On Sun, 26 Feb 2006 22:51:11 +0100, "M. Hoey" <mhoey@mail.dk> wrote:
Hej.
>
>Efter min overbevisning ville filteret også have mere indflydelse på
>størrelse af dyser (omdysnong) end ved skift af udstødning (omdysning)?
>Eller er jeg helt gal på den?
Det tror jeg ikke der kan siges noget om med sikkerhed.
Det er altid uklart hvad der egentlig vil ske når der ændres på en
motors "åndedrætsbetingelser".
Ud over, at hvis motoren kan producere mere effekt pga. ændringerne
skal den have tilsvarende mere at leve af for at det kan lade sig
gøre.
Effekten produceres nu en gang ved at forbrænde fossile væsker
Og det behøver ikke være helt rigtigt.
Hvis tuningen er foretaget således at motoren udnytter brændstoffet
bedre kan man faktisk risikere at skulle den anden vej.
Den eneste måde at være sikker på er at måle CO2 værdien under kørsel
eller at proppe dyret i et rullefelt med en tilkoblet lambdasonde.
I nogle tilfælde kan man ændre ret groft uden at karbureringen ændrer
sig så meget at der skal justeres.
I andre tilfælde er det små ting der bevirker at der skal skrues.
Det værste er når f.eks.et nyt udstødningssystem fører til "huller"
midt i motorens ydelseskurve, hvor der så skal ændres på blandingen
ved at rykke rundt på nålene.
Så skal man under alle omstændigheder være sikker på at hoveddyssen
har den rette størelse ved fuld gas før man roder med nåle.
Et af de værste tilfælde jeg har set var en MC hvor luftfilterkassen
blev ændret, og hvor det efterfølgende var komplet umuligt at justere
karburatorene med normale midler.
På Paso'en har jeg skiftet luftfilter og potter.
For at få den til at gå ordenligt igen har jeg øget benzinmængden i
såvel tomgang som under kørsel.
Ændringen er ca. +7%.
Det skal så tilføjes, at tomgangsdyssen sikkert under alle
omstændigheder skal have et nyk på enhver Paso for at få den til at
opføre sig manerligt ved meget lav hastighed.
En 44mm Dobbelt Weber er ikke konstrueret til en MC, men den kan
faktisk bringes til at virke.
På Turbo'en er der en potte med et 50 mm hul lige igennem.
Det var den helt ligeglad med - Computeren klarer tilsyneladende den
sag uden hjælp, eller også er der ikke noget der har ændret sig set
fra indsprøjtningssystemets side
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk