"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:440A9249.68962CA1@du.kan.finde.den...
> CAN bus er den måde de nyere biler kommunikerer rundt internt i bilen og
> den måde man kan læse flest informationer ud af styringen.
Hvad er forskellen på CAN-bus og almindelig RS232/RS485 kommunikation?
Dybest set er de ens.
OK, der er forskel på hastigheden og støjfølsomhed.
Men ud over det, så er der i begge tilfæde tale om seriel kommunikation.
> De lidt ældre kører med 2 kommunikationslinjer (igen se min private
> hjemmeside), der kan næsten alt læses ud og fejl nulstilles. Et CAN
> interface er dyrt, en K+L line koster ikke meget og er meget let at
> fremstille...
Hvad er dyrt?
Et CAN-bus interface kan fås her til menneskepenge:
http://www.apoxcontrols.com/usbcanPurchase.htm?
Så skal man blot finde ud af benforbindelserne.
> VAG-COM programmet finder du på danske og engelsk, her kan du lave
> målinger på bilen, mens den er i drift, se åbningstider på dyser osv.
> Det kan man vidst ike på et 2 linjers display.
Hvad har et 2-linjers display med det at gøre?
> Men igen, er den med CAN bus, er det billigt, er den ikke, er det vel
> bare prisen.
>
> På den anden side er 200 kr ikke en herregård......
Dét har du ret i
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene