Var / Er der en ladelampe på en MC fra sta~
Fra : Jacob

Dato : 17-02-06 23:03

Hej I Gruppen,
Jeg kan ikke greje om der var / er en ladelampe på en Yamaha XJ 900
fra 1983. Jeg har ikke benyttet de originale instrumenter i et par år
(brugte et hjemmelavet sæt) og kan derfor ikke huske hvordan det nu
var.

Jeg har nu købt et nyt sæt instrumenter - ikke originalt - og i dette
nye sæt er der mulighed for at tilsluttet ledninger til en pærer der
kan vise, hvis den ikke lader.

Har checket el-diagrammet (Haynes) - men kan ikke finde noget (hverken
pære eller ledninger). Var den slags tjant og fjas ikke kommet til
MCerne dengang i starten af 80rne?

Hvis nu jeg insisterer, hvor skal en sådan lade alarmpære så
tilsluttes. Normalt lyser en sådan pærer vel når MCen forbruger mere
strøm end den producerer eller ... - og så er det vel med at sætte
den til de rigtige ledninger i omegnen af laderelæet ?

VH Jacob

Fra : Henning

Dato : 17-02-06 23:58

Jeg mener ikke der er ladelampe på, jeg har aldrig haft denne model, men jeg
har haft et på forskellige mc'er omkring den alder, også Yamaha og der var
ingen ladelampe.
Jeg mener men er ikke helt sikker på, at man kan sætte en pære på den ene
til + på batteriet og den anden til den ledning hvor strømmen kommer fra
ensretteren, så skulle den mig bekendt lyse når den ikke lader (trækker stel
gennem ensretter) og hvis den lader går den ud da pæren får + fra begge
sider.
Det kan ikke ske noget ved at prøve.
MVH
Henning

Fra : Armand

Dato : 18-02-06 18:34

Henning skrev:
> Jeg mener ikke der er ladelampe på, jeg har aldrig haft denne model, men
> jeg har haft et på forskellige mc'er omkring den alder, også Yamaha og der
> var ingen ladelampe.

I min erindring er ladelampe en gimmick, som fortrinsvis italienerne har
benyttet sig af og forøvrigt ofte med modsatte funktion af hvad man kender
fra biler: Lys = ladning.
Derved at sådanne monteringer plejer at være mærke-typiske, vil jeg lægge
hovedet på blokken og sige at XJ'eren, i lighed med de XS'ere jeg har
haft, IKKE har ladelampe :-|

--
Armand.

Fra : Myrhøj

Dato : 18-02-06 19:57

Armand wrote:

> Derved at sådanne monteringer plejer at være mærke-typiske, vil jeg lægge
> hovedet på blokken og sige at XJ'eren, i lighed med de XS'ere jeg har
> haft, IKKE har ladelampe :-|

og der kan jeg hjælpe dit hoved med at blive hvor det skal...den XJ 650
jeg havde var ikke udstyret med en sådan ladelampe.

Myrhøj

Fra : Myrhøj

Dato : 18-02-06 20:18

Armand wrote:

> [...]
> Derved at sådanne monteringer plejer at være mærke-typiske, vil jeg lægge
> hovedet på blokken og sige at XJ'eren, i lighed med de XS'ere jeg har

og så er det nu jeg ihukommer at 2 kolleger har xj 900, og de bliver lige
adspurgt ved førstkommende lejlighed....

Myrhøj

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-06 18:32

Henning skrev i meddelelsen
<43f654dc$0$38628$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Det kan ikke ske noget ved at prøve.

Nej det kan der ikke, men det vil ikke fungere, din pære vil være
kortsluttet af en ledning.

Det at Du har i tankerne er fra en Bosch generators sekundære ensretter,
(til rotor), og til + , men sådan er ingen japanske generatorer/reguleringer
opbygget.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-06 09:05

Jacob skrev i meddelelsen
> [...]

>strøm end den producerer eller ... - og så er det vel med at sætte
>den til de rigtige ledninger i omegnen af laderelæet ?

Hvis ikke at ladelampen har været der før, og det har den næppe, så skal du
til at være kreativ for at sætte en til. Den nemme, og muligvis eneste,
løsning er at tilslutte en trefaset ensretter parallelt med den originale,
derfra en modstand, (størrelse der kan få pæren til at lyse), til stel,
pæren sættes mellem tændingsnøgle og den nye ekstra ensretter.

Dette system vil _ikke_ virke hvis at man har konverteret til Schnabel :-|

mvh
Orla
VTR-F, uden ladelampe.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-02-06 18:53

On Sat, 18 Feb 2006 09:05:25 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej.

> [...]
>derfra en modstand, (størrelse der kan få pæren til at lyse), til stel,
>pæren sættes mellem tændingsnøgle og den nye ekstra ensretter.

En "ladelampe" er, på den måde de normalt er forbundet, ikke meget
værd som ladeindikator.
Det eneste den indikerer er, at spændingen ud af generatoren er næsten
den samme som på akkuen.
Det skal forstås således at lampen slukker når den spænding der kommer
fra generatoren er den samme som på batteriet.
Den indikerer ikke at der lades.
Hvis man vil have en ladelampe der indikerer at der virkelig lades
skal lampen slukke når spændingen over akkuen er over 14 volt.
Jeg lavede sådan et lille kredsløb som "skrivebordsarbejde" da jeg
skulle lave en ladeindikator til den regulator jeg byggede til Ducati.
Kredsløbet er beskrevet her:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf side 34.

En anden mulighed er at købe en indikator som byggesæt hos Brinck
elektronik.
Den har vist tre lysdioder der indikerer underspænding, OK og
overspænding.
Byggesættet koster vist 100 Kr.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob

Dato : 18-02-06 12:48

Henning skrev:

> [...]
> gennem ensretter) og hvis den lader går den ud da pæren får + fra begge
Hej Henning,
Du mener ca. sådan:

Batteri plus ---- Pære een pol ---- Pære anden pol ---- Ensretter
plus ?

VH Jacob

Fra : Henning

Dato : 18-02-06 16:05

Henning skrev:

> [...]
> stel
> gennem ensretter) og hvis den lader går den ud da pæren får + fra begge

Ja jeg mener det skulle virke på den måde. Det jeg er i tvivl om er om den
trækker stel på den ledning der kommer med strøm fra ensretter hvis den ikke
lader, men det tror jeg den gør.
MVH
Henning

Fra : Jacob

Dato : 18-02-06 12:57

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> derfra en modstand, (størrelse der kan få pæren til at lyse), til stel,
> pæren sættes mellem tændingsnøgle og den nye ekstra ensretter.
Det er dog en dejlig positiv holdning du har til et sådant projekt
, men er en sådan trefaset ensretter, sådan bare lige at montere
endsige få fat på?

Det skal vel sluttes til de samme steder som den eksisterende
ensretter?

Og modstanden hvordan bestemmer jeg størrelsern på den (tror godt jeg
kan huske oms lov, men kan ikke rigtigt huske hvad jeg skal bruge den
til!.

Tror du det ovenstående indlæg vil virke - (Den med pæren parralelt
(svært at stave ord) med ladestrømmen? Jeg kan ikke overskue det.

> Dette system vil _ikke_ virke hvis at man har konverteret til Schnabel :-|
Og hvad er Schnabel? et nymodens ladeanlæg eller ....
Tak for respons.

MVH

Jacob

Fra : Jacob

Dato : 18-02-06 12:57

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 11:50

Steen Gruby skrev:

> [...]
> Jeg lavede sådan et lille kredsløb som "skrivebordsarbejde" da jeg
> skulle lave en ladeindikator til den regulator jeg byggede til Ducati.
Hej Steen, En flot beskrivelse også til EL -fejlfinding, men med
hensyn til ladeindikator er det i min EL verden trin 5 og jeg er på
trin 2!

> [...]
> elektronik.
> Den har vist tre lysdioder der indikerer underspænding, OK og
Den ide er købt - den går jeg for. (Ser netop at byggesættet til
hele 85 kr er på vej ud... så jeg iler med at købe det måske
sidste)

MV Jacob

Fra : CL

Dato : 19-02-06 16:20

> [...]
> elektronik.
> Den har vist tre lysdioder der indikerer underspænding, OK og
..
Den ide er købt - den går jeg for. (Ser netop at byggesættet til
hele 85 kr er på vej ud... så jeg iler med at købe det måske
sidste)

MV Jacob

Ja eller http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=5553
til 37.60 kr + Moms (incl m = 47 kr )

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-02-06 21:22

On Sun, 19 Feb 2006 16:20:26 +0100, "CL" <ddd@ddd.dd> wrote:

Hej.

>Ja eller http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=5553
>til 37.60 kr + Moms (incl m = 47 kr )

Den er tilpas simpel til at opfylde formålet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-02-06 21:13

On 19 Feb 2006 02:49:51 -0800, "Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk>
wrote:

Hej Jacob.

>Den ide er købt - den går jeg for. (Ser netop at byggesættet til
>hele 85 kr er på vej ud... så jeg iler med at købe det måske
>sidste)

Fortvivl ikke

Der er andre der har set samme problemstilling og lavet løsninger der
er til at strikke sammen.
Desværre har ikke alle en opfattelse af hvad formålet er, og ender
dermed i et sandt lysshow.
I min verden er det nok med en rød lampe der lyser når der er noget
galt.
Andre mener man skal kunne følge med i alt hvad der sker.
Conrad Electronic (www.conrad.de) har et byggesæt med 10 lysdioder.
Tre der indikerer underspænding, 5 der er inden for OK vinduet, og to
der viser overspænding.
Operativt område er fra 10,5 til 15 volt.
Jeg tror det er fremstillet til "lyst" sejler folket.
Byggesættet koster 13 øvro, og en tilhørende kasse 3,3 øvro'er.
Bestillingsnummre er: 197165-99 og 104620-99

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-02-06 21:42

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Conrad Electronic (www.conrad.de) har et byggesæt med 10 lysdioder.
> Tre der indikerer underspænding, 5 der er inden for OK vinduet, og to

Af andre typiske ubehagelige fejlkilder der så også skal monitorreres er så:
- Dæktryksmåler
- olie tryks viser
- olie temp viser
- vand temp viser
- lygtefejl indikator
- slidte bremseskiver indikator
- kompressions måler
- gearindikator (1-xx gear)
- Tank/benzin måler
- ......

Grill

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-02-06 21:53

On Sun, 19 Feb 2006 21:42:24 +0100, "J.C.Kløve"
<DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:

Hej.

>Af andre typiske ubehagelige fejlkilder der så også skal monitorreres er så:
>- Dæktryksmåler
>- olie tryks viser
>- olie temp viser
>- vand temp viser
>- lygtefejl indikator
>- slidte bremseskiver indikator
>- kompressions måler
>- gearindikator (1-xx gear)
>- Tank/benzin måler
>- ......
Jeg nedsætter mig som opfinder og får T. Hansen til at sælge
produkterne.
Blåt lys til overflod

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-02-06 22:09

Steen Gruby wrote:
> [...]
> <DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:
>
> Hej.

> Jeg nedsætter mig som opfinder og får T. Hansen til at sælge

Grill
Endelig kommer den gamle store Pichler kåbe til sin ret - der er jo
plads til begejstring i den

Når der så er monteret
tågelygter,
fjern projektører
ekstra højtplaceret bremselys
positopnslys langs siden
elektrisk kåbeglads
elektrisk justering af affjedringsforspænding
airback
stereoradio
GPS
mobil
varmehåndtag
UV-lys invendig i kåben
og andre nyttige elektriske hjælpemidler

ja

ja så ville jeg sgu have en lade lampe, for så ryger generatoren nok
snart.......

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 11:56

Armand skrev:
> I min erindring er ladelampe en gimmick, ......

Ordet gimmick lyder lidt grimt i mine øre - er det egentlig ikke en
meget god ide at have en sådan lampe, som jo er almindeligt kendt i
bilverdenen. ?

Og er det ikke standard på moderne MCér?
Hvordan konstatere man ellers at batteriet er halvsløjt - (ud over at
løbe rundt med MCén - en i øvrigt trist måde at motionere på .

> Derved at sådanne monteringer plejer at være mærke-typiske, vil jeg lægge
> hovedet på blokken og sige at XJ'eren, i lighed med de XS'ere jeg har
> haft, IKKE har ladelampe :-|
Jamen jeg skal da være den første til at sige at det har den ikke, -
jeg kan jo heller ikke finde nogen indikatorer på at den skulle have -
men som sagt, synes jeg det er underligt.
VH Jacob

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-02-06 12:14

Jacob wrote:
> [...]

> Hvordan konstatere man ellers at batteriet er halvsløjt - (ud over at
> løbe rundt med MCén - en i øvrigt trist måde at motionere på .

Med eller uden ladelampe vil du ikke vide om batteriet er halvsløjt...

Du vil alene vide om generatoren leverer et givet minimum af spænding...

Så i min verden er det en "gimmick" en information jeg da udmærket kan
leve uden i det daglige -

men sådan er vi jo så forskellige

Fra : Armand

Dato : 19-02-06 14:38

Jacob wrote:

> Ordet gimmick lyder lidt grimt i mine øre - er det egentlig ikke en
> meget god ide at have en sådan lampe, som jo er almindeligt kendt i
> bilverdenen. ?
> Og er det ikke standard på moderne MCér?

Der er himmelvid forskel på forbrugs-mønsteret på en mc hhv. en bil, så
det er ubegrundet at sammenligne med biler!

> Hvordan konstatere man ellers at batteriet er halvsløjt - (ud over at
> løbe rundt med MCén - en i øvrigt trist måde at motionere på .

Det ser man alligevel ikke på ladelampen, kun om generatoren formår at
"fylde efter"!

> ......men som sagt, synes jeg det er underligt.

De gange jeg i bil har oplevet at ladelampen lyste, skyldtes det nedslidte
kul => ingen ladning; men det er få motorcykler der er monteret med
generatorer med kul, så dén fejlmelding har man alligevel ikke brug for på
motorcykel.

Udover Grubys Brinck-link er der også mulighed for at montere såvel ampere
som volt -meter: Men igen: når 99,5% af verdens motorcykler klarer sig
uden ladelampe er det at skyde over målet ligefrem at montere instrumenter
til ladeindikering, og dem jeg kender der har haft sådanne har kun givet
sig selv unødige grå hår i hovedet over hvad visningen angiver og hvor
alvorligt det er :-|

Fryd dig istedet over at XJ'eren har en langt mere brugbar gimmick qua
oliestands og ikke olietryks -lampe, som man alligevel først ser når det
er for sent!

--
Armand.

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 20:57

J.C.Kløve skrev:

> Så i min verden er det en "gimmick" en information jeg da udmærket kan
> leve uden i det daglige -

Hej J.C.
Og du er ikke alene - du og jeg og milioner af andre MCister har
måttet nøjes - indtil idag

VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 21:13

Armand skrev:

> Der er himmelvid forskel på forbrugs-mønsteret på en mc hhv. en bil, så
> det er ubegrundet at sammenligne med biler!

Aarrr - og joo og naaaj: Det kommer vel an på ... - men i mit
tilfælde, hvor MC kun meget sjældent (måske een gang pr. år) bliver
brugt til noget hverdagsagtigt ala transport og ellers kun til skæg,
så er det da også irriterende der ikke er strøm til at starte på. I
ved - kører du ikke regelmæssigt, taber batteriet jo - iflg.
tidligere tråd - jo relativt hurtigt "strømmen", hvilket jeg et par
gange sidste sæson var ude for. F.eks. en uge med dårligt vejr
(masser af regnvejr) og så en uge med (for) meget arbejde, så kan jeg
nemt øjne katastrofen, hvor ønske turen, må udskydes et par timer,
da batt. først skal lades op.

> Fryd dig istedet over at XJ'eren har en langt mere brugbar gimmick qua
> oliestands og ikke olietryks -lampe, som man alligevel først ser når det
> er for sent!
Jamen det gør faktisk også. Så det forleden dag i Haynes og tænke
faktisk at det egentligt er meget smart. Præcist som du siger, så har
man en chance for at gøre noget ved det inden katastrofen.

VH Jacob
(Som godt kan se at jeg har svært ved at argumentere for fornuften i
at bruge ressourcer på at få netop lade pæren til at lyse - men nu
ER den pære der altså, så skal den f...... også bringes til lyse
på det rette tidspunkt. Jeg sagde jo at jeg insisterede

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-02-06 21:36

Jacob wrote:
[zip].....
> [...]
> (masser af regnvejr) og så en uge med (for) meget arbejde, så kan jeg
> nemt øjne katastrofen, hvor ønske turen, må udskydes et par timer,

Hvilket ladelampen jo så ikke forhindrer bedre end olie-tryks (for
XJ'eren -stands lampen)aka at den skutte lyser hvis der ikke er strøm.. :-/

Fra : Armand

Dato : 20-02-06 00:20

Jacob skrev:

> Aarrr - og joo og naaaj: Det kommer vel an på ...

Kabine-blæser; kabine-lys; radio; el-bagrude; vinduesviskere og i de
senere år masser af andet elektrisk tingel-tangel på selv mindre biler!?

> [...]
> ved - kører du ikke regelmæssigt, taber batteriet jo - iflg.
> tidligere tråd - jo relativt hurtigt "strømmen", hvilket jeg et par

Hva' mæ' at bruge pengene på et helt friskt batteri istedet??

> .........F.eks. en uge med dårligt vejr
> (masser af regnvejr) og så en uge med (for) meget arbejde, så kan jeg
> nemt øjne katastrofen, hvor ønske turen, må udskydes et par timer,
> da batt. først skal lades op.

Jamen!? Lå problemet ikke i at du ikke vidste hvordan det stod til med
ladetilstanden?
Hvis du ér klar over når der er ugler i mosen, hvorfor lader du så ikke
helt op inden du står med problemet?
En simpel 14V strømforsyning fra et af husets talrige brugere deraf, er en
ganske fin vedligeholdelses-lader som batteriet kan tåle at henstå med
uden at blive kogt af, så hvis du har adgang til strøm hvor modellen står,
så er dét et godt alternativ til det nye batteri som du så istedet først
får brug for til efteråret

Noget andet er at ladelampens indikation kun vil meddele dig fuld ladning
under kørslen, og ikke sige et pip om at batteriet har en alder så det
taber pusten under stilstand. Ergo: ingen behov omkring dét problem :-|

> (Som godt kan se at jeg har svært ved at argumentere for fornuften i
> at bruge ressourcer på at få netop lade pæren til at lyse....

Ja, det ér svært at ryste slige pudsige ideer ud af hovedet :-|

> ....men nu ER den pære der altså, så skal den f...... også bringes
> til lyse på det rette tidspunkt.

Men det er altså ikke en ladelampe :-|
Mon ikke at det er en sidestøttebens-lampe?
Dén er alt andet lige mere anvendelig end en ladelampe, så se blot at få
dén til at fungere!

--
Armand.

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 21:19

CL skrev:

> Ja eller http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=5553
> til 37.60 kr + Moms (incl m = 47 kr )

DET er altså billigt - bare nu ikke alle her i gruppen når bestille
et eksemplar før mig !
Tak for tippet.
VH Jacob
(Der stadigvæk synes det er irriterende, at det er så svært at
argumentere for fornuften i at have en ladepære.)

Har de nye MCer da ikke denne meget tilfældige gimm.... helt
nødvendige sikkerhedsforanstaltning?

Fra : Futte & Co.

Dato : 20-02-06 15:52

Jacob wrote:

> Har de nye MCer da ikke denne meget tilfældige gimm.... helt
> nødvendige sikkerhedsforanstaltning?

Min den næstnyeste har da ladelampe . Den lyste kraftigst ved høje
omdrejninger. Jeg kiggede så lidt på det elektriske og næste gang jeg
var ude og køre lyste lampen ikke. Jamen så måtte problemet jo være løst
. rask gik det derud a' , lige indtil lortet gik i stå lige uden for
Tune. Jeg slukkede for tænding og lys, kontrolerede brændslet. Ingen
problemer, tilsyneladende, startede igen, stadig ingen problemer, tændte
for lyset og kørte derudaf. Lige indtil lortet igen gik i stå et par
kilometer længere ude. Jeg prøvede så med uden lys i et stykke tid. Det
gik godt indtil lige før Borup. Lortet gik igen i stå, og endda uden
lys. Efter et par minutter kunne jeg igen køre, uden lys naturligvis. Da
jeg skulle hjem fra klemmen, forsøgte jeg mig med mere moderate
hastigheder, og slap hjem uden unødige stop. Jeg kiggede igen på de
elektriske komponenter og opdagede at pæren var gået i udu. Så den
fornemme Victoria lader altså stadig ikke, men ladelampen virker
En dag når lysten kommer over mig, får frk. Victoria helt sikkert et nyt
relæ

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-02-06 17:36

On Mon, 20 Feb 2006 15:51:40 +0100, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:

Hej Jørgen.

>En dag når lysten kommer over mig, får frk. Victoria helt sikkert et nyt
> relæ

Schnabel har faktisk et elektronisk laderelæ til de gamle Bosch og
Noris systemer.
Det kan anbefales.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Futte & Co.

Dato : 20-02-06 19:59

Hej Steen!

Steen Gruby wrote:

> Schnabel har faktisk et elektronisk laderelæ til de gamle Bosch og
> Noris systemer.
> Det kan anbefales.

Jamennneee, jeg var da inde hos den kjære Schnabel med problemet. Han
gaaad såen set ikke rigtig tage stilling til noget som helst ud over den
manglende dagsproduktion af relæer når han os' sku' bruge tid på folk
der så'en kom og forstyrrede. Det havde da været nemt at stikke en lab
op på hylden og skraaave kontanterne i skuffen . Jeg havde endda
medbragt "eksplomderede" tegninger af anlægget. Der er nemli' fine
tegninger i reservedelskataloget.

Jeg har set et sted i .de hvor de har relæer der passer på gamle
frøkener med Noris anlæg. Så det bliver nok sådan et relæ der kommer på.
Ka' bare ikke huske hvor det var jeg så det henne

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-02-06 20:22

On Mon, 20 Feb 2006 19:59:08 +0100, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:

Hej Jørgen.

Jeg har aldrig selv mødt Hr. Schnabel, men det har ikke skortet på
gode historier.
Og her var så een mere

>Jeg har set et sted i .de hvor de har relæer der passer på gamle
>frøkener med Noris anlæg. Så det bliver nok sådan et relæ der kommer på.
>Ka' bare ikke huske hvor det var jeg så det henne

Jeg ved at Motorrad Stemler har et www.motorrad-stemler.de.
Bestell nummer: 00 00 0 000 568 pris 81,80 Øvro
Det passer til alle de gamle sager Fox, Lux, Max og Konsul.
De har alle Bosch anlæg - Lige undtagen FOX der er et Noris
Jeg tror det er den samme regulator til begge systemer.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 21:31

Steen Gruby skrev:

> I min verden er det nok med en rød lampe der lyser når der er noget
> galt.
Helt enig - bare een rød.

> [...]
> Conrad Electronic (www.conrad.de) har et byggesæt med 10 lysdioder.
> Tre der indikerer underspænding, 5 der er inden for OK vinduet, og to
Arrr - som sagt bare een rød. Men tak for linket.

VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 21:48

J.C.Kløve skrev:
........så kan jeg

> Hvilket ladelampen jo så ikke forhindrer bedre end olie-tryks (for
> XJ'eren -stands lampen)aka at den skutte lyser hvis der ikke er strøm.. :-/

Hmmmm - må din og min gud forbyde at der skal gå så lang tid mellem
turene
VH Jacob

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-02-06 22:00

Jacob wrote:
> J.C.Kløve skrev:

> Hmmmm - må din og min gud forbyde at der skal gå så lang tid mellem
> turene

he he
Det skal der da heller ikke, maks 12 timer mellem lufteturene. . . .

Det er jo egentlig lidt som at holde hund, (i hvert fald med SV'eren der
godt nok ikke pisser op ad hvert træ, men skal tankes på næsten hver
station vi kommer forbi )

Bør Luftes dagligt, helst 2 til 3 gange
Udstildes på given foranledning
Gør nogen pisse sure over "svineriet"
Gør andre misundelige
Giver ligesindede noget at tale om
Giver ejeren stor glæde
Er altid frisk på at lege når man kommer hjem

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 21:57

J.C.Kløve skrev:

> Af andre typiske ubehagelige fejlkilder der så også skal monitorreres er så:
> - Dæktryksmåler -
DEN lever jeg uden, men checker selv jævnligt

> - olie tryks viser -
Jamen der har vi XJ folk jo oliestandsmålene

> - olie temp viser -
Det er vel OK

> - vand temp viser -
Klart overflødigt på en luftkølet

> - lygtefejl indikator -
Skal det nu være nødvendigt

> - slidte bremseskiver indikator -
Det checker vi jo selv jævnligt

> - kompressions måler -
Det må være nok at checke hvert 30 år (med mit kørselsmønster) -
så næste gang bliver til 2036 - og så er jeg 74 år. Jeg vil væde
på at jeg glemmer det.

> - gearindikator (1-xx gear) -
Jamen det havde jeg da på min GS 550 E ultimo 70erne

> - Tank/benzin måler -
Jamen det har XJ folket jo allerede

Og vi skal jo også orientere os i trafikken - ikke sært at vi har
travlt.

Mange tak for mange gode input.

VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 19-02-06 23:11

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> fjern projektører ..........
>
> ja
>
> ja så ville jeg sgu have en lade lampe, for så ryger generatoren nok

... Se det var en rigtig historie - her grinede jeg højt.
VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 20-02-06 15:17

Armand skrev:

> Kabine-blæser; kabine-lys; radio; el-bagrude; vinduesviskere og i de
> senere år masser af andet elektrisk tingel-tangel på selv mindre biler!?
Jeg kan høre - øhh se - du ikke har set min MC . OK på den måde
følger jeg dig.

......, hvilket jeg et par

> Hva' mæ' at bruge pengene på et helt friskt batteri istedet??
Armand - pæren SKAL bruges ! - måske med et nyt batteri også.

> [...]
> så er dét et godt alternativ til det nye batteri som du så istedet først
God ide - må / kan man lade på et batteri der er tilsluttet til MCen.
Så kunne jeg jo lave et diskret stik, hvor man blot skulle sætte "en
lille strømforsyning til". (Faktisk en rigtig smart ide du kommer med
Armand .

> Ja, det ér svært at ryste slige pudsige ideer ud af hovedet :-|

Og det kommer til at virke !

> Men det er altså ikke en ladelampe :-|
Jo det er det nu, hele dette lampe arrangement er noget helt nyt
tilkøbt (www.motogadget.de) - kombineret speedometer / RPM osv - incl.
disse famøse lamper. (Blink, Oliestand !, Langtlys, Vandtemp, Frigear,
Tom Tank, OG Ladelampe. Alt samme ret enkelt og pænt arrangeret - hvis
nogen spørger mig.

> Mon ikke at det er en sidestøttebens-lampe?
> Dén er alt andet lige mere anvendelig end en ladelampe, så se blot at få
> dén til at fungere!
Det der med sidestøttebens-lampe er jo noget nymodens noget fra 1984
årgangen og frem, men det kunne da godt være man skulle få fat på
en kontakt og tilslutte den til en lampe !!

Mange tak for alle de nyttige input.
VH Jacob

- jeg vender sikkert tilbage senere, med spørgsmål vedrørende Tom
Tank lampen - den er der jo også .... (nej der står ikke tomme
tanker .