|
| Lidt spørgsmål ang. affjedring Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 28-02-06 00:08 |
|
Hej i gruppen.
Jeg sad her til aften og biksede med at taste en tekst om politiets gamle
motorcykler ind i computeren, og jeg stødte derved på noget, jeg godt kunne
tænke mig at vide mere om.
I dette tilfælde drejer det sig om BMW R 60, der jo havde en svinggaffel
foran.
Hvorledes virker en sådan, og hvad er det der rent mekanisk gør, at den gør
som den gør?
Hold venligst matematiske formler ude af det her, da jeg ikke har en skid
forstand på sådant. (Hader tal, så længe det ikke er noget der går *ind* på
bankkontoen... )
Jeg har fået et længere - og noget rodet - foredrag af en kammerat, og jeg
fattede da det, han snakkede om dynamisk vægtforskydning, så *lidt* er der
da trængt ind...
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Allan K. Poulsen (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Allan K. Poulsen |
Dato : 28-02-06 00:20 |
|
"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
news:mFLMf.133$BU7.61@news.get2net.dk...
> Hej i gruppen.
>
> Jeg sad her til aften og biksede med at taste en tekst om politiets gamle
> motorcykler ind i computeren, og jeg stødte derved på noget, jeg godt
> kunne
> tænke mig at vide mere om.
> I dette tilfælde drejer det sig om BMW R 60, der jo havde en svinggaffel
> foran.
> Hvorledes virker en sådan, og hvad er det der rent mekanisk gør, at den
> gør
> som den gør?
> Hold venligst matematiske formler ude af det her, da jeg ikke har en skid
> forstand på sådant. (Hader tal, så længe det ikke er noget der går *ind*
> på
> bankkontoen... )
> Jeg har fået et længere - og noget rodet - foredrag af en kammerat, og jeg
> fattede da det, han snakkede om dynamisk vægtforskydning, så *lidt* er der
> da trængt ind...
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK
>
> --
> =================
> www.welles.dk
> www.bmwmc.dk
> www.furnituretiger.dk
> =================
>
>
Jeg tror aldrig jeg satte mig ind i princippet, men min gamle MZ EZ150 var
også udstyret med det jeg tror er en svinggaffel. Når jeg bremsede på
forhjulet, så dykkede den ikke, men derimod, så rejste den sig...
Det skal man lige vænne sig til. Til gengæld var det aldrig hastigheder
meget over 100 km/t man skulle bremse ned fra.
Dette var jo ikke et svar, det var blot en dvælen i fortid, men jeg vil
samtidig efterlyse et svar som Aragorn. Hvad er fordelen ved dette princip?
Mvh,
Allan
Aprilia SL1000
| |
Aragorn Elessar (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 28-02-06 00:34 |
|
"Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> wrote in message
news:4403892d$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
-klip-
>
> Jeg tror aldrig jeg satte mig ind i princippet, men min gamle MZ EZ150 var
> også udstyret med det jeg tror er en svinggaffel. Når jeg bremsede på
> forhjulet, så dykkede den ikke, men derimod, så rejste den sig...
>
> Det skal man lige vænne sig til. Til gengæld var det aldrig hastigheder
> meget over 100 km/t man skulle bremse ned fra.
>
> Dette var jo ikke et svar, det var blot en dvælen i fortid, men jeg vil
> samtidig efterlyse et svar som Aragorn. Hvad er fordelen ved dette
princip?
>
> Mvh,
>
> Allan
> Aprilia SL1000
Hej Allan.
Et eksempel på en R 60'er kan ses her:
http://www.bmbikes.co.uk/photos/photophotos/BMW-R60-1959-300dpi-(1).jpg
Jeg vil tro at man i de mere ekstreme situationer, man kan risikere at komme
ud for, bedre kan styre motorcyklen, og det er derfor det er indført.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Allan K. Poulsen (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Allan K. Poulsen |
Dato : 28-02-06 04:55 |
|
"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
news:P1MMf.138$qw.66@news.get2net.dk...
