ved det. Jeg har læst om nogle termostater man kan sætte ind på
> olieslangen inden køleren. Der bliver altså først åbnet til køleren, når
> motoren har opnået en vis temperatur. Er der nogen af Jer der har
> erfaringer med den slags, og evt. ligger inde med nogle gode links? Er det
> mon noget man kan finde udenfor "mc-verdenen"?
I sidste uge var jeg i hillerød og få lavet en køler(vand) hos hillerød
autokøler fabrik
og de havde oliekøler kit med løs thermostat til biler,så der kan måske få
en billigt.
Hej Palle.
| |
Studen (06-03-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 06-03-06 23:26 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:440cb025$0$177$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej vinternedtrykte
>
> Jeg er jo ved at smide ny motor i katten.....
Måske lige på sin plads, at nævne at den "nye" motor er en GSX1100EF
(GV71C).
Har desuden lige afleveret "hatten" til reparation af ødelagt
tændrørsgevind. Jeg var forbi Ingana og ringede rundt til et par andre. Har
hørt meget godt om Ingana, men jeg er den type kunde der sætter pris på bare
tilnærmelsesvis imødekommende behandling fra sælgere/mekanikere, så valget
faldt på Tobu-værk i Ballerup...
Mvh
Stud
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Richard (06-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 06-03-06 23:33 |
|
Studen wrote:
> Jeg har læst om nogle termostater man kan sætte ind på olieslangen
> inden køleren. Der bliver altså først åbnet til køleren, når motoren har
> opnået en vis temperatur. Er der nogen af Jer der har erfaringer med den
> slags, og evt. ligger inde med nogle gode links? Er det mon noget man kan
> finde udenfor "mc-verdenen"?
Bl.a. Mocal, Racimex og Lockhart-Phillips laver olietermostater, der kan
bruges på mc - biludstyrsforretningen i Smallegade på Frederiksberg (i
Kø'strup) sælger en af de førstnævnte.
L-P er IMHO nok den letteste at holde ren, men den sælges tilsyneladende
mest i USA, ofte i sæt med kølere til H-D.
Har ikke links lige her, men du finder dem hurtigt selv
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Studen (07-03-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 07-03-06 19:34 |
|
"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:duidb3$7iq$1@abbeden.bunk.cc...
> Bl.a. Mocal, Racimex og Lockhart-Phillips laver olietermostater, der kan
> bruges på mc - biludstyrsforretningen i Smallegade på Frederiksberg (i
> Kø'strup) sælger en af de førstnævnte.
>
> L-P er IMHO nok den letteste at holde ren, men den sælges tilsyneladende
> mest i USA, ofte i sæt med kølere til H-D.
Tak for svarene. Jeg må på jagt efter stumperne..
Mvh
Stud
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 08-03-06 09:43 |
|
>> Bl.a. Mocal, Racimex og Lockhart-Phillips laver olietermostater, der kan
>> bruges på mc - biludstyrsforretningen i Smallegade på Frederiksberg (i
>> Kø'strup) sælger en af de førstnævnte.
>>
>> L-P er IMHO nok den letteste at holde ren, men den sælges tilsyneladende
>> mest i USA, ofte i sæt med kølere til H-D.
>
> Tak for svarene. Jeg må på jagt efter stumperne..
Hej Stud
Gider du ikke vende tilbag her til gruppen med havd du finder ud af? Jeg
ovevejer at smide en del større oliekøler på min DR 610 kombineret med en
olietermostat, af to grunde. Større olievolumen i kredsløb og lavere peak
temperatur.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Studen (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 08-03-06 19:23 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:440e9920$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Stud
>
> Gider du ikke vende tilbag her til gruppen med havd du finder ud af? Jeg
> ovevejer at smide en del større oliekøler på min DR 610 kombineret med en
> olietermostat, af to grunde. Større olievolumen i kredsløb og lavere peak
> temperatur.
Hej Bager
Det skal jeg nok. Jeg regner dog ikke med at udskifte selve køleren, som
nogle "kits" lægger op til. Håbede at finde en termostat, man bare kan smide
på "tilførselsslangen" til køleren. Jeg vender tilbage med resultatet....
Mvh
Stud
| |
Armand (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-03-06 20:23 |
|
Studen skrev:
>
> ....Jeg regner dog ikke med at udskifte selve køleren, som
> nogle "kits" lægger op til. Håbede at finde en termostat, man bare kan
> smide på "tilførselsslangen" til køleren.
Som subj. antyder, så er påbygnings-termostater, som generelt for
olie-regulering, af by-pass -typen á et hus med fire stutse på, der
"skæres ind" på oliekøler-slangerne!
--
Armand.
| |
Richard (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 08-03-06 22:44 |
|
Armand wrote:
> Som subj. antyder, så er påbygnings-termostater, som generelt for
> olie-regulering, af by-pass -typen á et hus med fire stutse på, der
> "skæres ind" på oliekøler-slangerne!
Rigtigt, men ingen regel uden undtagelse, Armand: En anden løsning har
som til biler form af en adapter med indbygget termostat og to
slangestutse, som monteres under oliefilteret.
Fx Gimbel (D) lavede en sådan løsning til Honda V4, primært med sigte på
VF1000F & F2; men adapteren passer nu også de andre klassiske V4'er og
formentlig andre med eksternt oliefilter i samme størrelse
Har en liggende til ved lejlighed...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
Armand (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-03-06 22:09 |
|
Richard skrev:
> Armand wrote:
>> Som subj. antyder, så er påbygnings-termostater, som generelt for
>> olie-regulering, af by-pass -typen á et hus med fire stutse på, der
>> "skæres ind" på oliekøler-slangerne!
>
> Rigtigt, men ingen regel uden undtagelse, Armand: En anden løsning har
> som til biler form af en adapter med indbygget termostat og to
> slangestutse, som monteres under oliefilteret.
>
> Fx Gimbel (D) lavede en sådan løsning til Honda V4, primært med sigte på
> VF1000F & F2; men adapteren passer nu også de andre klassiske V4'er og
> formentlig andre med eksternt oliefilter i samme størrelse
Indlægget var mere rettet mod at Studens beskrivelse lød som noget man
skar ind på kun den ene oliekøler-slange og dét gåt altså ikke :-|
Uanset hvad, hvis din mellem-plade har en indbygget termostat, så må den
have et by-pass indbygget ellers afbrydes oliestrømmen jo imens den er
kold. Eftersom det er få motorer der har en ekstra pumpe/kredsløb til
filteret hhv. original oliekøler så vil en afbrydelse af oliestrømmen
medføre akut sammenbrud p.g.a. manglende smøring =
--
Armand.
| |
Richard (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 09-03-06 22:40 |
|
Armand wrote:
>> Fx Gimbel (D) lavede en sådan løsning til Honda V4, primært med sigte
>> på VF1000F & F2; men adapteren passer nu også de andre klassiske V4'er
>> og formentlig andre med eksternt oliefilter i samme størrelse
>
> Indlægget var mere rettet mod at Studens beskrivelse lød som noget man
> skar ind på kun den ene oliekøler-slange og dét gåt altså ikke :-|
OOps, det havde jeg slet ikke fantasi til at forestille mig, at han
kunne mene
> Uanset hvad, hvis din mellem-plade har en indbygget termostat, så må den
> have et by-pass indbygget ellers afbrydes oliestrømmen jo imens den er
> kold.
Netop - der er faktisk et billede af en lignende, "Ölfilteradapter,
Variante 1" øverst til højre på siden hos Racimex, jeg linkede til.
Slangerne går til/fra køleren, og kredsløbet bliver styret af
thermostaten; ved lave temperaturer strømmer olien blot direkte gennem
adapteren til (eller fra) filteret.
Andre web-sider viser lignende adaptere til vores mindre mc-filtre, så
det er sikkert en standardvare. Til Buell bruges de tilsyneladende også.
> Eftersom det er få motorer der har en ekstra pumpe/kredsløb til
> filteret hhv. original oliekøler så vil en afbrydelse af oliestrømmen
> medføre akut sammenbrud p.g.a. manglende smøring =
Ja, det dur jo ikke. Et sådant kredsløb - eller udvendige frem- og
returløbsledninger til en olietank - skal der naturligvis være, for at
man kan sætte en firbenet thermostat ind. Med bypass-funktion
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Studen (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 10-03-06 22:13 |
|
"Richard" <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> wrote in message
news:4410a0b8$0$27540$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> OOps, det havde jeg slet ikke fantasi til at forestille mig, at han kunne
> mene
Hmm - Men det gjorde han altså. Det var selvfølgelig ikke særligt
gennemtænkt. Tror det skyldes at min gamle motor er næsten identisk med den
"nye", men altså uden oliekøler. "luk tilførsel" og voila.... OK ved nærmere
eftertanke kan jeg godt se, at det medfører et alvorligt problem :)
Stud
| |
Richard (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 10-03-06 22:59 |
|
Studen wrote:
>> OOps, det havde jeg slet ikke fantasi til at forestille mig, at han kunne
>> mene
>
> Hmm - Men det gjorde han altså. Det var selvfølgelig ikke særligt
> gennemtænkt. Tror det skyldes at min gamle motor er næsten identisk med den
> "nye", men altså uden oliekøler. "luk tilførsel" og voila.... OK ved nærmere
> eftertanke kan jeg godt se, at det medfører et alvorligt problem :)
Aih, aih, der kan man se. Nå, men hvis du er til manuel omskiftning, så
findes der vist en oliekøler ved navn Jagg, som (kan) leveres med manuel
omskifter (3-vejsventil velsagtens), så du selv kan koble køleren ind i
kredsløbet, når du mener, at der er brug for den.
