|
| Kørelys DIY ?! Fra : Ukendt |
Dato : 08-03-06 19:51 |
|
Hejsa Alle
Jeg vil lave kørelys på galanten, og har set lidt på
http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/k%C3%B8relys/koerelys1.gif og jeg kan bar
ikke genemskue hvad hulen relæ2 laver ?! i mine øjne ser det ud som om at
når der kommer strøm fra generatoren, så switcher relæ2 bare om til at
sammenslutte de 2 +12v kredse..
Eller er det mig der er helt gal på den ?
Kan man ikke bare nøjes med 1 relæ ??
Mvh
Morten
| |
Ib Jakobsen (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 08-03-06 20:12 |
|
Juel skrev:
> Hejsa Alle
>
> Jeg vil lave kørelys på galanten, og har set lidt på
> http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/k%C3%B8relys/koerelys1.gif og jeg kan bar
> ikke genemskue hvad hulen relæ2 laver ?! i mine øjne ser det ud som om at
> når der kommer strøm fra generatoren, så switcher relæ2 bare om til at
> sammenslutte de 2 +12v kredse..
Det gør det muligt at holde med motor i gang og på pos.lys.
>
> Eller er det mig der er helt gal på den ?
>
> Kan man ikke bare nøjes med 1 relæ ??
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-03-06 20:21 |
|
>> Jeg vil lave kørelys på galanten, og har set lidt på
>> http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/k%C3%B8relys/koerelys1.gif og jeg kan
>> bar ikke genemskue hvad hulen relæ2 laver ?! i mine øjne ser det ud som
>> om at når der kommer strøm fra generatoren, så switcher relæ2 bare om til
>> at sammenslutte de 2 +12v kredse..
>
>
> Det gør det muligt at holde med motor i gang og på pos.lys.
HuH ???
Hvad skal man bruge det til ??
Mvh
Morten
| |
Ib Jakobsen (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 08-03-06 20:32 |
|
Juel skrev:
>>> Jeg vil lave kørelys på galanten, og har set lidt på
>>> http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/k%C3%B8relys/koerelys1.gif og jeg kan
>>> bar ikke genemskue hvad hulen relæ2 laver ?! i mine øjne ser det ud som
>>> om at når der kommer strøm fra generatoren, så switcher relæ2 bare om til
>>> at sammenslutte de 2 +12v kredse..
>>
>> Det gør det muligt at holde med motor i gang og på pos.lys.
>
> HuH ???
>
> Hvad skal man bruge det til ??
Gider du sidde i en kold bil mens mutter henter en kasse bajere?.
Eller hvad med ved en jernbaneoverskæring, og man venter på toget. Og så
står det vist også i detailforskrifter.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-03-06 20:39 |
|
> Gider du sidde i en kold bil mens mutter henter en kasse bajere?.
>
> Eller hvad med ved en jernbaneoverskæring, og man venter på toget. Og så
> står det vist også i detailforskrifter.
hmm ok, hvorfor kan den ikke bare holde med kørelys ??
Mvh
Morten
| |
Ib Jakobsen (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 08-03-06 20:44 |
|
Juel skrev:
>> Gider du sidde i en kold bil mens mutter henter en kasse bajere?.
>>
>> Eller hvad med ved en jernbaneoverskæring, og man venter på toget. Og så
>> står det vist også i detailforskrifter.
>
> hmm ok, hvorfor kan den ikke bare holde med kørelys ??
Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der
holder på den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder.
Sådan er det bare, og det ekstra relæ og dioden vælter vel ikke budgettet?.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Henrik Stidsen (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 08-03-06 20:58 |
|
Ib Jakobsen was thinking very hard :
> Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der holder på
> den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder. Sådan er det bare,
> og det ekstra relæ og dioden vælter vel ikke budgettet?.
Det har jeg godt nok aldrig hørt om eller set i praksis - men det lyder
da meget fornuftigt.
Og iøvrigt, hvorfor ligger positionslyset som regel i "midten" på
lysvælgeren ? ville det ikke være mere praktisk om det var kørelys,
aftenlys (med lang lys og lys i instrumentpanelet) og så positionslys
til sidst ?
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard
| |
jan@stevns.net (08-03-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 08-03-06 21:24 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev :
>Og iøvrigt, hvorfor ligger positionslyset som regel i "midten" på
>lysvælgeren ?
Det har det gjort siden ruder konge var knægt - hvorfor fortaber sig i
det uvisse
ville det ikke være mere praktisk om det var kørelys,
>aftenlys (med lang lys og lys i instrumentpanelet) og så positionslys
>til sidst ?
Nøehhhhh... kørelyset er jo en automatik, hvorfor vælge at aktivere
automatikken ?
--
jan@stevns.net
Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside
| |
Henrik Stidsen (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 08-03-06 21:53 |
|
jan@stevns.net formulated on onsdag :
> ville det ikke være mere praktisk om det var kørelys,
>> aftenlys (med lang lys og lys i instrumentpanelet) og så positionslys
>> til sidst ?
> Nøehhhhh... kørelyset er jo en automatik, hvorfor vælge at aktivere
> automatikken ?
Hvilket den jo vil fortsætte med at være når der kun er de tre
muligheder på kontakten :)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Is this now?" - Agatha, The Minority Report
| |
jan@stevns.net (08-03-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 08-03-06 22:17 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev :
>jan@stevns.net formulated on onsdag :
>> ville det ikke være mere praktisk om det var kørelys,
>>> aftenlys (med lang lys og lys i instrumentpanelet) og så positionslys
>>> til sidst ?
>> Nøehhhhh... kørelyset er jo en automatik, hvorfor vælge at aktivere
>> automatikken ?
>Hvilket den jo vil fortsætte med at være når der kun er de tre
>muligheder på kontakten :)
Dohhhh!! ;)
--
jan@stevns.net
Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside
| |
Ukendt (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-03-06 20:55 |
|
> Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der holder
> på den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder. Sådan er det
> bare, og det ekstra relæ og dioden vælter vel ikke budgettet?.
Ok, hehe nej de 20kr klarer jeg nok hehehe...
Mvh
Morten
| |
Per Beer Hansen (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 09-03-06 14:34 |
|
Ib Jakobsen wrote:
>
> Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der
> holder på den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder.
>
Det er faktiskt ulovligt at standse/parkere med køre/nær/fjernlys tændt, der
er bare ikke mange der ved det eller bevidst undlader det.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Ib Jakobsen (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 09-03-06 16:43 |
|
Per Beer Hansen skrev:
>
> Det er faktiskt ulovligt at standse/parkere med køre/nær/fjernlys tændt, der
> er bare ikke mange der ved det eller bevidst undlader det.
Det er der bare ikke ret mange der kan huske. Og holder de modsat
kørselsretningen, og man blinker til dem, så blinker de bare igen.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
|
|