Skoda økonomi
Fra : Broegger

Dato : 02-03-06 21:15

Hej

Har lige været i Kbh i nyanskaffelsen (for dem der ikke kan huske er det en
Octavia 2,0 TDI).
Og hvor er den da bare herlig at køre. 6 gear og 135 ved knap 2500 omdr.

Jeg kørte efter hastighedsbegrænsningerne (dvs 115 hhv 135 kmt.) Og
alligevel holdt den 17 km/l (i henhold til kørecomp). Det er sgi da meget
godt gået. Men passer det? Hvad er jeres erfaring? Jeg kan ikke lige komme
til at regne det ud da jeg tankede i Kbh og ikke kan huske hvormeget jeg
smed på).

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-03-06 21:22

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at regne det ud da jeg tankede i Kbh og ikke kan huske hvormeget jeg

Min brors computer viser _meget_ rigtigt. Han har en Golf V, 140HK.

Han siger selv den kører længere på literen i dag end da den var ny. Den har
kørt 16.000 km.

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Frandsen

Dato : 02-03-06 21:36

> [...]
> til at regne det ud da jeg tankede i Kbh og ikke kan huske hvormeget jeg

Min Octavia I 1,9 TDI bruger 0,2-0,3 L/100km mere end den skriver, hvilket i
mit tilfælde er ca. 1 km/l. Den påstår, jeg kører ca. 19-20 km/l, men reelt
er det nærmere 18-19 km/l.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : jones_net

Dato : 03-03-06 08:45

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> i mit tilfælde er ca. 1 km/l. Den påstår, jeg kører ca. 19-20 km/l, men

Min benzin Octavia fra 98 har samme afvigelse. Den siger jeg kører 13,3
km/l, men reelt er det 12,5 km/l.
Men måske de har fået lidt mere præcise computere siden 98...

/J

Fra : Lars Frandsen

Dato : 03-03-06 16:52

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> km/l, men reelt er det 12,5 km/l.
> Men måske de har fået lidt mere præcise computere siden 98...

Min er fra 2004, så der er de ikke blevet mere præcise.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Claus

Dato : 04-03-06 17:17

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

| Min Octavia I 1,9 TDI bruger 0,2-0,3 L/100km mere end den skriver, hvilket
| mit tilfælde er ca. 1 km/l. Den påstår, jeg kører ca. 19-20 km/l, men
reelt
| er det nærmere 18-19 km/l.

Ditto!

Vh. Claus
Skoda Octavia Combi 1,9TDI 90hk kørt 49kkm

Fra : Lars Frandsen

Dato : 04-03-06 18:09

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ditto!
>
> Vh. Claus
> Skoda Octavia Combi 1,9TDI 90hk kørt 49kkm

"Kun" 36kkm her siden juni 2004.
Har du iøvrigt haft problemer med fartpiloten? Min kan finde på at give et
lille "skvulp" en gang imellem, dvs. at den lige giver et lille spark fra
sig for derefter at falde ned til den fastsatte hastighed?
Iflg. SMC Esbjerg er det et kendt problem, som de på andre biler i
VAG-familien uden held har prøvet at løse med f.eks. ny blinkerarm.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-06 00:47

Lars Frandsen skriver:

> [...]
> Iflg. SMC Esbjerg er det et kendt problem, som de på andre biler i
> VAG-familien uden held har prøvet at løse med f.eks. ny blinkerarm.

Til info: Det har jeg ikke oplevet på min Golf V'er

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lars Frandsen

Dato : 05-03-06 08:06

> Lars Frandsen skriver:

> Til info: Det har jeg ikke oplevet på min Golf V'er

Den er vel også en generation nyere end min Octavia I, så man kan da håbe,
de har løst problemet. Det er også kun 2-3 gange om ugen, den laver det
lille nummer.
Så vidt jeg husker var det værkførerens Passat, der havde samme problem.
Jeg må prøve at køre ned til dem igen og høre, om de er blevet klogere.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 05-03-06 12:31

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:440a8def$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Den er vel også en generation nyere end min Octavia I, så man kan da håbe, de har løst problemet. Det er også kun 2-3 gange om
> ugen, den laver det lille nummer.

Jeg har heller aldrig oplevet det i min Octavia 90hk fra
2002. Den har pt kørt 160kkm og jeg har kørt ca. 45kkm
af dem.
Til gengæld oplever jeg af og til, at den ikke vil "resume" til
sidst kendte hastighed.

/Jakob

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-03-06 12:44

> [...]

> Iflg. SMC Esbjerg er det et kendt problem, som de på andre biler i
> VAG-familien uden held har prøvet at løse med f.eks. ny blinkerarm.

Det kender jeg godt (Octavia I, 1,9 TDI fra feb. 2005, 35 kkm), et skub
i ryggen og derefter igen normal. Jeg troede, det kun var min, der
lavede det nummer Der kan gå mange uger imellem, så hver gang er det
en lille overraskelse.

mvh
Preben

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-03-06 08:50

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ryggen og derefter igen normal. Jeg troede, det kun var min, der lavede
> det nummer Der kan gå mange uger imellem, så hver gang er det en lille

Det samme her. Man kan helt glemme, at den kan finde på det, og så pludselig
laver den det flere dage i træk.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-03-06 14:32

Her til middag kørte jeg forbi SMC i Esbjerg og spurgte, om der var en ny
løsning på problemet. Det var der!

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 14:44

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Her til middag kørte jeg forbi SMC i Esbjerg og spurgte, om der var en ny
> løsning på problemet. Det var der!

O'kay.......hvor meget fik du så for den.......... ..................
Det gaaas du ka' ta' det

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-03-06 17:19

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:4505$440c3c8b$3e3d84b8$10163@news.arrownet.dk...

> "Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>>

> O'kay.......hvor meget fik du så for den.......... ..................
> Det gaaas du ka' ta' det

Ja!
Det var triggerfingeren, der tog over, inden jeg fik skrevet det hele.
Men hvad du ikke har set er, at jeg samtidig med din "flabethed" fik skrevet
det rigtige indlæg!
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-03-06 14:44

> [...]
> pludselig laver den det flere dage i træk.

Her til middag kørte jeg forbi SMC i Esbjerg og spurgte, om der var en ny
Løsningen var en udskiftning af en del, jeg ikke fik helt fat i (en
computer?), men dyr er den: kr. 10.000,- incl. udskiftning, men heldigvis
bliver den skiftet under reklamationsretten. Det er skulle være et kendt
problem på TDIer fra 2004.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Anders

Dato : 03-03-06 08:26

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Vent du lige 5-10.000 km så tror jeg godt du kan køre 1-2 km mere på pr
liter, det var ihvertfald tilfældet på vores 307'er.
På 307'eren viser BC'en lige lidt nok. Har lige tanket idag og BC'en sagde
5.6 l/100 km ( 17.85 km/l)og standeren sagde 5,4 (18.5 km/l) og så har jeg
da brugt et par liter på komfort (oliefyr).

Mvh
Anders

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-03-06 08:43

> [...]
> til at regne det ud da jeg tankede i Kbh og ikke kan huske hvormeget jeg

De biler med samme elektronik jeg har kontrolleret (Octavia, Golf V og
Altea/Toledo) målte 8 % for optimistisk.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv. Introtilbud: 10 %
på alle Philips/Osram autopærer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 08:44

Thomas Landberg skriver:

> De biler med samme elektronik jeg har kontrolleret (Octavia, Golf V og
> Altea/Toledo) målte 8 % for optimistisk.

Hvilket man kan få justeret.

Klaus (been there done that)
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-03-06 08:52

> Hvilket man kan få justeret.

Jo tak, det har jeg gjort på et par hundrede biler. Samt fjernet selealarm,
enkeltdørs-oplukning, automatisk låsning af dørene, ændre l/100km til km/l,
aktiveret komfortlukning osv. ved de kunder der har ønsket det.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 08:55

Thomas Landberg skriver:

> Jo tak, det har jeg gjort på et par hundrede biler. Samt fjernet selealarm,

Er det en hyler ?
Jeg har aldrig oplevet den på min bil, måske den var disablet ?

> enkeltdørs-oplukning,

Det er da også bare pisse irreterende...

> automatisk låsning af dørene,

Den har jeg stadigvæk

> ændre l/100km til km/l,

Klart, den ændrine har jeg også fået foretaget

> aktiveret komfortlukning osv.

Komfortlukning, den kender jeg ikke, eller ???

Du sætter vel også sprog til engelsk ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-06 09:30

> Thomas Landberg skriver:

> Er det en hyler ?
> Jeg har aldrig oplevet den på min bil, måske den var disablet ?

Måske hvis du transporterer noget på en eller flere af sæderne det er
nødvendigt at disable?

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 09:51

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Måske hvis du transporterer noget på en eller flere af sæderne det er
> nødvendigt at disable?

Pas, jeg købte min bil brugt, så måske den første ejer har fået det
gjort ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Brian

Dato : 03-03-06 15:23

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Pas, jeg købte min bil brugt, så måske den første ejer har fået det
> gjort ?

Og du forventer at vi kan svare på det ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 15:30

Brian skriver:

> Og du forventer at vi kan svare på det ?

Ja da.... I er altvidende !

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Brian

Dato : 03-03-06 15:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Ja da.... I er altvidende !

Fint så - det er disablet da selehusker er standard på en Golf V...
tilfreds?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 15:42

Brian skriver:

> Fint så - det er disablet da selehusker er standard på en Golf V...
> tilfreds?

Nej (ja), for hvordan lyder en selehusker i en Golf V ?

Jeg har ikke opnået at møde en endnu.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Brian

Dato : 03-03-06 15:56

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej (ja), for hvordan lyder en selehusker i en Golf V ?

En gong lyd ligesom i en 4'er ?

> Jeg har ikke opnået at møde en endnu.

Den ene gang jeg har trillet i en V'er lagde jeg ikke mærke
til det, men ifølge euroncap er det standard i en Golf V.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 16:48

Brian skriver:

> En gong lyd ligesom i en 4'er ?

Pas

> Den ene gang jeg har trillet i en V'er lagde jeg ikke mærke
> til det, men ifølge euroncap er det standard i en Golf V.

Jeps

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-06 09:29

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4407f598$0$179$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jo tak, det har jeg gjort på et par hundrede biler.

Kan det gøres på _alle_ typer elektronik (Golf V)?

Kan man ændre fra liter per 100 til km per liter på alle (Golf V)?

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 09:35

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Kan man ændre fra liter per 100 til km per liter på alle (Golf V)?

Jeps.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-06 09:38

> [...]

> selealarm, enkeltdørs-oplukning, automatisk låsning af dørene, ændre
> l/100km til km/l, aktiveret komfortlukning osv. ved de kunder der har

Hej Thomas.

Så kan du måske også justere, fejlvisning på speedometeret ?, det er pi***
irriterende at det viser for meget (så meget, for meget) når vi kører 100
(GPS visning) viser bilens speedometer 108-109 km/t,
i den C5'er vi havde før, var der under 2 km i forskel på GPS/speedometer
visning , det var sq rart at vide at man kunne stole på sit
speedometer.......

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-03-06 20:35

> [...]
> i den C5'er vi havde før, var der under 2 km i forskel på GPS/speedometer
> visning , det var sq rart at vide at man kunne stole på sit

Så vidt jeg kan se, så kan man ikke. Men man kan indsætte nogle forskellige
tal for triptælleren alt efter dækstørrelsen. Måske man kunne justere den
vej? Hov, der er jo weekend i morgen....

Men jeg koblede komfortlukning til i min Toledo fra 2005 endskønt det først
er fra model 2006 det blev en option. Min Altea havde også komfortlukning,
inkl. soltag. Lækkert

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-06 09:29

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-03-06 20:31

> Kan det gøres på _alle_ typer elektronik (Golf V)?
>
> Kan man ændre fra liter per 100 til km per liter på alle (Golf V)?

Så vidt jeg har set, så kan man ændre det på alle Golf V. Eneste bil man
ikke kan ændre det på i den "serie" er en Altea med det lille display. Alle
bilerne kan dog justeres i forbrugsmåleren. Golf V-generationen kan justeret
i trin af 1 fra 85 til 115 (står standard på 100 og skal være 108) mens Golf
IV-generationen justeres i trin af 5.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-03-06 09:58

> Hvilket man kan få justeret.

Jeg har lavet lidt statistik fra en fabia 1,2 12v men kørecomputer er vel
stort set det samme.

Min erfaing er at der er meget afhængigt af hvor meget benzin man hælder
på - altså når man bare tanker til pistolen selv slår fra så er der store
forskelle fra den ene tankstation til den anden.

I mit regneark har jeg så regnet km/l ud fra kørecomputer og fra det faktisk
påfyldte - Det kan godt gøre en forskel på 3km/l når man hæder 40liter +-
noget på.

I gennemsnit er afvigelsen dog kun 0,04km/l