Q:vand!!
Fra : Karsten

Dato : 27-02-06 22:58

Hej
Med risiko for at stille et tåbeligt spørgsmål, forsøger jeg alligevel at få
stillet min nysgerrighed.

Jeg har to gange idag kørt forbi Estedværket, hvor de kæmpe store kulskibe
ligger til. Begge gange har der stået to tykke stråler af vand ud fra
skibet.

Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden
måde?

Det kan godt være det er et tåbeligt spørgsmål, men jeg undrer mig.

Hilsen
Karsten

Fra : Michael Kristensen

Dato : 27-02-06 23:02

> [...]
> skibet.
>
> Hvorfor tager et stålskib så meget vand ind ? Eller opstår det på anden

Kølevand fra motoren.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-02-06 00:18

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kølevand fra motoren.

Kunne det ikke også være ballast tankene der tømmes?

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 28-02-06 15:39

Jonas Lüttichau skrev:

> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Kunne det ikke også være ballast tankene der tømmes?

Når der _losses_ kul? Så køber jeg hellere den med kølevandet.

Medmindre man har en hemmelig kulmine under Enstedværket, som ud over
at forsyne værket også eksporteres

mvh

Martin

Fra : Ivar Holm

Dato : 28-02-06 16:49

Vandet kan være kølevand fra skibets maskineri. Det kan også være
ballastvand. Ballastvand bruges til at sikre skibets stabilitet, men det
anvendes også, hvis man ønsker et bestemt trim (dybgang for og agter samt
slagside) ved anduvning af lavvandede områder. Endelig tilstræber man under
losning og lastning, at skibet ikke får for store kølløftende og kølsænkende
momenter.

Ivar Holm

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 01-03-06 12:59

Hi
Der kan også være tale om en helt anden form for kølevand. Kul er en
farlig last hvis der opstår selv antændelse, hvilket forekommer
faktisk oftere end man skulle tro, og før i tiden er mange skibe gået
til i brande der er opstået som selvantændelse. Tænk på hvor store
mængder og hvor nemt varme kan opstå når en last sætter sig.
Du ser også kul lagre hvor der konstant overrisles netop af samme
grund, for at undgå selvantændelse.

P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

Fra : elsmic

Dato : 01-03-06 20:48

Hej

Hvorfra på skibet sprøjter vandet ud?

Brgds elsmic

Fra : Karsten

Dato : 01-03-06 21:02

Hej
Vandet blev ledt ud bagerst fra skibet på begge sider. Forenden lå noget
højere end den bagerste del af skibet.

Hilsen
Karsten

Fra : elsmic

Dato : 05-03-06 23:21

Det må nok formodes at være kølevand fra skibets maskineri.

Brgds MIM