On Sat, 04 Mar 2006 02:54:18 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:
Hekto --------- Du vrøvler
>Dog stiger ladestrømmen når spændingen stiger, og derved trækkes
>spændingen ned igen.
>
Hvis netspændingen stiger stiger sekundærspændingen også, og dermed
strømmen.
Når netspændingen så falder, falder sekundærspændingen også, og
strømmen falder helt af sig selv.
Der er ikke noget "der trækker ned"
>At lave en regulering, koster ikke 14 kr. Slet ikke i Taiwan.
At netspændingen, og dermed ladespændingen, sejler rundt som en fuld
allike er årsagen til at man laver en spændingsregulering.
Når man starter med at lade på en flad akku trækker den kortvarigt en
meget stor strøm - Godt op med 30 Amp eller mere, hvis da ellers
"laderen" kan levere varen.
MC'ens egen generator kan, og gør det - Den har til gengæld fået lagt
"loft" over spændingen, således at den højst kan producere mellem 14,2
og 14,6 volt (hvis den da ellers er i orden).
Hjemmeladeren kan i regelen ikke afgive mere end 4-6 Amp. før
spændingen ud af transformeren bryder sammen og er medvirkende til at
holde strømmen i ro.
Efterhånden som opladningen skrider frem stiger spændingen over
akku'ens poler og laderen følger stadig med, og hvis det drejer sig om
en af de billige billadere så vil den fortsætte med at lade spændingen
stige til den har nået transformerens mærkespænding.
Hvis man måler 14 volt på den ubelastet er det middelværdi der måles,
og når akkuen kommer på vil laderen prøve at lade den til spidsværdi
hvilket er kvadratrod 2 (1,41) gange mere, altså noget der ligner 20
volt.
(Hvis man vil checke en ukendt lader for den "feature" kan man blot
forbinde en lille elektrolyt over ledningerne og måle spændingen.
Det der aflæses er den værdi laderen vil prøve at tvinge akkuen op
på).
Ved brug af sådan et apparat vil strømmen aldrig falde til en værdi
der kan betegnes som vedligeholdelsesstrøm.
Bilbatteriet overlever pga. sin størrelse behandlingen i lang tid,
hvorimod en lille MC akku tager skade hvis der lades med sådan en
"batterimorder" over længere tid.
Man kan sagtens lade en MC akku med sådan en lader, blot man fjerner
den efter en rimelig tid, mellem 3 og 6 timer.
Ikke noget med at lade den sidde på i uger.
Hvis det er uovervåget ladning over f.eks. en vinteropbevaring, er det
en lader der kan intervallader der skal anskaffes.
Intervalladeren måler batteriets spænding og slår til når spændingen
er nede på 12,6 volt og slår fra igen ved 14,2 volt.
Det kan batteriet hygge sig med en hel vinter uden at tage skade.
Der findes byggesæt man kan sætte mellem billaderen og MC akkuen
således at ladeprocessen bliver til intervalladning.
Conrad Electronik i germanistan har dem (
www.conrad.de)
Alternativet til intervalladeren er en lader der kun kan nå 13,8 volt,
altså igen en lader med spændingsbegrænsning.
Den vil oplade batteriet til 13,8 volt, og ved den værdi falder
strømmen til en meget lav værdi, mindre end 25 milliamp, og det kan
batteriet stå med i månedsvis.
Specielt "vedligeholdelsesfrie" batterier er beregnet til den
behandling.
Det er faktisk den teknik man benytter i f.eks. alarmanlæg med batteri
back-up..
Alternativet til billaderen når det gælder MC er en 12 volt
strømforsyning fra moderne husholdningselektronik.
Den type med en stor klods der stikkes i stikkontakten og som er ved
at tynge det hele ud af vægen
De findes i området 0,5 til 1 Amp. hvilket er ideelt til vort formål.
Jeg har undersøgt en del af dem med det formål at benytte dem som
ladere til MC batterier.
De fleste viser mellem 14 og 15 volt i tomgang, og da de internet har
en elektrolyt er den spænding man måler den effektive ladespænding, så
strønforsyninger der ligger inden for den værdi er direkte egnet.
ved en ganske ringe strøm - noget lig vedligeholdelsesstrømmen på
omkring 25 mA - falder spændingen til nær 14 volt, hvorved laderen kan
være tilkoblet i længere tid uden at skade batteriet.
Der findes typer der måler 15.6 volt.
De er egnet til periodisk ladning, men bestemt ille til uovervåget
ladning.
Jeg har lige klargjort sådan to, og de lader uden problemer batteriet
til 14,6 volt, og så er det tid til at stoppe.
Hvis man nu tager strømforsyningen der afgiver 15,6 volt og tilkobler
den en hjemmebygget intervalladeautomatik så har man en løsning der
kan passe sig selv.
For dem der ikke har et loddegen er Optimate købeløsningen.
Som det ses af ovenstående er der ikke tale om at nogen ladere er
"bedre end de andre" - Det er brugen (brugeren) der adskiller dem.
Altså brugerens brug af laderen og dermed forståelse af processen.
Jo mindre brugeren forstår, jo mere automatik er påkrævet, og således
er det jo med så meget
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk