Thomas Landberg: Erfaring, positiv omtale.~
Fra : Michael Døj

Dato : 04-03-06 11:33

Hej i gruppen - I tilfælde af, at nogen kan drage nytte heraf, vil jeg lige
berette om min oplevelse med Thomas Landberg i går.
For en god ordens skyld skal det nævnes, at jeg hverken har personlige
relationer til eller professionelle interesser i Thomas eller hans firma.

Det var aftalt, at jeg skulle mødes med Thomas hos FDM Testcenter i Aalborg.
Spændt mødte jeg op med min Passat 1,9 TDI 100 fra 11/2004. (35000 på
tælleren).
Der blev udført følgende:

1) Røggas- og rullefelts-test. I standardtrim ydede bilen 81 KW og 296 NM.
2) Styreboksen blev pillet ud og en optimeret motorstyring blev lavet og
uploadet.
3) Herefter røggas- og rullefelst-test igen. Røggas-testen dokumenterede en
værdi indenfor det acceptable interval.
4) Kvittering på røggas-testen blev underskrevet og stemplet af FDM.
5) Effekt efter indgrebet var: 103 KW og 371 NM.
6) Rullefelts-resultater for før- og efter blev ligeledes udskrevet fra
FDM´s udstyr.

Under hele processen blev jeg informeret / inddraget angående de parametre,
som det er muligt at konfigurere, samt blev informeret om konsekvenserne af
at ændre på dem.
Bl. a. ønskede jeg at skåne koblingen mest muligt. Det ekstra moment kommer
derfor ikke "på en gang", men gradvist over 1800-2300 o/min.
Desuden har jeg oplevet chippede biler, som rusker, når der gives fuld gas.
Især i 2. gear (geenrelt) og i 5. gear ved 70-80 km/t. Det ønskede jeg
heller ikke.

Jeg oplevede en meget saglig og kompetent tilgang til alle spørgsmål og
ønsker.
I det hele taget fik jeg en "god fornemmelse i maven", som gjorde, at jeg
havde tillid til de ting, der blev gjort.
Jeg synes også det er positivt, at Landberg uden videre "tilbagefører"
bilens motorstyring til original, hvis der skulle blive problemer med røg, i
forbindelse med syn.

På vej hjem (300 km på motorvej/landevej) oplevede jeg en markant friskere
bil, der leverer de ekstra kræfter meget harmonisk.
Det ekstra skub i mellemacc. var lige det jeg savnede.
Der er ingen rusken eller "huller" i effekten under acceleration - Blot et
solidt træk.
Min bil er også meget omgængelig under bykørsel, fordi den ekstra effekt
kommer gradvist over 1800-2300 o/min.
Desuden gik bilen i snit 18,4 km/ltr. over en strækning på 200 km med
fartpiloten på 130 (127 ifølge GPS).
Jeg målte samme strækning/samme hastighed på vej derop. Det er en forbedring
på 2 km/ltr i forhold til samme strækning. Udendørstemperaturen var -3
derop, og 0 hjem.

Håber nogen kan bruge dette til noget.

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg
- Passat Variant TDI 1,9, 11/2004.
- Hyundai Getz 1,3, 06/2005.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-03-06 11:49

"Michael Døj" skriver:

> Jeg målte samme strækning/samme hastighed på vej derop. Det er en forbedring
> på 2 km/ltr i forhold til samme strækning.

Det skal du ikke helt regne med passer.

> Håber nogen kan bruge dette til noget.

Hvad var prisen på sådan en tur ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-03-06 12:15

> Jeg synes også det er positivt, at Landberg uden videre "tilbagefører"
> bilens motorstyring til original, hvis der skulle blive problemer med røg,
> i forbindelse med syn.

Hvad med at få den synet med ændringerne? Så er du den bekymring færre.

Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-03-06 15:28

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at få den synet med ændringerne? Så er du den bekymring færre.

Helt enig, få den synet.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 16:00

> Helt enig, få den synet.

Så vidt mig bekendt er FDM's målinger ikke aksepterede den sammenhæng. Kun
godkendt prøvningsinstitut i DK kan bruges i den forbindelse.

MVH Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-03-06 18:05

> Så vidt mig bekendt er FDM's målinger ikke aksepterede den sammenhæng. Kun
> godkendt prøvningsinstitut i DK kan bruges i den forbindelse.

Så få den dog synet hosa FDM - de syner jo også biler..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 20:11

> Så få den dog synet hosa FDM - de syner jo også biler..

Korrekt men - deres grundlag for at drive synsvirksomhed er ikke anderledes
end de andre på markedet.

MVH Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-03-06 12:59

"Michael Døj" <mdzebra@dojsgiraf.dk> skrev> Jeg målte samme strækning/samme
hastighed på vej derop. Det er en forbedring
> på 2 km/ltr i forhold til samme strækning.

Den slags målinger kan du stikke skråt op, de er totalt intetsigende,
sålænge der ikke er 100 % garanti for ens vindforhold.

Og jeg nægter at tro på at en standardbil pludselig bliver så meget bedre i
brændstoføkonomi. Det ville jo være ret let for en bilproducent at gøre brug
af ligeså kompetente folk som T.L., hvad jeg iøvrigt er sikker på at de
allerede gør.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 04-03-06 13:33

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> af ligeså kompetente folk som T.L., hvad jeg iøvrigt er sikker på at de

Min Citron viser en bedre økonomi på computeren med boks, men det holder
ikke i praksis. Det skyldes at økonomi-beregingen ikke baserer sig på
faktisk brændstofflow, men snarere på dysernes åbningstider. Når en af
boksens effekter er et større brændstoftryk, vil der flyde mere
brændstof igennem dyserne ved en given åbningstid.

I virkeligheden er økonomien nærmest uændret. Men det er svært at
vurdere da man kører lidt friskere med boks end uden. Frisk kørsel
koster, alt andet lige .

mvh
Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-06 16:21

"Michael Døj" <mdzebra@dojsgiraf.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen rusken eller "huller" i effekten under acceleration - Blot et
> solidt træk.

Rusken fremkommer når motorophængene ikke kan klare de ekstra HK.

Så der er ikke blevet rørt ret meget ved den ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 04-03-06 17:02

Nej det er det to-massede svinghjul som oftest kommer i yderstilling......
Mht. bedre brændstofsøkonomi, så kører min 330d faktisk ca. 1 km længere på
literen når den er chippet (målt over mange optankninger)

/Claus

Fra : Mogens...

Dato : 04-03-06 17:07

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er det to-massede svinghjul som oftest kommer i yderstilling......
> Mht. bedre brændstofsøkonomi, så kører min 330d faktisk ca. 1 km længere
> på literen når den er chippet (målt over mange optankninger)

OK - så skulle jeg måske af dén årsag overveje en chipning af min 530d
steptronic?

Fra : Brizz

Dato : 04-03-06 18:27

Mogens... skrev:
> OK - så skulle jeg måske af dén årsag overveje en chipning af min 530d
> steptronic?

Du skal ikke chippe den fordi du vil have bedre brændstof økonomi. Du
kan bruge argumentet over for konen. Det sælger altid godt
Chip den fordi du har lyst til extra momens og hk. Jeg var tilfreds med
min Passat 110hk tdi der fik godt 130 med chip. Længere på litteren. I
gns måske 0,5 men det er over meget lang tid.
Gør det fordi du har lyst til det.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-03-06 23:08

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er det to-massede svinghjul som oftest kommer i yderstilling......

to-massede?

På min er det (altså) motorophængene - eller rettere det motorophæng der
sidder på gearkassen. Det er med væske. Hydro Lager på tysk. Aner ikke hvad
det hedder på dansk :)

..... Hydrolikmotorophæng?
--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-03-06 19:30

Det var dog en herlig overraskelse sådan en lørdag aften. Altid rart at se
når ens kunder er tilfredse.

Men omvendt er det lidt skuffende at se alle de kritiske røster her i
gruppen. Det er fint nok at forholde sig kritisk til tingene, men det er sq
uheldigt at komme med direkte usande påstande. Samme ting oplevede jeg på
www.vagcars.dk hvor en anden kunde (også dengang til min overraskelse) skrev
positivt om den tuning jeg havde lavet af bilen. Mellem linierne blev der
sagt, at jeg havde snydt med målingerne og andre ting. Måske skal man bare
leve med det i Jantelovens hjemland, men det er da irriterende.

De kritiske ting (kommentarer og spørgsmål) svarer jeg lige på her:

----------

"Michael Døj" skriver:

> Jeg målte samme strækning/samme hastighed på vej derop. Det er en
> forbedring
> på 2 km/ltr i forhold til samme strækning.

> [...]

-----------

Kørecomputeren i en Passat bliver ikke mere eller mindre præcis af en
OBD-tuning. Den bliver optimistisk af en boks, men OBD'en påvirker ikke
præcisionen. Så tallene kan han regne lige så meget med som på vejen op.
Tuningen kostede 3.995kr. Fremgår i øvrigt af min hjemmeside.

------------

> [...]
> i forbindelse med syn.

Hvad med at få den synet med ændringerne? Så er du den bekymring færre.

-----------------

Hvorfor syne en bil som er et år gammel? FDM i Aalborg er synshal.
FDM-manden som lavede røggastesten sagde at han ville godkende bilen hvis
den var til syn. Er det ikke godt nok?

--------------

> Helt enig, få den synet.

Så vidt mig bekendt er FDM's målinger ikke aksepterede den sammenhæng. Kun
godkendt prøvningsinstitut i DK kan bruges i den forbindelse.

MVH Hans

---------------

FDM i Aalborg er synshal. Mon ikke deres målinger så er gode nok? Har selv
haft en importeret Touran med ude at få synet. Den kunne ikke overholde
røggastesten standard og kunne derfor ikke få nummerplader på. Jeg justerede
motorstyringen og så røg den halvt så meget og blev synet og godkendt.

---------------

> [...]

af ligeså kompetente folk som T.L., hvad jeg iøvrigt er sikker på at de

-------------

Du kan nægte alt det du vil, men det skulle da være mærkeligt at så mange af
mine kunder lyver. Jeg lover ALDRIG forbedret økonomi men fortæller hvad jeg
oplever på tilsvarende biler. To ens biler kan svinge meget, men ofte bliver
økonomien forbedret. Jeg poster snart et par screendumps af mine udlæsninger
fra motorstyringer i dk.motor.binaer og så kan du se om du virkeligt mener
at bilproducentens folk er så perfekte.

------------

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]

I virkeligheden er økonomien nærmest uændret. Men det er svært at
vurdere da man kører lidt friskere med boks end uden. Frisk kørsel

----------------

Jeg har heller aldrig påstået andet. Men der er mange som kører længere
literen, også med Picassoer.

------------------

> [...]

Rusken fremkommer når motorophængene ikke kan klare de ekstra HK.

Så der er ikke blevet rørt ret meget ved den ;)

-------------------

Svært ved at læse? Bilen er gået fra 296nm til 371nm og fra 110hk til 140hk.
Om det er meget eller lidt i din verden rager mig en høstblomst, men jeg
giver ikke bilen 100nm og 50hk mere for at tilfredsstille en mavesur og
bagklog nyhedsgruppe. Med 400nm rusker en 101hk Passat TDi i motorophængene,
med 370 kører den perfekt.

------------------

Mogens... skrev:
> [...]
min Passat 110hk tdi der fik godt 130 med chip. Længere på litteren. I
gns måske 0,5 men det er over meget lang tid.

Helt enig. Jeg råder aldrig folk til at få deres bil chippet for at få bedre
brændstoføkonomi. For de 4k som tuningen koster kan man trods alt køre en
del kilometer. Dog ringede der en lykkelig kunde i onsdags og fortalte, at
hans 270CDi gik 5km længere på literen. Kan sq nærmest ikke tro det, men han
kører 100.000km årligt så for ham er enhver forbedring af økonomien
velkommen.

--------------

Det var sådan set blot mine kommentarer.......

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv. Introtilbud: 10 %
på alle Philips/Osram autopærer.

Fra : Peter Weis

Dato : 04-03-06 19:42

Thomas Landberg wrote:

Hej Thomas

Det var en skidt måde du svarede på kritiske indlæg på.

For det første bliver dine delestreger opfattet som signatur-skiller i
nogle newsreadere, så jeg kan ikke umiddelbart citere dig.

For det andet skulle mit indlæg ikke opfattes kritisk overfor dig og din
forretning.

mvh
Peter

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-03-06 19:57

> Det var en skidt måde du svarede på kritiske indlæg på.

Jeg svarer gerne kritiske indlæg og tager gerne kritik til mig, men jeg
bliver irriteret når folk skriver direkte usandheder. Er man ikke sikker i
sin sag er det ofte smartest at lade være med at skrive noget.

> For det første bliver dine delestreger opfattet som signatur-skiller i
> nogle newsreadere, så jeg kan ikke umiddelbart citere dig.

Ok. Bruger OE så jeg er ikke så meget inde i det stof.....

> For det andet skulle mit indlæg ikke opfattes kritisk overfor dig og din
> forretning.

Det var heller ikke opfattet sådan, men der var et par andre indlæg som jeg
fandt ret forkerte. Og nu svarede jeg så alle i et svar. Håber ikke mit svar
til dig virkede alt for gnavent. Måske savner jeg blot den Mini Cooper S jeg
chippede i eftermiddag?

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-06 15:35

> Jeg svarer gerne kritiske indlæg og tager gerne kritik til mig, men jeg
> bliver irriteret når folk skriver direkte usandheder. Er man ikke sikker i
> sin sag er det ofte smartest at lade være med at skrive noget.

Jeg kom til at tænke - ja farligt ....

Du skrev at der er store forskelle på selv samme bilmodel. Har du erfaringh
med hvordan den ændrede mapning passer til bil/motor over tid ?
Altså f.eks michaels tdi'er, vil den have glæde af en justering igen om
f.eks 50000km ?

/A

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 20:27

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4409dc76$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> røggastesten standard og kunne derfor ikke få nummerplader på. Jeg
> justerede motorstyringen og så røg den halvt så meget og blev synet og

Lad os lige slå fast Thomas.

Hvis du ændrer så meget som et komma i et køretøjs typegodkendelse er den
ikke gyldig som typegodkendelse for noget køretøj, og skal fornyes.

Med et køretøj forholder det sig på samme måde, ændrer du vedkøretøjets
konstruktion (heri indberegnet styringskomputer) er dit køretøj ikke mere
omfattet af typegodkendelsen og færselsstyrelsen kræver dokumentation for at
de udførte ændringer overholder stillede krav på ændringerne. Godkendelse
finde sted på annerkendt prøvningsanstalt/institut.

På listen over godkendte prøvningsanstalter finder jeg ikke FDM.

Så fordi en synsmedarbejder mener sig i stand til at godkende er ikke nogen
garanti for at den ikke ved næste syn vil blive afkrævet papirer som
hidrører fra godkendt prøvningsanstalt/institut.

MVH Hans

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-03-06 20:54

> [...]
> nogen garanti for at den ikke ved næste syn vil blive afkrævet papirer som
> hidrører fra godkendt prøvningsanstalt/institut.

Ikke enig. Hvis reglerne var så simple, så ville der blandt politikerne ikke
være snak om at man pr. 1. juli 2006 vil indføre en lov som forbyder
chiptuning med ikke-godkendt udstyr. For hvorfor indføre en lov som forbyder
noget som er forbudt i forvejen?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-06 21:35

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4409f02f$0$163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> chiptuning med ikke-godkendt udstyr. For hvorfor indføre en lov som
> forbyder noget som er forbudt i forvejen?

Tror du selv Jan at de helt ved hvad de har gang i, jeg er i hvertfald
langtfra sikker.

Gamle SBI (nu Aplus+) havde ikke noget miljøudstyr som kunne måle alle
udledninger fra udstødninger, kun få udvalgte arter kan det lovbefalede
klare.

Og som jeg før skrev det eneste som en bilsynsmand kan gøre ved fremstilling
af et Chiptunet køretøj er at kræve fuld dokumentation for at tuningen
overholder alle miljøkrav ( og det koster kassen ), såsom emisionskrav
o.s.v.. Hvis ikke en sådan findes skal boksen fjernes før køretøjet kan
godkendes, (udtalt af tidligere teknisk ansvarlig ved SBI, nu i
Færdselsstyrelsen Leif Lorenzen).

Det nye er som jeg ser det, - at man fra 1.juli vil man fra politisk hold
mere eller mindre kriminalisere chiptuning, således at også bagmænd kan
drages til ansvar (læs leverandører), lad os nu se

I sidste ende er dette krav jo ikke stort anderledes end mange andre af den
slags hvor produkters holdbarhed/egnethed skal dokumenteres, hvilket jo som
bekendt koster mange penge. Og specielt når du skal dokumentere egnethed til
hver bilmodel du vil have mulighed for at montere tuningsboks i.

MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-06 00:51

Thomas Landberg skriver:

> Kørecomputeren i en Passat bliver ikke mere eller mindre præcis af en
> OBD-tuning. Den bliver optimistisk af en boks, men OBD'en påvirker ikke
> præcisionen. Så tallene kan han regne lige så meget med som på vejen op.

Jeps, men der er så meget andet der spiller ind, vind, anden trafik osv.
Det var derfor jeg skrev det....

> Tuningen kostede 3.995kr. Fremgår i øvrigt af min hjemmeside.

Okay - tak.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : KASO

Dato : 05-03-06 09:08

> [...]
>
> Hvorfor syne en bil som er et år gammel? FDM i Aalborg er synshal.
> FDM-manden som lavede røggastesten sagde at han ville godkende bilen hvis

At en bil "slipper igennem" syn med en tuning, er ikke det samme som at den
er synet med tuningen. I princippet kan den stoppes lige uden for
synshallen - og ryge retur, fordi _tuningen_ ikke er godkendt. Det kræver et
separat syn af tuningen (ikke blot en del af et periodisk syn) for at få
godkendt den.

Man kan så tænke lidt over, at biler ofte får opdateret deres motorstyring
som en del af et serviceeftersyn på et autoriseret værksted. Gad vide, om
disse nye versioner af softwaren er blevet godkendt officielt før de
installeres....?!?!?
(Jeg tror det ikke - og det gør blot det hele mere absurd...)