FDM test ved køb af brugt
Fra : Christian TC

Dato : 28-02-06 18:25

Hej NG
Jeg skal snart købe en brugt bil og vil gerne være helt sikker på at der
ikke kommer ubehagelige overaskelser efter købet. Derfor vil jeg spørge hvad
jeres holdning og oplevelser med FMD brugtbils test er? (Det koster omkring
3000,-) Er det godt givet ud? Er det noget man skal snakke med
brugtbilsforhandleren om og så kan de stå for at sende den til FDM's kontrol
inden man køber? Det skal selvfølgelig kombineres med at jeg selv kaster et
kritisk blik på den, men det skal siges at jeg ikke ved meget om biler.

--
Mvh Christian TC
"Fluefiskeri er spild af tid, tænk på hvor små de er!"

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 18:59

"Christian TC" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kaster et kritisk blik på den, men det skal siges at jeg ikke ved meget om

Flere af dem jeg kender der har fået FDM testen, siger at de så rigeligt har
tjent pengene hjem igen. De plejer at finde en del fejl som endda kan være
temmelig kostbare selv at skulle udbedre.
En ven har lige skiftet sin l*rte Tipo ud med en nyere 2003 Fiat (husker
ikke navnet på den). Her fandt FDM en AC der ikke virkede i handskerummet og
en knækket hjulbolt en del andre ting.....(ikke om jeg fatter han bliver ved
med sit Fiat)

--
Tom

Fra : Christian TC

Dato : 28-02-06 19:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> ikke navnet på den). Her fandt FDM en AC der ikke virkede i handskerummet
> og en knækket hjulbolt en del andre ting.....(ikke om jeg fatter han

Tak for svaret 3000 penge, er jo heller ingenting, sammelignet med hvad
fejl kan koste at få lavet. Hvordan er proceduren med sådan en test? Siger
man til brugtbilsforhandleren at det er en betingelse for at jeg vil købe
den og så får han det lavet på den, eller skal jeg selv sørge for at køre
den til syn efter at jeg har købt den? Den bil jeg har kig på er en Mazda
MX3 fra 1997, kørt ca. 130.000, synet 10/8 - 2005

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 19:28

> [...]
> køre den til syn efter at jeg har købt den? Den bil jeg har kig på er en
> Mazda MX3 fra 1997, kørt ca. 130.000, synet 10/8 - 2005

De fleste laver en aftale om at de køber bilen og forhandler udbedrer de
fejl som FDM finder.
Man kan godt skrive det ind i en købskontrakt og så vente med at give
pengene til forhandleren ind til alle fejlene er udvedret, så er begge
intresseret i at der sker noget

--
Tom

Fra : Mogens...

Dato : 28-02-06 19:35

"Christian TC" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er det godt givet ud?

Sidst fik jeg udført et serviceeftersyn og på dén baggrund handlet
prisen/bragt bilen i ok. Dét synes jeg er en bedre idé...

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-02-06 22:19

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Sidst fik jeg udført et serviceeftersyn og på dén baggrund handlet
> prisen/bragt bilen i ok. Dét synes jeg er en bedre idé...

Det blev så udført hos et neutralt værksted og ikke en kammerat til sælgeren
? Så tror jeg nemlig nemt man brænder fingrene. De vil hellere være uvenner
med en kunde end en kollega.
Min Jaguar havde været hos FDM da den forrige ejer havde købt den. Der blev
efterfølgende skiftet bl.a. bremser, støddæmpere og differentiale, og der
var lavet en temmelig udførlig rapport med udmåling af alt fra kompression
til skævheder i undervogn. Min fornemmelse er at man får pænt meget for
pengene, men hvis du skal handle privat er Mogens' forslag nok helt fint.

MVH Leo

Fra : Mogens...

Dato : 28-02-06 22:22

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det blev så udført hos et neutralt værksted og ikke en kammerat til
> sælgeren?

Det blot udført på det lokale autoriserede BMW værksted i München

> men hvis du skal handle privat er Mogens' forslag nok helt fint.

Af hjertet tak :)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-02-06 19:46

> [...]
>
> --
> Mvh Christian TC
> "Fluefiskeri er spild af tid, tænk på hvor små de er!"

Ellers kan du jo læse om det produkt Applus tilbyder, de har måske ikke så
urimelig land ventetid som FDM kan have og så er det noget billigere
http://www.applusbilsyn.dk/vi_tilbyder_ogsaa/brugtbilsattesten/
Kunne være sjovt at høre hvad folk har af erfaringer med det eftersyn.

Niels