/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ny bil vs. brugt
Fra : Stig Mogensen


Dato : 28-02-06 20:52

Hej NG,

Jeg har længe gået med den idé, at nu skulle jeg have bil. Det tog noget tid
at finde frem til mærke, model, og motor, men nu er det på plads.

Nu arbejder jeg lidt med finansieringen......prisen på bilen afhænger af
alder, og kørt kilometerantal. Så her er et tankeeksperiment;

Fra ny koster bilen 450.000,- kr.

Jvf. bilbasen, er '96 modellerne af samme bil prissat til ca 180.000,- kr
for en der har kørt 160.000 km. Dvs. hvis jeg køber bilen mhbp. at køre i
den i 10 år, koster det mig 450000-180000=270.000,- og jeg har haft en ny
bil, med de goder der følger med ifht. en brugt bil.

Det er 27.000 kr om året, eller ca. 2250,- kr pr måned.

Men det er jo enddog meget tæt på at være prisen for at købe samme model
brugt, køre i den i 10 år, og så skrotte en 20 år gammel bil, der har kørt
350.000 km.

Ergo er vi meget tæt på at den totale omkostning af at eje bilen i 10 år, er
den samme, hvadenten man køber en fabriksny, eller en '96 model.

Kan dette være korrekt?.

Bemærk at jeg ikke engang forholder mig til "herlighedsværdi" af ny ifht.
brugt, eller garanti.

Mvh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

 
 
Jesper Hedegaard (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 28-02-06 21:12


"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4404a9f6$0$27571$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Jeg har længe gået med den idé, at nu skulle jeg have bil. Det tog noget
> tid
> at finde frem til mærke, model, og motor, men nu er det på plads.
>
> Nu arbejder jeg lidt med finansieringen......prisen på bilen afhænger af
> alder, og kørt kilometerantal. Så her er et tankeeksperiment;
>
> Fra ny koster bilen 450.000,- kr.
>
> Jvf. bilbasen, er '96 modellerne af samme bil prissat til ca 180.000,- kr
> for en der har kørt 160.000 km. Dvs. hvis jeg køber bilen mhbp. at køre i
> den i 10 år, koster det mig 450000-180000=270.000,- og jeg har haft en ny
> bil, med de goder der følger med ifht. en brugt bil.
>
> Det er 27.000 kr om året, eller ca. 2250,- kr pr måned.
>
> Men det er jo enddog meget tæt på at være prisen for at købe samme model
> brugt, køre i den i 10 år, og så skrotte en 20 år gammel bil, der har kørt
> 350.000 km.
>
> Ergo er vi meget tæt på at den totale omkostning af at eje bilen i 10 år,
> er
> den samme, hvadenten man køber en fabriksny, eller en '96 model.
>
> Kan dette være korrekt?.
>
> Bemærk at jeg ikke engang forholder mig til "herlighedsværdi" af ny ifht.
> brugt, eller garanti.
>
> Mvh
>
> Stig
> --
> * Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Du glemmer Murphy; sandsynligheden for dyre reperationer er garanteret
større ved den brugte.
Alså kan du helt glemme at købe den brugte.....underligt regnestykke - ikk'
? Altså resultatet - ikke din tanke
Og jeg har selv problemet inde på livet - ka bare ikke rigtigt forlige mig
med at sætte alle de dejlige penge i en ny bil, når nu en brugt er meget
billigere - umiddlebart !
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



tb (28-02-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 28-02-06 21:15

.....
Det er 27.000 kr om året, eller ca. 2250,- kr pr måned.
>
> Men det er jo enddog meget tæt på at være prisen for at købe samme model
> brugt, køre i den i 10 år, og så skrotte en 20 år gammel bil, der har kørt
> 350.000 km.
>
> Ergo er vi meget tæt på at den totale omkostning af at eje bilen i 10 år,
> er
> den samme, hvadenten man køber en fabriksny, eller en '96 model.
>
> Kan dette være korrekt?.

Hvori tager du hensyn til at en 10-20 år gammel bil meget sandsynligt er
dyere i drift (rep) end en 0-10 årig?
Og hvordan prissætter du det at den 10-20årig bil måske ikke vil starte en
morgen når du har travlt, eller går i stykker på motorvejen ?

Men jeg kan da godt følge din tanke. Jeg køber også brugt, men jeg bruger
følgende "formel"

Jeg sætter en bils levetid til 10 år (jaja, men jeg kører meget)
Jeg afskriver med 10% i forhold til nyprisen hvert år, dvs efter 5 år skal
den koste 50% af nypris. Kan jeg så finde en der ex. koster 35% af nyprisen
som fem årig, så har jeg gjort en god handel (det var derfor jeg sidst købte
en skoda felicia)
Denne gang blev det en cordoba diesel - også fem år, men dog til næsten 45%
(ville ha diesel, og de holder prisen bedre :-/




Stig Mogensen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 28-02-06 22:25

>> Kan dette være korrekt?.
>
> Hvori tager du hensyn til at en 10-20 år gammel bil meget sandsynligt er
> dyere i drift (rep) end en 0-10 årig?

Ja, det gør jeg jo så ikke. Sådanne forhold er ignoreret da jeg ikke har
noget at bygge nogle antagelser på. Men reperationsargumentet peger jo imod
at det er bedre at købe nyt end brugt.

> Og hvordan prissætter du det at den 10-20årig bil måske ikke vil starte en
> morgen når du har travlt, eller går i stykker på motorvejen ?

Den er svær. Derfor er den også ignoreret....men det er endnu en fordel til
at købe nyt, fremfor brugt.

> Men jeg kan da godt følge din tanke. Jeg køber også brugt, men jeg bruger
> følgende "formel"

Jeg har så aldrig købt(!), men går blot og overvejer om der er fornuft
overhovedet i at købe brugt, hvis nu økonomien kan bære at købe samme
model, fabriksny.

> Jeg sætter en bils levetid til 10 år (jaja, men jeg kører meget)
> Jeg afskriver med 10% i forhold til nyprisen hvert år, dvs efter 5 år skal
> den koste 50% af nypris. Kan jeg så finde en der ex. koster 35% af
> nyprisen som fem årig, så har jeg gjort en god handel (det var derfor jeg
> sidst købte en skoda felicia)
> Denne gang blev det en cordoba diesel - også fem år, men dog til næsten
> 45% (ville ha diesel, og de holder prisen bedre :-/

Du afskriver i så fald lineært over 10 år.....men vil prisen ikke falde mere
det første år, end det sidste?. Hvad med "kvalitetsbiler" som burde holde i
mere end 10 år....så kører man "gratis" i den levetid bilen har, der er
over 10 år?.

Såvidt jeg kan se, så er den eneste fordel ved at købe brugt, den lavere
ydelse på finansieringen af bilen.....men banker og den slags, låner helst
kun til biler der er under 10 år gamle, og igen allerhelst til biler der er
under 3 år. Dvs at løbetiden på et lån der finansierer købet af en brugt
'96 model til 180.000,- kr, er langt mindre(lånet løber så måske feks. kun
i 3 år) end halvdelen af løbetiden af lånet til den nye 2006 model til
450.000,-.

Deri ligger der i købet af en ny bil, en slags indbygget opsparing i form af
gensalgsværdien af bilen efter man har kørt i den i 10 år.....det er muligt
at den opsparing er svær at få til at hænge sammen med afdragende, og at
nogle derved køber brugt?. Derudover har man heller ikke så mange penge
bundet i sin bil, og det er der nogle der har det bedst med?.

Feks. giver Nordea's billånsregnemaskine følgende;

Ny bil;
Kontantpris; 450.000,- kr
Løbetid; 10 år.
Bruttoydelse; 5.830,- kr
Netto(i min kommune); 4.690,- kr.

Samme bil, men 10 år gammel;
Kontantpris 180.000,-
Løbetid; 3 år
Bruttoydelse; 5.965,- kr.
Nettoydelse; 5.555,- kr.

Faktisk skal lånets løbetid på den brugte bil, være 4 år eller derover, hvis
den skal være billigere i afdrag. Men bankerne låner kun efter individuel
vurdering til biler der er ældre end 10 år.

Ak ja.......det' ik' nem.

Mvh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Michael D Clarke (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Michael D Clarke


Dato : 28-02-06 23:08

Ny bil = dyrt uanset.
Brugt bil (afhængig af hvad man mener er brugt) = billig.

Feks. Jeg har købt en Primera 1994 2.0 Diesel. Den har kørt 450.000km, jeg
har haft den i 3år. Jeg har betalt den kontant (40.000), og jeg har kun
skiftet vandpumpen ikke mere (300kr). Det må man kalde en billig bil
eller....

Feks. Jeg har købt en Peugeot 1986 1.8 Diesel. Den har kørt 260.000km, jeg
har haft den i knap 2år. Jeg betalte 2500kr for den i tyskland. Brugt
11.000kr til told og skat og har kun brugt 4000kr i reservedele til syn,
siden har jeg ikke brugte en klein på den.....det må være billigt.

Begge biler starte og kører perfekt. Jeg skifter olie selv og holder selv
orden på dem ellers. Det kan man ikke på ny biler vel?

MVH

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4404bfc9$0$27564$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Kan dette være korrekt?.
>>
>> Hvori tager du hensyn til at en 10-20 år gammel bil meget sandsynligt er
>> dyere i drift (rep) end en 0-10 årig?
>
> Ja, det gør jeg jo så ikke. Sådanne forhold er ignoreret da jeg ikke har
> noget at bygge nogle antagelser på. Men reperationsargumentet peger jo
> imod
> at det er bedre at købe nyt end brugt.
>
>> Og hvordan prissætter du det at den 10-20årig bil måske ikke vil starte
>> en
>> morgen når du har travlt, eller går i stykker på motorvejen ?
>
> Den er svær. Derfor er den også ignoreret....men det er endnu en fordel
> til
> at købe nyt, fremfor brugt.
>
>> Men jeg kan da godt følge din tanke. Jeg køber også brugt, men jeg
>> bruger
>> følgende "formel"
>
> Jeg har så aldrig købt(!), men går blot og overvejer om der er fornuft
> overhovedet i at købe brugt, hvis nu økonomien kan bære at købe samme
> model, fabriksny.
>
>> Jeg sætter en bils levetid til 10 år (jaja, men jeg kører meget)
>> Jeg afskriver med 10% i forhold til nyprisen hvert år, dvs efter 5 år
>> skal
>> den koste 50% af nypris. Kan jeg så finde en der ex. koster 35% af
>> nyprisen som fem årig, så har jeg gjort en god handel (det var derfor jeg
>> sidst købte en skoda felicia)
>> Denne gang blev det en cordoba diesel - også fem år, men dog til næsten
>> 45% (ville ha diesel, og de holder prisen bedre :-/
>
> Du afskriver i så fald lineært over 10 år.....men vil prisen ikke falde
> mere
> det første år, end det sidste?. Hvad med "kvalitetsbiler" som burde holde
> i
> mere end 10 år....så kører man "gratis" i den levetid bilen har, der er
> over 10 år?.
>
> Såvidt jeg kan se, så er den eneste fordel ved at købe brugt, den lavere
> ydelse på finansieringen af bilen.....men banker og den slags, låner helst
> kun til biler der er under 10 år gamle, og igen allerhelst til biler der
> er
> under 3 år. Dvs at løbetiden på et lån der finansierer købet af en brugt
> '96 model til 180.000,- kr, er langt mindre(lånet løber så måske feks. kun
> i 3 år) end halvdelen af løbetiden af lånet til den nye 2006 model til
> 450.000,-.
>
> Deri ligger der i købet af en ny bil, en slags indbygget opsparing i form
> af
> gensalgsværdien af bilen efter man har kørt i den i 10 år.....det er
> muligt
> at den opsparing er svær at få til at hænge sammen med afdragende, og at
> nogle derved køber brugt?. Derudover har man heller ikke så mange penge
> bundet i sin bil, og det er der nogle der har det bedst med?.
>
> Feks. giver Nordea's billånsregnemaskine følgende;
>
> Ny bil;
> Kontantpris; 450.000,- kr
> Løbetid; 10 år.
> Bruttoydelse; 5.830,- kr
> Netto(i min kommune); 4.690,- kr.
>
> Samme bil, men 10 år gammel;
> Kontantpris 180.000,-
> Løbetid; 3 år
> Bruttoydelse; 5.965,- kr.
> Nettoydelse; 5.555,- kr.
>
> Faktisk skal lånets løbetid på den brugte bil, være 4 år eller derover,
> hvis
> den skal være billigere i afdrag. Men bankerne låner kun efter individuel
> vurdering til biler der er ældre end 10 år.
>
> Ak ja.......det' ik' nem.
>
> Mvh
>
> Stig
> --
> * Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*



Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 06:59


"Michael D Clarke" <clarke_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Begge biler starte og kører perfekt. Jeg skifter olie selv og holder selv
> orden på dem ellers. Det kan man ikke på ny biler vel?
>
Det er der da intet der forhindre dig i, det har jeg gjort. Kun for at
opretholde evt. ekstra garanti, mobilitetsgaranti etc. skal den serviceres
autoriseret. Og gæt lige hvoff' det er opfundet ;).



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 07:40

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Det er der da intet der forhindre dig i, det har jeg gjort. Kun for at
> opretholde evt. ekstra garanti, mobilitetsgaranti etc. skal den serviceres
> autoriseret. Og gæt lige hvoff' det er opfundet ;).

Sidste serviceeftersyn (30.000 km) kostede mig 1308,08 incl alt på
autoriseret værksted.

Til den pris gider jeg ikke engang at gøre noget selv.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 08:11


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>

> Til den pris gider jeg ikke engang at gøre noget selv.
>

Til den pris bliver der råd til 4-8 GDS-olieskift, hellere skifte ofte end
"fint". Og så bliver der oss' lejlighed til at nusse lidt om bilen, jeg
behøves ikke et værksted til at "komme frisk olie på sædet" - hvis du
forstår? ;).




Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 08:26

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Til den pris bliver der råd til 4-8 GDS-olieskift, hellere skifte ofte end
> "fint".

Jeg ser ingen grund til at skifte oftere end bilen selv vil.

Derudover fik jeg renset/efterset bremser, målt bremse og kølevæske
efter, og hvad der ellers er af extraarbejder ved 30.000 km.


> Og så bliver der oss' lejlighed til at nusse lidt om bilen, jeg
> behøves ikke et værksted til at "komme frisk olie på sædet" - hvis du
> forstår? ;).

Jo, bevares. Men for 1000 kr gider jeg ikke sidde på hug i garagen en
eftermiddag.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 08:58


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
> Jeg ser ingen grund til at skifte oftere end bilen selv vil.
>

Nu er det jo ikke bilen som bestemmer, i dit tilf. er det VW som har
programmeret den, og de lever som bekendt af at sælge bla. dig en ny bil.


> Jo, bevares. Men for 1000 kr gider jeg ikke sidde på hug i garagen en
> eftermiddag.
>
På den tid har du også skiftet bremseklodser + skiver og ordnet
verdenssituationen med naboen. Når man arbejder for sig selv, kan tingene
gøres noget hurtigere end hos VW ;).



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 08:56

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Nu er det jo ikke bilen som bestemmer, i dit tilf. er det VW som har
> programmeret den, og de lever som bekendt af at sælge bla. dig en ny bil.

Ja, Jørgen, jeg er helt sikker på at de har programmeret den så motoren
går i stykker (not)

> På den tid har du også skiftet bremseklodser + skiver og ordnet
> verdenssituationen med naboen. Når man arbejder for sig selv, kan tingene
> gøres noget hurtigere end hos VW ;).

De tog 1½ time om det, fra jeg afleverede nøglerne til jeg fik dem igen.

Har du måleudstyr til at tjekke kogepunkt på bremsevæske ?

Nej, det er ikke dyrt.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 09:37


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4405537B.86BA0E1D@du.kan.finde.den...
> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Ja, Jørgen, jeg er helt sikker på at de har programmeret den så motoren
> går i stykker (not)
>

Ja for det er i hvertfald ikke optimalt, det passer til et marked med større
udsk.frekvens end det danske. "Hvad er ude af øje, er ude af sind" ;).

>
> Har du måleudstyr til at tjekke kogepunkt på bremsevæske ?
>
Hvis jeg er i tvivl om dueligheden udsk. jeg den, det koster <50,-. Det er
ikke værre end at skulle læse i service bogen, eller den GDS.bog du self har
købt, og sammenholde det med km.tælleren, hvad der evt. står for udskift. .
Men den option har du vel fraskrevet dig, der står NADA i bogen?, nu VW har
hånd,hals,hoved & service-ret på bilen?.



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 09:48

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Ja for det er i hvertfald ikke optimalt, det passer til et marked med større
> udsk.frekvens end det danske. "Hvad er ude af øje, er ude af sind" ;).

BAre du selv tror på det, er det da også i orden....

> Hvis jeg er i tvivl om dueligheden udsk. jeg den, det koster <50,-.

Og det tager ??

> Det er
> ikke værre end at skulle læse i service bogen, eller den GDS.bog du self har
> købt, og sammenholde det med km.tælleren, hvad der evt. står for udskift. .

Hvad skal jeg bruge den bog til ?


> Men den option har du vel fraskrevet dig, der står NADA i bogen?

Servicebogen ?
Der står forklaret de arbejder der skal udføres ved hvert eftersyn.

> nu VW har
> hånd,hals,hoved & service-ret på bilen?.

ROFL, dit VW had er altså sjovt

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 10:17


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> ROFL, dit VW had er altså sjovt
>
Det er ikke had, jeg bruger bare ytringsfriheden til at så tvivl om at de
spiller med "åbne kort" - vil kunderne det bedste. Nu ser jeg vil dig i
gaderne, råbe "VW er stor" og brændende div. service bøger af? ;).



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 12:33

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Det er ikke had, jeg bruger bare ytringsfriheden til at så tvivl om at de
> spiller med "åbne kort" - vil kunderne det bedste.

