/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Honda CB 500 vs CBF 600 SA
Fra : Søren


Dato : 23-02-06 22:17

Jeg har spurgt om det i en tidligere tråd men der har ikke været så megen
respons. Jeg går og overvejer om jeg vil købe motorcykel og i den
forbindelse er jeg kommet frem til, at jeg er interesseret i én af disse:

Honda CB 500 (måske S modellen)
Honda CBF 600 SA

En 500S fra 1999 kan fåes for cirka 55.000 mens en ny 600SA kan fåes for det
dobbelte, 110.000. Jeg er meget i tvivl om hvilken af disse to jeg er mest
interesseret i at købe for de tiltaler mig begge.
500S er til at betale og da den "kun" er 7 år gammel, burde der være mange
km. i den endnu. Den har ikke ABS hvilket måske kan være anvendeligt i en
krise situation. Da 500S ér 7 år gammel og KAN have skavanker/skader samt er
20 heste mindre end 600, så ér 55.000 kroner stadigt mange penge og derfor
tænker jeg på 600'eren også. Den er helt ny, har ABS og har ganske givet
også mere køreglæde end 500.
Mit brug af cyklen vil primært være til weekend og ferieture, da jeg ikke
forventer at jeg vil bruge den til arbejde (jeg cykler).

Hovedspørgsmålet må være - er der SÅ stor forskel på de to modeller, at man
bare må og skal have en 600?

Jeg ønsker at få fuldkåbe på, men jeg kan ikke se, at man kan få det som
tilbehør til en 600CBF? Kan man det og hvad koster det?

Jeg er ikke sikker på, at jeg kan skaffe en garage endsige et halvtag til
cyklen, så jeg skal have fat i et godt dækken til den, men er det sundt for
en helt ny motorcykel at stå udenfor selv med sådan et dækken (sol, regn og
vind)?

Så har jeg en masse andre småspørgsmål:

Hvor mange km. på literen køre de?
Hvor tit skal de have service og hvad koster sådan en service?
Inkludere et service eftersyn, at de udskifter f.eks. kæde m.v. (eller er
det kun mandetimer)?
Hvor tit skal man cirka skifte kæde/tandhjul?
Hvilke andre "hyppige" udgifter er der på de to modeller?

Jeg håber, at der er nogen der kan give svar på noget af dette og så må jeg
jo vurdere ud fra det hvad jeg kunne tænke mig (efter en prøvetur hos
forhandleren selvfølgelig)



 
 
Steen E. (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 23-02-06 22:44

"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse
news:43fe265c$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har spurgt om det i en tidligere tråd men der har ikke været så
> megen respons. Jeg går og overvejer om jeg vil købe motorcykel og i
> den forbindelse er jeg kommet frem til, at jeg er interesseret i én af
> disse:
>
> Honda CB 500 (måske S modellen)
> Honda CBF 600 SA
>
>
Jeg havde en CB500 et par år (2001-2003) og den kørte perfekt - ingen
problemer overhovedet. Driftsikker, velkørende, på alle måder rar ....
og kedelig

Mit gæt er at når først du har prøvet 600'eren, så bliver du aldrig
tilfreds med en CB500.

Skal det være Honda ? Der er pt. stadig nogle Yamaha FZ6 fra 2005
tilbage til tilbudspris kr. 100.000 og det er med 98 HP ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Søren (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 23-02-06 22:52

>> Jeg går og overvejer om jeg vil købe motorcykel og i den forbindelse er
>> jeg kommet frem til, at jeg er interesseret i én af disse:
>> Honda CB 500 (måske S modellen)
>> Honda CBF 600 SA
>>
> Jeg havde en CB500 et par år (2001-2003) og den kørte perfekt - ingen
> problemer overhovedet. Driftsikker, velkørende, på alle måder rar .... og
> kedelig

Det høre jeg alle sige (at den er lidt kedelig) og det er jo endnu én af
grundende til at jeg overvejer 600. Endvidere er 600 4 cylindret mens 500 er
2. Jeg går ud fra, at det giver en roligere kørsel med mere bundtræk?

> Skal det være Honda ? Der er pt. stadig nogle Yamaha FZ6 fra 2005 tilbage
> til tilbudspris kr. 100.000 og det er med 98 HP ?

Det skal være Honda, ja. Jeg er lidt fikseret på Honda, da jeg synes den har
det rette udseende og man altid høre godt om dem (måske lidt dyrere men
altid pålidelig).



mlt (24-02-2006)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 24-02-06 13:16


SNIP
Driftsikker, velkørende, på alle måder rar .... og
> > kedelig
>
> Det høre jeg alle sige (at den er lidt kedelig) og det er jo endnu én af
> grundende til at jeg overvejer 600.

Nu er definitionen på kedelig jo relativ, og har du først prøvet en GSX-R
eller en R6, så er CBF-600-SA også kedelig set ud fra fartressourcerne...
Det er kort sagt skruen uden ende, indtil man får sig en racer der kører 320
og accellererer så man føler hjælmen vejer 190kg på hovedet pga G-kræfterne.

Det du kan prøve at vurdere er om du
1: Har/får mindreværdskomplexer af at køre på en 500 kubikker eller ej og
2: Kan leve fint med den kraftressource 500 kubikkeren har eller ej og
Noget jeg har erfaret er, simpelthen at lade være med at prøvekøre
nyere/hurtigere/bedre maskiner medmindre jeg har alvorlige overvejelser om
at skifte cyklen ud med en anden. Det er ligesom med konen/kæresten ikke
3: Vil du personligt sætte så stor pris på den større
komfort/motorkraft/alder osv. som opvejer de 55.000 kr mere i pris?
DET er jo de store spørgsmål, som man jo næsten altid spørger sig selv når
man køber noget. Også hvad det koster de næste 3 år at have cyklen
stående/kørende primært i værditab.
Jeg fornemmer du er ret afklaret mht modeller du overvejer, men vil have så
meget med som muligt i din vurdering, og går meget i detaljer mht.
kædekit/service osv. Hvis det er så vigtigt for dig med totaløkonomien, så
må mit bud umiddelbart lyde på en 7 år gammel 500 er det mest økonomisk
fordelagtige.

4: Hvor lang tid har du tænkt dig at køre på den?
Nogen skifter jo cykler oftere end man kan sige "Honda CBF-600-SA", og det
er jo også en charme at prøve så mange som muligt i sin levetid, mens andre
stiller sig tilfreds med sin store kærlighed uanset om det er en CBR-1000
fra 1987, en XJ 900 eller en Hayabusa... Eller noget helt andet.
Hvis du regner med at skifte inden f.eks. 3 år, så er værditabet på CBF jo
nok en del højere end på CB'en, og så ville jeg jo nok købe 500 nu og så
evt. skifte senere hen hvis du bliver træt af den. Men man lærer ofte at
leve godt med det man har, BARE man ikke prøver andre super-modeller i
mellemtiden.

* Med venstre fra styret *

Michael



Søren (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 24-02-06 19:31

> Det du kan prøve at vurdere er om du
> 1: Har/får mindreværdskomplexer af at køre på en 500 kubikker eller ej og

Det har ikke noget at gøre med mindreværdskomplekser men det vil være
ærgeligt, at man efter kort tid finder ud af, at man ikke er tilfreds med
dens ydelse. Så vil det ikke længere være en køreglæde, at sætte sig op på
sin kværn og køre en tur.

> 3: Vil du personligt sætte så stor pris på den større
> komfort/motorkraft/alder osv. som opvejer de 55.000 kr mere i pris?

Det tror jeg, at jeg vil. Jeg vil få nogle lange ture fra Sjælland til
Jylland en gang imellem.

> Også hvad det koster de næste 3 år at have cyklen
> stående/kørende primært i værditab.

Det er mit indtryk, at MC'er generelt taber mindre i værdi (i %) fremfor
f.eks. biler?

> Jeg fornemmer du er ret afklaret mht modeller du overvejer, men vil have
> så
> meget med som muligt i din vurdering, og går meget i detaljer mht.
> kædekit/service osv. Hvis det er så vigtigt for dig med totaløkonomien, så
> må mit bud umiddelbart lyde på en 7 år gammel 500 er det mest økonomisk
> fordelagtige.

Det ved jeg såmen ikke om det er SÅ vigtigt, men jeg synes at det er vigtigt
at have en idé om det. Jeg aner ikke hvor meget man skal påregne som "de her
udgifter vil man altid have hvert år"?

> 4: Hvor lang tid har du tænkt dig at køre på den?

Hvis det var en ældre CB500, så er det nok i maks 2-3 år mens det måske er
5-7 år med en ny CBF.



Ole Hansen (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 25-02-06 00:08

Søren wrote:
>> Jeg havde en CB500 et par år (2001-2003) og den kørte perfekt - ingen
>> problemer overhovedet. Driftsikker, velkørende, på alle måder rar .... og
>> kedelig
>
> Det høre jeg alle sige (at den er lidt kedelig) og det er jo endnu én af
> grundende til at jeg overvejer 600. Endvidere er 600 4 cylindret mens 500 er
> 2. Jeg går ud fra, at det giver en roligere kørsel med mere bundtræk?

CBF600 er dælme også kedelig! Forstået på den måde.. Den kører
aldeles upåklageligt og nemt - ligesom CB500. Men der er dælme ikke
meget overraskelse i den (på godt og ondt).

--
Ole Hansen

Ukendt (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-02-06 23:35

Der er noget ekstra udstyr til 600, bl.a. underkåbe (er selv vam på en 600).
Download hondas kataloger på den danske hjemmeside for priser og billeder på
ekstraudstyr osv.

Verdens flotteste hondabilleder ligger her:
http://www.hondaitalia.com/moto/uff_stampa/fotostampa/foto_strada.html



Søren (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 23-02-06 23:42

> Der er noget ekstra udstyr til 600, bl.a. underkåbe (er selv vam på en
> 600). Download hondas kataloger på den danske hjemmeside for priser og
> billeder på ekstraudstyr osv.
> Verdens flotteste hondabilleder ligger her:
> http://www.hondaitalia.com/moto/uff_stampa/fotostampa/foto_strada.html

Men desværre er det kun original billeder. Jeg ville gerne se de to cykler
med fuldkåbe.



Ukendt (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-02-06 23:57

der er et billede af 600 med underkåbe her
http://www.honda-mc.dk/Files/Filer/Honda_2006.pdf på side 36 i pdf filen


>
> Men desværre er det kun original billeder. Jeg ville gerne se de to cykler
> med fuldkåbe.
>
>



Søren (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 24-02-06 00:10

> der er et billede af 600 med underkåbe her
> http://www.honda-mc.dk/Files/Filer/Honda_2006.pdf på side 36 i pdf filen

Ahhh, tak for det - den ser fin ud. Ved du om man skal have alle 4 dele -
spoiler, kølerpanel, underkåbe og hugger for at få den til at se sådan ud?
Hvad er en "hugger"?



Ukendt (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-06 10:55

På billedet ser du kåbe fra frabrikken + hugger (ekstra bagskærm under
sadlen) + underkåbe. Spoileren er ikke monteret. Det er en lille "kåbe" på
motorens underste halvdel, jeg tror nok underkåbe og spoiler er gensidigt
udelukkende.


"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse
news:43fe40c8$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> der er et billede af 600 med underkåbe her
>> http://www.honda-mc.dk/Files/Filer/Honda_2006.pdf på side 36 i pdf filen
>
> Ahhh, tak for det - den ser fin ud. Ved du om man skal have alle 4 dele -
> spoiler, kølerpanel, underkåbe og hugger for at få den til at se sådan ud?
> Hvad er en "hugger"?
>
>



Jes Vestervang (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-02-06 23:36

"Søren" <soren@removethis.com> writes:

> Honda CB 500 (måske S modellen) Honda CBF 600 SA
>
> En 500S fra 1999 kan fåes for cirka 55.000 mens en ny 600SA kan fåes
> for det dobbelte, 110.000.

Jeg ville gå efter en FZ6s til 100k,-
<http://www.fisker-mc.dk/website/index.html>.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søren (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 23-02-06 23:47

>> Honda CB 500 (måske S modellen) Honda CBF 600 SA
>> En 500S fra 1999 kan fåes for cirka 55.000 mens en ny 600SA kan fåes
>> for det dobbelte, 110.000.
>
> Jeg ville gå efter en FZ6s til 100k,-
> <http://www.fisker-mc.dk/website/index.html>.

Den har ganske vist 20 heste ekstra end Honda 600, men ét eller andet sted
må det jo også koste på holdbarheden samt er der ikke ABS. Den kunne sikkert
se flot ud med en fuldkåbe men jeg er nu overbevist om, at jeg vil holde mig
til Honda - ellers tak



Jens Jacob Bager Jen~ (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 24-02-06 06:29

>> Jeg ville gå efter en FZ6s til 100k,-
>> <http://www.fisker-mc.dk/website/index.html>.
>
> Den har ganske vist 20 heste ekstra end Honda 600, men ét eller andet sted
> må det jo også koste på holdbarheden samt er der ikke ABS. Den kunne
> sikkert se flot ud med en fuldkåbe men jeg er nu overbevist om, at jeg vil
> holde mig til Honda - ellers tak

Hej Søren

Jeg er selv Honda mand, men Hvis du køber en ny Yamaha, så holder den altså
i mange år. Der er jo ikke en af Suzukis billigmodeller vi snakker om
Den har lige så lange service intervaller som en CBF 600.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Jes Vestervang (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-02-06 23:56

"Søren" <soren@removethis.com> writes:

>> Jeg ville gå efter en FZ6s til 100k,-
>> <http://www.fisker-mc.dk/website/index.html>.
>
> Den har ganske vist 20 heste ekstra end Honda 600, men ét eller
> andet sted må det jo også koste på holdbarheden

Det kan man sjovt nok ikke sige noget generelt om. De er faktisk
oftest de ret højtydende mc'er hvis motorer holder længst. CBF'en er
dog svjv. en neddroslet CBR600F3, der har ry for at være meget
holdbar.

> samt er der ikke ABS.

Ja, ABS er jo en fiks ting, men ikke så nødvendigt hvis man kun er
sommer-mc'ist.

> Den kunne sikkert se flot ud med en fuldkåbe men jeg er nu
> overbevist om, at jeg vil holde mig til Honda - ellers tak

Your loss Overvej også en Hornet 600 i øvrigt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søren (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 24-02-06 10:24

>> samt er der ikke ABS.
>
> Ja, ABS er jo en fiks ting, men ikke så nødvendigt hvis man kun er
> sommer-mc'ist.

ABS kan vel altid være interessant, for det sikre vel optimal bremsning
i.fb. med en nødbremsning... også om sommeren.

>> Den kunne sikkert se flot ud med en fuldkåbe men jeg er nu
>> overbevist om, at jeg vil holde mig til Honda - ellers tak
>
> Your loss Overvej også en Hornet 600 i øvrigt.

Det var da utroligt som alle gerne vil omvende mig Jeg har nu altså
bestemt mig for en Honda CB? da jeg synes at lige præcis den har det rigtige
udseende for mig. Det er selvfølgelig en smagssag men nu har det været en
drengedrøm for mig, at få en CBR1000F og noget af det nærmeste man kan komme
den er vel en CB? med fuldkåbe (ikke en CBR model da de er alt for dyre).
Jeg har også fået kig på CBF1000A som også ser ganske lækker ud og den er
"kun" 40.000 dyrere.



morten d jensen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : morten d jensen


Dato : 24-02-06 10:47

Hej Søren!

Har du evt. overvejet CBF500A, som også har ABS. Den har ikke nogen form for
kåbe, men mon ikke det kan købes og eftermonteres i stil med den "gamle"
CB500.....?

Jeg havde selv en CB500 med TCP-fuldkåbe (www.tcpsa.com) 1 sæson, hvor jeg
blandt andet var en tur i Sydfrankrig med fuld oppakning (3 givi boxe +
telt). Den er absolut ikke nogen racer, men med hanen i bund lå den på ca.
180 km/t (m. tasker) og ca. 10 km/l...... - men regn med 22-23 km/l ved
blandet kørsel.

CBF600 har jeg kun kørt nogle korte ture på...... - men umiddelbart sidder
jeg (187cm) meget bedre på den i forhold til CB500. Kåben beskytter utroligt
godt mod fartvind men den føles i praksis ikke ret meget kvikkere end CB500.

Personligt var jeg lidt skuffet efter at have prøvet CBF600.... Jeg havde
håbet på noget mere effekt/acceleration i de høje omdrejninger og synes at
Honda har droslet den for meget... - mener at have læst at motoren uden
"drosling" har omkring 100 hk. (Motoren er hvist en droslet udgave af
CBR/Hornet)

Med andre ord, ville en CBF500A med fuldkåbe være det "perfekte" valg.... -
men findes pt. desværre ikke. Hvis du er bange for at den i længden bliver
for svag/kedelig, ville jeg gå direkte til CBF1000 og helt glemme
CBF600.....

Venligst,
Morten

PS. Snyd ikke dig selv fra en prøvetur på en FZ6!







Søren (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 24-02-06 11:30

> Har du evt. overvejet CBF500A, som også har ABS. Den har ikke nogen form
> for kåbe, men mon ikke det kan købes og eftermonteres i stil med den
> "gamle" CB500.....?

Som du selv skriver, så er jeg bange for, at jeg vil føle at den er for svag
i længden. Det er okay, hvis man kan finde en fin brugt udgave, men jeg
kunne ikke finde på at købe den fra ny.

> CBF600 har jeg kun kørt nogle korte ture på...... - men umiddelbart sidder
> jeg (187cm) meget bedre på den i forhold til CB500. Kåben beskytter
> utroligt godt mod fartvind men den føles i praksis ikke ret meget kvikkere
> end CB500.

Okay, jeg havde regnet med, at man kunne føle en forskel. Der er trods alt
20 heste til forskel?

> Med andre ord, ville en CBF500A med fuldkåbe være det "perfekte"
> valg.... - men findes pt. desværre ikke. Hvis du er bange for at den i
> længden bliver for svag/kedelig, ville jeg gå direkte til CBF1000 og helt
> glemme CBF600.....

Jeg overvejer også CBF1000. Desværre er reservedelene væsetnligt dyrere til
den end f.eks. en 600SA!? F.eks. et bagagebærge koster næsten 7000 mens det
koster under 2000 på en 600? Topboks m.v. er også væsentligt dyrere og det
forstår jeg ikke helt?
Men CBF1000 til 150.000 fremfor 110.000 for en CBF600. Det eer fristende!
(så ved jeg ikke med forsikringen)

> PS. Snyd ikke dig selv fra en prøvetur på en FZ6!

Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg ville kunne lide det, men jeg er helt
fast besluttet på en Honda



morten d jensen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : morten d jensen


Dato : 24-02-06 13:33


> Okay, jeg havde regnet med, at man kunne føle en forskel. Der er trods alt
> 20 heste til forskel?

Jo, jo! - du kan godt mærke forskel. Bare ikke ret meget - efter min mening.
Mener at topfarten er ca. 220 km/t, så lidt forskel er der da...

> Jeg overvejer også CBF1000. Desværre er reservedelene væsetnligt dyrere
> til den end f.eks. en 600SA!? F.eks. et bagagebærge koster næsten 7000
> mens det koster under 2000 på en 600? Topboks m.v. er også væsentligt
> dyrere og det forstår jeg ikke helt?

Det gør jeg så heller ikke....

Derfor ville jeg nok anbefale dig at tage et kig på www.givi.it De har mange
lækre produkter, som fint matcher Hondas. Endvidere er priserne næsten ens
uanset hvilken mc du har

> Men CBF1000 til 150.000 fremfor 110.000 for en CBF600. Det eer fristende!
> (så ved jeg ikke med forsikringen)

Jeg ville ikke være i tvivl, selvom forsikringen måske skulle være et par
tusinde dyrere...... CBF1000

Venligst,
Morten



Søren (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 24-02-06 19:44

>> Jeg overvejer også CBF1000. Desværre er reservedelene væsetnligt dyrere
>> til den end f.eks. en 600SA!? F.eks. et bagagebærge koster næsten 7000
>> mens det koster under 2000 på en 600? Topboks m.v. er også væsentligt
>> dyrere og det forstår jeg ikke helt?
>
> Det gør jeg så heller ikke....

CBF1000A er jo helt ny fra i år og jeg er i tvivl om man skal klappe hesten
og så måske vente til næste år og se 2007 modellen. Så har de måske fået
optimeret den bedre (ikke at der er noget i vejen med den nu) Problemet
er at jeg nok lige skal på sparekniven i et års tid, hvis der skal blive til
den og måske falder 2007 modellen yderligere (som CBF600SA 2005 til 2006
gjorde)?

>> Men CBF1000 til 150.000 fremfor 110.000 for en CBF600. Det eer fristende!
>> (så ved jeg ikke med forsikringen)
>
> Jeg ville ikke være i tvivl, selvom forsikringen måske skulle være et par
> tusinde dyrere...... CBF1000

For mit vedkomne ville det være fra 6700 til 8200 kroner, så det er ikke så
slemt som jeg troede.



morten d jensen (25-02-2006)
Kommentar
Fra : morten d jensen


Dato : 25-02-06 12:10


> CBF1000A er jo helt ny fra i år og jeg er i tvivl om man skal klappe
> hesten
> og så måske vente til næste år og se 2007 modellen. Så har de måske fået
> optimeret den bedre (ikke at der er noget i vejen med den nu)
> Problemet er at jeg nok lige skal på sparekniven i et års tid, hvis der
> skal blive til den og måske falder 2007 modellen yderligere (som CBF600SA
> 2005 til 2006 gjorde)?

Det kan jo også være , at den bliver dyrere i 2007...... - den er allerede
prissat lavt (med tanke på at det er en Honda)
Som jeg læser det mellem linierne...., køber du en CB500 med fuldkåbe og
noget Givi rack
(http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43561659 ) nu. Kører på
den 1 sæson eller 2, hvorefter du sælger den og køber din "drømmecykel", som
måske på det tidspunkt er en helt 3.

Du vil til den tid opnå en billigere forsikring på din "drømmecykel" + mere
forskelligt ekstraudstyr (CBF1000)

Hvis du på nuværende tidspunkt allerede er "forelsket" i CBF1000, er der kun
1 ting at gøre - køb den og vær lykkelig!

Venligst,
Morten




Søren (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 25-02-06 23:07

>> CBF1000A er jo helt ny fra i år og jeg er i tvivl om man skal klappe
>> hesten
>> og så måske vente til næste år og se 2007 modellen. Så har de måske fået
>> optimeret den bedre (ikke at der er noget i vejen med den nu)
>> Problemet er at jeg nok lige skal på sparekniven i et års tid, hvis der
>> skal blive til den og måske falder 2007 modellen yderligere (som CBF600SA
>> 2005 til 2006 gjorde)?
>
> Det kan jo også være , at den bliver dyrere i 2007...... - den er allerede
> prissat lavt (med tanke på at det er en Honda)

Hvordan yder en CBF1000 egentligt? Går den f.eks. på baghjul, hvis man
vrider håndtaget i bund i 4, 5 eller 6. gear eller er den lidt langsom i
optrækket? Jeg kan godt læse at den har et moment på 97 Nm ved 6500
omdrejningen, men det siger mig ikke noget (CBF600 har 58 nm ved 8000 og
CBR1100 har 119 nm ved 7250 omd.)?

> Som jeg læser det mellem linierne...., køber du en CB500 med fuldkåbe og
> noget Givi rack
> (http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43561659 ) nu. Kører
> på den 1 sæson eller 2, hvorefter du sælger den og køber din
> "drømmecykel", som måske på det tidspunkt er en helt 3.

Det kunne godt være, at man skulle følge det eksempel, men det koster jo
selvfølgelig lidt penge som kunne have været brugt til opsparing til
drømmecyklen

For at tage det konkrete eksempel du poster her. Det er en CB500 1997,
45.000 km inkl. fuldkåbe, ny monorack og en topboks for kr. 42.000. Jeg har
ingen idé om prislejet er rigtigt set ud fra alder og antal km.?

Hvis man køber hos en privat, hvordan sikre man sig så bedst muligt? Man er
vel mest sikret hos en forhandler men hvis man lige falder over den rigtige
cykel ved en privat, så vil det jo også være ærgeligt at lade den gå sin
næse forbi, men jeg er lidt nervøs for at handle privat.

> Du vil til den tid opnå en billigere forsikring på din "drømmecykel" +
> mere forskelligt ekstraudstyr (CBF1000)

Ja, det må man jo tro, hvis de fortsætter med serien.



morten d jensen (26-02-2006)
Kommentar
Fra : morten d jensen


Dato : 26-02-06 11:45


> Hvordan yder en CBF1000 egentligt? Går den f.eks. på baghjul, hvis man
> vrider håndtaget i bund i 4, 5 eller 6. gear eller er den lidt langsom i
> optrækket? Jeg kan godt læse at den har et moment på 97 Nm ved 6500
> omdrejningen, men det siger mig ikke noget (CBF600 har 58 nm ved 8000 og
> CBR1100 har 119 nm ved 7250 omd.)?

Den yder 98 hk. og er 100% sikker på at den ikke går på baghjul i 4, 5 eller
6 gear.

Læs evt. DBA´s omtale af benævnte cykel:

Citat:

"Når en 1000-kubik sportsmotor drosles ned fra 171 hk til 98 hk, profiterer
ikke alene brændstofforbruget men også begreber som smidighed, trækkraft,
doserbarhed, bundtræk og hverdags omgængelighed. Det er præcis hvad Honda's
54-årige projektleder Kunitaka Hara ønskede sig, da han fik til opgave at
udvikle CBF 1000 som storebror til Honda's suverænt bedst sælgende model på
det tyske marked i mange år, den snusfornuftige CBF 600 med 79 hk.

Motorblokken på CBF 1000 er hentet over fra Fireblade og siden droslet med
lavere kompression, mildere knaster, længere og snævrere indsugningstragte
og en økonomi- og komfortoptimeret indsprøjtning.
Resultatet er et fint gennemtræk allerede fra 1500 o/m og i byen fristes man
endda til at skifte en pind højere op allerede ved 3000 o/m, melder de
første tests!

Fra 4000 o/m og helt op til det røde felt ved 10.000 o/m er langt de fleste
af motorens 93 Nm drejningsmoment tilstede. Derfor opleves momentkurven
prisværdigt flad og gasdoseringen både spontan og forudsigelig, hvilket er
yderst befordrende for balance og flow i den daglige kørsel.

Endnu bedre er det, at CBF 1000 har langt mellem akslerne, superb
vægtfordeling og en lang, stabiliserende svinggaffel til at bære baghjulet,
hvis relativt smalle dimensionering (160/60ZR17) for en gangs skyld trodser
moden til fordel for styreneutralitet og gummiøkonomi.

Stellet er overtaget fra CBF 600, men forstærket på udsatte steder og
udstyret med en finere baghjulsaffjedring, hvor monostøddæmperen ikke træder
direkte på svinggaflen, men derimod aktiveres via et progressivt link, der
øger bæreevnen og stabiliserer vejgrebet samtidig med at komforten øges.

Omhyggeligt integrerede ABS-bremser styrker sikkerheden, og den modne kunde
vil prise sig lykkelig over motorcyklens justerbare ergonomi: Kåbeglasset
kan fx justeres over 30 mm i to trin, styret rykkes en centimeter frem eller
tilbage og sædet højdejusteres i tre trin over 30 mm. På den måde kan både
store og små piloter få optimalt udbytte af motorcyklen, der er bygget til
at køre langt på og bruges i det daglige.

Passageren vil nyde at der er god afstand til fodhvilerne, så knævinklen
ikke trætter. Solide håndbøjler giver tryghed og sædets vinkel retter lænden
ud, så man kan køre i timevis uden at trættes. Efter behov kan passageren
frit rykke tæt på eller længere væk uden at risikere at falde af."

Citat slut.

> Det kunne godt være, at man skulle følge det eksempel, men det koster jo
> selvfølgelig lidt penge som kunne have været brugt til opsparing til
> drømmecyklen

Det har du ret i, men kan du vente så lænte med at komme ud på 2 hjul?
Gør hvad du/(banken) føler er det rigtige...

> For at tage det konkrete eksempel du poster her. Det er en CB500 1997,
> 45.000 km inkl. fuldkåbe, ny monorack og en topboks for kr. 42.000. Jeg
> har ingen idé om prislejet er rigtigt set ud fra alder og antal km.?

Heller ikke jeg...... Fuldkåben koster vel i omegnen at kr. 10.000,-
monoracket ca. kr. 1.000,- og en box ca. kr. 2.000,- Så umiddelbart virker
prisen ok.

> Hvis man køber hos en privat, hvordan sikre man sig så bedst muligt? Man
> er vel mest sikret hos en forhandler men hvis man lige falder over den
> rigtige cykel ved en privat, så vil det jo også være ærgeligt at lade den
> gå sin næse forbi, men jeg er lidt nervøs for at handle privat.

Køber du privat, er der nada garanti, men til gengæld sparer du også et sted
mellem kr. 5.000 - 10.000,-
Tag evt. en kammerat der har lidt forstand med ud at se/prøvekøre den. Eller
aftal med sælger at du først vil lade dit værksted gennemgå den før en evt.
handel.
Men generalt skal man kigge på sliddele (bremseklodser, bremseskiver, dæk,
kædekit og lejer generalt), ridser/revner i kåben og general stand. Husk at
tjekke servicehæfte hvis et sådan findes....

Venligst,
Morten



Søren (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 24-02-06 22:07

>> Men CBF1000 til 150.000 fremfor 110.000 for en CBF600. Det eer fristende!
>> (så ved jeg ikke med forsikringen)
>
> Jeg ville ikke være i tvivl, selvom forsikringen måske skulle være et par
> tusinde dyrere...... CBF1000

Jeg kan finde en underkåbe til en CBF600SA men ikke én til en CBF1000A -
findes der ikke en underkåbe (fuldkåbe) til en 1000'er?



Magnus Pedersen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 24-02-06 17:42

Søren wrote:
> Jeg har spurgt om det i en tidligere tråd men der har ikke været så megen
> respons. Jeg går og overvejer om jeg vil købe motorcykel og i den
> forbindelse er jeg kommet frem til, at jeg er interesseret i én af disse:
>
> Honda CB 500 (måske S modellen)
> Honda CBF 600 SA

Jeg har CBF 600 NA fra 2005, mums!

Jeg er ikke til kåbe og sager, men ud over kåben er de to cykler ens
og det er altså ren mums!

/Magnus
--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."
   Douglas Adams 1952-2001

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste