Hej Jørgen,
Jeg tror at du nok kunne have fået mere specifikke svar hvis du
fra begyndelsen havde sat linket på til båden.
Din løse formulering fik hurtigt fleres tanker hen på langfart
med svar på den enkeltes mening om stål, alu og glasfiber.
For evt. reparation af stål og alu både på langtur har de
færreste nok reparationsplader, svejseudstyr m.m. ombord,
hvorimod det er lettere at have en rulle glasmåtte og et par
dunke polyester/epoxy og hærder ombord. Tilsvarende har
cementbådene på langtur et par sække cement med for reparationer.
Snakken om anoder bør nok føres i et andet sammenhæng.
Den båd som du henviser til er mere et hygge sommerhus til
sejlads i indre farvande. Det er hverken en sejlbåd eller en
motorbåd. Mortorsejlere prøver på at få lidt fra sejlbåde og
lidt fra motorbåde og ender i det som du ser på billederne.
Mortorsejlere tiltaler en stor mængde mennesker som ønsker at
sejle rundt, nok mest for hyggens skyld og sætter hyggen højere
end sejlegenskaberne. En motorsejler er konstrueret over en stor
mængde kompromisser og mere er der ikke at sige til det.
En båd som den viste ser på billederne ud til at være velholdt
og en kommende ejer bør fortsætte dette arbejde for at
vedligeholde standarden.
M.h.t. stålfladerne især fribordet så vil det være en god ide
hvert år at slibe overfladen let og give en gang maling hvis
båden er malet med en énkomponent maling. Hermed sikrer man sig
meget imod rust som bobler frem. Er overfladen tæt kommer der
ikke vand ind gennem malingen og rustdannelser kommer ikke
udvendigt af den grund. Indvendigt skal der også males med
rimelige intervaller og det kræver selvfølgelig adgang fra
indersiden. Jeg har set flere hollandske både, hvor den
indvendige maling har været forsømt, de så noget rødprikkede ud
og det efterfølgende arbejde var omfattende.
Er fribordet malet med gode tokomponentprodukter så vælger mange
efter forårsvask kun at vokse overfladen for at højne glansen.
Efter en del år skal der nok opbygges en ny overflade helt fra
bunden.
Alternativet som du ønsker svar på er glasfiberbåden.
Er overfladen ren pæn og uden skader er den meget nem at
vedligeholde. Efter den obligatoriske forårsvask skal den kun
vokses. Er det en farvet båd gør det ikke noget at vokse flere
gange. Voksning kan gøres enten med håndkraft alene, eller med
pudse/polermaskiner.
Igen er det en farvet båd gør det ikke noget at vokse et par
gange i løbet af sæsonen fra en jolle. Alternativet til voks kan
være at der anvendes parafinolie hen over sommeren. Det kan også
anvendes om efteråret, når båden er kommet på land. En fedtet
overflade afviser vand som jo ellers kan fryse og skade en
beskadiget overflade. Overdækning af båden uanset om det er en
stål- alu- eller glasfiberbåd er ikke at foragte. Den dækkende
presenning skal ikke kunne røre ved båden noget sted. Det vil
altid slide på overfladen.
Med den viste båd, er det nok mest sandsynligt, at den kommer på
land om vinteren. Den bør, og det synes jeg alle lystbåde burde,
så gennemgå en grundig inspektion af båden og dens bestanddele
og der er tid til at foretage udskiftninger og reparationer i
vinterhalvåret.
En båd bør ligesom store både og andre konstruktioner der skal
besidde en vis pålidelighed og sikkerhed i anvendelsen, holdes i
regelmæssig eftersyn og fejl og resultater logbogsføres.
Mvh/Harding
JWP <j.winding@get2net.dk> skrev:
>Tak til Lars og Bjarne.
>Ved i også noget om sejlevner?
>Båden jeg ser på er en Vibo fra
>
www.bigum-yacht.dk.
>mvh Jørgen