"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4407527a$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
>> "Hvad alufælge angår så er de statisk mere robuste for belastning end et
>> stålfælg.
>> ellers ville man jo ikke bruge dem som højhastigsfælge."
>>
>> Sandt eller løgn?
>
>
> Vil jeg påstå er løgn. Jeg har oplevet træthedsbrud i en alu, og har
> aldrig hørt om det ifbm. stål. Men alu kan laves med større præcision.
> Pga. vægten er det ikke, stål og alu.fælge vejer ca. det samme.
Hmm - det forekommer nu. Citroën måtte (også) tilbagekalde de første C5
netop på grund af revner i fælgene efter et bestemt km-tal.
http://www.fdm.dk/public/altombilen/problemer/tilbagekaldelser/vismaerke.asp?Maerke=CI
"C5 med revner Citroen er i færd med at indkalde sammenlagt 9500 Citroen C5,
som er forsynet med stålfælge. Årsagen: en risiko for revnedannelse i
fælgen, som i yderste konsekvens kan føre til at fælgen falder fra hinanden.
Problemet er km-afhængigt, og Citroen Danmark har sat en limit på bilerne på
100.000 km. "