Hvorfor skulle de være værre eller bedre end alle andre ?
Hvad med Mecedes ?


> Nu ser jeg vil dig i
> gaderne, råbe "VW er stor" og brændende div. service bøger af? ;).

ROFL..


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 13:35


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle de være værre eller bedre end alle andre ?
> Hvad med Mecedes ?
>
Jeg ved ikke hvad andre end VW tilbyder?. Men jeg ved hvordan gl. olie kan
mærkes ifht. ny, og jeg køre den ikke "ud", hverken i omdr. eller "km. på et
olieskift". Der er hk. at hente ved at køre på frisk olie = der er større
slitage, forbrug på gl. :(.



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 13:49

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Jeg ved ikke hvad andre end VW tilbyder?

Præcist det samme.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Jasper Norman (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Jasper Norman


Dato : 28-02-06 23:13

Jeg har intet at have det i Men jeg synes bare altid at jeg har hørt at
den "bedste" forretning er, at købe en 2-4 år gammel bil, køre i den i ca.
3-4 år for derefter at skifte igen.

Men som sagt, har jeg ingen beregninger der viser dette.

Mvh

Jasper



Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 09:03

> Hvori tager du hensyn til at en 10-20 år gammel bil meget sandsynligt er
> dyere i drift (rep) end en 0-10 årig?

Det er da kun de første 2 år der er garanti på ikke ?? resten af tiden skal
du da selv betale, og med de computere der bliver lavet til biler idag der
går fra tid til anden, så er det da lige så tricky som en gammel bil i mine
øjne..

> Og hvordan prissætter du det at den 10-20årig bil måske ikke vil starte en
> morgen når du har travlt, eller går i stykker på motorvejen ?

Har da hørt om lige så mange, der ikke kan starte om morgenen med en ny
bil.. Jeg har aldrig oplevet, at en af mine gamle biler, ikke ville starte,
ALDRIG (med mindre man SELV har glemt at slukke lyset på den )

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 09:05

Juel skriver:
>
> Det er da kun de første 2 år der er garanti på ikke ?? resten af tiden skal
> du da selv betale, og med de computere der bliver lavet til biler idag der
> går fra tid til anden, så er det da lige så tricky som en gammel bil i mine
> øjne..

Og ?

Så meget går nyere biler ikke i stykker.

> Har da hørt om lige så mange, der ikke kan starte om morgenen med en ny
> bil.. Jeg har aldrig oplevet, at en af mine gamle biler, ikke ville starte,
> ALDRIG (med mindre man SELV har glemt at slukke lyset på den )

I de sidste 15½ år har jeg haft Golf'er af forskellig aftapning. Der har
1 gang været en bil der ikke ville starte. Den havde stået med
bagklappen åben i 1 uge. 15 minutters opladning og strømforsyningen
hængende på og den startede

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 09:37

>> Det er da kun de første 2 år der er garanti på ikke ?? resten af tiden
>> skal
>> du da selv betale, og med de computere der bliver lavet til biler idag
>> der
>> går fra tid til anden, så er det da lige så tricky som en gammel bil i
>> mine
>> øjne..
>
> Og ?
>
> Så meget går nyere biler ikke i stykker.

Nej men de går lige så meget i stykker som gamle synes jeg, dem jeg kender
som har nye biler har dem da jævntligt på værksted.. Det er nogle andre ting
der går i stykker, på gamle biler er det som regel en visker motor, et hjul
leje eller benz/diesel pumpe eller lign.. eller er jeg helt gal på den ?

>> Har da hørt om lige så mange, der ikke kan starte om morgenen med en ny
>> bil.. Jeg har aldrig oplevet, at en af mine gamle biler, ikke ville
>> starte,
>> ALDRIG (med mindre man SELV har glemt at slukke lyset på den )
>
> I de sidste 15½ år har jeg haft Golf'er af forskellig aftapning. Der har
> 1 gang været en bil der ikke ville starte. Den havde stået med
> bagklappen åben i 1 uge. 15 minutters opladning og strømforsyningen
> hængende på og den startede

Hehe ja.. jeg er også blevet forskånet i de 10 år jeg har haft biler...

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 09:51

Juel skriver:
>
> Nej men de går lige så meget i stykker som gamle synes jeg, dem jeg kender
> som har nye biler har dem da jævntligt på værksted.. Det er nogle andre ting
> der går i stykker, på gamle biler er det som regel en visker motor, et hjul
> leje eller benz/diesel pumpe eller lign.. eller er jeg helt gal på den ?

Så har jeg i 7 år haft en for gammel bil. Skiftede en ABS føler som det
voldsomste og en bagpotte. Og selvfølgelig de 2 alufælge konen smadrede
da hun undved at blive samlet op af skovlen på en modkørende gummiged.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Tom Nielsen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Tom Nielsen


Dato : 28-02-06 23:08

> Jvf. bilbasen, er '96 modellerne af samme bil prissat til ca 180.000,- kr
> for en der har kørt 160.000 km. Dvs. hvis jeg køber bilen mhbp. at køre i
> den i 10 år, koster det mig 450000-180000=270.000,- og jeg har haft en ny
> bil, med de goder der følger med ifht. en brugt bil.
>
> Det er 27.000 kr om året, eller ca. 2250,- kr pr måned.

den gamle koster kun 2/3 af den nye pr mnd.
180.000,- / 10 / 12 = 1.500,-

Dertil herlighedsomkostninger, reperationer, forsikring (på et tidspunkt
dropper du nok kasko på den brugte)

Men en yderst vigtig faktor når du er så meget i tvivl er også tabet når du
vælger at skifte bil.
Hvis du tidligt ombestemmer dig bliver den nye et meget dyrt bekendskab da
den falder en hel del det første år (procentvis)

Du burde nok hellere overveje en 1-2 år gammel bil, købt privat. Der er den
jo næsten ny, og sælger må tage den store nypris afskrivning.

- Tom




Martin Sørensen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-03-06 09:24


Stig Mogensen skrev:

> Hej NG,
>
> Jeg har længe gået med den idé, at nu skulle jeg have bil. Det tog noget tid
> at finde frem til mærke, model, og motor, men nu er det på plads.
>
> Nu arbejder jeg lidt med finansieringen......prisen på bilen afhænger af
> alder, og kørt kilometerantal. Så her er et tankeeksperiment;
>
> Fra ny koster bilen 450.000,- kr.
>
> Jvf. bilbasen, er '96 modellerne af samme bil prissat til ca 180.000,- kr
> for en der har kørt 160.000 km. Dvs. hvis jeg køber bilen mhbp. at køre i
> den i 10 år, koster det mig 450000-180000=270.000,- og jeg har haft en ny
> bil, med de goder der følger med ifht. en brugt bil.
>
> Det er 27.000 kr om året, eller ca. 2250,- kr pr måned.
>
> Men det er jo enddog meget tæt på at være prisen for at købe samme model
> brugt, køre i den i 10 år, og så skrotte en 20 år gammel bil, der har kørt
> 350.000 km.
>
Meget tæt? Så vidt jeg kan se afskrivningen være 1500/md, og
forsikring burde vel også være billigere.

Dertil kommer renteomkostninger. Hvis du har pengene kan du jo
investere de 270.000 i de 10 år, du burde nok kunne finde noget der
gav 2% efter skat, altså 5400/år eller 450/md. Vi har nu en forskel
på 1200/md som kan bruges til ekstra rep.

Forskellen vil være større hvis du skal låne de 270.000.

> Ergo er vi meget tæt på at den totale omkostning af at eje bilen i 10 år, er
> den samme, hvadenten man køber en fabriksny, eller en '96 model.
>
> Kan dette være korrekt?.

Som du ser er det ikke korrekt.
>
> Bemærk at jeg ikke engang forholder mig til "herlighedsværdi" af ny ifht.
> brugt, eller garanti.
>
Det er så det du mår vurdere om er 1200 værd pr måned.

mvh

Martin


Torben Madsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 01-03-06 11:15



Dertil kommer renteomkostninger. Hvis du har pengene kan du jo
investere de 270.000 i de 10 år, du burde nok kunne finde noget der
gav 2% efter skat, altså 5400/år eller 450/md. Vi har nu en forskel
på 1200/md som kan bruges til ekstra rep.

Forskellen vil være større hvis du skal låne de 270.000.

Det er så det du mår vurdere om er 1200 værd pr måned.

mvh

Martin


Ja, det er ligefrem til at få tårer i øjnene over, hvis man kigger på
ekstraomkostningerne, hvis man ikke lige har 450K i lommen, men skal ud og
låne dem. Vi kan jo lige tage udgangspunkt i et lånetilbud længere oppe i
tråden:


Ny bil;
> Kontantpris; 450.000,- kr
> Løbetid; 10 år.
> Bruttoydelse; 5.830,- kr
> Netto(i min kommune); 4.690,- kr.
>
> Samme bil, men 10 år gammel;
> Kontantpris 180.000,-
> Løbetid; 3 år
> Bruttoydelse; 5.965,- kr.
> Nettoydelse; 5.555,- kr.

