Skoda Felicia 1,3 LXi plusser og minusser?
Fra : Lone

Dato : 24-02-06 23:04

G'aften!

Da min gl. Polo '83 er sendt til de 'evige jagtmarker', overvejer jeg at
avancere til en Skoda Felicia 1,3 LXi.

Kender ikke selv nogen der kører sådan en, så derfor:
Nogen herinde der har erfaringer med den?

Gerne både plusser og minusser - og også hvis der er noget
der kan være specielt vigtigt at kigge efter på brugte af slagsen
(1998 ff.)

Har fundet i artikler på nettet at hydraulik-mekanikken ved forlygterne
kan være lidt småsart, og at tempføler skal udskiftes med jævne
mellemrum (20.000 km)

Men derudover?

Tilsyneladende findes den både med 55 og 68 hk...........hvodden mon
det kan være når størrelsen er 1,3 på begge?

Nogen der ved om den er med tandrem eller kædetræk?

--
vh Lone
(krydspostet: dk.teknik.bil og dk.fritid.bil)

Fra : tb

Dato : 24-02-06 23:54

Har netop solgt min efter 250.000 km. Jeg kørste lidt over 100.000 og jeg
kan sige følgende :

Det er uden tvivl den billigste og mest driftsikre bil der findes!

Den funger bare. Har ikke hørt om det med lygerne, men det jeg kender af
svagheder:

Thermostaten går af og til, og desværre er thermostathuset af plast, så det
går ofte også - heri sidder temp måler. Derfor skal du ofte skifte det hele
(ca 800kr)
Bagklap ruster som en i h... pga designfejl. Kig og du vil se ALLE
feliciaer før eller siden ruster over plastskinnen under ruden. Ny bagklap
ca 4.500,,, eller lev med det (det gjorde jeg

Derudover er det en meget simpel bil uden fancy ting, og dermed går der
sjælendt ret meget i stykker, og det der gør, er billigt. Der er desuden
masser af dem ved huggere, så skal du endeligt bruge noget, så kan du finde
det her.

Hold dig dog langt fra 1,6 eren selvom det er en lækre motor. Reservedele
koster det dobbelte fordi det er en vw motor, og af en eller anden grund er
den gamle tjekkemotor mere sejlivet. Ulempen er så, at den støjer lidt mere
og har lidt flere hypper + skal ventiljusteres en gang imellem (nemt selv at
klare)
du kan så glæde dig over, at den har tandkæde og ikke rem ,så denne skal
aldrig udskiftes

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 00:49

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Har netop solgt min efter 250.000 km. Jeg kørste lidt over 100.000 og jeg kan sige følgende :
>
> Det er uden tvivl den billigste og mest driftsikre bil der findes!

Lyder jo ok! Hvilken årgang var den fra, og hvad sammenligner du med?

> Den funger bare. Har ikke hørt om det med lygerne

Måske er det afhængigt af brugeren......du er ikke typen der har kørt og justeret på
lygtehøjden i tide og utide?

>men det jeg kender af svagheder:
>
> Thermostaten går af og til, og desværre er thermostathuset af plast, så det går ofte også - heri
> sidder temp måler. Derfor skal du ofte skifte det hele (ca 800kr)

Hvad er 'ofte' ? Og er det en let operation at komme om ved? Noget man selv
kan fixe eller noget der efterflg. kræver særlig justering?

> Bagklap ruster som en i h... pga designfejl. Kig og du vil se ALLE feliciaer før eller siden
> ruster over plastskinnen under ruden. Ny bagklap ca 4.500,,, eller lev med det (det gjorde jeg

Æv - samme problem på poloen. Men tak for info!

> [...]
> stykker, og det der gør, er billigt. Der er desuden masser af dem ved huggere, så skal du
> endeligt bruge noget, så kan du finde det her.

Udemærket!

> [...]
> fordi det er en vw motor, og af en eller anden grund er den gamle tjekkemotor mere sejlivet.

Ok - må jo lige ha lyttelapperne ud så når jeg skal ud og prøvekøre......skulle
jo gerne være et _noget_ lavere støjniveau end den gl. polo ;)

> og har lidt flere hypper

Er det en ulempe? Hvodden?

> + skal ventiljusteres en gang imellem (nemt selv at klare)

Hvordan kan det være? Det må jeg så se at få lært hvordan man gør!

> du kan så glæde dig over, at den har tandkæde og ikke rem ,så denne skal aldrig udskiftes

Lyder godt!

Tak for dine indspark

--
vh Lone

Fra : tb

Dato : 25-02-06 09:13

> Lyder jo ok! Hvilken årgang var den fra, og hvad sammenligner du med?

Sammenligner med hvad folk ellers fortæller af historier Jeg brugte
15.000kr over 3 år og et stykke over 100.000km i rep. Dette incl et sæt
vinterdæk og en ny forrude.
Min kones har hun kun kørt 15.000 i, så der er ikke så mange erfaringer
endnu

Min var forøvrigt en 97 og min kones er en 99 (faceliftet men ellers
identisk)

> Måske er det afhængigt af brugeren......du er ikke typen der har kørt og
> justeret på
> lygtehøjden i tide og utide?

Nope. Kun når jeg har trailer på...

> Hvad er 'ofte' ? Og er det en let operation at komme om ved? Noget man
> selv
> kan fixe eller noget der efterflg. kræver særlig justering?

Tja. Jeg skiftede to gange på min, og en gang min kones felicia da vi købte
den (ja vi har da naturligvis købt en til Så en 80.000km per styk vel.
Det er MEGET nemt og tager ca 20 min, men du skal så efterfylde med lidt
kølervæske..

> Hvordan kan det være? Det må jeg så se at få lært hvordan man gør!

1.6eren har hydra... (kan sgu ikke stave til ventilløftere. Feliciaen
har spændeskruer..
Køb en haynes. den er hurtig tjent ind. Ellers find en orange mekaniker

> Tak for dine indspark

Velbekomme

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 12:55

> Sammenligner med hvad folk ellers fortæller af historier

Ok!

> Jeg brugte 15.000kr over 3 år og et stykke over 100.000km i rep. Dette incl
>et sæt vinterdæk og en ny forrude.

Lyder overkommeligt

>Min var forøvrigt en 97 og min kones er en 99 (faceliftet men ellers identisk)

Ok. Hvad ligger der lige i det begreb "faceliftet" - betyder det at bilen fra
start har div. ekstraudstyr monteret?

> Nope. Kun når jeg har trailer på...

Tænkte det jo nok!

> [...]
> naturligvis købt en til Så en 80.000km per styk vel. Det er MEGET nemt og tager ca 20 min,
> men du skal så efterfylde med lidt kølervæske..

Skulle jo være til at komme om ved så!

> 1.6eren har hydra... (kan sgu ikke stave til ventilløftere. Feliciaen har spændeskruer..
> Køb en haynes. den er hurtig tjent ind. Ellers find en orange mekaniker

Jow - justering må jo kunne læres hen af vejen.

Tusind tak for responsen!

--
vh
Lone

Fra : Q

Dato : 25-02-06 14:32

> Ok. Hvad ligger der lige i det begreb "faceliftet" - betyder det at bilen
fra
> start har div. ekstraudstyr monteret?

Faceliftet betyder kort sagt at de har lavet lidt om på designet - i
Skodaens tilfælde mener jeg at de har "krøllet" pladerne lidt anderledes,
altså er der ikke nødvendigvis mere ekstraudstyr i potten..

Hold godt øje med rust i skærmkanter og fjederskåle.. Bagklappen rådner
ganske rigtigt også, men det er ikke noget problem i forb. med syn - det er
skærmkanter og fjederskåle derimod..

Bortset fra rust er det nu en ganske fin bil til den pris de handles til
idag..

/peter

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 14:41

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse news:44005b4f$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Faceliftet betyder kort sagt at de har lavet lidt om på designet - i
> Skodaens tilfælde mener jeg at de har "krøllet" pladerne lidt anderledes,
> altså er der ikke nødvendigvis mere ekstraudstyr i potten..

Tak for oversættelsen!

> Hold godt øje med rust i skærmkanter og fjederskåle.. Bagklappen rådner
> ganske rigtigt også, men det er ikke noget problem i forb. med syn - det er
> skærmkanter og fjederskåle derimod..

Ok - nyttige tips - tak for dem!

--
vh
Lone

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-06 00:18

> Gerne både plusser og minusser

Minusser: Logoet og det omdømme som skoda tilstadighed slæber rundt på fra
de gamle hækskubber dage.
Plusser: Utroligt meget "bil" for pengene

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 00:52

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse

> Minusser: Logoet og det omdømme som skoda tilstadighed slæber rundt på fra de gamle hækskubber
> dage.
> Plusser: Utroligt meget "bil" for pengene

Ok! Tak!

Skulle være til at leve med

--
vh Lone

Fra : tb

Dato : 25-02-06 09:14

Logoet er mindre på den faceliftede udgave fra medio 98

Fra : Kristian Andersen

Dato : 25-02-06 00:48

Tag en prøvetur og find ud af om du kan leve med.:

1. Støjniveau - det er ikke så slemt ved almindelig blandet kørsel, men
langtur på motorvej (130 km/t) er ikke behageligt

2. Ingen servostyring og stor venderadius gør at den ikke er så let at
manøvrere ved snævre parkeringsforhold

--
Kristian

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 00:57

"Kristian Andersen" <kristian.andersen@IngenSpammail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tag en prøvetur og find ud af om du kan leve med.:
>
> 1. Støjniveau - det er ikke så slemt ved almindelig blandet kørsel, men langtur på motorvej (130
> km/t) er ikke behageligt

Hmm.......absolut et minus. Det må tjekkes!

> 2. Ingen servostyring og stor venderadius gør at den ikke er så let at manøvrere ved snævre
> parkeringsforhold

Nogen af dem har servo - må vel være noget med årgang så............?

Stor venderadius - hvorfor? Det er da ikke en specielt stor bil.

--
vh Lone

Fra : tb

Dato : 25-02-06 09:14

> 2. Ingen servostyring og stor venderadius gør at den ikke er så let at
> manøvrere ved snævre parkeringsforhold

Hvis det er et must, så gå efter GLXi, den har servo...

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 14:36

> Hvis det er et must, så gå efter GLXi, den har servo...

Ok. Men det kan vel også være eftermonteret?

--
vh
Lone

Fra : TDN

Dato : 25-02-06 07:36

> [...]
>

> --
> vh Lone
> (krydspostet: dk.teknik.bil og dk.fritid.bil)

Her er en test fra FDM:

Hvem kender ikke vittighederne om de gamle Skodaer med hækmotor, altså
motoren anbragt bag bagakslen?
Der var til sidst så mange dumsjove udlægninger af bilmærkets
fortrædeligheder, at mange end ikke turde køre i en Skoda - ja, rent faktisk
kunne Skoda-drillerier være så slemme, at ejere af bilen helst slap for at
være chauffør for børnene, når de skulle køres til fodbold eller spejder.

Noget af den gamle myte hænger underligt nok stadig ved i dag trods de nyere
generationer af Skodaer, som er en moderne bil, der bestemt ikke har grund
til at stå i skammekrogen ved sammenligning med andre biler. Virkeligheden
viser, at Skoda nu producerer driftsikre biler, som fremstilles i samarbejde
med VW og med mange af VWs komponenter. Det gør dog ikke bilen fejlfri, men
det har åbnet mulighed for blandt andet at anvende de velanskrevne motorer
fra Volkswagen-fabrikkerne.

Ros til VW-motoren
Felicia er den mest solgte af Skodamodellerne med godt 20.000 solgte
eksemplarer siden introduktionen i 1995, hvilket årligt har udgjort fire
procent af det danske bilsalg. Modellen findes både som hatchback og
stationcar. Den fås med tre forskellige motorvarianter: To 1.3 liter motorer
af Skodas egne med henholdsvis 54 og 68 hk samt 1.6 liter motoren fra VW med
75 hk.

1.3 liter motorerne er en ældre kendt konstruktion af stødstangstypen,
hvilket vil sige en motor med knastakslen monteret i midten af motorblokken
og med stangforbindelser op til topstykket for at styre åbning og lukning af
ventilerne.

Det giver en konstruktion med flere led og forbindelser, som resulterer i en
svag klapren fra motoren, der egentlig hører en gammel bil til. Men det har
til gengæld den fordel, at der ikke er nogen tandrem, som skal skiftes med
faste intervaller, og at motoren ikke er mere avanceret, end at enhver
mekaniker kan justere den, blot han husker, at ventilene skal justeres, når
motoren er kold.

1.6 liter motoren fra VW er en mere moderne motor med selvjusterende
ventiler og overliggende knastaksel, som er trukket af en tandrem. Denne
kontrolleres første gang ved 90.000 kilometer og derefter løbende for hver
30.000 kilometer. 1.6 motoren får mange roser fra medlemmerne, da den giver
bilen et godt kraftoverskud og er stærk nok til at trække en campingvogn.

Hånd om rusten
Rustproblemer på bagklappen går igen på mange af medlemmernes biler og er et
punkt, man skal være opmærksom på, når man køber en brugt Felicia. Det skal
dog understreges, at rustproblemer i det fleste tilfælde er rettet under
rustgarantien og uden problemer betalt af Skoda-importøren.

Af Brian Clausen

Konklusioner

Positive træk
Billig i anskaffelse
Driftsikker
Enkel konstruktion
Servicevenlig
Effektivt varmeanlæg

Negative træk
Modstand over for rust
Tungt styretøj uden servostyring
54 hk-motoren mangler kraftoverskud

Modstandsdygtighed overfor rust
Vær opmærksom på, at der kan forekomme rust, navnlig på bagklappen allerede
inden bilen er tre år gammel. Rusten begynder gerne i den nederste kant ved
rudelisten, men vær også opmærksom på andre steder på karrosseriet. Navnlig
i kanter og samlinger begynder rusten relativt tidligt. Det anbefales at
finde en bil, der har fået en grundig rustbeskyttelse. Flere klager over
vand i bagagerummet. Hvor det kommer ind, er vi ikke klar over, men rusten
ved gummilisten på bagruden kunne godt være årsagen.

Motor/transmission
Her er der normalt ikke de store problemer. Ventilstøj fra 1.3 liter motoren
er påfaldende, men det er ikke et slitageproblem, da der er tale om en
stødstangsmotor, som normalt vil støje lidt. Gearkasserne er også solide,
kun en arbejdslyd, når motoren arbejder i tomgang med sluppet kobling, kan
være lidt generende, men er uden betydning for levetiden. Lidt oliespild fra
motor og gearkasse er blandt de punkter, man skal være opmærksom på.

El anlæg
Fejl i centrallåsen og viserinstrumentet er de eneste fejl, der går igen i
medlemmernes tilbagemeldinger vedrørende det elektriske system.

Undervogn
Krængningsstabilisatorens forbindelser bliver løse og støjer ved kørsel på
ujævn vej, en relativ lille fejl, som er meget almindelig også på andre
biler.

Driftsøkonomi
FDM-medlemmernes logbog på Felicia viser, at vedligeholdelsen ligger fra 14
til 27 øre pr. kilometer, hvilket giver et gennemsnit på cirka 20 øre pr.
kilometer, hvilket må siges at være meget rimeligt for en bil i denne
størrelse.

Ejernes mening

Meget for pengene
Skoda Felicia Combi 1.3 L fra 1995, som har kørt ca. 80.000 km. Jeg er godt
tilfreds, da bilen er billig i drift og giver meget bil for pengene,
køreegenskaber og bremser er forudsigelige og gode. Motorkraften er i
underkanten, så det kniber med et tilfredsstillende kraftoverskud. Der har
været problemer med centrallåsen og vand i bagklappen, men det er rettet
dels af værkstedet under garantien, og centrallåsen lavede vi selv.
Vedligeholdelsen ligger på ca. 15 øre pr. km, og benzinøkonomien på 14 km/l.
Jeg vælger samme bil igen.
L. Møllebro, Brøndby Strand

Mange dyre reparationer
Vi købte for et år siden en Felicia GLXi 1.3 liter med 68 hk fra 1995. Bilen
blev valgt på grund af siddekomforten, ventilationsapparatet, gearskiftet og
den rummelige kabine. Dog måtte vi acceptere motorstøjen og at
instrumentbrættet knirker ved lavt fart. Desværre har det efterfølgende år
budt på en del skuffelser. Der kommer rust frem flere steder, og
ekspansionsbeholderen, drivakselmanchetten, viserinstrumenterne og problem
med vand i bagagerummet er blevet repareret. Alle de problemer har gjort
bilen meget dyr i vedligeholdelse, næsten 70 øre pr. km, og med en
brændstoføkonomi på 13 km/l vil jeg ikke vælge samme bil igen.
T. Serritslev, Vejle

Vælger Felicia igen
Min Skoda er en Felicia 1.6 L 75 hk fra 1996. Bilen har i dag kørt ca.
75.000 km. Bilen er billig i anskaffelse, og 1.6 motoren gør, at bilen har
et fint kraftoverskud og er fremragende som campingvognstrækker. Desværre
mangler bilen servostyring, så den er meget tung i styretøjet. Der har været
problemer med centrallås, dørlås samt stabilisatorbøsninger, og koblingen er
skiftet under den toårige garanti. Senest er der lavet rust på bagklappen
betalt af rustgarantien. Vedligeholdelsen ligger på 20 øre pr. km, hvilket
godt kunne være blevet billigere, hvis jeg havde været opmærksom på, at
værkstedet skiftede unødige ting. Benzinøkonomien på ca. 14 km/l uden
campingvogn er med til at gøre Feliciaen til den bedste bil, jeg har haft,
så jeg vælger sandsynligvis samme bil igen.
S. Petersen, Aalborg

Behersket glæde
Jeg har kørt bil siden 1956 og ejet ni forskellige biler fordelt på syv
forskellige mærker, Min syvende bil er en skoda Felicia 1.6 fra 1996. Bilen
har i dag køret næsten 50.000 km. Jeg er godt tilfreds med bilen, gode
køreegenskaber og godt kraftoverskud. Dog mangler den aflægningsplads,
handskerum i kabinen og servostyring. Der har været problemer med lidt vand
i bagagerummet, højre baghjulsleje og krængningsstabilisatoren, som bankede
ved kørsel på ujævn vej. Vedligeholdelsen ligger på 17 øre pr. km og
benzinøkonomien ligger gennemsnitlig på 14,8 km/l, hvilket jeg er godt
tilfreds med. Om jeg vælger samme bil igen, ved jeg endnu ikke.
E. Hoff, Birkerød

Mvh

Thomas

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 14:36

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Her er en test fra FDM:

Tak for den!

--
vh
Lone

Fra : Kent Glerup

Dato : 25-02-06 08:25

On Fri, 24 Feb 2006 23:04:19 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

>G'aften!
>
>Da min gl. Polo '83 er sendt til de 'evige jagtmarker', overvejer jeg at
>avancere til en Skoda Felicia 1,3 LXi.

Du vil altså være unikt billigt kørende, forståeligt!

>Kender ikke selv nogen der kører sådan en, så derfor:
>Nogen herinde der har erfaringer med den?

Tjahh.. omkring 2 år i en.

>Gerne både plusser og minusser - og også hvis der er noget
>der kan være specielt vigtigt at kigge efter på brugte af slagsen
>(1998 ff.)

Plusser:
Glimrende køreegenskaber. Meget stabil.
"Udholdelig" styring på trods af manglende servo.
Glimrende bremser med ABS.
Dobbelt airbags.
Økonomisk.
Motor og gearkasse er et par robuste konstruktioner!

Minusser:
Motoren er IKKE støjsvag! Men det er ikke det store problem når bilen
køres roligt. Det er ligeledes til at leve med ved marchfart op til
ca. 120 km/t.
Den har sine rustfælder, specielt bagklappen. Kig den ligeledes efter
i bunden af de bagerste døråbninger, hvor der er en pladesamling som
på nogen vogne ruster lystigt.
Der skal stilles ventiler for hver 15 KKM, allieret med en Haynes bog,
kan dette sagtens klares selv. Tager en times tid, alt inklusive.

>Har fundet i artikler på nettet at hydraulik-mekanikken ved forlygterne
>kan være lidt småsart, og at tempføler skal udskiftes med jævne
>mellemrum (20.000 km)

Jeg oplevede aldrig det problem på vores, og det blev brugt ofte.

>Men derudover?

Det ovenfor beskrevne. Den må være på top 3 listen over mest
fornuftige bilkøb!
Nok den bil jeg helst vil anbefale til folk som vil være billigt
kørende.

>Tilsyneladende findes den både med 55 og 68 hk...........hvodden mon
>det kan være når størrelsen er 1,3 på begge?

68 hk'eren har højere kompression, og derfor højere ydelse. Jeg MENER
at det altid er en 68 hk'er når der er et "i" i navnet (f.eks. LXi).
Motoren kan forøvrigt kendes ved at Skoda logoet forrest på
motorblokken er malet gult på 68 hk'eren.

>Nogen der ved om den er med tandrem eller kædetræk?

Kæde.

MVH
Kent Glerup

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 14:36

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du vil altså være unikt billigt kørende, forståeligt!

Ville da være ok!

> [...]

> Motoren er IKKE støjsvag! Men det er ikke det store problem når bilen
> køres roligt. Det er ligeledes til at leve med ved marchfart op til

Ok, må ud og prøve det af.

> Den har sine rustfælder, specielt bagklappen. Kig den ligeledes efter
> i bunden af de bagerste døråbninger, hvor der er en pladesamling som
> på nogen vogne ruster lystigt.

Tak for tipsene!! Hvordan er det med 'rustgaranti' på den - skal den være
serviceret hos aut. Skoda - og hvor mange år lyder garantien på?

> Der skal stilles ventiler for hver 15 KKM, allieret med en Haynes bog,
> kan dette sagtens klares selv. Tager en times tid, alt inklusive.

Godt så - nye udfordringer er ikke af vejen

> [...]
> Motoren kan forøvrigt kendes ved at Skoda logoet forrest på
> motorblokken er malet gult på 68 hk'eren.

Super - tak for den!

> Kæde.

Udemærket!

Tak for responsen!

--
vh
Lone

Fra : Kent Glerup

Dato : 25-02-06 18:05

>Tak for tipsene!! Hvordan er det med 'rustgaranti' på den - skal den være
>serviceret hos aut. Skoda - og hvor mange år lyder garantien på?

Rustgaranti'en er på 6 år, så den kan du jo godt skyde en hvis pil
efter!

>Godt så - nye udfordringer er ikke af vejen

Sådan en operation kræver at man for det første sætter sig ind i
hvordan det gøres! Og så skal man ikke være bange for at tage noget
værktøj i hænderne Men der er da klart en hvis tilfredstillelse i
at klare den slags selv.

MVH
Kent Glerup

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 18:20

> Rustgaranti'en er på 6 år, så den kan du jo godt skyde en hvis pil
> efter!

Oki! godt at vide besked med. Tak!

> [...]
> hvordan det gøres! Og så skal man ikke være bange for at tage noget
> værktøj i hænderne Men der er da klart en hvis tilfredstillelse i

Mener nok jeg kan mønstre begge krav!

Tak for responsen!

--
vh
Lone

Fra : Kent Glerup

Dato : 25-02-06 18:47

>Mener nok jeg kan mønstre begge krav!

Så er det det jo bare super

MVH
Kent Glerup

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 19:02

> Så er det det jo bare super

Jeps!

--
vh
Lone

Fra : Lone

Dato : 01-03-06 23:51

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> 68 hk'eren har højere kompression, og derfor højere ydelse. Jeg MENER
> at det altid er en 68 hk'er når der er et "i" i navnet (f.eks. LXi).

Fuldstændig korrekt jvf. en skodaforhandler jeg spurgte!
- det røde 'i' betyder 68 hk!

Du skulle vel ikke ligge inde med links til sider m. forklaringer/tegninger/billeder af
en stødstangsmotor? eller af mono/singlepoint indsprøjtning?

Har googlet - men ikke fundet andet end sider hvor ordet stødstangsmotor nævnes
uden videre uddybning - og mht. indsprøjtningssystem fandt jeg den her side:
http://hjem.get2net.dk/valdes/bil/indhold.html
Mon det er et af de systemer der sidder på en felicia 1,3 LXi fra 2000?

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-03-06 00:19

Lone skriver:

> Du skulle vel ikke ligge inde med links til sider m. forklaringer/tegninger/billeder af
> en stødstangsmotor?

Stødstangsmotoren har knastakslen liggende ved siden af krumtappen og
skubber på nogle stænger der igen aktiverer nogle vippearme som trykker
ned på ventilerne.

http://volkswagen.msk.ru/engine/ame_arv/ame_arv_rus.zip viser 1,4'eren
fra Fabia
På side 14 af 46 ses tydeligt "nikketøjet" (vippearmene)
På side 24 af 46 ses knastakslen og på 26 hvor stødsængerne slutter op
mod vippearmene (de fjederbelastede er ventilerne).

(ja, det er på russik, men det kan bebelfish vel gøre noget ved ???)

Motorer uden, har enten knasten oppe ved vippearmene, eller knasten
(ind)direkte ned ovenpå ventilerne.
http://volkswagen.msk.ru/engine/ahw_akq_ajv.pdf side 10 ud af 36 viser
den inddirekte metode

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lone

Dato : 03-03-06 01:50

> Stødstangsmotoren har knastakslen liggende ved siden af krumtappen og
> skubber på nogle stænger der igen aktiverer nogle vippearme som trykker
> ned på ventilerne.

Oki.........tydeligt på Pers billeder hvad du mener!

> [...]
> På side 24 af 46 ses knastakslen og på 26 hvor stødsængerne slutter op
> mod vippearmene (de fjederbelastede er ventilerne).

Haha.....Tak for tilliden Klaus jeg anede jo ikke 'hvad der er hvad' ;)
(bilrep.-newbie.........remember?
Men det hjælper jo unægteligt med nogen danske begreber - og nogen
rumlige billeder.......så jeg tænker de russersider kan blive et 'senere kapitel'
i min fatte-proces Så tak for linket! Jeg gemmer det!

> (ja, det er på russik, men det kan bebelfish vel gøre noget ved ???)

Hvaff en fisk?