Personligt ville jeg nu hellere have en termostat, men muligheden findes
altså
--
Richard pade, Sorgenfri, DK
| |
Hekto (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 13-03-06 12:52 |
|
Richard presented the following explanation :
> Aih, aih, der kan man se. Nå, men hvis du er til manuel omskiftning, så
> findes der vist en oliekøler ved navn Jagg, som (kan) leveres med manuel
> omskifter (3-vejsventil velsagtens), så du selv kan koble køleren ind i
> kredsløbet, når du mener, at der er brug for den.
>
> Personligt ville jeg nu hellere have en termostat, men muligheden findes
> altså
På de Ducati'er der har fået monteret olieopvarmning af Svømmerhusene(
anti-karburatoris) er der anvendt en ganske alm. Balofix!!!
Bypass foregår ved at der hvor olien returnerer er der i motoren
anbragt en bladfjeder som ventil. Lukker man balifix'en åbner
bladfjederen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-06 23:01 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>Uanset hvad, hvis din mellem-plade har en indbygget termostat, så må den
>have et by-pass indbygget ellers afbrydes oliestrømmen jo imens den er
>kold. Eftersom det er få motorer der har en ekstra pumpe/kredsløb til
>filteret hhv. original oliekøler så vil en afbrydelse af oliestrømmen
>medføre akut sammenbrud p.g.a. manglende smøring =
Og selv på modeller med separat oliepumpe til oliekøleren, á VTR og 9'eren,
vil det betyde havari at lukke for gennemstrømningen. En oliepumpe lader sig
ikke blot "afspærre".
mvh
Orla
| |
Steen Gruby (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 09-03-06 23:24 |
|
On Thu, 9 Mar 2006 23:00:36 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Og selv på modeller med separat oliepumpe til oliekøleren, á VTR og 9'eren,
>vil det betyde havari at lukke for gennemstrømningen. En oliepumpe lader sig
>ikke blot "afspærre".
>
Jeg har set en oliekøjer åbnet som en sardindåse pga. et blokeret
olierør.
Der ER tryk på
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-03-06 23:32 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
>> Uanset hvad, hvis din mellem-plade har en indbygget termostat, så må den
>> have et by-pass indbygget ellers afbrydes oliestrømmen jo imens den er
>> kold. Eftersom det er få motorer der har en ekstra pumpe/kredsløb til
>> filteret hhv. original oliekøler så vil en afbrydelse af oliestrømmen
>> medføre akut sammenbrud p.g.a. manglende smøring =
>
>
> Og selv på modeller med separat oliepumpe til oliekøleren, á VTR og 9'eren,
> vil det betyde havari at lukke for gennemstrømningen. En oliepumpe lader sig
> ikke blot "afspærre".
Jeg skulle lige til at bringe argumenter fra hydraulik-branchen (á omløb)
på banen, men kom så ihu at seperate kredsløb næppe har trykregulator og
dermed overtryks-ventil, hvorfor det er rigtigt at dé heller ikke lader
sig afspærre
--
Armand.
| |
Molnit (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 09-03-06 18:32 |
|
Armand skrev:
> Studen skrev:
>>
>> ....Jeg regner dog ikke med at udskifte selve køleren, som nogle
>> "kits" lægger op til. Håbede at finde en termostat, man bare kan smide
>> på "tilførselsslangen" til køleren.
>
> Som subj. antyder, så er påbygnings-termostater, som generelt for
> olie-regulering, af by-pass -typen á et hus med fire stutse på, der
> "skæres ind" på oliekøler-slangerne!
Yeps, det er dem der sælges i en flot Crom udgave til HD'er og andre
traktore ;)
VH
Lars Molnit
Som selv lure på noget, men det skal være en støre køler med indbygget
bypass ventil.
| |
Richard (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 09-03-06 21:58 |
|
Molnit wrote:
> Som selv lure på noget, men det skal være en støre køler med
> indbygget bypass ventil.
Kig evt. efter Lockhart 600 Series Oil Cooler - tilsyneladende udgået af
produktion, men giver endnu hits på Google og iblandt også på eBay
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Richard (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 08-03-06 22:58 |
| | |
Armand (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-03-06 20:38 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>>> Bl.a. Mocal, Racimex og Lockhart-Phillips laver olietermostater, der kan
>>> bruges på mc - biludstyrsforretningen i Smallegade på Frederiksberg (i
>>> Kø'strup) sælger en af de førstnævnte.
>>>
> Gider du ikke vende tilbag her til gruppen med havd du finder ud af? Jeg
> ovevejer at smide en del større oliekøler på min DR 610 kombineret med en
> olietermostat, af to grunde. Større olievolumen i kredsløb og lavere peak
> temperatur.
Tip:
I "de glade Benelli-dage" var oliekøleren fra 2CV en let tilgængelig sag
med fornuftig størrelse, mens oliekøleren fra Landrover p.g.a. størrelsen
var et hot-tip til ekstrem køling på bl.a. tuningsprojekter!
Men de nævnte producenter må da også kunne levere komplette oliekølere i
varierende størrelse og med indbygget termostat, hvilket alt andet lige er
lettere at montere - Ikke mindst når nu den originale køler står for tur!
Hvor stor er så'en en original DR-køler??
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 09-03-06 06:43 |
|
> Tip:
> I "de glade Benelli-dage" var oliekøleren fra 2CV en let tilgængelig sag
> med fornuftig størrelse, mens oliekøleren fra Landrover p.g.a. størrelsen
> var et hot-tip til ekstrem køling på bl.a. tuningsprojekter!
>
> Men de nævnte producenter må da også kunne levere komplette oliekølere i
> varierende størrelse og med indbygget termostat, hvilket alt andet lige er
> lettere at montere - Ikke mindst når nu den originale køler står for tur!
>
> Hvor stor er så'en en original DR-køler??
Hej Armand
Du kan se en DR 600 kører her:
http://www.viktualie.dk/dr600.jpg
Som du kan se er den ret lille. På en DR 650 er den dobblet så stor, så jeg
havde tænkt mig at montere en køler fra sådan en. Den passer nogenlunde med
et par nye beslag. Se den her:
http://cgi.ebay.de/DR-800-Big-OLKUHLER-MIT-OLLEITUNGEN_W0QQitemZ8044330028QQcategoryZ49889QQrdZ1QQcmdZViewItem
Så skal der laves nye olieslanger, hvilket jeg havde tænkt mig
www.slangespecialisten.dk skulle lave, og så kunne jeg jo smide en termostat
ind i samme omgang. Hvis man kan få en bilkøler med indbygget termostat er
det klart meget interessant. Det kunne være man skullke sprøge inde ved
bil-tosserene om de kender en køler i små dimensioner med termostat?
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Armand (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-03-06 22:36 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> Hvor stor er så'en en original DR-køler??
> Du kan se en DR 600 kører her:
> http://www.viktualie.dk/dr600.jpg
> Som du kan se er den ret lille. På en DR 650 er den dobblet så stor, så jeg
> havde tænkt mig at montere en køler fra sådan en. Den passer nogenlunde med
> et par nye beslag.
Hva' mæ' Paso-løsningen: én på hver sider, hvilket jo giver dobbelt-op!?
De sider jeg (endelig) har fundet med termostatsammenbyggede kølere
afslører en horribel pris på over 500$ =
--
Armand.
| |
Richard (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 09-03-06 22:49 |
|
Armand wrote:
>> Som du kan se er den ret lille. På en DR 650 er den dobblet så stor,
>> så jeg havde tænkt mig at montere en køler fra sådan en. Den passer
>> nogenlunde med et par nye beslag.
>
> Hva' mæ' Paso-løsningen: én på hver sider, hvilket jo giver dobbelt-op!?
God idé, og det kan hjælpe med at holde korte slanger, hvis de valgte
kølere er som flest, dvs med stuts i hver ende i modsætning til den
viste DR600. Ved at lade olien stige i den ene køler og dale i den
anden, kan ledningerne til/fra kølerbatteriet tilsluttes nede som nu -
måske kan de originale DR600-ledninger endda nå
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Hekto (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 09-03-06 19:26 |
|
on 06-03-2006, Studen supposed :
Da jeg jo kun kører med motorer med indbygget bypass (en bladfjeder
skruet på sammen med studsen til oliefilteret) vil jeg så lige høre
hvor man bare finder en termostat uden bypass?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-03-06 10:03 |
|
Hekto skrev i meddelelsen ...
>on 06-03-2006, Studen supposed :
>Da jeg jo kun kører med motorer med indbygget bypass (en bladfjeder
>skruet på sammen med studsen til oliefilteret) vil jeg så lige høre
>hvor man bare finder en termostat uden bypass?
Jeg tror at Du er ude i noget snavs :-| Og i øvrigt, hvordan skulle en
"remote" placeret termostat uden bypass nogensinde kunne mærke at olien
bliver varm.
mvh
Orla
| |
|
|