>
> "Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> wrote in message
> news:4403892d$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>>
> -klip-
>>
>> Jeg tror aldrig jeg satte mig ind i princippet, men min gamle MZ EZ150
>> var
>> også udstyret med det jeg tror er en svinggaffel. Når jeg bremsede på
>> forhjulet, så dykkede den ikke, men derimod, så rejste den sig...
>>
>> Det skal man lige vænne sig til. Til gengæld var det aldrig hastigheder
>> meget over 100 km/t man skulle bremse ned fra.
>>
>> Dette var jo ikke et svar, det var blot en dvælen i fortid, men jeg vil
>> samtidig efterlyse et svar som Aragorn. Hvad er fordelen ved dette
> princip?
>>
>> Mvh,
>>
>> Allan
>> Aprilia SL1000
>
> Hej Allan.
>
> Et eksempel på en R 60'er kan ses her:
> http://www.bmbikes.co.uk/photos/photophotos/BMW-R60-1959-300dpi-(1).jpg
>
> Jeg vil tro at man i de mere ekstreme situationer, man kan risikere at
> komme
> ud for, bedre kan styre motorcyklen, og det er derfor det er indført.
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK
>
> --
> =================
> www.welles.dk
> www.bmwmc.dk
> www.furnituretiger.dk
> =================
>
>
Hej Aragorn,
Ja, men hvorfor er det så ikke på det mere ekstreme mc´ere, der bygges i
dag, hvis det forbedrer styreegenskaberne? Endvidere er hverken R 60'eren
eller MZ'eren jo de rene racermaskiner...
Hvorfor brugte de dette princip? Og hvorfor gør de ikke længere?
Tyngdepunktet flyttes jo ikke i samme grad over på fordækket, hvilken må
medføre dårligere bremseegenskaber. <-- Et gæt, jeg ved det ikke!
Det var ellers en speciel følelse når næsen lettede ved opbremsning.
Det er fuldstændig samme princip som på min gamle MZ som i alt sin æstetiske
skønhed kan ses her: http://www.kreidler-museum.de/pics/m-mz-150-1966.jpg
Mvh,
Allan
PS, min MZ var lyseblå...
Oooohhh pis, så kommer naboen hjem på sin Blackbird mens jeg skriver dette.
Han er vinterkører i sne, sjap slud, regn og frostgrader på den Honda
Solsort... tsk tsk... (men her i USA koster maskinerne heller ikke ret
meget...)
| |
Christer Waleryd (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Christer Waleryd |
Dato : 28-02-06 08:39 |
|
På Tue, 28 Feb 2006 04:54:52 +0100, skrev Allan K. Poulsen
<allanpoulsen@bmb.sdu.dk>:
> Hvorfor brugte de dette princip? Og hvorfor gør de ikke længere?
Der er mange forskellige alternativer inden affjedring i front.
Teleskopgaffelen er ikke optimal, men den haver sine fordeler (hvorfor den
er populær):
-Den ser pen ud
-er enkel at produsere
-fungerer ganske OK.
Derfor er denne mest brukt (udseende er nok det viktigste, mc-industrien
er MEGET konservativ).
Skal man studere en bedre affjedring fram bør man se på Hossack-gaffelen,
det er IMHO den bedste løsningen.
Les og bliv vis:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon '5? T24 OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
| |
Armand (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-02-06 19:42 |
|
Allan K. Poulsen skrev:
>
> Ja, men hvorfor er det så ikke på det mere ekstreme mc´ere, der bygges i
> dag, hvis det forbedrer styreegenskaberne? Endvidere er hverken R 60'eren
> eller MZ'eren jo de rene racermaskiner...
> Hvorfor brugte de dette princip? Og hvorfor gør de ikke længere?
Min opfattelse er at for-svinggaffel er en relativ stabil konstruktion;
der dog er decideret lav-teknologisk i.f.t. teleskopet!
Derved er det en anakronisme, som dog bruges på sidevogns-ekvipager hvor
der forekommer helt anderledes sideværts belastninger som en for-svinger
bedre kan optage!
> Tyngdepunktet flyttes jo ikke i samme grad over på fordækket, hvilken må
> medføre dårligere bremseegenskaber. <-- Et gæt, jeg ved det ikke!
Teleskopets sammentrykning er heller ikke ideel derved at der dels ikke
erfterlades meget fjeder-evne i det opbremsnings-sammentrykkede teleskop
og dels at forlyset ender med at pege lige lukt ned i jorden når man en
nat har mest brug for ordentlig oplysning af vejen foran sig og derfor
blev der i 80'erne konstrueret adskillige "anti-dive"-mekanismer uden at
nogen af dé var velfungerende nok til at blive hængende på markedet!
>
> Det var ellers en speciel følelse når næsen lettede ved opbremsning.
Jup!
Og for en fremmed må det være en særoplevelse at komme på ryggen af en BMW
med kort svinger (=hårde kardan-reaktioner) og for-svinggaffel
--
Armand.
| |
Ukendt (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-02-06 07:26 |
|
Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>I dette tilfælde drejer det sig om BMW R 60, der jo havde en svinggaffel
>foran.
>Hvorledes virker en sådan, og hvad er det der rent mekanisk gør, at den gør
>som den gør?
Søg efter Ernie Earles, englænder som genopfandt svinggaflen i 50'erne.
Generelt er er typen mere stiv end teleskopgaffel, og derfor godt egnet til
sidevognsmc, Desværre er vægtfordelingen lidt upraktisk, (penduleffekt),
mærkes især på solo mc. Earles fork har på den konto ikke så få liv på
samvittigheden med mc'er, der ved højere hastigheder gik i "selvsving".
Derfor forsvandt princippet relativt hurtigt, også på BMW
mvh
Orla
| |
Aragorn Elessar (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 28-02-06 11:09 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:4403ecaa$0$24255$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>
> >I dette tilfælde drejer det sig om BMW R 60, der jo havde en svinggaffel
> >foran.
> >Hvorledes virker en sådan, og hvad er det der rent mekanisk gør, at den
gør
> >som den gør?
>
>
> Søg efter Ernie Earles, englænder som genopfandt svinggaflen i 50'erne.
> Generelt er er typen mere stiv end teleskopgaffel, og derfor godt egnet
til
> sidevognsmc, Desværre er vægtfordelingen lidt upraktisk, (penduleffekt),
> mærkes især på solo mc. Earles fork har på den konto ikke så få liv på
> samvittigheden med mc'er, der ved højere hastigheder gik i "selvsving".
> Derfor forsvandt princippet relativt hurtigt, også på BMW
>
> mvh
> Orla
Hej Orla og tak for dit svar.
Hvorledes mener du med "penduleffekt"? Gik gaflen i selvsving?
Det er ret fedt at blive klogere på de områder der interesserer en - tak
skal du have.
Venlig hilsen
Aragorn_DK - pissenysgerrig.
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Ukendt (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-02-06 23:41 |
|
Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>Hej Orla og tak for dit svar.
>Hvorledes mener du med "penduleffekt"? Gik gaflen i selvsving?
Forestil dig en teleskopforgaffel, al vægten er placeret tæt ved den akse,
(kronrøret), som delene drejer om. Den er næsten i ballance. Svinggaflen
derimod har en del vægt placeret asymetrisk om styreaksen, dvs. bag/under
aksen. Denne vægt kan opføre sig som et pendul der forstærker svingninger
opstået ved pludselige bevægelser.
Det behøver ikke at gå galt, BMW's racere fra den tid var ret stabile, men
til gengæld meget tungt styrende.
NSU, Ariel mfl. har omgået problemerne ved at bruge meget kortere svingere
med vægten samlet om styraksen. Det kræver en bedre, og stivere foraksel,
men er ellers på alle måder en bedre konstruktion.
>Det er ret fedt at blive klogere på de områder der interesserer en - tak
>skal du have.
Nemlig ja
mvh
Orla
| |
|
|