> Motorer uden, har enten knasten oppe ved vippearmene, eller knasten
> (ind)direkte ned ovenpå ventilerne.
> http://volkswagen.msk.ru/engine/ahw_akq_ajv.pdf side 10 ud af 36 viser
> den inddirekte metode

Ok.......! Dé billeder fatter jeg bedre!
Kan se der også er noget tekst om ECU'en og dens funktioner - vældig interessant!
Takker for den!

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 08:23

Lone skriver:

> Hvaff en fisk?

Babelfish.

Jeg formoder at du ikke har læst "hitchthikers guide to the galaxy"?
LÆS DEN !

Deri optræder en babelfisk, der er et lille dyr man putter ind i øret,
så oversætter den alle galaksens sprog til noget man selv kan forstå.

Denne babelfisk har lagt navn til en oversættermaskine på internet,
alle kan bruge.
http://babelfish.altavista.com/

laus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lone

Dato : 03-03-06 10:38

> Babelfish.
>
> Jeg formoder at du ikke har læst "hitchthikers guide to the galaxy"?
> LÆS DEN !

Ok............når jeg får tid! )

> Deri optræder en babelfisk, der er et lille dyr man putter ind i øret,
> så oversætter den alle galaksens sprog til noget man selv kan forstå.

Cute! ;) - og tale i tunger? )

> Denne babelfisk har lagt navn til en oversættermaskine på internet,
> alle kan bruge.
> http://babelfish.altavista.com/

Smart ting! tak for den ..............Men jeg kan ikke få det russeralfabet-
tastatur til at funke.......? Må prøve igen på et andet tidspunkt, - kan jo
ikke lige copy/paste fra adobe ser det ud til.

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-06 10:46

Lone skriver:

> Ok............når jeg får tid! )

Pas på, når først du kommer i gang, er den svær at slippe.

> Smart ting! tak for den ..............Men jeg kan ikke få det russeralfabet-
> tastatur til at funke.......? Må prøve igen på et andet tidspunkt, - kan jo
> ikke lige copy/paste fra adobe ser det ud til.

Damn, de har scannet den som billeder og ikke tekst....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-03-06 10:28

Lone wrote:

> Du skulle vel ikke ligge inde med links til sider m.
> forklaringer/tegninger/billeder af en stødstangsmotor?

Jeg har scannet lidt ind til dig her:

Tværsnit af 4 cylindret stødstangsmotor forfra:
www.perbeer.dk/motor/stodstang_01.jpg
Tværsnit af 4 cylindret stødstangsmotor fra siden:
www.perbeer.dk/motor/stodstang_02.jpg
Tværsnit af stødstangsmotor ventilmekanisme:
www.perbeer.dk/motor/stodstang_03.jpg
Billede af Morgan fra 1931 med udvendige stødstænger:
www.perbeer.dk/motor/1931_morgan.jpg
Tværsnit af OHC/DOHC motor ventilmekanisme:
www.perbeer.dk/motor/ohc_dohc.jpg

Jeg håber at du blev lidt klogere, ellers må du spørge igen

> eller af
> mono/singlepoint indsprøjtning?

Monopoint er en slags "fattigmands" indsprøjtning.
Den fungerer på den måde, at der kun er én indsprøjtningsdyse, som så sidder
i noget der minder om en karbuartor og altså leverer til alle cylindrene.
Hvorimod en multi point er med én indsprøjtningsdyse pr. cylinder, hvilket
kan doseres meget mere præcist. Der er selvfølgeligt også andre forskelle,
men dette er den mest åbenlyse.
Sig til hvis du vil se billeder af det også, så finder jeg det frem fra
gemmerne

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 03-03-06 01:15

> Jeg har scannet lidt ind til dig her:

Wauw! tusind tak! Hvor filen har du de billeder fra??
Nogen bøger? (titler?) noget undervisningsmateriale? eller?
De er bare fjong! ...og så med navn og funktion for delene
ovenikøbet! Super! )

> [...]
> Tværsnit af OHC/DOHC motor ventilmekanisme:
> www.perbeer.dk/motor/ohc_dohc.jpg
>
> Jeg håber at du blev lidt klogere, ellers må du spørge igen

Jow for søren da - og tak!
Lige umiddelbart funderer jeg over hvad OHC/DOHC står for?
Og mon feliciaen har en eller to knastaksler........og hvad mon er
forskellen - dvs. hvad er fordelen ved at lave den med én henhv. to?

Og hvordan fungerer sådan en kædestrammer? Den må da sidde på
kæden på en ret speciel måde for at blive hængende ved kædens
bevægelse rundt om kædehjulet.........

Er det mellem 'vippedimsen og trompetmundstykket' der skal være
en bestemt afstand? Altså mellem ventil'stangens' endeflade og
vippearmen (æv jeg mangler et ord hér!;) man "justerer ventilerne" på
en eller anden måde? (det de kalder 'ventilspillerum' på billede 3)....
....hmmm kunne forestille mig de der fjedre kunne ændre spænst med tiden
- derfor jeg lige tænker sådan..
......(hvordan filen man så kan komme til at gøre det ...........justerer man
ventiler med motoren kørende måske? eller er det muligt at skabe
ventilbevægelse ved at trække i kæden (kan man overhovedet det mon? ;)
...hmm må vel alligevel blive for ujævnt at arbejde med - afstanden er vel
minimal) ..og skal de mon have kørt lidt så de er varme/udvidede - eller
kolde? og hvordan ved man hvad afstanden skal være?)

Hvor ofte skifter man fjedrene i grunden? (altså ment som vedligeholdelse.
..._inden_ de evt. blir trætte og knækker ;)

Hvilken forskel giver det om knastakslen er i direkte berøring med
ventilen (som på OHC-billedet) ...eller om den i stedet skubber til en
stødstang der bevæger vippearmen og dermed ventilen? Bliver
ventilbevægelsen mere upræcis når den styres over de flere led mon,
eller hvodden? Der er jo rimelig stor afstand fra kraften i knastens
bevægelse til stemplets 'skubbeflade'....... mon der kompenseres for
det ved kortere tid mellem stempelbevægelserne fx. eller/og måske
cylinderstørrelsen?

....holdaop ;)...det var jo mange spørgsmål ) Og hvis mine gætterier
er helt hen i skoven - så grin lige så højt at jeg også kan grine med ikk´?

[et lille sidespørgsmål: På veteranen ser det ud til der er hul til håndsvinget
der forrest i midten - smed det gnister af sig at dreje på det eller hvordan
kunne man starte motoren med håndsving? ]

> [...]
>kan doseres meget mere præcist. Der er selvfølgeligt også andre forskelle,

Ok. Tak for den forklaring!
Er der nogen fordele ved monopoint? (sig nu ja

> Sig til hvis du vil se billeder af det også, så finder jeg det frem fra gemmerne

"Til"! ))

Meget gerne! Mon du har billeder af alle tre så jeg kan se forskellene ?
(karb. + mono + multi) (Har kun en tegning af en kaburator der er snittet midt
igennem og har ret svært ved at 'aflæse' den slags to-dimensionelle billeder
- desværre)

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-03-06 06:02

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Lige umiddelbart funderer jeg over hvad OHC/DOHC står for?

OHC ~ OverHeadCam
DOHC ~ DoubleOverHeadCam

enkelt eller dobbel knastaksel ;)

>Og mon feliciaen har en eller to knastaksler........og hvad mon er
>forskellen - dvs. hvad er fordelen ved at lave den med én henhv. to?

Dem med 2 er lidt "finere" på den - der er ikke teknisk set nogen
speciel gevint indbygget i at have 2 knaster

Lidt ligesom kameler versus dromedarer .... fnis

>Og hvordan fungerer sådan en kædestrammer? Den må da sidde på
>kæden på en ret speciel måde for at blive hængende ved kædens
>bevægelse rundt om kædehjulet.........

Den sidder nu ikke *på* kæden - men trykker på kæden

Sammenligningen kan være - smør olie på din finger - find en cykel, og
stil den på hovedet, du tager du føromtalte finger og holder mod
kæden, så den strammes ud - så fjerner du det slør/slub, der ville
være, når kæden ellers hænger og slasker

> [...]
>vippearmen (æv jeg mangler et ord hér!;) man "justerer ventilerne" på
>en eller anden måde? (det de kalder 'ventilspillerum' på billede 3)....

Fundstændigt korrekt fanget - moderne motorer har klaret det lille
problem med lidt hydraulisk hjælp - man bruger hydrauliske
ventilløftere, også kaldet ventilspillerumsudlignere

De holder oftest 2-300.000 km - før du hører ventilerne klapre

>........justerer man ventiler med motoren kørende måske? eller er det muligt
>at skabe ventilbevægelse ved at trække i kæden (kan man overhovedet det mon? ;)

Det er sgisme tungt at tørne en motor i kæden - så er det nemmere at
sætte en topnøgle på, og dreje selve krumtapakslen
(den lange gennemgående aksel i motoren.

>..hmm må vel alligevel blive for ujævnt at arbejde med - afstanden er vel
>minimal) ..og skal de mon have kørt lidt så de er varme/udvidede - eller
>kolde?

Nogle skal justeres med motoren gående, det er ikek så svært, men kan
grisse en hel del, især hvis man ikke er fiks ;)

>og hvordan ved man hvad afstanden skal være?)

Det står i "biblen"

>Hvor ofte skifter man fjedrene i grunden? (altså ment som vedligeholdelse.
>.._inden_ de evt. blir trætte og knækker ;)

Jeg har aldrig hørt nogen skifte dem - med mindre de er blevet
syge/knækker

>Hvilken forskel giver det om knastakslen er i direkte berøring med
>ventilen (som på OHC-billedet) ...eller om den i stedet skubber til en
>stødstang der bevæger vippearmen og dermed ventilen?

Ikke noget videre - det er minimalt

>Bliver ventilbevægelsen mere upræcis når den styres over de flere led mon,

Jep - der vil være "slør" i alle "forbindelser"

(slør skal forståes som spillerum)

>...holdaop ;)...det var jo mange spørgsmål ) Og hvis mine gætterier
>er helt hen i skoven - så grin lige så højt at jeg også kan grine med ikk´?

Du har da fanget en hel masse ting korrekt ;)

Grine af dig ? Nøehhhhh, du er da bestemt ikke fatsvag ;)

>[et lille sidespørgsmål: På veteranen ser det ud til der er hul til håndsvinget
>der forrest i midten - smed det gnister af sig at dreje på det eller hvordan
>kunne man starte motoren med håndsving? ]

Ved at dreje på det, såmænd ;)

Om du drejer motoren rundt med et startsving, eller din startermotor
gør det for dig, er ligemeget, og kun et ? om luksus

På mit gamle Morris træskur, var det en yndet sport, at hive svinget
frem, ovre foran Brugsen, og se folk måbe ;)

>Er der nogen fordele ved monopoint? (sig nu ja

kun fakrikationsprisen .......

(den udligner du så selv hen ad vejen, ved at hælde lidt ekstra bensin
på)

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Lone

Dato : 03-03-06 10:32

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:08if02lebhncr8q1avon5a3ck2q13a3l5c@dtext.news.tele.dk...

> OHC ~ OverHeadCam
> DOHC ~ DoubleOverHeadCam
> enkelt eller dobbel knastaksel ;)

nåeh.......troede det var mere indviklet ;)
Tak for oversættelsen!

> Dem med 2 er lidt "finere" på den - der er ikke teknisk set nogen
> speciel gevint indbygget i at have 2 knaster

Hvorfor mon det så laves?

> Lidt ligesom kameler versus dromedarer .... fnis

;)

> Den sidder nu ikke *på* kæden - men trykker på kæden

Hmm...........den må jo sidde på nåed.........er den fæstnet i en
kædekasse eller hvodden? kan den justeres eller er det onesize
der udskiftes ved slid?

> Fundstændigt korrekt fanget - moderne motorer har klaret det lille
> problem med lidt hydraulisk hjælp - man bruger hydrauliske
> ventilløftere, også kaldet ventilspillerumsudlignere

Godt så. Så er det lokaliseret...så er det bare hvodden )

> De holder oftest 2-300.000 km - før du hører ventilerne klapre

Oki - skal det forståes sådan at det ikke er noget man gør med jævne
mellemrum - men noget man først gøre når man hører klaprelyde??

> Det er sgisme tungt at tørne en motor i kæden - så er det nemmere at
> sætte en topnøgle på, og dreje selve krumtapakslen
> (den lange gennemgående aksel i motoren.

Men er det så måden? Kan man overhovedet komme til enderne på sådan en
fætter uden videre?

> Nogle skal justeres med motoren gående, det er ikek så svært, men kan
> grisse en hel del, især hvis man ikke er fiks ;)

Mener du hvis man får 'noget' i klemme - eller bare sådan generelt
Så må der jo gang i margarinetricket :) - jeg behøver bare åbne en motorhjelm
så er jeg sværtet ind............så jeg går jo nok under kategorien 'ufiks' )

Det må jo være den møtrik der sidder på vippearmen øverst v. stødstangen
der skal justeres på så?? hvodden filen kommer man til det med kørende motor?
lyder uhandy't ;) og som om det kræver man står på en trampolin under arbejdet
så man kan følge rytmen )

> Det står i "biblen"

Instruktionsbogen ? Haynes? oder?

> Jeg har aldrig hørt nogen skifte dem - med mindre de er blevet
> syge/knækker

Altså samme princip som med justeringen: "vent til det larmer"?

> Jep - der vil være "slør" i alle "forbindelser"
> (slør skal forståes som spillerum)

Hmmm.........må jo så være dét nogen mener giver 'ekstra lyd' ved =/>130/t?
....når der er flere led i arbejde mener jeg...........

> Du har da fanget en hel masse ting korrekt ;)

Jow..der var jeg jo så heldig ;))

> Grine af dig ? Nøehhhhh, du er da bestemt ikke fatsvag ;)

Nå........så grine _med_ mig Alle har jo været på begynderniveau på et
tidspunkt - og så har man jo sine egne logikker mht. at forsøge at kombinere
de ting der ér fesen ind..............kan da godt være en griner ind i mellem,
hvis kombi'en bliver liiiige lovlig opfindsom

> Om du drejer motoren rundt med et startsving, eller din startermotor
> gør det for dig, er ligemeget, og kun et ? om luksus

Ok.......det fungerede som en startermotor! Tak for den!

> På mit gamle Morris træskur, var det en yndet sport, at hive svinget
> frem, ovre foran Brugsen, og se folk måbe ;)

> kun fakrikationsprisen .......

Ganske udemærket ting!

> (den udligner du så selv hen ad vejen, ved at hælde lidt ekstra bensin
> på)

Ok - er jo nok ikke mere end det går, 14/15 km/t er da til at leve med

--
vh
Lone

Fra : Lone

Dato : 03-03-06 11:45

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

Æv ....jeg vil ha et nyt tastatur ;)

............ 14/15 km/t er da til at leve med

mente sæføli km/l! ))

--
vh Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-03-06 18:34

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>........... 14/15 km/t er da til at leve med

>mente sæføli km/l! ))

Jeg var lige ved at kalde dig "trækrammer" ;)

Fra : Lone

Dato : 04-03-06 20:28

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Jeg var lige ved at kalde dig "trækrammer" ;)

Nåeh...sådan a la Jytte Abildstrøm? )

Eller ...?

vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-03-06 18:55

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Hmm...........den må jo sidde på nåed.........

Det gør den da osse - det er jo hamrende upraktisk hvis den rasler
rundt i motoren ;)

>er den fæstnet i en kædekasse eller hvodden? kan den justeres eller er det onesize
>der udskiftes ved slid?

Typisk sidder den fast i motorblokken

En kædestrammer, bliver oftest aktiveret med hjælp fra motorens
olietryk (hydraulik........)

>Godt så. Så er det lokaliseret...så er det bare hvodden )

Hvordan en hydraulisk ventilspillerumsudligner virker ?

Det kan du måske finde på howstuffworks - jeg opgav - de har jo
plastret stedet til med rekvalmer efterhånden ;(

Du kan se 8 af slagsen på denne side
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/mangler/der_mangler_noget.htm

de sidder forrest lige under "vippetøjet"

>Oki - skal det forståes sådan at det ikke er noget man gør med jævne
>mellemrum - men noget man først gøre når man hører klaprelyde??

Jep !

>Men er det så måden? Kan man overhovedet komme til enderne på sådan en
>fætter uden videre?

Joehh - kig ned i motorrummet næste gang du kommer forbi

>Mener du hvis man får 'noget' i klemme - eller bare sådan generelt

Hvis man justerer med gående motor, skal man ofte lave en lille
afskærmning, for at undgå oliesprøjt

(been there, done that - got the T-shirt)

>Så må der jo gang i margarinetricket :) - jeg behøver bare åbne en motorhjelm
>så er jeg sværtet ind............så jeg går jo nok under kategorien 'ufiks' )

Hmmmmmm...... nu må vi da vist snart se nogle billeder ;)

>Det må jo være den møtrik der sidder på vippearmen øverst v. stødstangen
>der skal justeres på så?? hvodden filen kommer man til det med kørende motor?

På f.eks Rekord motoren jeg linkede til tidligere - er det møtrikken
midt i vippetøjet, man piller ved

>lyder uhandy't ;) og som om det kræver man står på en trampolin under arbejdet
>så man kan følge rytmen )

Man lærer det hurtigt - mandolinkrampe kan være en fordel

>Instruktionsbogen ? Haynes? oder?

Haynes, værkstedshåndbog, uzw.

>Altså samme princip som med justeringen: "vent til det larmer"?

Well - hydrauliske ventilløfter er justeringsfri ;)

>Hmmm.........må jo så være dét nogen mener giver 'ekstra lyd' ved =/>130/t?
>...når der er flere led i arbejde mener jeg...........

Hehe - alt rasler jo i de fleste biler ;)

> [...]
>de ting der ér fesen ind..............kan da godt være en griner ind i mellem,
>hvis kombi'en bliver liiiige lovlig opfindsom

.... Måske jeg skal sørge for lyd på webcameraet fra stalden næste
gang der afholdes en sceance - ok, det bliver nok ikke for børn ;)

Nemlig !

Det er nu 10fold sjovere at holde speederen lidt nede, ovre ved
Brugsen, når jeg starter Spirilen op -

Så taber folk alt !

varer, kæber, paryk, forlorne tænder - u name it ;)

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 01:04

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Typisk sidder den fast i motorblokken

Oki!

> En kædestrammer, bliver oftest aktiveret med hjælp fra motorens
> olietryk (hydraulik........)

Den forstår jeg så ikke lige....'aktiveret'?

> Hvordan en hydraulisk ventilspillerumsudligner virker ?

Nænæ..........hvodden en _ikke-hydraulisk_ ventiljustering
udføres ) (lissom dèt jeg skal ha' lært mig jo! ;)

> Du kan se 8 af slagsen på denne side
> http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/mangler/der_mangler_noget.htm
>
> de sidder forrest lige under "vippetøjet"

Tak for det billede!

> Jep !

Hentede så min 'nye' felicia i dag........og fik en sjov melding: begynder
motoren at sige _mindre_ SÅ skal man være opmærksom, for det kan
betyde mgl. bevægelighed for ventilerne! Hva sir du til den?

> Joehh - kig ned i motorrummet næste gang du kommer forbi

Kigger lige efter det en af de nærmeste dage hvor det måske ikke lige sner
så majet ;)

> Hvis man justerer med gående motor, skal man ofte lave en lille
> afskærmning, for at undgå oliesprøjt
>
> (been there, done that - got the T-shirt)

Og du huskede lige at tage billeder? ;)

> På f.eks Rekord motoren jeg linkede til tidligere - er det møtrikken
> midt i vippetøjet, man piller ved

sårt it enoff! :)

)

> Haynes, værkstedshåndbog, uzw.

Ok.....Haynes er lige kommet med posten fra Birger..........må lige bladre lidt
og se om jeg kan hitte hvor der står noget om det.............

> ... Måske jeg skal sørge for lyd på webcameraet fra stalden næste
> gang der afholdes en sceance - ok, det bliver nok ikke for børn ;)

Seance? lyder lidt kultagtigt :)

> Det er nu 10fold sjovere at holde speederen lidt nede, ovre ved
> Brugsen, når jeg starter Spirilen op -
> Så taber folk alt !
> varer, kæber, paryk, forlorne tænder - u name it ;)

Hmmm........synes nu den med håndsvinget var en ok overraskelse at støde
på i hverdagen Hva' det for en plettet, fjederhoppende øse der har fået det navn?? )

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-06 01:15

Lone skriver:

> Den forstår jeg så ikke lige....'aktiveret'?

Forstil dig en kæde der sidder mellem 2 tandhjul. på midten sidder et 3.
tandhjul der bruges til at stramme kæden op. Måden den strammer kæden er
at det 3. hjul sidder på enden af en hydraulikcylinder. Olien der pumpes
rundt inde i motoren pumpes også ud i cylinderen, der trækker lidt i
kæden og strammer den op.

http://icelord.net/vw/doc/1081-01.pdf side 12

> Ok.....Haynes er lige kommet med posten fra Birger..........må lige bladre lidt
> og se om jeg kan hitte hvor der står noget om det.............

Der er garanteret noget omkring ventiljustering

> Hmmm........synes nu den med håndsvinget var en ok overraskelse at støde
> på i hverdagen Hva' det for en plettet, fjederhoppende øse der har fået det navn?? )

Ki glidt her:
http://www.dkfritidbil.dk/moeder_traef/bella2004/afsnit_1.htm
Gæt selv, hvilken af de 5 biler på første billeder der er spirillen.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 02:06

> [...]
> at det 3. hjul sidder på enden af en hydraulikcylinder. Olien der pumpes
> rundt inde i motoren pumpes også ud i cylinderen, der trækker lidt i

Hmmmm..........trækkes kæden så ikke skæv?

Hvis der nu også lige var kæde (linje) ovenover de her O'er = tandhjul
og det midterste O har en cylinder med hydraulisk skub el træk - så
vil kæden da trækkes skæv ift. dens bane mellem de to yderste hjul...not?

(O_______O________O)

> http://icelord.net/vw/doc/1081-01.pdf side 12

Fjong!!..............'valve clearance'..........fandt det i Haynes så
Dér står det skal gøres med kold motor........+ en masse andet der
vist kræver en frisk hjerne at få oversat ;) Men billedet i dit link er
mere tydeligt! Takker!

> Der er garanteret noget omkring ventiljustering

Jep - har fundet det! -> in 0,25 og ex 0,20 mm..........ikke meget at gi af dér!

> Ki glidt her:
> http://www.dkfritidbil.dk/moeder_traef/bella2004/afsnit_1.htm
> Gæt selv, hvilken af de 5 biler på første billeder der er spirillen.

Nå for den..........kulør på tilværelsen
Kan nu ikke lige se den <spoing - spoing - spoing> hoppe derudaf ;)

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-06 07:22

Lone skriver:

> Hmmmm..........trækkes kæden så ikke skæv?

Nej, du tænker den forkerte retning

> [...]
> og det midterste O har en cylinder med hydraulisk skub el træk - så
> vil kæden da trækkes skæv ift. dens bane mellem de to yderste hjul...not?

Det her er samme kæde, men med strammeren i yderste position
_________
o o
\ /
\ /
\o/
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 10:25

> Det her er samme kæde, men med strammeren i yderste position
> [...]

Hmm.........dvs. alle tre hjuls skiveflader er i samme plan/dimension, men
det midterste (3) kan via hydraulik trækkes nedaf. så må dets center jo være
koblet til en løbeskinne el. lign.??

Hmm..der er vist dømt weekend-hjerne her

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 01:26

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Hmmm........synes nu den med håndsvinget var en ok overraskelse at støde
>på i hverdagen Hva' det for en plettet, fjederhoppende øse der har fået det navn?? )

Det er mit næstsjoveste legetøj

http://www.froerup.dk/jan/pontiac/index.htm

den er ligeså hidsig og temperementsfuld som vor kære tegneseriefigur

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 11:00

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:20ck02llhletc0afgpt3vahdn9j1l0bmjk@dtext.news.tele.dk...

> http://www.froerup.dk/jan/pontiac/index.htm
>
> den er ligeså hidsig og temperementsfuld som vor kære tegneseriefigur

Nåeh.........ja - kan da godt se det er nogen andre associationer der skal
til end et lille pelsdyr der kommer hoppende med halen foldet som en
fjeder under sig ))

Nåed af en pang-farve )) Sej flyder!
De får sig da nogen på opleveren ved din lokale Brugs

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 14:24

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Nåed af en pang-farve )) Sej flyder!

Mjoehhhhhh - den kan man ikke sådan lige luske uset rundt i ;)

De fleste hører den, jo længe før de ser den.

>De får sig da nogen på opleveren ved din lokale Brugs

Det gør mange her i byen - de aner jo aldrig hvad jeg finder på, eller
kan komme kørende i....

Og de lokale Brian'er er længst sat ud af spillet ;)

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 16:18

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:d9pl025f0hlhppgr6vmire9ap8nequ81rj@dtext.news.tele.dk...

> De fleste hører den, jo længe før de ser den.

Kører du selv med høreværn? ;)

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 16:27

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Kører du selv med høreværn? ;)

Nejda ;)

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 17:48

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:ho0m02t88rpc9od2jpf5844cscjqd35jmq@dtext.news.tele.dk...

> Nejda ;)

) ku du da godt gøre...sådan for tilskuereffektens skyld

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 17:55

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>) ku du da godt gøre...sådan for tilskuereffektens skyld

Haha - de gider sgu'tte kigge på mig !

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 21:16

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:gv5m029ktt9vvg1e7vactvejp8aapj5co8@dtext.news.tele.dk...

> Haha - de gider sgu'tte kigge på mig !

Nej - du har nok ret! - du får nok kun et kort blik - kareten stjæler
al opmærksomheden )

--
vh Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-03-06 20:44

Lone wrote:

> Wauw! tusind tak! Hvor filen har du de billeder fra??
> Nogen bøger? (titler?) noget undervisningsmateriale?

De er fra lidt forskellige bøger (incl. mine gamle skole bøger fra teknisk
skole).

> Jow for søren da - og tak!
> Lige umiddelbart funderer jeg over hvad OHC/DOHC står for?

OHV = Over Head Valves (ligesom din Felicia)
I gamle dage brugte man sideliggende ventiler i stedet for OHV.
OHC = Over Head Camshaft
DOHC = Double Over Head Camshaft

> Og mon feliciaen har en eller to knastaksler........

