|
| XT 350 til begynder? Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-02-06 20:27 |
|
Min kone er ikke så glad for sin XJ600 '88 som hun burde være - den er
lidt for høj og/eller lidt for tung.
Nu har jeg så fået opgaven med at finde en bedre egnet begyndermodel -
og det optimale vil være hvis den kan fungere som vintercykel (for mig).
Et godt valg er Honda CB450S - men en vintercykel er det ikke. En GS500
gider jeg ikke rigtigt af lidt ubestemmelige årsager. En GPZ 500S kunne
være sjov - men er den lidt hidsig?
Jeg er så faldet over XT350 som en let maskine der dog er lidt høj til
hende - men kan den ikke sænkes rimeligt let? Nogen Q'er derude der vil
give et bud på den som pigecykel?
--
vh
Torben
| |
Thomas Jensen (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 24-02-06 20:45 |
|
> Jeg er så faldet over XT350 som en let maskine der dog er lidt høj til
> hende - men kan den ikke sænkes rimeligt let? Nogen Q'er derude der vil
> give et bud på den som pigecykel?
>
kender ikke modellen, men vil gerne have fat i en XT250 til vinter :),
men i det nye Bike er der nogle tips til at få små folk på større
cykler, bare et tip.
mvh
Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Torben Scheel (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-02-06 20:56 |
|
Thomas Jensen wrote:
> kender ikke modellen, men vil gerne have fat i en XT250 til vinter :),
> men i det nye Bike er der nogle tips til at få små folk på større
> cykler, bare et tip.
>
OK - takker!
--
vh
Torben
| |
Arne Lorenzen (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 24-02-06 20:49 |
|
Torben Scheel skrev den 24 feb 2006 i
news:43ff5dd9$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
--
> Jeg er så faldet over XT350 som en let maskine der dog er lidt høj til
> hende - men kan den ikke sænkes rimeligt let? Nogen Q'er derude der vil
> give et bud på den som pigecykel?
Der har været mange i tidens løb der sværger til en MZ som vintercykel -
vejer ikke så meget, rimelig lav siddehøjde, uden for meget goddaw til glat
føre og hvad ved jeg - nårhhh... nej - det var jo konen der ville have en
lettere model, hun hopper nok ikke på den (og jeg staves ikke med Q
--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
| |
Torben Scheel (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-02-06 20:55 |
|
Arne Lorenzen wrote:
>
> Der har været mange i tidens løb der sværger til en MZ som vintercykel -
> vejer ikke så meget, rimelig lav siddehøjde, uden for meget goddaw til glat
> føre og hvad ved jeg - nårhhh... nej - det var jo konen der ville have en
> lettere model, hun hopper nok ikke på den (og jeg staves ikke med Q
>
Njaeh - "den må ikke ligne en knallert" argumentet kommer nok i vejen..
og når jeg fortæller at der skal checkes olie 2 steder, tror jeg at jeg
bliver ledig på markedet (med dækningsbidrag i bagagen). Det er slemt
nok at skulle afsløre kickstarteren når jeg har købt XT'eren..
En grim, men mekanisk sund XS400 kunne måske gå an.
--
vh
Torben
| |
Anders Majland (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 24-02-06 21:22 |
|
> Det er slemt nok at skulle afsløre kickstarteren når jeg har købt
> XT'eren..
>
> En grim, men mekanisk sund XS400 kunne måske gå an.
Som begynder er der risikoen ved tilt ved start, standsning og manøvre ved
lav fart stor. Så hvis du ikke lige kan finde en maskine til hende hvor hun
kan nå jorden med begge føder så lær hende at vælte med den uden at få benet
i klemme - det er sådan ca min taktik på min xt600, men det lykkes ikke
altid... (Kører man på isglatte små/grus veje skal man være dygtigere end
mig for at undgå tilt)
/A
| |
Torben Scheel (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-02-06 22:51 |
|
Anders Majland wrote:
>> Det er slemt nok at skulle afsløre kickstarteren når jeg har købt
>> XT'eren..
>>
>> En grim, men mekanisk sund XS400 kunne måske gå an.
>
> Som begynder er der risikoen ved tilt ved start, standsning og manøvre ved
> lav fart stor. Så hvis du ikke lige kan finde en maskine til hende hvor hun
> kan nå jorden med begge føder så lær hende at vælte med den uden at få benet
> i klemme - det er sådan ca min taktik på min xt600, men det lykkes ikke
> altid... (Kører man på isglatte små/grus veje skal man være dygtigere end
> mig for at undgå tilt)
>
Godaften hr. Majland - jeg håbede du ville byde ind som gruppens "grand
'ol XT man"
Tror du ikke den kan sænkes relativt nemt? Og så har hun jo kørt nogle
ture på XJ'eren sidste år, så helt begynder er hun ikke. Hvordan er
styreegenskaberne på sådan et apparat?
--
vh
Torben
| |
Anders Majland (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 25-02-06 11:47 |
|
> Godaften hr. Majland - jeg håbede du ville byde ind som gruppens "grand
> 'ol XT man"
Jeg er er hverken gammel eller erfaren mhs XT'er. Jeg har bare kørt 40000km
på en på 2år og lavet hvad der nu skulle laves for at holde den flyvende
> Tror du ikke den kan sænkes relativt nemt?
Mhs til sænkning af en lille XT'er så spørg evt Lars Ebdrup ( www.dinmc.dk)
hvad der skal til eller smid et indlæg på www.dormck.dk eller www.tenere.dk
/A
| |
Knud Dam (24-02-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 24-02-06 23:34 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ff5dd9$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg er så faldet over XT350 som en let maskine der dog er lidt høj til
> hende - men kan den ikke sænkes rimeligt let? Nogen Q'er derude der vil
> give et bud på den som pigecykel?
Hej !
En offroader er høj - og grim, når den sænkes.
Køb en ER5 til hende.
Den er meget velkørende, relativt billig og meget let at sænke.
; - )
KD (hvis kone kører ER5, og er meget glad for den)
| |
Torben Scheel (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-02-06 00:01 |
|
Knud Dam wrote:
>
> Hej !
>
> En offroader er høj - og grim, når den sænkes.
Skønhed er ikke afgørende - tryghed derimod.. og så kan den jo hæves til
vinter, når jeg skal ud og lege
> Køb en ER5 til hende.
Tjah - måske. Dry weight = 174kg - der er ikke vundet så meget i forhold
til en XJ600 synes jeg.
> Den er meget velkørende, relativt billig og meget let at sænke.
>
> ; - )
Sikkert ligesom XJ600 - men cykler med lav frihøjde kan ikke komme op
til MC garagen hvis de sænkes (fortov - 2 meter med 60 cm stigning - 2
meter fladt - garageport)
--
vh
Torben
| |
Hekto (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-02-06 00:06 |
|
> Min kone er ikke så glad for sin XJ600 '88 som hun burde være - den
> er lidt for høj og/eller lidt for tung.
Kvinder har det med at de vil kunne sætte begge føder på jorden(?)
Tag hende dog med ud at kigge, og lad hende selv bestemme ... så kommer
du længst!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 25-02-06 11:00 |
|
> Min kone er ikke så glad for sin XJ600 '88 som hun burde være - den er
> lidt for høj og/eller lidt for tung.
Hej Torben
Min kæreste kører GPZ 500 S. Hun er 168 høj. Den er bestemt ikke hidsig så
længe du holder den under 5000rpm. Hun har da haft den oppe på 200, i et
forsøg på at følge med på motorvejen (i Tyskland) en dag fanden tog ved mig
, så nogen sinke er den ikke, men direkte hidsig vil jeg bestemt ikke
kalde den. De har justerbart bremse og koblingsgreb som er meget dejligt
hvis man har lidt små hænder. Min kærestes sæde er sænket, men det behøver
man ikke. Det var sænket ved køb, og jeg har ikke fundet lejlighed til at
finde et ikke sænket sæde endnu. Hun kan nå jorden med flad fod på begge
sider uden at anstrenge sig. Den går 22-25km/l og kører dejligt. Jeg har
installeret racetech goldvalves i forgaflen som forbedrer dæmpningen og
stålarmerede bremseslanger. Den kører med BT 45 dæk som holder for evigt med
pige-gas-hånd.
Jeg tror nemt vi kan arrangere en prøvetur en dag når den er hevet frem af
vinterhiet, og jeg har en kammerat med en velkørende, men grim 94'er (den
nye model) til salg til en god pris.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Christian Raaby (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Christian Raaby |
Dato : 25-02-06 11:25 |
|
> Jeg er så faldet over XT350 som en let maskine der dog er lidt høj til
> hende - men kan den ikke sænkes rimeligt let? Nogen Q'er derude der vil
> give et bud på den som pigecykel?
>
> --
> vh
> Torben
Hvad med en Suzuki GN250?
Mvh.
Christian
| |
Torben Scheel (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-02-06 13:39 |
|
Christian Raaby wrote:
>
> Hvad med en Suzuki GN250?
>
Tak for indsparket - men det er for meget knallert. Hun er ikke bange
for motorkraften - det er vægt/højde der er problemet. Jeg viste hende
en CB250 af (meget) ældre dato, og der bakkede hun ud med det samme pga.
udseende (knallert).
--
vh
Torben
| |
Allan Bojesen (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 25-02-06 11:54 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ff5dd9$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg er så faldet over XT350 som en let maskine der dog er lidt høj til
> hende - men kan den ikke sænkes rimeligt let? Nogen Q'er derude der vil
> give et bud på den som pigecykel?
På med nogle 17" fælge - så er den sænket og du har en motard i samme
åndedrag
Allan Bojesen
xl600rm i vintermode
| |
Torben Scheel (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-02-06 13:47 |
|
Allan Bojesen wrote:
> På med nogle 17" fælge - så er den sænket og du har en motard i samme
> åndedrag
>
Ja - det begynder at ligne noget. Hun kan få mine FJ1100 16" fælge på
(når jeg bliver færdig med ombygningen af den - yada yada). Kan man
stramme affjedringen tilstrækkeligt op til at den bliver gadesportslig?
--
vh
Torben
| |
Underbjerg / Anderse~ (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Underbjerg / Anderse~ |
Dato : 25-02-06 13:32 |
|
Drop en off-roader til konen hvis den ikke har elstart, de vil ikke bøvle
med start af en lunken XT 350 eller XL 350 der er lige så umulig.
Holder de i byen og ikke kan starte er det hurtigt slut med MC-glæden.
Taler af erfaring fra OFF-road klubben.
Alternativt hent en Suzuki DR 350 SH i tyskland den er med elstart, og har
et håndtag hvor man kan sænke den 60mm. virker fint.
Hilsen
Torben
| |
Torben Scheel (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-02-06 13:52 |
|
Underbjerg / Andersen wrote:
> Drop en off-roader til konen hvis den ikke har elstart, de vil ikke bøvle
> med start af en lunken XT 350 eller XL 350 der er lige så umulig.
> Holder de i byen og ikke kan starte er det hurtigt slut med MC-glæden.
Godt indspark (pun intended) - jeg tror du har fat i noget dér. Jeg har
for lidt erfaring med store enstampere til at vide sådan noget.
>
> Alternativt hent en Suzuki DR 350 SH i tyskland den er med elstart, og har
> et håndtag hvor man kan sænke den 60mm. virker fint.
Jeg kaster blikket mod tyskland.
--
vh
Torben - der er i et dilemma - hvis jeg forkøber mig med XT'en har jeg
jo en vintercykel for mig selv.. Jeg skiver CB450S på tavlen 100 gange..
| |
Dr.Enduro (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 25-02-06 17:11 |
|
Torben Scheel wrote:
> Min kone er ikke så glad for sin XJ600 '88 som hun burde være - den er
> lidt for høj og/eller lidt for tung.
>
> Nu har jeg så fået opgaven med at finde en bedre egnet begyndermodel -
> og det optimale vil være hvis den kan fungere som vintercykel (for mig).
>
> Et godt valg er Honda CB450S - men en vintercykel er det ikke. En GS500
> gider jeg ikke rigtigt af lidt ubestemmelige årsager. En GPZ 500S kunne
> være sjov - men er den lidt hidsig?
>
> Jeg er så faldet over XT350 som en let maskine der dog er lidt høj til
> hende - men kan den ikke sænkes rimeligt let? Nogen Q'er derude der vil
> give et bud på den som pigecykel?
>
En XJ 600 er jo en ret lav maskine, i hvert fald i forhold til en
offroader. Selvfølgelig kan en XT'er sænkes lidt, men jeg tror ikke, den
kan blive meget lavere end en XJ'er.
Hvis hun vil have noget meget lavt til hyggekørsel, vil jeg anbefale en
chopper (Virago 250) eller en af de gamle, chopper-lignende XS 400, de
kan fås for små penge. Det kolliderer måske med dit ønske om at kunne
bruge den som vintercykel, men det er efter min mening alligevel umuligt
at forene en cykel, som man let kan holde balancen på på alle slags
underlag med en meget lav sædehøjde. For mig at se er det enten eller,
så det er bare med at kigge i den blå avis og finde noget, som hun er
tryg ved.
--
Hilsen Jan
| |
Torben Scheel (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-02-06 17:44 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Hvis hun vil have noget meget lavt til hyggekørsel, vil jeg anbefale en
> chopper (Virago 250) eller en af de gamle, chopper-lignende XS 400, de
> kan fås for små penge.
Neeeeej!
> Det kolliderer måske med dit ønske om at kunne
> bruge den som vintercykel, men det er efter min mening alligevel umuligt
> at forene en cykel, som man let kan holde balancen på på alle slags
> underlag med en meget lav sædehøjde. For mig at se er det enten eller,
> så det er bare med at kigge i den blå avis og finde noget, som hun er
> tryg ved.
>
Jeg har droppet idéen om at kombinere - eneste mulighed ville være en MZ
- og det gider "vi" ikke
Jeg har lagt mig fast på en cb450s, xbr500, gs500 eller xs400 seca. Med
fruens velsignelse, naturligvis. Nogenlunde prioriteret rækkefølge.
--
vh
Torben
| |
Arne Lorenzen (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 26-02-06 18:07 |
|
Torben Scheel skrev den 26 feb 2006 i
news:4401dae6$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
klip
> Jeg har droppet idéen om at kombinere - eneste mulighed ville være en MZ
> - og det gider "vi" ikke
>
> Jeg har lagt mig fast på en cb450s, xbr500, gs500 eller xs400 seca. Med
> fruens velsignelse, naturligvis. Nogenlunde prioriteret rækkefølge.
Altså det med MZén mente jeg heller ikke - til konen. Til mig selv? Ja uden
tvivl, som vintercykel og til andet sjov og ballade, no problem.
Det der med siddehøjde har jeg med mine kortbenede 175cm lige arbejdet lidt
med på DLéren: Nye, *lidt* længere "knogler" til bagdæmperlinket og
tilsvarende 2 cm. sænkning fortil via gennemskub af forgaffelbenene har været
tilstrækkelig til at jeg nu får fuld fod på jorden uden problemer - det havde
jeg nu engang brug for Men det kræver self at man har en model med de
dersens knogler, og at monodæmperen ikke træder direkte på bagsvingeren.
--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
| |
|
|