Hej Søren,
Jeg håber ikke at mine input er i modstrid med el-faget. Det må
være en misforståelse.
Skal vi først og fremmest slå fast at man ikke jorder
sikkerhedsjorden i vandet gennem bådens ledningsnet internt.
Der skal ikke være galvanisk forbindelse mellem denne sikkerheds
jord og bådens - ledning på lavspændingssiden (12/24 volt).
Dernæst skal vi passe på ikke at sammenrode begreberne omkring
sikkerhedsjord, bådens minusledning, galvanisk tæring, jordplan
for HF komminikation, sikring og overspændingsbeskyttelse ved
evt. lynnedslag og så de 230 voltinstallationer man kan finde på
at have ombord.
Jeg synes at dit første link fra West Marine på en god måde
beskriver en del problemområder på.
Desuden skal det slås fast at installation af ekstrabeskyttelse
i en 230 volt installation på land, hvad enten det drejer sig om
HFI, HPFI eller jordspyd ikke er a.h.t. personsikkerhed direkte
med er en maskinsikring i første række.
Kravet er ikke at der skal være fejlstrømsrelæer, kun at der
skal være ekstrabeskyttelse og at stikkontakter der installeret
skal være med jordben og jordledning. Det er kabinettet på
f.eks. vaske- og opvaskemaskiner der skal være jordede.
Forskellen på HFI og HPFI relæerne er at HPFI relæet er mindre
følsomt over for f.eks. lynnedslag. Et udtalt problem med fryse-
og køleskabes drift da HFI relæerne blev indført. Folk kunne
komme hjem til et stinkende maddike orgie efter en sommerferie.
Når alt ellers er lavet efter "bogen" ombord i båden og alle 230
volts stikkontakter er med de korrekte trebensforbindelser så
vil du løbe ind i det næste problem.
Næsten al køkken isenkram er med påstøbte Schukostik, og når man
jager det i stikkontakten så er der ikke nogen sikkerhedsjording
af apparatet.
Det problem kender man ikke "over there". Her laver man til
gengæld andre tricks med et par kondensatorer fra hhv. nul og
fase over til sikkerhedsbenet. Anvender vi et sådant apparat her
og rører en jordet forbindelse samtidigt med vi rører apparat
kassen ja så får vi et rap.
Den viste tegning med ledningsforbindelse fra køl til
søgelænder, septre, pulpit og så til en indvendig ledning i
båden, tiltaler mig ikke. Det vil kunne forårsage brand ombord
ved lynnedslag, så hellere nøjes med et gnistgab mellem mastefod
og forreste kølbolt.
Ligger man i havn vil det bedste nok være at have et par
startkabler fæstet til topvanterne og de andre ender ender
hængende ned i vandet udvendigt på båden.
Der er så mange forskellige konstruktions- og sikkerheds
detaljer ombård i en båd at det kan være svært at holde dem ud
fra hinanden for ikke folk med elektrisk viden.
Der er fremstillet mange elektriske sikkerhedsdimser. Skal de
have nogen værdi skal de kunne kontrolleres. Man må ikke forlade
sig på noget fordi det bare et installeret at så vil det virke
altid af sig selv fremover.
Derfor "Keep it simple" det lønner sig.
Mvh/Harding
\"Søren H.\" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev:
>Hej Harding
>
>Som altid bukker jeg i støvet for
>din store viden, - også når den - som
>hér - er i modstrid med
>anvisningerne fra feks. elfaget.
>
>Jeg har forbundet som jeg
>beskriver, selvom jeg selvfølgelig godt er
>klar over risiciene ved
>potentialeforskelle = evt.
>galvanisk tæring.
>
>Det er gjort ud fra min dybe
>respekt for feks. et barnebarn som eneste
>modstand mellem æ haw og 220V.
>Jeg vil godt være sikker på, at mit
>lokale HFI er knaldet ud længe
>inden, uanset gæstehavnens jording
>(eller mangel på samme).
>
>Min tese har været, at jordpladen
>vil være offeranoden, og så længe den
>ikke tæres voldsomt er jeg på
>sikker grund (safe grounding ha-ha!).
>Jeg har ingen alu-dele i
>kredsløbet, - det ville give sikker tæring.
>Jeg har ikke observeret voldsom
>tæring. Pladen jeg har nu er 2 år
>gammel, og holder nok eet år mere.
>
>Din kontante tilbagemelding fik mig
>til at surfe lidt, og jeg må
>indrømme at en del giver dig ret
>(pokkers osse
).
>Min sikkerhedsargumentation indgår
>dog hele tiden i de anvisninger og
>overvejelser jeg har læst på nettet.
>
>Det ser dog ud til at der er en
>lisså enkel som logisk løsning på
>problemet i form af en galvanisk
>isolator i jordforbindelsen til broen.
>(Hvorfor er jeg dog ikke selv
>kommet på den ??!)
>
>Til almen info til andre læsere,
>betyder det at den forholdsvis lave
>spænding som korrosionen foregår
>ved, ikke kan passere fra eget skibs
>jordplade over jordforbindelsen til
>havnens "spunsplade", men når the
>shit hits the fan og der er 220V
>overgang som skal væk og få relæerne
>til at klappe så tillader den
>galvaniske isolator gennemgang.
>
>Jeg kan dog umiddelbart ikke finde
>danske forhandlere, men mindst een
>svensk og en række
>engelske/amerikanske.
>
>Hva siger du til det kompromis ??
>
>Her er et par links til
>diskussioner og produkter:
>
http://www.sailmail.com/grounds.htm
>
http://www.yandina.com/galvanicIsol ator.htm
>
http://www.odelco.se/webshop/galvan
>o/galvis.html
>
>Ærbødigst
>Søren H.
>Marie af Næstved
>- p.t. helt og aldeles jordet på land.
--
Harding E. Larsen