Feliciaen har kun én knastaksel.
Hvis en motor har to (eller flere) knaster, så er det typisk overliggende
knaster.

> og hvad mon er
> forskellen - dvs. hvad er fordelen ved at lave den med én henhv. to?

Jo kortere vej mellem knasten og ventilerne, des bedre/mere præcist
ventilarrangement.
Fordellen med to knastaksler, er at man kan få lige den rette vinkel på
ventilerne og stadig have fordelen ved overliggende knastaksel.

> Og hvordan fungerer sådan en kædestrammer?

En kædestrammer kan fungere på flere måder, på min motor er det såmænd bare
et ekstra tandhjul, som er hydraulisk belastet.

> Den må da sidde på
> kæden på en ret speciel måde for at blive hængende ved kædens
> bevægelse rundt om kædehjulet.........

Se ovenstående svar.

> Er det mellem 'vippedimsen og trompetmundstykket' der skal være
> en bestemt afstand?

Ja også kaldet ventilspillerum.

> Altså mellem ventil'stangens' endeflade og
> vippearmen (æv jeg mangler et ord hér!;)

Ventilstammen (hedder det ) og det er korrekt.

> man "justerer ventilerne" på
> en eller anden måde? (det de kalder 'ventilspillerum' på billede
> 3)....

Ja (medmindre at der er hydrauliske ventilspillerumsudlignere (populært
kaldet hydrauliske ventiler).

> ...hmmm kunne forestille mig de der fjedre kunne ændre spænst
> med tiden -

De holder som regel motorens levetid ud.
Man kan dog ved tuning udskifte fjedrene med nogle strammere af slagsen.

> derfor jeg lige tænker sådan..
> .....(hvordan filen man så kan komme til at gøre det
> ...........justerer man ventiler med motoren kørende måske?

Som regel med stoppet motor, men der findes biler hvor de skal justeres med
kørende motor.

> eller er
> det muligt at skabe ventilbevægelse ved at trække i kæden (kan man
> overhovedet det mon? ;)

Man kan som regel dreje motoren rundt med et passende stykke værktøj på
f.eks. nederste remhjul.

> ..hmm må vel alligevel blive for ujævnt at
> arbejde med - afstanden er vel minimal)

Ja det er typisk mellem 0,15 og 0,75 mm at afstanden skal være, men det
afhænger af bilmærke/model.

> ..og skal de mon have kørt
> lidt så de er varme/udvidede - eller kolde?

På nogle biler skal de være varme, andre skal de være kolde

> og hvordan ved man hvad afstanden skal være?)

Det oplyses af producenten.

> Hvor ofte skifter man fjedrene i grunden? (altså ment som
> vedligeholdelse. .._inden_ de evt. blir trætte og knækker ;)

Det er ydesrt sjældent at de knækker.

> Hvilken forskel giver det om knastakslen er i direkte berøring med
> ventilen (som på OHC-billedet)

Den er ikke i direkte berøring (der er som regel en tryksko i mellem) og
igen gælder det, at jo kortere/færre forbindelsesled, des mere
præcist/hurtigt system.

> [...]
> bevægelse til stemplets 'skubbeflade'....... mon der kompenseres for
> det ved kortere tid mellem stempelbevægelserne fx. eller/og måske

En motor er jo et meget præcist stykke mekanik og alt er nøje afmålt til at
passe lige nøjagtigt dér hvor det sidder.

> ...holdaop ;)...det var jo mange spørgsmål ) Og hvis mine gætterier
> er helt hen i skoven - så grin lige så højt at jeg også kan grine med
> ikk´?

Det lyder som du har fattet ideen med det hele

> [et lille sidespørgsmål: På veteranen ser det ud til der er hul til
> håndsvinget der forrest i midten - smed det gnister af sig at
> dreje på det eller hvordan kunne man starte motoren med håndsving? ]

Det gnistrer ikke og ja, i gamle dage havde man ikke selvstarter på bilerne,
der brugte man håndsvinget.

> Ok. Tak for den forklaring!
> Er der nogen fordele ved monopoint? (sig nu ja

OK ja der er én fordel, som jeg kan komme i tanker om.
Det er billigere i produktion/vedligeholdelse

> [...]
> kaburator der er snittet midt igennem og har ret svært ved at
> 'aflæse' den slags to-dimensionelle billeder - desværre)

Jeg ved ikke om mine tegninger er bedre, men der findes jo nok næsten lige
så mange forskellige karburatorer, som der findes bilmodeller.
Men her kommer lige lidt forskellige typer:

Singlepoint elektronisk indsprøjtning:
www.perbeer.dk/motor/single_point.jpg
Multipoint elektronisk indsprøjtning (EFI):
www.perbeer.dk/motor/multi_point.jpg
Multipoint mekanisk indsprøjtning:
www.perbeer.dk/motor/mek_injection.jpg
Weber register karburator:
www.perbeer.dk/motor/weber_32-36.jpg
Weber dobbeltkarburator:
www.perbeer.dk/motor/weber_dcoe_40.jpg
2 x Weber dobbeltkarburator:
www.perbeer.dk/motor/dual_weber_dcoe_40.jpg

Håber at det kan bruges til noget.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 01:03

> De er fra lidt forskellige bøger (incl. mine gamle skole bøger fra teknisk skole).

Hmm........nogen titler? Ku jo være de ku hittes på en lånecentral
(ku jo så nok være muligt at få større overblik over div.dele/sammenhænge
'under hjelmen' ;)

> OHV = Over Head Valves (ligesom din Felicia)
> I gamle dage brugte man sideliggende ventiler i stedet for OHV.

Hov? ...OHV = 'topplacerede ventiler' (frit oversat Hvor kom den lige
ind i billedet? Engelsk ord for stødstangsmotor?

Sideliggende ventiler - hvorfor?

> OHC = Over Head Camshaft
> DOHC = Double Over Head Camshaft

De har jo også topplacerede ventiler.........eller hvad? Eller kaldes en motor
principielt navnet for hvad der er placeret "allerøverst!"?

> Feliciaen har kun én knastaksel.

Tak! er det altid tilfældet v. en stødstangsmotor?
(hmm...kan ikke lige gennemskue hvodden det funker på den
der morgan!)

> Hvis en motor har to (eller flere) knaster, så er det typisk overliggende knaster.

Ok.

> Jo kortere vej mellem knasten og ventilerne, des bedre/mere præcist ventilarrangement.

Jep.

> Fordellen med to knastaksler, er at man kan få lige den rette vinkel på ventilerne og stadig have
> fordelen ved overliggende knastaksel.

'Lige den rette vinkel' - hvilken betydning har vinklen? Noget med tryk-
forhold eller.........?

> En kædestrammer kan fungere på flere måder, på min motor er det såmænd bare et ekstra tandhjul,
> som er hydraulisk belastet.

Æv - ind i mellem var det sgisme lettere hvis man liiige havde en adskildt motor at
kigge på............. Hvad indgår af dele for at belaste et tandhjul hydraulisk?
En art 'slange m. kop' ind mod tandhjulsskivens midte eller hvad?

> Ventilstammen (hedder det ) og det er korrekt.

Tak!

> Ja (medmindre at der er hydrauliske ventilspillerumsudlignere (populært kaldet hydrauliske
> ventiler).

Oki.

> De holder som regel motorens levetid ud.

Hvis ikke det er spænsten i fjedrene der bliver mindre kraftfuld, hvad er
så grunden til at ventilerne skal justeres?

> Man kan dog ved tuning udskifte fjedrene med nogle strammere af slagsen.

Fordi de skal kunne tåle større arbejdsindsats eller hvad? Hvad vil det egentlig
sige at 'tune'? (hø...kan da godt huske knejterne tunede deres knallerter sådan
tilbage i tiden for at få mere fart på.........har ikke hørt om det siden ;)

> Som regel med stoppet motor, men der findes biler hvor de skal justeres med kørende motor.

Hmm...tjekker lige m. Haynes - står måske noget om det.

> Man kan som regel dreje motoren rundt med et passende stykke værktøj på f.eks. nederste remhjul.

Ok - lyder som en mulighed.
Og det "passende stk. værktøj" kunne fx. være? (en art sugekop m. håndtag??

> Ja det er typisk mellem 0,15 og 0,75 mm at afstanden skal være, men det afhænger af
> bilmærke/model.
> På nogle biler skal de være varme, andre skal de være kolde

Tjekker lige med H. igen på de punkter så.

> Det er ydesrt sjældent at de knækker.

Ok.

> igen gælder det, at jo kortere/færre forbindelsesled, des mere præcist/hurtigt system.

Ser pointen!

> OK ja der er én fordel, som jeg kan komme i tanker om.
> Det er billigere i produktion/vedligeholdelse

Nå......nu har jeg så hentet bilen - og det viser sig så det er multipoint
iflg. ham der solgte mig den. Så den slipper jeg ikke så let om ved så!
Vedligeholdelse = ?

Hvis det er multipoint siger Haynes at " sytem type = Simos 2P."
Så det har jeg googlet lidt efter uden rigtigt held - tænkte ellers det
kunne være det var muligt at hitte nogen billeder/tegninger el. lign.
vedr. det system...........det er nogen små gnidrede fotos der er i H.
- ikke nogen oversigtstegning.
http://www.ekoalma.pop.pl/modules.php?name=Tutoriaux&file=print&did=41
fandt den her (i serviceheftet står 136............så det må jo være 136M)...
men fatter ikke rigtig de tegninger. Til gengæld ser det ud til det er noget
Siemens har udviklet .....hmmm.......... Siger det navn dig noget 'Simos 2P' ?

> [...]
>
> Singlepoint elektronisk indsprøjtning:
> www.perbeer.dk/motor/single_point.jpg
> Multipoint elektronisk indsprøjtning (EFI):

Tak skal du ha! Sætter mig lige og nær-tjekker dem en af dagene.
(Ser ret kompliceret ud

--
vh
Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-06 09:40

Lone wrote:

> Hmm........nogen titler? Ku jo være de ku hittes på en lånecentral
> (ku jo så nok være muligt at få større overblik over
> div.dele/sammenhænge 'under hjelmen' ;)

Farvebillederne er fra en gammel FDM bog fra 1975, den hedder "Alt Om Bilen"
ISBN: 8774110616.
Jeg har set den ofte på f.eks. loppe/kræmmermarkeder.

> Hov? ...OHV = 'topplacerede ventiler' (frit oversat Hvor kom den
> lige ind i billedet? Engelsk ord for stødstangsmotor?
>
> Sideliggende ventiler - hvorfor?

Det brugte man i gamle dage, inden man blev så avancerede at man kunne sætte
ventilerne i toppen.
http://www.perbeer.dk/motor/sideventil.jpg
Det havde dog visse ulemper.

> De har jo også topplacerede ventiler.........eller hvad? Eller kaldes
> en motor principielt navnet for hvad der er placeret "allerøverst!"?

De kaldes som regel det, som er mest avanceret i motoren, nok et salgs
gimmick

> Tak! er det altid tilfældet v. en stødstangsmotor?

Som regel, jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart komme i tanker om nogen
almindelige motorer, som har flere undeliggende knastaksler.

> (hmm...kan ikke lige gennemskue hvodden det funker på den
> der morgan!)

Du skal bare forestille dig, at knasten sidder for neden af de lange rør med
stødstængerne indeni.

> 'Lige den rette vinkel' - hvilken betydning har vinklen? Noget med
> tryk- forhold eller.........?

Det har noget at gøre med benzin/luft blandingens vej ind/ud af
forbrændingskammeret.

> Æv - ind i mellem var det sgisme lettere hvis man liiige havde en
> adskildt motor at kigge på.............

Sådan en kan jeg da godt skaffe dig

> Hvad indgår af dele for at
> belaste et tandhjul hydraulisk? En art 'slange m. kop' ind mod
> tandhjulsskivens midte eller hvad?

Et hydraulisk stempel.
Det kan også være f.eks. fjederbelastet.

> Hvis ikke det er spænsten i fjedrene der bliver mindre kraftfuld,
> hvad er så grunden til at ventilerne skal justeres?

Det er metallet der slides, men det er jo ikke noget der skal gøres hver 14.
dag, så hurtigt går det heller ikke.
Ventil justering er typisk noget man foretager med 30-50000 km intervaller.
På din model er det første gang ved 15000 km og derefter for hver 30000 km.

> Fordi de skal kunne tåle større arbejdsindsats eller hvad?

Fordi de så kan lukke ventilerne hurtigere i.
Det er "nødvendigt" hvis man vil have motoren til at rotere lidt hurtigere
rundt.

> Hvad vil
> det egentlig sige at 'tune'? (hø...kan da godt huske knejterne tunede
> deres knallerter sådan tilbage i tiden for at få mere fart
> på.........har ikke hørt om det siden ;)

Tuning vil sige, at du får motoren til at yde mere end den gør fra
fabrikken.
Det kan gøres på mange måder/niveauer.
I gamle dage, der satte man gerne 2 dobbelte karburatorer på samt skarpere
knastaksel (andre åbningstider for ventilerne) og et bananmanifold, så den
kunne komme af med udstødningen også.
I dag sker det typisk med montering af turbo/kompressor og/eller en eller
anden form for chippning af styreboksen.

> Ok - lyder som en mulighed.
> Og det "passende stk. værktøj" kunne fx. være? (en art sugekop m.
> håndtag??

He he, nej nok ikke lige en sugekop
Man bruger som regel en fastnøgle (stjernegaffel) i passende størrelse,
eller hvis der er plads til det, så kan en topnøgle bruges med tilhørende
skralde.

> Nå......nu har jeg så hentet bilen - og det viser sig så det er
> multipoint iflg. ham der solgte mig den. Så den slipper jeg ikke så
> let om ved så! Vedligeholdelse = ?

Det er sjældent at det kræver vedligeholdelse, men går det først i stykker,
så er det noget dyrere, at reparere et multipoint end et singlepoint anlæg.
Som eksempel kan jeg nævne, at jeg for nyligt lavede et multipoint anlæg,
hvor der skulle nye dysser i. De kostede ca. 1800 + moms pr. styk, så alene
der var vi over de 8000,- bare for dysserne og så kommer der arbejdsløn osv
oveni.

> [...]
> det
> er noget Siemens har udviklet .....hmmm.......... Siger det navn dig

Nej, jeg kender ikke umiddelbart til det system.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens...

Dato : 05-03-06 09:45

> Farvebillederne er fra en gammel FDM bog fra 1975, den hedder "Alt Om
> Bilen" ISBN: 8774110616. Jeg har set den ofte på f.eks.
> loppe/kræmmermarkeder.

LOL - dén bog har jeg og tager den gerne frem, når vi diskuterer,
og der skal vises/bevises noget. Den er jo "back to basic"

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-06 09:52

Mogens... wrote:

> LOL - dén bog har jeg og tager den gerne frem, når vi diskuterer,
> og der skal vises/bevises noget. Den er jo "back to basic"

Jeps den er nemlig rigtig god, den slår mine gamle lærebøger med flere
længder, hvad angår billeder/tegninger.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 10:53

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Farvebillederne er fra en gammel FDM bog fra 1975, den hedder "Alt Om Bilen"
>ISBN: 8774110616.
>Jeg har set den ofte på f.eks. loppe/kræmmermarkeder.

Hehe - jeg har en ældre version - Billistens store håndbog - fra
1970

http://www.dkfritidbil.dk/biblen/index.htm

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 12:43

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:m6dl02tjh64g8bs4fpe02qj183v7il53jf@dtext.news.tele.dk...

> Hehe - jeg har en ældre version - Billistens store håndbog - fra
> 1970

Nok lidt af en sjældenhed.........ikke at finde på nogen af de alm.
lånecentraler tiværtifal!

--
vh
Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-06 13:20

jan@stevns.net wrote:

> Hehe - jeg har en ældre version - Billistens store håndbog - fra
> 1970

Ja den er faktiskt "uundværlig" sådan én og det er jeg åbenbart ikke ene om
at synes

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 12:06

> Farvebillederne er fra en gammel FDM bog fra 1975, den hedder "Alt Om Bilen" ISBN: 8774110616.
> Jeg har set den ofte på f.eks. loppe/kræmmermarkeder.

Tak for tippet - biblo har den i '74 udgaven kan jeg se - så den må jeg
lige ha' fingre i!

> Det brugte man i gamle dage, inden man blev så avancerede at man kunne sætte ventilerne i toppen.
> http://www.perbeer.dk/motor/sideventil.jpg
> Det havde dog visse ulemper.

Ja? ringe udnyttelse af tyngdekraften eller?

> De kaldes som regel det, som er mest avanceret i motoren, nok et salgs gimmick

Ok

> Som regel, jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart komme i tanker om nogen almindelige motorer, som
> har flere undeliggende knastaksler.

Ville jo også tage en del ekstra plads........

> Du skal bare forestille dig, at knasten sidder for neden af de lange rør med stødstængerne indeni.

Hmmm.......men cylindrene sidder vel i den midterklump?

> Det har noget at gøre med benzin/luft blandingens vej ind/ud af forbrændingskammeret.

Oki.

> Sådan en kan jeg da godt skaffe dig

Ja? Pas liiige på hva du tilbyder! Ku jo være jeg tog dig på ordet!

> Et hydraulisk stempel.
> Det kan også være f.eks. fjederbelastet.

Jeg gir sq.. op. Må ha fundet en motor at glo på............måske den
lokale hugger vil lade mig stå og rode lidt.......lidt for vildt at begynde
at skille Liciaens motor for at lure hvodden en kædestrammer funker
synes jeg ;)

> Det er metallet der slides,

Ok.

> Ventil justering er typisk noget man foretager med 30-50000 km intervaller.
> På din model er det første gang ved 15000 km og derefter for hver 30000 km.

Nå - men så er der jo go' tid til at få Haynes oversat , for det er lige blevet
gjort inden overtagelsen.

> Fordi de så kan lukke ventilerne hurtigere i.
> Det er "nødvendigt" hvis man vil have motoren til at rotere lidt hurtigere rundt.

Gir mening!

> Tuning vil sige, at du får motoren til at yde mere end den gør fra fabrikken.

Jow - så langt er jeg med!

> [...]
> åbningstider for ventilerne) og et bananmanifold, så den kunne komme af med udstødningen også.

ok - gir mening!

> I dag sker det typisk med montering af turbo/kompressor

Mener du noget med større tryk på systemet........eller hvor isættes der
en kompressor?

>og/eller en eller anden form for chippning af styreboksen.

Dvs. man omkoder noget i styreboxen?.............der går edb-nørd i tuningen?

> He he, nej nok ikke lige en sugekop

;) også bare et forslag )

> Man bruger som regel en fastnøgle (stjernegaffel) i passende størrelse, eller hvis der er plads
> til det, så kan en topnøgle bruges med tilhørende skralde.

Ok - der skal mere kraft på kan jeg forstå!

> [...]
> dysser i. De kostede ca. 1800 + moms pr. styk, så alene der var vi over de 8000,- bare for
> dysserne og så kommer der arbejdsløn osv oveni.

Hmm...lyder pebret! Hvor gammelt/brugt var det system? Kan det skyldes
der er kørt med for lav oktan fx. eller hvad?
Hvis ellers man kører blandet (motorvej/land/by) hvor det skulle få mulighed
for at få brændt 'skidt' af - er der så nogen idé i at hælde noget 'renser' i
benzinen ind i mellem efter din mening? Og hvis ja - så hvad? (produkt/mærke/
mængde/ hvor ofte?)

> Nej, jeg kender ikke umiddelbart til det system.

Ærgerligt - nå må jo lede videre. Der må jo da være noget om det et sted.

--
vh
Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-06 13:17

Lone wrote:

> Ja? ringe udnyttelse af tyngdekraften eller?

Nope, du kan læse det på billedet

> Hmmm.......men cylindrene sidder vel i den midterklump?

Nej.
Cylindrene er dem der sidder bagved stødstængerne/rørene.
"klumpen" er der hvor krumtappen (og i dette tilfælde knastakslen) sidder.

> Ja? Pas liiige på hva du tilbyder! Ku jo være jeg tog dig på ordet!

Du ka' da bare sige til, så ska' jeg ta' en med hjem til dig i morgen

> [...]
> lokale hugger vil lade mig stå og rode lidt.......lidt for vildt at
> begynde at skille Liciaens motor for at lure hvodden en kædestrammer

Her er et billede mere, fra en Ford DOHC motor, hvor du måske kan forestille
dig hvordan det virker.
Selve den hydrauliske kædestrammer, har jeg tegnet ind i en rød ring og
strammeren trykker så opad på det tandhjul som sidder lige ovenover.
www.perbeer.dk/motor/kaedestrammer.jpg

> Mener du noget med større tryk på systemet........eller hvor isættes
> der en kompressor?

En turbo og en kompressor fungerer efter samme princip, nemlig at trykføde
motoren (jo mere luft/benzin man kan få ind og brænde af, des flere kræfter
får motoren, sådan simpelt forklaret).
Forskellen på turbo/kompressor er så bare hvordan denne trykfødning bliver
drevet.
Turbo drives af udstødningsgasserne, hvorimod kompressoren kan være drevet
af en rem eller tandhjul, men også elektrisk drevet kompresorrer findes.
Der findes også forskellige udformninger af kompressorerne.
Nogle biler har så også både kompressor og turbo og nogle biler har f.eks. 2
turbo'er.

> Dvs. man omkoder noget i styreboxen?.............der går edb-nørd i
> tuningen?

Ja groft sagt

> Ok - der skal mere kraft på kan jeg forstå!

Ja man skal da tage fat, men det er nu ikke så slemt på en personbil.

> Hmm...lyder pebret! Hvor gammelt/brugt var det system?

Ca. 10 år.

> Kan det skyldes
> der er kørt med for lav oktan fx. eller hvad?

Jeg ved det ikke, måske bare alm. slidtage.
Han havde selv fået udlæst fejlkoderne, så jeg skulle bare skifte dysserne
for ham.

> [...]
> noget
> 'renser' i benzinen ind i mellem efter din mening? Og hvis ja - så
> hvad? (produkt/mærke/ mængde/ hvor ofte?)

Jeg har aldrig brugt den slags, men derfor kan det nok have en virkning.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 14:06

> Nope, du kan læse det på billedet

:) havde travlt med aflæsningen af billederne .............

> Cylindrene er dem der sidder bagved stødstængerne/rørene.
> "klumpen" er der hvor krumtappen (og i dette tilfælde knastakslen) sidder.

Aha!

> Du ka' da bare sige til, så ska' jeg ta' en med hjem til dig i morgen

Vældig pænt af dig! ..........hmm.. det er jo en tung ting at få bugseret op
i en lejlighed ..............men måske kunne jeg have den liggende i gården
eller nåed........ Vender lige tilbage til idéen når vejret blir nåed bedre

> [...]
> Selve den hydrauliske kædestrammer, har jeg tegnet ind i en rød ring og strammeren trykker så opad
> på det tandhjul som sidder lige ovenover.

SÅ fes den ind! tak for indsatsen! ))

> [...]
> Nogle biler har så også både kompressor og turbo og nogle biler har f.eks. 2 turbo'er.

Tak for forklaringerne! Så blev jeg da lidt klogere!

> Ja man skal da tage fat, men det er nu ikke så slemt på en personbil.

Godt så - ikke uden for mulighedernes grænser.

> Jeg ved det ikke, måske bare alm. slidtage.
> Han havde selv fået udlæst fejlkoderne, så jeg skulle bare skifte dysserne for ham.

Novra........det kan da kaldes tillid til dataaflæsningsprogrammet! Fejlede
de så noget dem du tog ud???

> Jeg har aldrig brugt den slags, men derfor kan det nok have en virkning.

Ok! samme melding jeg fik fra skodahandleren - men det er jo altid godt at
høre hvilke erfaringer der er gjort.

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 14:24

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Ja? Pas liiige på hva du tilbyder! Ku jo være jeg tog dig på ordet!

Hvor mange vil du ha ?

hehe...

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 16:19

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:ojpl02ds124sf2d02mrusc9okf3ntnqlhd@dtext.news.tele.dk...

> Hvor mange vil du ha ?

- èn må vist være nok! :)

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 16:32

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>- èn må vist være nok! :)

Sådan havde jeg det også en gang ;)

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 17:47

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:rp0m02l6frphpsrkoalhp2fvntl3apd3b1@dtext.news.tele.dk...

> Sådan havde jeg det også en gang ;)

...........er det en trussel? )

--
vh
Lone

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 17:56

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>..........er det en trussel? )

Nejda - det er bare et forvarsel ;)

Hvis man ikke passer meget på bliver ens gårdsplads meget hurtigt
fyldt op

Fra : Lone

Dato : 05-03-06 21:19

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:406m021625vmmqlfsmquu7nn3bvthu8fm7@dtext.news.tele.dk...
> "Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

> Nejda - det er bare et forvarsel ;)

.......så okay

> Hvis man ikke passer meget på bliver ens gårdsplads meget hurtigt
> fyldt op

Dét tror jeg på! )

--
vh Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-06 08:32

Lone skriver:

> G'aften!

G'morn'

> Da min gl. Polo '83 er sendt til de 'evige jagtmarker'

Hvad har du dog gjort ved din "klassiker" ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 14:36

> Hvad har du dog gjort ved din "klassiker" ?

Av! Behøver du lige træde i det Klaus? ;)
Jeg skrev det jo kun for at give et fingerpeg om hvad jeg plejer at køre i
- i håbet om at undgå div. overstyrede købs-forslag!

Men du får den lige kort så, selvom det gør ondt: - motoren var kommet til
at køre _suverænt_ efter ugers bakserier...........og havde lige fået styretøjet
og bremser gennemtjekket til ug ved mekaniker fordi der var problemer med
div. rysteri under kørsel og rykken i rattet ved opbremsninger som blev
indkredset til at skyldes de nye dæk.
Og så får den skader på ene vange ved et sammenstød (vildt hvad der kan ske
ved en kollision mellem to biler med bare 25-30 km/t !) - der betød at den havde
givet sig hele vejen igennem den ene side med div. 'knæk'.
Forsøg på genopretning ville koste en jetjager og måske ikke lykkes :-/

Så det var med tunge skridt jeg overgav den til en hugger hvor jeg selv har været
glad for at kunne komme forbi og skrue anvendelige dele af til overkommelig pris!

Snip - snap - snude: End of story!

Tip - tap - tønde: ny historie...........
Havde egentlig forestillet mig at kigge efter en noget nyere brugt polo/golf eller måske
en opel, - men har så fået øje på Feliciaen der kan fås endnu nyere til sm. priser og
med billigere forsikring + nogenlunde samme benzinøkonomi, og ser ud til at kunne
være et udemærket transportmiddel der også er til at makke med selv hvis det skulle
være - ..........(lige med undtagelse af 'den sorte boks' sæføli .

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-06 16:33

Lone skriver:

> Av! Behøver du lige træde i det Klaus? ;)

Ja

> Jeg skrev det jo kun for at give et fingerpeg om hvad jeg plejer at køre i
> - i håbet om at undgå div. overstyrede købs-forslag!

Nu kan jeg jo huske at vi har diskuteret diverse ting med den polo....

> Så det var med tunge skridt jeg overgav den til en hugger hvor jeg selv har været
> glad for at kunne komme forbi og skrue anvendelige dele af til overkommelig pris!

Så den kan blive genbrugt en gang til...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 17:23

> Så den kan blive genbrugt en gang til...

Nemlig! - og de nye dele jeg har sat i den det sidste halve år kan andre
så få glæde af. Udemærket princip!

--
vh
Lone

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-02-06 10:57

> [...]
>

> --
> vh Lone
> (krydspostet: dk.teknik.bil og dk.fritid.bil)

Det lyder som om anskaffelsesprisen er vigtig og at den skal være lav, men
hvor meget guld har du tænkt dig at kaste efter en bil?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 15:02

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om anskaffelsesprisen er vigtig og at den skal være lav, men
> hvor meget guld har du tænkt dig at kaste efter en bil?

Hvorfor spørger du om det?

--
vh
Lone

Fra : Mogens...

Dato : 25-02-06 15:35

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor spørger du om det?

For at finde et alternativ til dig!

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 16:01

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> For at finde et alternativ til dig!

Nåehh....... hmmm.........men prisen afhænger jo altså af hvad jeg får
for pengene. Har kigget lidt efter polo/golf/opel.........men faldt så over
Skoda Felicia som en mulighed.

Den Felicia jeg har stærkest kig på er en 1,3 LXi fra 2000 og har kørt ca. 50.000.
Service skulle være overholdt og den er undervognsbehandlet.
Den har servo, abs, 4 airbags, træk, c-lås, startspærre og motorkabinevarmer.
Pris ca. 62 inkl. købsomkst/ nysyn. Ved ikke om det er en garagebil, men det ser
ud til det kunne være væsentligt mht. rust - så det vil jeg tjekke når jeg skal ud og
se på den i morgen.

Så noget i den størrelsesorden +/- der er stabilt og med et godt bagagerum (har reelt
ikke behov for 4 døre/bagsæder - men det er jo til at leve med!) + muligt selv at makke
med (reservedele der er til at komme i nærheden af, og som kan udskiftes uden at skulle
skille det hele ad) og med rimelige forsikringsudgifter! (det med kabinevarmeren er nu
en luxus jeg godt kan undvære......men sikkert dejligt når det er der

--
vh
Lone

Fra : TDN

Dato : 25-02-06 16:15

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> kabinevarmeren er nu
> en luxus jeg godt kan undvære......men sikkert dejligt når det er der

Med al respekt kr. 62.000 for en Felica så er der dælme mange andre
alternativer, jeg troede vi bevægede os på en pris omkring det halve hvor
den er et godt køb. Til den pris ville jeg bestemt finde noget andet......

Jeg er sikker på at hvis du spørger os om hjælp til et alternativ vil du få
mange gode forslag, der er meget at vælge imellem for kr. 62.000 og en
Felicia i den prisklasse vil stå meget langt nede på min ønskeliste.

Hvorfor ikke en Octavia til kr. 59.500 ?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43520885

Tro mig du får meget mere bil for pengene...

Mvh
Thomas

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 17:22

> Hvorfor ikke en Octavia til kr. 59.500 ?
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43520885

Jeg er godt klar over at handlede jeg privat kunne der være noget at hente
- men det tør jeg simpelthen ikke. Har ikke lige en mekaniker i familien der kunne
gennemtjekke bilen for mig og har _slet_ ikke selv forstand nok på det!
Så sådan er oddsene!

Når jeg valgte at spørge til en bestemt bil er det jo også for at kunne rumme
de svar jeg får...............altså ikke blive tiltet helt over ende af div. forslag.
Det kræver jo noget at sætte sig ind i de forskellige bilers styrker og svagheder
når man ikke kender det store til dem i forvejen.
Og når jeg spørger til folks _egne_erfaringer her i gruppen inden jeg tager ud
og kigger, så er det for at kunne bevare en vis kritisk sans når jeg står overfor
en mulig bil.

Jeg er på 'undersøgelsesstadiet'!
Hvis jeg skal kunne bevare overblikket dur det bare ikke at skulle se på 14
forskellige slags biler samtidig + samtidig rumme deres fordele/ulemper....see?

Den du foreslår har jo iøvrigt kørt 169.000 km og er 2 år ældre - hvor Feliciaen
kun har kørt 50.000 på 5 år............synes jeg da også tæller i det samlede billede.

Hvorfor finder du oktaviaen skulle være et bedre bud? På grund af 1,6 motoren
eller hvodden? Har du selv haft sådan en?

--
vh
Lone

Fra : TDN

Dato : 25-02-06 17:52

> [...]
> motoren
> eller hvodden? Har du selv haft sådan en?

Ja jeg har kørt meget i sådan en. Det er en nyere konstruktion, den er
galvaniseret (den ruster ikke) har 12 års rustgaranti, den er større, har et
kæmpe bagagerum, der er brugt masser af VW dele i den. Du skal ikke være så
bange for antal kilometer i nyere biler, hvis de har fået service og
olieskift som foreskrevet kan de køre mange hundredetusind km.

Jeg mener det er et af de bedste brugtbilskøb pt. se evt denne test fra FDM:

http://www.fdm.dk/motor/pdf/07-2001/brugtbiltest.pdf

Husk en bil der har kørt så få km som den du kigger på kan være mere slidt
end en der har kørt mere end dobbelt så langt, hvis det har være nogen der
brugt den til småture så motoren aldrig har driftsvarm.Den kan også være
kørt "død" af sådanne småture da den typisk kokser til i motoren. Det slider
mere end en der har kørt mange langture.

Der er selvfølgelig også andre alternativer.

Mvh
Thomas

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 18:39

> [...]
> og olieskift som foreskrevet kan de køre mange hundredetusind km.

Relevant info - takker!

> Jeg mener det er et af de bedste brugtbilskøb pt. se evt denne test fra FDM:
>
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/07-2001/brugtbiltest.pdf

Hmmm.........den er jo ikke ligefrem økonomisk ift. km/l ;-/
Men jeg kan da godt se pointen i en sund undervogn!

> [...]
> slider mere end en der har kørt mange langture.

Har da også tænkt mig at høre til ejer /kørestil............er jo noget usædvanligt
med en bil der kun har kørt 10.000 om året............måske nogen har fiflet med
tælleren

>Der er selvfølgelig også andre alternativer.

Jow...........men så vil jeg nu helst spørge igen.

Takker for oplysningerne!

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-06 19:44

TDN skriver:

> Ja jeg har kørt meget i sådan en. Det er en nyere konstruktion, den er
> galvaniseret (den ruster ikke) har 12 års rustgaranti, den er større, har et
> kæmpe bagagerum, der er brugt masser af VW dele i den.

Hvilket ikke gør den billigere i reperation.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-06 00:13

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor finder du oktaviaen skulle være et bedre bud? På grund af 1,6
> motoren
> eller hvodden? Har du selv haft sådan en?

Det er en HELT anden bil. En klasse bedre, større, desværre også mht. div.
som grøn afgift, forsikring. Ved TopDK. kan man få en billig
"Skoda-forsikring", ved dog ikke om den skal købes ved en forhandler for at
være kvalificeret?.

Fra : Lone

Dato : 26-02-06 00:22

>Ved TopDK. kan man få en billig "Skoda-forsikring", ved dog ikke om den skal købes ved en
>forhandler for at være kvalificeret?.

Jeps - har undersøgt det. Skal foregå via forhandler! Men er tilgengæld også nærmest
½ pris de første 4 år!

--
vh
Lone

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-06 00:38

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeps - har undersøgt det. Skal foregå via forhandler! Men er tilgengæld
> også nærmest
> ½ pris de første 4 år!

Ok, så svinder den gode forretning lidt, de tager sig godt betalt, uden man
skal regne med at få noget igen :(. Der skal en ærlig købmand til at sælge
elastik i m.mål ;).

Fra : Lone

Dato : 26-02-06 00:55

> Ok, så svinder den gode forretning lidt, de tager sig godt betalt, uden man skal regne med at få
> noget igen :(. Der skal en ærlig købmand til at sælge elastik i m.mål ;).

Nu er jeg godt nok småtræt............ fatter ikke lige hva du mener!
Hvis du over 4 år sparer 28.000 på forsikring må det da være en fordel!?
Dækningen er jo den samme som v. fuld pris.

Så hvad er det for et spøgelse du har fået øje på dér?

--
vh
Lone

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-06 02:00

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg godt nok småtræt............ fatter ikke lige hva du mener!

Det var mere med at handle ved en forhandler vs. privat.

> Hvis du over 4 år sparer 28.000 på forsikring må det da være en fordel!?
> Dækningen er jo den samme som v. fuld pris.

En forhandler "tjener" typ. 30-40 kKr. på en handel.

> Så hvad er det for et spøgelse du har fået øje på dér?

At det ofte kan være svært at se hvad man får for pengene. Når man køber
brugt bil, køber man tidl. ejers problemer, uanset om det er ved forhandler
el. privat. Og der er tit svært at få noget dækket på "garantien", købeloven
er meget subjektiv på området - alt skal vurderes ifht. pris, alder, stand,
en forhandler har mange muligheder for at "krybe uden om".
Jeg har en Octi. så jeg ved, hvad jeg går ind til :). Det er en meget ærlig
bil, uden de store problemer, den har 2-3 standart fejl som koster max
1500,- at udbedre - såfremt tandremmen ikke skal skiftes. Det koster så
kassen på en autoriseret værksted, afh. af hvor i landet, 2-3 timer + div
løber op i 4~5,6 kKr. Der vil jeg enten se mig om efter en uaut. med check
på tingene - Automester el.lign., eller køre til Tyskland, Sverige. Self. er
det bedst når den er så ny som muligt, alle service overholdt,
undervognsbehandlet etc. etc.. Men det er en af de biler, hvor jeg vil gå på
kompromis, hvis prisen er rigtig vs. hvad der ellers byder sig.

Fra : Lone

Dato : 28-02-06 15:33

> Det var mere med at handle ved en forhandler vs. privat.

Nåeh..ok!

--
vh Lone

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-02-06 16:02

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Som Mogens skriver for at se hvilke alternativer der kunne være mulige rent
prismæssigt, her tænker jeg på noget som Hyundai Accent der også er billig i
indkøb som brugt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 16:42

> [...]

> prismæssigt, her tænker jeg på noget som Hyundai Accent der også er billig i

Ok - er det en japaner eller hur? Kender ikke mærket.
Kan da godt se de ligger i et muligt prisleje. Tak for idéen, kigger lige
lidt mere på dem. Hvad er så de generelle probs med dem? Rust?
Hvordan med rep/reservedele - er de til at makke med selv?
(kan også se de forsikringsmæssigt ligger i den høje ende ............)

Ledte egentlig efter noget stationcar-agtigt (=lige bagsmæk) m. 2 pladser og
et godt og let tilgængeligt bagagerum, og har allerede 'givet' mig noget ift. Feliciaen
som mulighed. Synes til gengæld de polo stationcars jeg har kunnet finde er længere
end jeg har brug for. (har kigget polo/golf/opel.......er nok lidt konservativ

Ikke så vild med den bagende på Hyundai Accent ;-/ Har du andre forslag?

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-06 16:52

Lone skriver:

> Ok - er det en japaner eller hur?

Koreaner.

> Kan da godt se de ligger i et muligt prisleje. Tak for idéen, kigger lige
> lidt mere på dem. Hvad er så de generelle probs med dem? Rust?

Rust, pærer der springer i tide og utide

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 17:32

> Koreaner
> Rust, pærer der springer i tide og utide

Ok. Tak, det rækker!

--
vh
Lone

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-06 00:32

> Ok. Tak, det rækker!

Så skal du heller ikke købe japansk, fransk. De er typ. "hårde" ved pærerne.

Fra : Lone

Dato : 26-02-06 00:44

> Så skal du heller ikke købe japansk, fransk. De er typ. "hårde" ved pærerne.

Det var nu rusten jeg lige reagerede på dér........... Pæreskift er der vel
ikke så mange ben i

Koreanske biler kender jeg ikke noget til overhovedet! Kun en idé om at
de kan være sværere at skaffe reservedele til.

--
vh
Lone

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-06 02:07

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var nu rusten jeg lige reagerede på dér........... Pæreskift er der
> vel
> ikke så mange ben i

Det skal du sgu' ikke sige, på mange nye biler skal kofangeren el. batteriet
fjernes for at komme til forlygte pærerne >. Og hvis de så brænder ud
hele tiden, kan det godt være træls at køre på værksted for at få det gjort
;).

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-06 18:01

> Lone skriver:

> Koreaner.

> Rust, pærer der springer i tide og utide

Ja det er jo helt vildt .

Jeg har skiftet 1 sæt forlyspære og der var bilen kun 2 år / 20000km !!!!

Og nu er bilen 3 år og jeg kan ikke sove ! det kan jo være at jeg snart
skal ud og skifte pære igen

\Lars G
ps En meget glad ejer af en Hyundai Getz 2003

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 18:40

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og nu er bilen 3 år og jeg kan ikke sove ! det kan jo være at jeg snart skal ud og skifte pære

)) nu står den vel i garage .....ellers må du jo hellere tjekke den for rust
også nu du er derude ;)

Har du andet at sige om den - positivt/negativt?

--
vh
Lone

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-06 19:56

> [...]
> "Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev i en meddelelse
>>

> )) nu står den vel i garage .....ellers må du jo hellere tjekke den for

Jeg har ledt men kan ikke lige finde noget

> Har du andet at sige om den - positivt/negativt?

negativt.

Min er en 3 dørs.

Venstre forsæde kan ikke huske sin position. ( hvis der skal nogle om
bag i )

Der er langt om til sikkerhedsselen

Bagvinduerne kan ikke åbnes

positivt

Hvis jeg skal have en ny bil så bliver nok også en Hyundai

Hvis du skal ud og kikke på en Hyundai Getz benzin er det 1.4 du skal kikke
efter.
1.1 er for motor svag og forskellen på 1.6 og 1.4 er for lille.

\ Lars G

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 20:49

> Jeg har ledt men kan ikke lige finde noget

Pyh...det var jo heldigt! ;)

> [...]
>
> Min er en 3 dørs.
>
> Venstre forsæde kan ikke huske sin position. ( hvis der skal nogle om bag i )

Nå............lyder lidt som luksusproblemer - men kommer selvfølgelig an på hvad
man skal bruge bilen til

Ok! Tak for tippet!

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-06 19:35

Lars G skriver:

> ps En meget glad ejer af en Hyundai Getz 2003

Og ikke en Accent som jeg hentyder til....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-06 19:58

> Lars G skriver:

> Og ikke en Accent som jeg hentyder til....

Ok jeg læse Koreaner.

\Lars G

Fra : Kim Kristensen

Dato : 26-02-06 02:10

> [...]
> skal ud og skifte pære igen
>
> \Lars G
> ps En meget glad ejer af en Hyundai Getz 2003

Den møgbil må du da hellere skaffe dig af med inden der springer nogle flere

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lone

Dato : 28-02-06 15:27

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev i en meddelelse

> \Lars G
> ps En meget glad ejer af en Hyundai Getz 2003

Den kan jeg godt forstå du er glad for!!

Prøvede et par nye af slagsen 1,4 (benz) og 1,5 (diesel).............

Det er jo som at stikke fødderne i et par skindfutter at sætte sig
ind i den .............lille vims ting der nærmest kører af sig selv og
kan vende på en underkop ) (njaaee...dielselen var så lidt
tungere i det ;)

Hvis jeg lige vandt en million så det bare var at aflevere den hos
mekken hvis den skulle få snue..........så kunne den da godt være
et bud! Jøsses for en omgang 'boxe m. plastlåg' man åbner til......))

Tak for tippet - havde nok ikke lige prøvet den af hvis ikke du havde
sagt du var glad for den. Så fik jeg den oplevelse med!

--
vh Lone

Fra : Kim Kristensen

Dato : 26-02-06 02:08

> [...]
> Hvordan med rep/reservedele - er de til at makke med selv?
> (kan også se de forsikringsmæssigt ligger i den høje ende ............)

Koreaner som Klaus skriver, men jeg kender ikke til de generelle problemer
eller tilgangen til reservedele. Men indkøbsprisen er i den rigtige ende og
et forsikringsselskab som forsikre biler mod mekaniske skader op til 12 år
og/eller 208.000 km, skriver også pænt om den. I deres liste som dækker 30
mærker er Skoda nummer 9, fejlfrekvens 25,2 og gennemsnitlig reparationspris
168 GBP. Hyundai nummer 6, fejlfrekvens 16,2 og gennemsnitlig
reparationspris 135 GBP.

http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=217350&EL=3142806

At forsikringen ligger i den høje ende er næppe bilens skyld, men valg af
forsikringsselskab eller noget helt andet. I GF hvor vores biler er
forsikret koster Felicia og Accent nøjagtigt det samme med, både ansvar og
kasko.

> [...]
er længere
> end jeg har brug for. (har kigget polo/golf/opel.......er nok lidt

Nææææh særlig stationcaragtig er den ikke, den har dog større bagagerum end
Felicia med 342 liter mod 272 liter ifølge Bilrevyen.

> Ikke så vild med den bagende på Hyundai Accent ;-/ Har du andre forslag?
>

> --
> vh
> Lone

Næh det kunne se bedre ud, men Felicia er efter min smag heller ikke den
kønneste bil. Det er da muligt at jeg kan finde på andre nu du har foralt om
pris og behov, men på det du skriver i andre indlæg virker det som om du
hellere vil være fri.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-02-06 09:24

Kim Kristensen skrev:

> Koreaner som Klaus skriver, men jeg kender ikke til de generelle problemer
> eller tilgangen til reservedele.

Men det gør jeg. Der er stort set alt på lager i Kolding. Skulle den
være udgået så hentes den fra det Europæiske hoved lager i Belgien.
Efter et par dage har du delen. Skulle den være udgået der, så har du
delen inden for en uge. Til gengæld har jeg lige måtte vente 2 gange 3
uger på dele til en Renault Megane. Men det kommer jo også helt nede fra
Frankrig.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Lone

Dato : 28-02-06 15:25

> Næh det kunne se bedre ud, men Felicia er efter min smag heller ikke den
> kønneste bil.

Hmmm...køn og køn ;) Næh......den er vel nærmest bare enkel og funktionel

>Det er da muligt at jeg kan finde på andre nu du har foralt om pris og behov,
>men på det du skriver i andre indlæg virker det som om du hellere vil være fri.

Jow.......korrekt læst, men jeg faldt så lige "i" dér (lidt nysgerrig ;) - nok fordi
Hyundai var et overraskende bud for mig - og dit bud ledte jo så videre til
Lars der var glad for sin Getz som jeg fik lyst til at prøve af. Så tak for det!
Men fint nok iøvrigt at stoppe dér - havde aftaler nok om biler der skulle
prøves af

--
vh Lone

Fra : Mogens...

Dato : 25-02-06 12:59

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> G'aften!

Dav

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=260

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-02-06 13:36

> "Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Dav

> http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=260

Svigerforældrenes Skoda-historier minder desværre om de første par biler på
listen, den skulle vist ha' haft tilnavnet Monday og ikke Hotline.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 15:01

> Svigerforældrenes Skoda-historier minder desværre om de første par biler på
> listen, den skulle vist ha' haft tilnavnet Monday og ikke Hotline.

Lyder da trælst - men man har jo også lov at være heldig nogen gange.........virker
jo ikke til at de erfaringer er generelle ift. de øvrige svar der er kommet. Men
udemærket at være opmærksom på!

--
vh
Lone

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 14:58

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=260

Tak for den.

--
vh
Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-06 14:21

Lone wrote:
> [...]
>
> Har fundet i artikler på nettet at hydraulik-mekanikken ved
> forlygterne kan være lidt småsart, og at tempføler skal udskiftes med

Jeg ville absolut kun købe en med servo styring, den uden er alt for tung at
danse med
Se også meget grundigt efter rust, rust og atter rust, den er ikke særligt
ruststærk sådan en.

> Tilsyneladende findes den både med 55 og 68 hk...........hvodden mon
> det kan være når størrelsen er 1,3 på begge?
>
> Nogen der ved om den er med tandrem eller kædetræk?

Så vidt jeg ved, så er 1,3'eren en stødstangsmaskine og knasten bliver
trukket af en kæde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 14:50

> Jeg ville absolut kun købe en med servo styring, den uden er alt for tung at danse med

Okay!

> Se også meget grundigt efter rust, rust og atter rust, den er ikke særligt ruststærk sådan en.

Nej - det tyder på det...........Men hvis jeg nu var heldig at finde en der ikke
lige var begyndt at ruste - hvordan kan man så bedst vedligholde den for at
undgå rust (altså ud over at sørge for jævnlig undervognsbehandling) ?

> Så vidt jeg ved, så er 1,3'eren en stødstangsmaskine og knasten bliver trukket af en kæde.

Ok - så er der jo da ikke en tandrem at gå og skifte på

--
vh
Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-06 22:47

Lone wrote:

> [...]
> en der ikke lige var begyndt at ruste - hvordan kan man så bedst
> vedligholde den for at undgå rust (altså ud over at sørge for jævnlig

Der er stort set ikke meget andet at gøre, end at få den jævnligt
undervognsbehandlet.
Og selvfølgeligt at holde den ren også.

> Ok - så er der jo da ikke en tandrem at gå og skifte på

Tandremme plejer nu ikke at volde de store problemer (Opel dog undtaget
), hvis man bare sørger for at skifte dem rettidigt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 25-02-06 23:51

> Der er stort set ikke meget andet at gøre, end at få den jævnligt undervognsbehandlet.
> Og selvfølgeligt at holde den ren også.

Ok - ikke noget nyt under solen dér så!
Men hvis en Feliciaen har så let til rust betyder 'jævnligt' måske hvert
år i stedet for hvert andet?

> Tandremme plejer nu ikke at volde de store problemer (Opel dog undtaget ), hvis man bare
> sørger for at skifte dem rettidigt.

Har ikke prøvet det - men det lyder nu som lidt af et stykke justérarbejde
at skifte sådan en fætter.

Hvilke problemer er der specielt m. opel/tandrem?

--
vh
Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-06 23:55

Lone wrote:

> Har ikke prøvet det - men det lyder nu som lidt af et stykke
> justérarbejde at skifte sådan en fætter.

Det er nu ikke så slemt, selvfølgeligt afhængigt af bilmærke/model.
Og det er jo ikke noget der skal gøres hver anden dag.

> Hvilke problemer er der specielt m. opel/tandrem?

Opel havde lidt problemer med at remmene knækkede før tiden for
skifteintervallet og ville så efterfølgende ikke dække skaderne.
Der blev vist også startet en sag herhjemme af FDM, gad egentlig vide hvad
den endte med ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 26-02-06 00:27

> Det er nu ikke så slemt, selvfølgeligt afhængigt af bilmærke/model.
> Og det er jo ikke noget der skal gøres hver anden dag.

Ok så - ender jeg op med en bil med tandrem der skal skiftes så
skriver jeg bare herind - og så er det let forklaret, eller hvodden

> Opel havde lidt problemer med at remmene knækkede før tiden for skifteintervallet og ville så
> efterfølgende ikke dække skaderne.

Æv - lyder usundt for de biler! Hvilke Opler handlede det om?

--
vh
Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-02-06 10:21

Lone wrote:

> Ok så - ender jeg op med en bil med tandrem der skal skiftes så
> skriver jeg bare herind - og så er det let forklaret, eller hvodden

Se det afhænger jo i høj grad af hvilke bil/model du køber, men vi plejer da
at hjælpe hvor vi kan

> Æv - lyder usundt for de biler! Hvilke Opler handlede det om?

Jeg husker ikke lige hvilke modeller det var, sagen ligger vel en 2 - 4 år
tilbage nu.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 28-02-06 15:25

> Se det afhænger jo i høj grad af hvilke bil/model du køber, men vi plejer da at hjælpe hvor vi kan

Oki-doke, - godt at vide! Men det bliver så ikke tandremmen jeg får brug for
hjælp til hvis det er, - for nu har jeg valgt én med kæde

--
vh Lone

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-02-06 17:40

Lone wrote:

> Oki-doke, - godt at vide! Men det bliver så ikke tandremmen jeg får
> brug for hjælp til hvis det er,

Jamen vi kan skam også klare andre ting

> - for nu har jeg valgt én med kæde

Hvad blev det så ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lone

Dato : 28-02-06 19:49

> Lone wrote:

> Jamen vi kan skam også klare andre ting

Fint! (kan jo være der bliver noget med rust-arbejde - engang!

> Hvad blev det så ?

Felicia 1,3 LXi (i = 68 hk) (med servo! årgang 2000
Ekstraudstyr: webastofyr ............og beautybox ))

Godt nok et interessant sæt tændkabler! Blir spændende at få lidt mere
forståelse for den motor! Men delene sidder rimelig let tilgængelige, så
det må jo være til at hitte ud af hen af vejen.......

Nå - jeg må væbne mig med tålmod - også mht. at stå og glo ned i det motorrum
...........den skal lige ha 'det store service-tjek', synes og ha' en grundig gang pava
Så den skulle være 'fit for fight' fredag eller lørdag ;)

*(haha.........da den ikke har et alm. handskerum er der isat en lille trekantet
plastikbox på en skinne midt for under instrumentene ..som sq...har et håndtag så
den kan trækkes af og bruges som 'håndtaske' ) Løjerlig genstand!

--
vh Lone