> Hvordan yder en CBF1000 egentligt? Går den f.eks. på baghjul, hvis man
> vrider håndtaget i bund i 4, 5 eller 6. gear eller er den lidt langsom i
> optrækket? Jeg kan godt læse at den har et moment på 97 Nm ved 6500
> omdrejningen, men det siger mig ikke noget (CBF600 har 58 nm ved 8000 og
> CBR1100 har 119 nm ved 7250 omd.)?
Den yder 98 hk. og er 100% sikker på at den ikke går på baghjul i 4, 5 eller
6 gear.
Læs evt. DBA´s omtale af benævnte cykel:
Citat:
"Når en 1000-kubik sportsmotor drosles ned fra 171 hk til 98 hk, profiterer
ikke alene brændstofforbruget men også begreber som smidighed, trækkraft,
doserbarhed, bundtræk og hverdags omgængelighed. Det er præcis hvad Honda's
54-årige projektleder Kunitaka Hara ønskede sig, da han fik til opgave at
udvikle CBF 1000 som storebror til Honda's suverænt bedst sælgende model på
det tyske marked i mange år, den snusfornuftige CBF 600 med 79 hk.
Motorblokken på CBF 1000 er hentet over fra Fireblade og siden droslet med
lavere kompression, mildere knaster, længere og snævrere indsugningstragte
og en økonomi- og komfortoptimeret indsprøjtning.
Resultatet er et fint gennemtræk allerede fra 1500 o/m og i byen fristes man
endda til at skifte en pind højere op allerede ved 3000 o/m, melder de
første tests!
Fra 4000 o/m og helt op til det røde felt ved 10.000 o/m er langt de fleste
af motorens 93 Nm drejningsmoment tilstede. Derfor opleves momentkurven
prisværdigt flad og gasdoseringen både spontan og forudsigelig, hvilket er
yderst befordrende for balance og flow i den daglige kørsel.
Endnu bedre er det, at CBF 1000 har langt mellem akslerne, superb
vægtfordeling og en lang, stabiliserende svinggaffel til at bære baghjulet,
hvis relativt smalle dimensionering (160/60ZR17) for en gangs skyld trodser
moden til fordel for styreneutralitet og gummiøkonomi.
Stellet er overtaget fra CBF 600, men forstærket på udsatte steder og
udstyret med en finere baghjulsaffjedring, hvor monostøddæmperen ikke træder
direkte på svinggaflen, men derimod aktiveres via et progressivt link, der
øger bæreevnen og stabiliserer vejgrebet samtidig med at komforten øges.
Omhyggeligt integrerede ABS-bremser styrker sikkerheden, og den modne kunde
vil prise sig lykkelig over motorcyklens justerbare ergonomi: Kåbeglasset
kan fx justeres over 30 mm i to trin, styret rykkes en centimeter frem eller
tilbage og sædet højdejusteres i tre trin over 30 mm. På den måde kan både
store og små piloter få optimalt udbytte af motorcyklen, der er bygget til
at køre langt på og bruges i det daglige.
Passageren vil nyde at der er god afstand til fodhvilerne, så knævinklen
ikke trætter. Solide håndbøjler giver tryghed og sædets vinkel retter lænden
ud, så man kan køre i timevis uden at trættes. Efter behov kan passageren
frit rykke tæt på eller længere væk uden at risikere at falde af."
Citat slut.
> Det kunne godt være, at man skulle følge det eksempel, men det koster jo
> selvfølgelig lidt penge som kunne have været brugt til opsparing til
> drømmecyklen
Det har du ret i, men kan du vente så lænte med at komme ud på 2 hjul?
Gør hvad du/(banken) føler er det rigtige...
> For at tage det konkrete eksempel du poster her. Det er en CB500 1997,
> 45.000 km inkl. fuldkåbe, ny monorack og en topboks for kr. 42.000. Jeg
> har ingen idé om prislejet er rigtigt set ud fra alder og antal km.?
Heller ikke jeg...... Fuldkåben koster vel i omegnen at kr. 10.000,-
monoracket ca. kr. 1.000,- og en box ca. kr. 2.000,- Så umiddelbart virker
prisen ok.
> Hvis man køber hos en privat, hvordan sikre man sig så bedst muligt? Man
> er vel mest sikret hos en forhandler men hvis man lige falder over den
> rigtige cykel ved en privat, så vil det jo også være ærgeligt at lade den
> gå sin næse forbi, men jeg er lidt nervøs for at handle privat.
Køber du privat, er der nada garanti, men til gengæld sparer du også et sted
mellem kr. 5.000 - 10.000,-
Tag evt. en kammerat der har lidt forstand med ud at se/prøvekøre den. Eller
aftal med sælger at du først vil lade dit værksted gennemgå den før en evt.
handel.
Men generalt skal man kigge på sliddele (bremseklodser, bremseskiver, dæk,
kædekit og lejer generalt), ridser/revner i kåben og general stand. Husk at
tjekke servicehæfte hvis et sådan findes....
Venligst,
Morten