Hvis man følger disse låneeksempler, så ville man skulle betale
(4690x120-450000) for at låne til den nye, men blot (5555x36-180000) for den
brugte. Det giver jo så lige en merudgift på den nye på 92.820 kr. Det er da
også lige værd at tænke på.
Men det er sgu da dejligt at have en ny bil - ingen tvivl om det - men er
det pengene værd?

mvh
Torben Madsen



Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 11:39


"Torben Madsen" <news@[spamfri]vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er sgu da dejligt at have en ny bil - ingen tvivl om det - men er
> det pengene værd?
>
Når du køber brugt, køber du sidste ejers problemer - jo ældre bil, jo flere
må påregnes, selv om der evt. er "garanti", reklamationsret på den. For
købeloven er subjektiv på området, du kan ikke "reklamere" dig til en ny
bil, alt sættes iht. dens alder,stand,pris etc. .



Torben Madsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 01-03-06 11:52


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:440578c1$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
> Når du køber brugt, køber du sidste ejers problemer - jo ældre bil, jo
> flere må påregnes, selv om der evt. er "garanti", reklamationsret på den.
> For købeloven er subjektiv på området, du kan ikke "reklamere" dig til en
> ny bil, alt sættes iht. dens alder,stand,pris etc. .

Stadig, så er det jo også langt flere penge, man skal betale for at køre i
den nye. Men den bør da så også køre bedre - spørgsmålet er bare, hvor meget
er man villig til at betale for at holde bil. Og så er der lige det idag, at
biler generelt, hvis man undgår nogle specielle bilmærker, er blevet så
driftssikre, at de kan køre mange KM, hvis de bare bliver holdt ordentligt.

mvh
Torben Madsen



Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 12:10


"Torben Madsen" <news@[spamfri]vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

hvis man undgår nogle specielle bilmærker, er blevet så
> driftssikre, at de kan køre mange KM, hvis de bare bliver holdt
> ordentligt.
>
Det er så det du gambler med ved at købe brugt.



Torben Madsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 01-03-06 12:12


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:44057fff$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er så det du gambler med ved at købe brugt.

En ny bil kan jo også gå i stykker. Jeg siger heller ikke på nogen måde, at
det er dumt at købe sig en ny bil. Hvis man vil ofre de ekstra penge, som
det koster, så er det da en fornøjelse. Men man skal bare gøre sig klart, at
det bliver dyrere at have en ny bil fremfor at have en brugt - det var vist
det, som tråden gik på. Jeg har ihvertfald ikke fantasi til at forestille
mig, hvad der skulle kunne gå i stykker på den brugte, som skulle kunne æde
rentebesparelsen på godt 90K op.

mvh
Torben Madsen



Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 19:34


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:440578c1$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Torben Madsen" <news@[spamfri]vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Men det er sgu da dejligt at have en ny bil - ingen tvivl om det - men er
>> det pengene værd?
>>
> Når du køber brugt, køber du sidste ejers problemer - jo ældre bil, jo
> flere må påregnes, selv om der evt. er "garanti", reklamationsret på den.
> For købeloven er subjektiv på området, du kan ikke "reklamere" dig til en
> ny bil, alt sættes iht. dens alder,stand,pris etc. .

som om nye biler ikke også har problemer, både dem man selv opdager og så
dem som fabrikken indkalder til.....og serviceeftersyn skal den nye jo også
til

--
Tom



Jørgen M. Rasmussen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 01-03-06 20:00


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> som om nye biler ikke også har problemer, både dem man selv opdager og så
> dem som fabrikken indkalder til....

Men sjældent alvorlige. Lige så sjældent ender de i økonomiske - for dig ;).

..og serviceeftersyn skal den nye jo også
> til
>
Du mener dermed at gl. ikke skal serviceres?. Bla. derfor er det periodisk
syn indført, tillid er godt - kontrol bedre ;).



Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 20:09


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4405ef27$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>
>> som om nye biler ikke også har problemer, både dem man selv opdager og så
>> dem som fabrikken indkalder til....
>
> Men sjældent alvorlige. Lige så sjældent ender de i økonomiske - for dig
> ;).

Nej men nu gik snakken også på at nogle kunne være afhængige af at bilen
altid kører, det gør den jo ikke når den står på værkstedet


> .og serviceeftersyn skal den nye jo også
>> til
>>
> Du mener dermed at gl. ikke skal serviceres?. Bla. derfor er det
> periodisk syn indført, tillid er godt - kontrol bedre ;).

