indmad i showas radial gafler?
Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 21:17

Er der nogen hvad der sidder inden Showas radial gafler (k4-k5) mht. fjeder?
Er det en progressiv eller en lin.?

Mener at have læst et sted det er lin., og det skulle også være en af
grundene til at de skulle være rost så meget i forhold til deres tidligere
gafler. Men er ikke sikker

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 09-02-06 22:28

S.G wrote:
> [...]
>
> Mener at have læst et sted det er lin., og det skulle også være en af
> grundene til at de skulle være rost så meget i forhold til deres tidligere

Min halvgamle Showa gaffel på 748`eren har altså linære fjeder
Og jeg mener at man bygger linære fjeder i alle gode (racer) forgaffeler.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-02-06 07:35

> [...]
>
> Mener at have læst et sted det er lin., og det skulle også være en af
> grundene til at de skulle være rost så meget i forhold til deres tidligere

Det betyder ikke det store om fjedrene i en gaffel er linære eller
progressive. På grund at luftrummet over olien dæmper en forgaffel
progressivt lige meget om fjedrene er det eller ej.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85

Fra : MKS - 74

Dato : 10-02-06 08:44

On Fri, 10 Feb 2006 07:35:10 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Det betyder ikke det store om fjedrene i en gaffel er linære eller
>progressive.

Kommer an på applikationen...

>På grund at luftrummet over olien dæmper en forgaffel
>progressivt lige meget om fjedrene er det eller ej.

Korrekt - men der er er alligevel gradsforskelle, se f.eks:
http://www.racetech.com/SubMenu.asp?cMenu=4&c=Yes&cSubMenu=11&showPage=#5

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-02-06 09:19

> Korrekt - men der er er alligevel gradsforskelle, se f.eks:
> http://www.racetech.com/SubMenu.asp?cMenu=4&c=Yes&cSubMenu=11&showPage=#5

Det link udtrykker præcis hvad jeg mente med mine udtalelser.

Fra : MKS - 74

Dato : 10-02-06 09:39

On Fri, 10 Feb 2006 09:18:41 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Det link udtrykker præcis hvad jeg mente med mine udtalelser.

Ok, jeg synes blot du fik det til at lyde som det nærmest er
ligegyldigt om det er linære eller progressive og det er det langtfra
altid.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-02-06 17:44

> Ok, jeg synes blot du fik det til at lyde som det nærmest er
> ligegyldigt om det er linære eller progressive og det er det langtfra
> altid.

Hej Michael

Jeg hører barer tit udtalelser som: "Min RD 350 var vildt blød i gaflen, men
så fik den progressive fjedre og DE var bare gode!". Det karlen er glad for
en nye fjedre i stedet for de klamme gamle. Om han fik progressive eller
linære fjedre fjedre i sin RD'er er totalt lige meget, bare de har ca den
rigtige fjederkonstant.

Jeg gik selv fra progressive til linære fjedre på min CBR, og fandt de
linære meget bedre, da hårdheden passede.

Fra : MKS - 74

Dato : 10-02-06 18:15

On Fri, 10 Feb 2006 17:44:27 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> Om han fik progressive eller
>linære fjedre fjedre i sin RD'er er totalt lige meget, bare de har ca den
>rigtige fjederkonstant.

Nu er du på vej ud på dybt vand, en progressiv fjeder har ikke en
fjederkonstant .

>Jeg gik selv fra progressive til linære fjedre på min CBR, og fandt de
>linære meget bedre, da hårdheden passede.

Linære fjedre har først og fremmest deres styrke i raceapplikationer,
mens mange gadekørere nok vil foretrække den større komfort i en
progressiv. Men også det kan der jo omvendt være porno i, nogle vil af
samme grund vælge lineære, selvom deres kørselsmønster klart udsiger
progressive...for andre igen kan det være lidt hip som hap.

Fra : Armand

Dato : 10-02-06 16:42

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Det betyder ikke det store om fjedrene i en gaffel er linære eller
> progressive. På grund at luftrummet over olien dæmper en forgaffel
> progressivt lige meget om fjedrene er det eller ej.

"Dæmper"?
Vi taler om affjedrings-delen af systemet, og luftrummet over olien
understøtter fjederen og dét rigtigt nok med progressivitet :-|

Oliens bevægelse gennem dæmperen vil entydigt følge teleskopets
sammenpresning og ikke dæmpe mere eller mindre ud fra fjeder eller
luftvolumen!

--
Armand. (definitionsrevser)
(lige nu via webinterface't fordi world-online's newsserver tilsyneladende