MC fra Tyskland...
Fra : J W Nielsen

Dato : 27-02-06 15:23

Hej...
Overvejer at "importere" en MC fra Tyskland...
Jeg har dog nogle spørgsmål omkring den endelige prissætning (Told-Skat):

Kigger efter en BMW K1200GT:
På Skats vurderingsside finder jeg følgende eksempel:
Afgiftspligtig værdi 69000
Registreringsafgift 112531
Handelspris inkl. afgift 181531

Er det korrekt forstået at "manden med denne BMW" har betalt kr. 69.000 (ca.
? 9.100) for denne MC i f.eks. Tyskland
At han har betalt kr. 112.531 til den danske stat
At den er kommet til at stå ham i kr. 181.531 alt i alt

Hvis nu jeg finder den samme MC (årgang - km-tal) til ? 5.500 - altså ca.
kr. 41.500, har det så indvirkning på den endelige afregning (jeg sparer
26.000)?
Eller scorer staten istedet differencen da den udelukkende prissættes efter
årgang/stand/km ???

Mvh Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 15:25

> [...]
> 26.000)?
> Eller scorer staten istedet differencen da den udelukkende prissættes

De er ligeglade med hvad du har givet for den, de vurderer den til det de
synes den er værd, efter guideline for hvad de kan købes for hos en dansk
forhandler med afgift.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 27-02-06 16:30

Juel expressed precisely :
> De er ligeglade med hvad du har givet for den, de vurderer den til det de
> synes den er værd, efter guideline for hvad de kan købes for hos en dansk
> forhandler med afgift.. :o/

Hvilken måde bliver skatteborgerne mest snydt ved? ... og svaret er JA!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Underbjerg / Anderse~

Dato : 27-02-06 19:29

Derfor er der desværre heller ikke meget at sparer på de populære modeller,
som regel under 10000,- da en BMW er dyr dernede også brugt,og husk der er
jo ingen garanti ved privat handel.

Så skal du finde en cykel uden for DK, skal det være en af den slags som
ikke er meget værd i fx. tyskland så du virkelig kan købe den billigt
dernede, eller en med en lille skade,da tyskerne jo bare smider dem væk hvis
der er fx. et bukket forgaffelrør og lidt ridser.
Men det er jo altid risikabelt og umuligt at vide hvad der skal kostes før
den er ok i DK.

Hilsen
Torben

Fra : J W Nielsen

Dato : 27-02-06 21:00

> Kigger efter en BMW K1200GT:
> På Skats vurderingsside finder jeg følgende eksempel:
> Afgiftspligtig værdi 69000
> Registreringsafgift 112531
> Handelspris inkl. afgift 181531

Hej igen - og tak for jeres respons...
- Jeg har lige klippet lidt fra mit egentlige spørgsmål:
Det der ovenfor står som "Afgiftspligtig værdi: 69.000" har altså intet med
det som der er betalt for MC'en i udlandet at gøre, men en værdi som
Told/Skat har vurderet udfra årgang/stand/km ???
Dvs. min besparelse kan ligge i hvor langt jeg kan få købsprisen ned i
Tyskland?

Mvh Jørgen

Fra : tb

Dato : 27-02-06 21:21

> [...]
> med det som der er betalt for MC'en i udlandet at gøre, men en værdi som
> Told/Skat har vurderet udfra årgang/stand/km ???

T&S (nu kun Skat sætter en pris den "handles for" ved en forhandler.
Denne pris regner de afgift af. Dvs en forhandler i dk skulle sælge
ovenstående for 69000 + 112 i afgift = 181

Din fortjeneste ligger i at finde en i de til < 69.000

Herudover kan du spare på afgiften hvis du finder en grim du selv kan shine
op (har jeg gjort flere gange´) men forvent ikke mere end 5-8.000 - så du
skal virkeligt brænde for at få en fed forretning ud af det, men en
10.000-15.000 alt i alt er jo også penge

Mvh TB, der har hentet en del dernede efterhånden og gerne gør det igen for
at spare de 10-15k....

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 21:36

J W Nielsen wrote:

> Dvs. min besparelse kan ligge i hvor langt jeg kan få købsprisen ned i
> Tyskland?

Exactly!

--
Squish
VFR750F

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-02-06 07:51

J W Nielsen wrote:

> Dvs. min besparelse kan ligge i hvor langt jeg kan få købsprisen ned i
> Tyskland?

Ikke helt - Skats pris er for en synet forhandlerMC med forhandleravance
indregnet (og med de reklamationsmuligheder det giver). Regnestykket
er ca. sådan :

Indkøbspris +
transportudgifter +
klargøringsudgifter +
toldsyn og syn +
din tid +
afkald på reklamationsret
-------------------------
mindre end 69.000,-
=========================

Hvis det er opfyldt kan det betale sig. Når der er rigtig mange maskiner
til salg uden afgift i DK er det bl.a. fordi sælger har indset at
maskinen er købt for dyrt, selvom prisen i DE virkede meget attraktiv.

Et andet argument for at importere er at modellen ikke er til at skaffe
i DK i den version/farve/km-tal man ønsker sig.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-06 22:37

> Et andet argument for at importere er at modellen ikke er til at skaffe i
> DK i den version/farve/km-tal man ønsker sig.

Lige præcis - men jeg efter weekendends auktioner har jeg indset at foråret
har indfundet sig i tyskland og "min" cykel lige er blevet en 7-800 euro
dyrere end for et par måneder siden ... Nå men jeg ved efterhånden præcist
hvad jeg vil have og hvad jeg vil give, og det bliver endog meget svært i dk
(10-14 år gammel med fuld ejerhistorie, hysterisk velholdt i 99% original
stand og maks 30000km. Dem er der stafdig nogle af i tyskland men ad de 2
seneste glippede den første pga fejl40 i min autobyder og den anden blev
budt _alt_ for højt op. Jeg havde også et øje til en østriger, men den
havde kørt lidt længere og så er fragten fra østrig og noget dyrere....

Fra : Dr.Enduro

Dato : 01-03-06 10:21

Torben Scheel wrote:

> Et andet argument for at importere er at modellen ikke er til at skaffe
> i DK i den version/farve/km-tal man ønsker sig.

Ja, der har jeg så et andet spørgsmål. Jeg kunne godt tænke mig en GSX
750 en gang i fremtiden (den nøgne version). De sælges ikke i Danmark
mere, og de få eksemplarer, der kan fås brugt, har en efter min mening
urealistisk pris (75.000 for en 98'er, nypris ca. 90.000).
Hvis jeg importerer en tilsvarende model, kan jeg så forvente, at
skønsmændene slår op i den blå avis, finder de to eksemplarer der er og
fastsætter prisen efter det, eller hvordan skulle de ellers fastsætte
prisen? Jeg har kigget på Told og Skats hjemmeside, men den kan ikke
rigtig bruges, fordi der ikke klart skelnes mellem GSX F, R og den nøgne
model, og der er jo alligevel en del prisforskel.

--

Hilsen Jan

Fra : Richard

Dato : 01-03-06 22:09

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> mere, og de få eksemplarer, der kan fås brugt, har en efter min mening
> urealistisk pris (75.000 for en 98'er, nypris ca. 90.000).

Er 15 kkr / 17 pct. ikke et ret pænt værditab på kun 7-8 år?

- og hvad får du ellers i den stil til de penge? - en Bandit eller Divvy
er vel ikke lige sagen, når du nu er faldet for en nøgen gixxer?

> [...]
> skønsmændene slår op i den blå avis, finder de to eksemplarer der er og
> fastsætter prisen efter det, eller hvordan skulle de ellers fastsætte

Ja, netop. Og indhenter måske nyprisen i sin tid hos importøren og
forsøger at sammenligne med "lignende" cykler.

Men et hurtigt opslag tyder dog på, at du kan købe en i D til 8-12 kkr
under den afgiftspligtige værdi, så lidt har du da at hente hjem for og
til rep i reklamationsperioden

Hvis det er den, du vil have, så køb den her eller i udlandet nu - den
bliver bare hængende i hovedet på dig

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Dr.Enduro

Dato : 02-03-06 14:07

Richard wrote:

> Er 15 kkr / 17 pct. ikke et ret pænt værditab på kun 7-8 år?

Det kan godt være, men stadigvæk synes jeg, det er for meget, hvis man
kan få en Bandit 1200 til samme pris.

> Hvis det er den, du vil have, så køb den her eller i udlandet nu - den
> bliver bare hængende i hovedet på dig

Du har jo ret, men den går ikke i år, desværre!

--

Hilsen Jan