Forskellen på ny og gammel er at de nye SKAL serviceres for at kunne
opretholde garanti, kullance osv. Desuden betyder det ufattelig meget at de
har stemplet en lille bog fuld når de skal sælges (de nyrere biler). Ved en
gammel bil følger servicebogen nogle gange slet ikke med.
Gamle biler kan man også selv servicere, ½ delen af det en bil skal
serviceres for kan de fleste selv udføre (hvis de gad). Ting som lufttryk,
viskerblade, lys, horn, dæk og lign. kan enhver MAND da selv krydse af på
sin egen liste og spare en del penge ved

--
Tom



Jørgen M. Rasmussen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 01-03-06 21:26


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

>
> Nej men nu gik snakken også på at nogle kunne være afhængige af at bilen
> altid kører, det gør den jo ikke når den står på værkstedet
>
Det er vist lige meget om den er ny el. gammmel?, og på en ny er det
sjældent særligt omfattende ;).

> Forskellen på ny og gammel er at de nye SKAL serviceres for at kunne
> opretholde garanti, kullance osv.

Skal og skal?, ifht til købeloven skal det bare være en
udd.&momsregistreret, der stempler bogen.

Desuden betyder det ufattelig meget at de
> har stemplet en lille bog fuld når de skal sælges (de nyrere biler).

GU' gør det ej..... . Jeg har checket på bilpriser .dk, og vil få 4000,-
mere for Skodaaen ved salg, hvis den er fuldt serviceret.
Pt. er 12.000,- sparet ;).
En forhandler ser kun på alderen,reg.attesten, vi andre på om den er
vedligeholdt ordentligt.

Ting som lufttryk,
> viskerblade, lys, horn, dæk og lign. kan enhver MAND da selv krydse af på
> sin egen liste og spare en del penge ved
>
Hvad forhindre dig i at gøre det på en ny bil?. Hvis man har hår på
bollerne, står man af "cirkuset", smider servicebogen væk, og køber en GDS
ditto ;).



Klaus D. Mikkelsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-03-06 21:29

Tom skriver:
>
> Desuden betyder det ufattelig meget at de
> har stemplet en lille bog fuld når de skal sælges (de nyrere biler).

Definer nyere. 8 år må være en gammel bil. De gad sku ikke engang at se
bogen.

> Gamle biler kan man også selv servicere, ½ delen af det en bil skal
> serviceres for kan de fleste selv udføre (hvis de gad). Ting som lufttryk,
> viskerblade, lys, horn, dæk og lign. kan enhver MAND da selv krydse af på
> sin egen liste og spare en del penge ved

Det er da det samme med en ny.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Martin Sørensen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-03-06 21:11


Tom (snabela) skrev:

> Gamle biler kan man også selv servicere, ½ delen af det en bil skal
> serviceres for kan de fleste selv udføre (hvis de gad). Ting som lufttryk,
> viskerblade, lys, horn, dæk og lign. kan enhver MAND da selv krydse af på
> sin egen liste og spare en del penge ved
>
> --
> Tom

Det er jo rigtigt nok - med en Haynes i hånden er der ikke ret meget
en m/k med det rigtige værktøj ikke kan klare.

Jeg har besluttet mig til at jeg ikke gider ligge på en våd
parkeringsplads og skifte olie. Det er ikke svært, men for mig er det
ikke bøvlet værd. Jeg er også sikker på at jeg kunne ordne bremser
- men tiden er knap, jeg har ikke værktøjet eller stedet, og
værkstedet rundt om hjørnet fra arbejde er rimelige (1000-1500 for
rutineservice med nye viskerblade) og jeg stoler på dem.

/Martin


Martin Sørensen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-03-06 21:26


Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Når du køber brugt, køber du sidste ejers problemer - jo ældre bil, jo flere
> må påregnes, selv om der evt. er "garanti", reklamationsret på den. For
> købeloven er subjektiv på området, du kan ikke "reklamere" dig til en ny
> bil, alt sættes iht. dens alder,stand,pris etc. .

Vi har været her før, ikke?

Det oprindelige spm var rent økonomisk, og svaret var at der i det
givne eksempel var mindst 1200 om måneden til ekstra
værkstedregninger (hvis herlighedsværdien er 0).

Jeg har efterhånden kørt 10 år / 200.000km i 4 biler med
kilometertal mellem 135.000 og 322.000. Jeg har en gang været ude for
ikke at kunne køre - det var motorstyringen på den yngste i km der
var stået af.

Ud over dæk og udstødninger har jeg fået skiftet meget andet, men
som regel når det passede mig. Og kun i det værste år har jeg været
tæt på et snit på 1200/md.

Frygten for ældre bilers pålidelighed er IMHO noget overdrevet.

mvh

Martin


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408603
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste