/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
den gider ik, når det er koldt
Fra : taina


Dato : 23-02-06 18:51

Hejsa

Potten er ikke specielt glad, når det er koldt om morgenen. Den vil gerne
starte, men går straks ud igen. Når vi kommer i gang med kørslen, så
"humpler" den. Ja undskyld beskrivelsen, men det er altså det tætteste, jeg
kan komme på.

Nu ved jeg ikke en kæft om motorer, men det føles som om, der er en ud af
flere et-eller-andet der ikke virker - altså som om, der er noget der kører
og noget ind i mellem der ikke gør. Det er ret rytmisk. Jeg undskylder igen
beskrivelsen Det varer indtil potten er blevet varm, så kører den fint.

Potten er en 1,4 diesel polo fra 1993. Diesel-mekanikeren har været så
venlig at skifte et filter, hvilket kostede 800 kroner og ikke hjalp - nu
synes jeg egentlig det ville være rart at få lidt input til, hvad dyret kan
fejle, så han ikke bare går i gang med at skifte hele bilen stykke for
stykke.

Jeg håber I kan bidrage til min forståelse af, hvad bilen mon kan fejle

mvh. tina



 
 
The MANN (23-02-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 23-02-06 22:16

> Potten er ikke specielt glad, når det er koldt om morgenen. Den vil gerne
> starte, men går straks ud igen.

jeg vil mene det er ren slitage, kan man ikke regulere tomgan i førerkabinen
?

Når vi kommer i gang med kørslen, så
> "humpler" den. Ja undskyld beskrivelsen, men det er altså det tætteste,
> jeg
> kan komme på.
>
> Nu ved jeg ikke en kæft om motorer, men det føles som om, der er en ud af
> flere et-eller-andet der ikke virker - altså som om, der er noget der
> kører
> og noget ind i mellem der ikke gør. Det er ret rytmisk. Jeg undskylder
> igen
> beskrivelsen Det varer indtil potten er blevet varm, så kører den
> fint.
>

Rytmisk er det hver morgen når det er koldt ?
varm motor =velkørende motor når den er slidt
men skal den kun køre ca 1 min for at være "varm" kunne det godt være
gløderørene
> Potten er en 1,4 diesel polo fra 1993. Diesel-mekanikeren har været så
> venlig at skifte et filter, hvilket kostede 800 kroner og ikke hjalp

HMM et brændstoffilter koster max 200 og tager max ½ time for at skifte
selv for en fritids mekker

The MANN

PS motoroliens viskositet kan oxo være afgørende ( må ikke være for
tykflydende )



taina (24-02-2006)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 24-02-06 17:52


"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43fe2612$0$24251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Potten er ikke specielt glad, når det er koldt om morgenen. Den vil
gerne
> > starte, men går straks ud igen.
>
> jeg vil mene det er ren slitage, kan man ikke regulere tomgan i
førerkabinen > ?

Mjoh, der er sådan en dims, man kan trække ud, sælgeren kaldte det en slags
choker, men det hedder det vel ikke, når det er diesel? Når den er trukket
ud, sluger potten altså også en hel del mere...

> Rytmisk er det hver morgen når det er koldt ?
> varm motor =velkørende motor når den er slidt
> men skal den kun køre ca 1 min for at være "varm" kunne det godt være
> gløderørene

Det er hver gang, det er koldt. Med rytmisk mener jeg, at selve humpleriet
er rytmisk. Som at tælle en-to-tre-humpel-en-to-tre-humpel

> > Potten er en 1,4 diesel polo fra 1993. Diesel-mekanikeren har været så
> > venlig at skifte et filter, hvilket kostede 800 kroner og ikke hjalp
>
> HMM et brændstoffilter koster max 200 og tager max ½ time for at skifte
> selv for en fritids mekker

hmpf!

> PS motoroliens viskositet kan oxo være afgørende ( må ikke være for
> tykflydende )

Ok. Men det burde mekanikeren vel have styr på? det er ham, der skifter...

mvh. tina



The MANN (24-02-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 24-02-06 22:06

> Mjoh, der er sådan en dims, man kan trække ud, sælgeren kaldte det en
> slags
> choker, men det hedder det vel ikke, når det er diesel? Når den er trukket
> ud, sluger potten altså også en hel del mere...
>

virker næsten som choker og den skal kun bruges til mororen går jævnt

> Det er hver gang, det er koldt. Med rytmisk mener jeg, at selve humpleriet
> er rytmisk. Som at tælle en-to-tre-humpel-en-to-tre-humpel
>

Hvis det er så rytmisk kunne det godt være en indsprøjtningsdyse som ikke
helt er iorden

>
>
> Ok. Men det burde mekanikeren vel have styr på? det er ham, der skifter..
>
>

johh men det er dig som skal bestille tid til det.Det er derfor at det er
bedst at skifte olie 2x årligt (vinter og sommer )har selv haft en opel
ascona som ikke kunne starte udner 5+ grader indtil der kom en rigtig tynd
olie på mener det var en W15 sae olie

The MANN

PS Uffe der er vel kun en diesel pumpe !



taina (24-02-2006)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 24-02-06 22:50


"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ff7534$0$24333$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> virker næsten som choker og den skal kun bruges til mororen går jævnt

Jeg ved godt, at jeg er krævende - men jeg ville nu så gerne, at den kan
også uden. At det er nødvendigt at bruge den giver mig en fornemmelse af, at
bilen fejler noget - og den fornemmelse HADER jeg. Har kørt rundt med den
konstant - og med god grund! - i min gamle bil, købte ny(ere) for at kunne
stole bare lidt på den

> > Det er hver gang, det er koldt. Med rytmisk mener jeg, at selve
humpleriet
> > er rytmisk. Som at tælle en-to-tre-humpel-en-to-tre-humpel
>
> Hvis det er så rytmisk kunne det godt være en indsprøjtningsdyse som ikke
> helt er iorden
>
Okay. Kan det også passe med, at humpleriet fortsætter med "chokeren" ude,
bare i mindre grad? Altså i samme rytme, men ikke så meget...
> >
> > Ok. Men det burde mekanikeren vel have styr på? det er ham, der
skifter..
> >
> johh men det er dig som skal bestille tid til det.Det er derfor at det er
> bedst at skifte olie 2x årligt (vinter og sommer )har selv haft en opel
> ascona som ikke kunne starte udner 5+ grader indtil der kom en rigtig tynd
> olie på mener det var en W15 sae olie

Da jeg kørte 5000 km+ om måneden, fik jeg skiftet per 15.000 km. Nu per
10.000. Jeg fik fyldt 10w/40 på sidst - er det tyndt eller tykt?

Jeg har nu også tjekket regninger, og sørme om ikke min almindelige
mekaniker har skiftet dieselfilter i december, diesel-mekanikeren har så
skiftet det i januar. Tror jeg skal til at medbringe gamle regninger, når
jeg tager til mekaniker!!

Jeg ignorerede helt, at du nævnte gløderør. Jeg har kørt cirka 50.000 uden
at få dem skiftet - hvor langt holder sådan nogle fætre?

Mvh. tina, der er meeeget taknemmelig for din tålmodighed



The MANN (25-02-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 25-02-06 10:30


"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:43ff7f7b$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>
> Jeg ved godt, at jeg er krævende - men jeg ville nu så gerne, at den kan
> også uden. At det er nødvendigt at bruge den giver mig en fornemmelse af,
> at
> bilen fejler noget - og den fornemmelse HADER jeg. Har kørt rundt med den
> konstant - og med god grund! - i min gamle bil, købte ny(ere) for at kunne
> stole bare lidt på den

Ja bilen har en fejl !
>>
> Okay. Kan det også passe med, at humpleriet fortsætter med "chokeren" ude,
> bare i mindre grad? Altså i samme rytme, men ikke så meget...

Ja ville jeg mene
>> >
>> > >> >
>
> Da jeg kørte 5000 km+ om måneden, fik jeg skiftet per 15.000 km. Nu per
> 10.000. Jeg fik fyldt 10w/40 på sidst - er det tyndt eller tykt?
>

VW anbefaler 10w/30 (cd)

> Jeg har nu også tjekket regninger, og sørme om ikke min almindelige
> mekaniker har skiftet dieselfilter i december, diesel-mekanikeren har så
> skiftet det i januar. Tror jeg skal til at medbringe gamle regninger, når
> jeg tager til mekaniker!!
>

God ide

> Jeg ignorerede helt, at du nævnte gløderør. Jeg har kørt cirka 50.000 uden
> at få dem skiftet - hvor langt holder sådan nogle fætre?
>

Mercedes anbefaler at tjekke ca for 50000 km ,men i min Volvo holde de 5 ud
af 6 kun ca 30000km

> Mvh. tina, der er meeeget taknemmelig for din tålmodighed
>
>
Velbekomme

Indsprøjtningsdyser skal have min 120 bar åbningstryk som brugt

The MANN

The MANN



Uffe Ravn (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 24-02-06 23:44

The MANN wrote:

> PS Uffe der er vel kun en diesel pumpe !

Nu kender jeg ikke den nævnte model, men ofte er der en lavtrykspumpe der
pumper frem til filteret, og så naturligvis selve højtrykspumpen.

Suger højtrykspumpen direkte fra tanken på en Polo?

Mvh. Uffe Ravn



Leif Neland (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 24-02-06 22:16

taina wrote:
> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43fe2612$0$24251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> Potten er ikke specielt glad, når det er koldt om morgenen. Den vil
>>> gerne starte, men går straks ud igen.
>>
>> jeg vil mene det er ren slitage, kan man ikke regulere tomgan i
>> førerkabinen > ?
>
> Mjoh, der er sådan en dims, man kan trække ud, sælgeren kaldte det en
> slags choker, men det hedder det vel ikke, når det er diesel? Når den
> er trukket ud, sluger potten altså også en hel del mere...
>
Min Landcruiser har "Håndgas" i den dims, svarer blot til at holde speederen
lidt nede.

Leif



taina (24-02-2006)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 24-02-06 22:29


"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
news:43ff779f$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...

> Min Landcruiser har "Håndgas" i den dims, svarer blot til at holde
speederen
> lidt nede.

Det er så åbenbart ikke helt det samme med min. Hvis jeg trykker på
speederen (let, medium eller hårdt giver samme resultat), tager den ikke
imod gassen og går ud. Hvis jeg trækker dimsen ud, så tager den ved -
humpler stadig, men ikke så meget

Jeg synes jo bare, at den _burde_ kunne starte uden...

mvh. tina



The MANN (24-02-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 24-02-06 23:01


"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:43ff7aad$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> news:43ff779f$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Min Landcruiser har "Håndgas" i den dims, svarer blot til at holde
> speederen
>> lidt nede.
>
> Det er så åbenbart ikke helt det samme med min. Hvis jeg trykker på
> speederen (let, medium eller hårdt giver samme resultat), tager den ikke
> imod gassen og går ud. Hvis jeg trækker dimsen ud, så tager den ved -
> humpler stadig, men ikke så meget

nogle "chokerre" giver bare lidt gas ,andre begrænser udtødningsgassen for
at få større tryk=varme i cylindrene


>
> Jeg synes jo bare, at den _burde_ kunne starte uden...
>

jo men så kan motoren gå rigtig ujævnt, så det er lige før man skal have
nyrebælte på

The MANN



taina (24-02-2006)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 24-02-06 23:12


"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ff8234$0$24301$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> nogle "chokerre" giver bare lidt gas ,andre begrænser udtødningsgassen for
> at få større tryk=varme i cylindrene

Nåååh... smart!

mvh. tina
>
> >
> > Jeg synes jo bare, at den _burde_ kunne starte uden...
> >
>
> jo men så kan motoren gå rigtig ujævnt, så det er lige før man skal have
> nyrebælte på
>
> The MANN
>
>



jan@stevns.net (24-02-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 24-02-06 23:45

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev :

>nogle "chokerre" giver bare lidt gas ,andre begrænser udtødningsgassen for
>at få større tryk=varme i cylindrene

????????????????????


--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


The MANN (25-02-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 25-02-06 10:18


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:j23vv113jtq8fbftgbdq2hh491i4pnvieg@dtext.news.tele.dk...
> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev :
>
>>nogle "chokerre" giver bare lidt gas ,andre begrænser udtødningsgassen for
>>at få større tryk=varme i cylindrene
>
> ????????????????????
>

hvordan vil du beskrive en røggasbegrænser ?

The MANN



jan@stevns.net (25-02-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 25-02-06 10:55

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev :

>hvordan vil du beskrive en røggasbegrænser ?

En hvad for en fisk - du taler om hvordan en choker virker, eller
"choker_funktionen" ikke ?
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


The MANN (25-02-2006)
Kommentar
Fra : The MANN


Dato : 25-02-06 11:29


>
> En hvad for en fisk - du taler om hvordan en choker virker, eller
> "choker_funktionen" ikke ?
> --
> jan@stevns.net
>

på en diesel jo. det er jo noget helt andet på en benziner

The MANN



Uffe Ravn (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 24-02-06 01:20

taina wrote:

> Potten er ikke specielt glad, når det er koldt om morgenen. Den vil
> gerne starte, men går straks ud igen. Når vi kommer i gang med
> kørslen, så "humpler" den. Ja undskyld beskrivelsen, men det er altså
> det tætteste, jeg kan komme på.
>
> Nu ved jeg ikke en kæft om motorer, men det føles som om, der er en
> ud af flere et-eller-andet der ikke virker - altså som om, der er
> noget der kører og noget ind i mellem der ikke gør. Det er ret
> rytmisk. Jeg undskylder igen beskrivelsen Det varer indtil potten
> er blevet varm, så kører den fint.
>
> Potten er en 1,4 diesel polo fra 1993. Diesel-mekanikeren har været så
> venlig at skifte et filter, hvilket kostede 800 kroner og ikke hjalp
> - nu synes jeg egentlig det ville være rart at få lidt input til,
> hvad dyret kan fejle, så han ikke bare går i gang med at skifte hele
> bilen stykke for stykke.

Et gæt:

Et utæt dieselrør imellem pumperne.

Mvh. Uffe Ravn



taina (24-02-2006)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 24-02-06 17:53


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:43fe512d$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Et gæt:
>
> Et utæt dieselrør imellem pumperne.

ok. Giver det sådan en rytmisk humplen? Hvordan?

mvh. tina



Uffe Ravn (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 24-02-06 23:43

taina wrote:

>> Et gæt:
>>
>> Et utæt dieselrør imellem pumperne.
>
> ok. Giver det sådan en rytmisk humplen? Hvordan?

Hvis der kommer luft i højtrykssystemet er der som regel en af dysserne der
er noget længere om at blive luftet ordenligt ud.
Deraf den ujævne gang.

Men det er som sagt et gæt.

Mvh. Uffe Ravn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408604
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste