Rens af karburator i ultralydsbad
Fra : Jacob

Dato : 03-03-06 00:36

Hej i gruppen.

Der har ikke været overvældende mange indlæg vedrørende rensning af
karburator i ultralydsbad. Men et af dem - tror det var Lars Molnnitz
(er ikke helt sikker på stavemåde i efternavn) fortalte at hans
halvfjerdser karburatorer blev rigtigt rigtigt flotte efter en sådan
behandling.

Men nu til spørgsmålene:

Hvor lang tid skal en kaburator have i badet - kan den evt. tage skade
af "for meget"?

Hvilken væske vil være god til at lægge kaburatoren ned i ?

Er det bedst at adskille kaburatoren helt - alle småldele ud og ned i
badet eller kan man lade det hele blive samlet? (excl. gummipakninger?)

Er det andre ting jeg bør være opmærksom på i relation til subject
?
- Gummi pakninger kan vel ikke tåle "mosten"
- Sikre at placeringen af alle dyser og dimser kommer tilbage i den
"gamle" karburator

VH Jacob
(Som har fået adgang til et ultralydsbad på et laboratorie)

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-03-06 07:03

Jacob wrote:
> [...]
>
> Er det bedst at adskille kaburatoren helt - alle småldele ud og ned i
> badet eller kan man lade det hele blive samlet? (excl. gummipakninger?)

Jeg ved det ikke men lytter med

> (Som har fået adgang til et ultralydsbad på et laboratorie)

Håber ikke de skal rense operationsudstyr efter du er færdig

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 03-03-06 09:27

Jacob wrote on 03-03-2006 :
> [...]
> "gamle" karburator
>
> VH Jacob
> (Som har fået adgang til et ultralydsbad på et laboratorie)

Jamen Jacob dog ... det skulle du da bare have sagt!

De skal skilles heeeelt ad. Dyser und alles! Fjern snavs og affedt
kaburatoren udvendigt.

Nogle ultralydsbade har varme - brug det. Lav en god blanding sæbevand
og læg de større dele heri. Dyser og smådele kan lægges i et papbæger
med samme væske i - eller sprit/benzin/acetone (acetone er godt - husk
udluftning) hvis der ikke er gummidele med.

Bare gi det min. ½ time gerne mere. Blæs rent med trykluft.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Carl Dragert

Dato : 03-03-06 10:29

"Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk> wrote in message
Hej i gruppen.

VH Jacob
(Som har fået adgang til et ultralydsbad på et laboratorie)

Ja, så mangler du blot at oplyse os om hvilken pris du vil tage for det

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 03-03-06 13:30

"Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Ikke at jeg ved meget om det praktiske mht. karburatorer, men jeg ved, at vi
hælder alt ned i badet i vores laboratorium. Plastik, gummi, glas,
whatever.... Materialerne tager al fald ikke skade. Med sæbevand i badet, og
inden karburatoren neddyppes, så er det faktisk også en glimrende måde at
rense sine briller på ved sæbevand i ultralyd...

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Jacob

Dato : 03-03-06 15:28

Carl Dragert skrev:

> [...]
> (Som har fået adgang til et ultralydsbad på et laboratorie)
>
> Ja, så mangler du blot at oplyse os om hvilken pris du vil tage for det

Hej Carl,

Jamen det sker på et større laboratorie sted - kan ikke rigtigt
fortælle hvor, da jeg tror jeg bør beskytte den venlige sjæl. Men
på den fine respons i denne tråd, er der måske en anden der har
bedre muligheder for at hjælpe.

VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 03-03-06 19:47

Jacob skrev:

> Hej i gruppen.

Mange tak for jeres visdom - jeg vender tilbage når operationen er
fuldført.

VH Jacob
(Som vel burde tage nogle før og efter billeder)

Fra : Futte & Co.

Dato : 03-03-06 20:04

Jacob wrote:
> [...]

> badet eller kan man lade det hele blive samlet? (excl. gummipakninger?)
>

> - Gummi pakninger kan vel ikke tåle "mosten"

Hej Jacob !

Jeg har et "batteri" til den "fine" fra ebay. Jeg havde tænkt mig en
renovering en dag jeg fik god tid. Du er velkommen til at benytte
batteriet som tester. Jeg skal ikke bruge andet end aluminium dele.
Delene, havde jeg tænkt, skulle poleres/cromes eller hvad jeg nu fandt
ud af en kold og blæsende vinterdag. Og når karburator batteriet en dag
stod fint og skinnende, tja, så skulle man da være et dumt svin hvis
ikke det blev monteret

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den "fine" årgang 1975

Fra : Jacob

Dato : 04-03-06 10:46

Futte & Co. skrev:

> Hej Jacob !
>
> Jeg har et "batteri" til den "fine" fra ebay. Jeg havde tænkt mig en
> renovering en dag jeg fik god tid. Du er velkommen til at benytte
> batteriet som tester.

Hej Jørgen (Futte)
Jeg er ikke selv i nærheden af begivenheden, aflevere blot
karbunaderne og håber alt går godt. Men tak for muligheden.

VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 07-03-06 19:39

Hej i Gruppen,

Så er de første 2 kaburatorer kommet retur fra ultralyd. Jamen jamen
- de ligner jo en konfirmand 2 min. før kirkegangen = helt rene.
Alle messing dysser er blevet rigtigt flotte. Selve kaburator huset
ligner et nyt.
Det kan - så langt - klart anbefales.

Kan det være rigtigt at jeg husker noget med, at det er godt at
"smøre" / "sprøjte" et eller andet stof på, da jernet
(kaburatorhuset) nu er åbent (det virker altså lidt mærkeligt at
skrive sådan noget!). Jeg har smurt spjældgangen med WD 40, ligesom
jeg også på alle indvendige gevind har smurt dem lidt med WD 40.

I øvrigt sidder selve butterfly-ventilen - der bliver påvirket ved
gasgivning (den ca. en 2 krone store flade skive i messing der blokkere
hele indsugningsåbningen) - fast med 2 skruer. De var rimeligt godt
tilspændt, er det en god ide at give gevindet på dem en dråbe
Locktite eller ligende ? (Jeg ville jo meget nødigt konstatere at de
en dag bliver suget ind i cylinderen )

Alle gl. O ringe har jeg lagt i silikone - lidt ud fra en formodning om
at de er svære at finde i den rigtige kvalitet. Hvad skal man
fortælle, hvis man ønsker at købe sådanne (diameter og tykkelse
samt at de skal kunne tåle benzin eller ?) Hvor køber man dem henne ?
(OK - Yamaha vil sikkert gerne levere X antal sådanne, men pointen er
jo: til en rimelig pris).

De sidste 2 kaburatorer kommer "hjem" igen på fredag og så bliver det
jo spændende at se om jeg til slut har husket alle deles korrekte
placering og om at jeg kan lykkes med en justering. Det vil der dog gå
noget tid før jeg får mulighed for. Men ser frem til at stille både
benzin/luft skrue og synkroniserer - det er meget avanceret !

Endnu engang tak for hjælpen - så langt.

VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 08-03-06 09:30

Torben Scheel skrev:

> Håber ikke de skal rense operationsudstyr efter du er færdig

Hej Torben,
Nu er vi kommet så langt med projektet, (2 karb. renset) at vi nu ved,
at det åbenbart ikke er noget problem. Den gode ven fortalte at det
var også blevet sort - jeg spurgte om det var karet der blev sort, men
det var det ikke - kun væsken. Der bliver anvendt tuluen (tror jeg
nok). Det skulle være noget rigtigt giftigt noget.

VH Jacob

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-03-06 14:45

Jacob wrote:

> [...]
> det var det ikke - kun væsken. Der bliver anvendt tuluen (tror jeg
> nok). Det skulle være noget rigtigt giftigt noget.

Jeg er SÅ misundelig. Det er absolut en af de ting jeg skal have i
fullsize MC størrelse når jeg vinder i Lotto..

--
vh
Torben