Toyota Previa - godt eller skidt ??
Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-02-06 07:16

G'morn rødder (og de obligatoriske)

Nu har furen fået den skøre ide, at f.eks en Previa vil være en
glimragende bil, til at fragte folk og fæ rundt i, når de skal rundt
til diverse udstillinger ... men sådan en fætter, lægger jeg jo kun
mærke til når de fræser derud af.

(det virker som om de kun fåes med digital-speeder)

Hvis nu hun skal lede efter en slig sag - hvad skal man så være
opmærksom på , og hvordan er den i daglig drift ?

(økonomisk set)

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-02-06 12:42

jan@stevns.net wrote:
> [...]
>
> Hvis nu hun skal lede efter en slig sag - hvad skal man så være
> opmærksom på , og hvordan er den i daglig drift ?

En kammerat havde sådan en (benziner) for nogle år siden og han er ikke
færdig med at klage over benzinforbruget endnu
Han snakker om ca. 5-8 km/l.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : t@vicki-thomas.dk

Dato : 23-02-06 14:45

Hej,

Har selv en Previa Van.
Se efter rust ved skærmkanter både for og bag (mest bag) og rust
under plast-panelerne på siderne. Rust ved for- og bagruden.
Ellers lækker bil, men er lidt tørstig. Jeg kører pænt og min køre
ca. 7,5 km/l.

ThomasT

Fra : Niels Christensen

Dato : 23-02-06 15:07

Jeg havde en Previa i ca. et år. En tysk importeret model fra 1992. En
rigtig dejlig bil - vel nok den mest velkørende og solide bil jeg har haft.
Alt fungerede som nyt selv om bilen havde haft 3 ejere og 115.000 km på
tælleren. Børnene var vilde med panoramataget og flystolene som kunne vendes
rundt.
En rigtig dejlig bil som jeg til enhver tid ville anbefale hvis ikke det var
for den katastrofale benzinøkonomi. Den gik ved MEGET pæn kørsel knapt 8
km/l.
Ved alm. kørsel omkring 7 km/l. - ikke den store forskel. Med en 80 L tank
var det altid en "fornøjelse" at besøge tankstationen - og bilen var som en
magnet på tankstationer...
Hvis man kører få km om året er bilen perfekt, men med mange km er det en
katastrofe med vore dages benzinpriser.

mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-06 23:17

Jeg har kørt i Previa siden 1990 , faktisk fik jeg den imellem de 8 første
,og der gik næsten et halv år før de næste kom , og sikke kommentar den fik
på gade og vej , mest pæne og NØJJJJJ hvor er den grim og omvendt badekar og
bagenden er da forenden på Hiace osv.
Havde den i 10 år som firmabil passede service og intet mere af rep. I de 10
år jeg havde den skiftede værkstedet 4 støddæmper (efter eget valg) benzin
rør de ruster ny køler og intet andet heller ikke batteri udstødning osv .
Selfølgelig er der lavet bremser og andre sliddele , men ikke en hel dag på
værksted i 10 år
Ja den bruger da Benz 8-9 km/l men med ca 140 hk og 1600 kg , hvilke biler
kan kører længere ????
Og så er tanken alså kun på 70 l
Typiske fejl rust bag baghjul lige over skørter , bagtøj sveder , udstødnig
kat. hyler (Sidder løs) og på de første modeller skal kadangen
afbalanceres/justeres
Det har været den bil jeg har været mest glad for og den billigste alt ialt

År 2000 købte jeg selfølgelig den nye model og ja gæt selv den har ikke
været på værksted endnu for rep. Hmmmmm jo lidt Bagpotte skiftet (ØV)
Har lige solgt den for 102,400 kr + moms i bytte med den nye 177 hk 2,2 l
diesel Corrolla Sportsvan som først kommer i uge 19 :(

Så det har også været den billigste bil jeg har haft

Og jeg synes ikke jeg har kørt bedstefar i dem (Overhovedet ikke)
Min hobby er Dragracing :) kører selv MC med ca 275 hk

P.E.
www.kvikteam.dk

Fra : Jasper Norman

Dato : 24-02-06 00:13

> på gade og vej , mest pæne og NØJJJJJ hvor er den grim og omvendt badekar
> og
> bagenden er da forenden på Hiace osv.

Hmm... synes da at den er meget pæn. Men ok, i 1992 så den vel nærmest
"fremtidsagtig" ud

> Ja den bruger da Benz 8-9 km/l men med ca 140 hk og 1600 kg , hvilke biler
> kan kører længere ????

Ja, det er også min erfaring. Jeg har haft en i 5-6 år, og historierne om
5-6 km/l er helt ude i skoven. Men ok, hvis du kører 160 på motorvejen ved
jeg ikke. Konen har brugt vores til / fra arbejde. En tur på 7 km. Og den
har da gået ca. 8-10 km/l samlet set.

> Og så er tanken alså kun på 70 l

Nemlig! Men det er sgu osse dyrt nok

> Typiske fejl rust bag baghjul lige over skørter , bagtøj sveder ,
> udstødnig kat. hyler (Sidder løs).

Lyder faktisk ret godt. Det er vist nok den lyd, mange forbinder med en
Previa... den hylende lyd! Som en overdem. turbo Men rust ved bagerste
skærme: JA. Viskearmene er også slemme til at ruste. Mht. bagtøj, byttede
jeg med et renoveret ved 300k km, så det er vel et eller andet sted ok? Hvad
der ellers sidder af rust bag de store, store plastpaneler langs bunden, er
ikke godt at vide...

Men det er sgu en dejlig, loyal bil. Den har ikke een eneste gang nægtet at
starte. Selv efter en ferie, hvor den 14 dage har stået i frost, springer
den i gang! Og som Per skriver, er det ikke på værkstedet man finder bilen.
Min (1992, 320.000 km) har fået skiftet bagtøj, rep. lidt rust, støddæmpere,
bremsere, benzinrør (ruster op), det er vel også det. Flot af en bil der har
rullet om jorden 7-8 gange...

Plus det faktum, at man sidder suverænt i den. Jeg har lige fået mig en MB
E220CDi, hvor jeg selv synes at jeg sidder godt, men det er stadig en
fornøjelse at hoppe op i Previaens høje sæder, og nyde det "store overblik".
I forholdt til MB´en mangler den ikke noget i kvaliteten af sæder.

Så giv hende nu den Previa... hun får ret, du får ro! og en dejlig bil. (og
billig... 3200 i vægtafgift!)

Mvh

Jasper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-02-06 00:26

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev :

>Så giv hende nu den Previa... hun får ret, du får ro! og en dejlig bil. (og
>billig... 3200 i vægtafgift!)

Jeg er nu ikke helt sikker på jeg får ro, hvis jeg skal høre på
muldvarpens skrigeri i tide og utide ;)

Hun er sgu'tte til at styre for tiden - nu har hun dælme også udset
sig en Mercedes.... suk .... quinder ,,,,

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showpics.asp?id=833570&page=1

mer' suk ! Den er edder godt nok en lækkerbidsken !

men om jeg gider sælge ud af arvesølvet - Niksen bixen !

(og jeg er standhaftig ..... ehhhhh ... til et vist punkt ;)

Fra : Søren

Dato : 24-02-06 10:37

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/showpics.asp?id=833570&page=1

Ikke at jeg har forstand på det, men skal der ikke betales ekstra afgift
plus moms hvis man vil køre i den privat.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-02-06 23:55

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev :

>Så giv hende nu den Previa... hun får ret, du får ro! og en dejlig bil.

Jeg har iøvrigt i forvejen 2 dejlige biler - en Rekord, og en Scorpio

Om jeg så får ro fremover, kommer jo at vise sig - den er koksgrå, den
jeg henter i morgen ;)

åbenbart skal bagtøjet lige adskilles og repareres først, men det
skulle også være det (*1) - så vi må jo sætte vores lid til at
sælgeren er sandfærdig i sin beskrivelse af bilen, hvis ikke, kommer
han da at finde en anden at tørre den af på, og vi tager den anden,
der er på bedding, selv om den er ....gyyyyyys..... hvid

jeg er ved at brække mig over hvide biler - jeg har jeg haft alt
rigeligt af

*1 _Herregud da - hvad kan 3 lejer koste ?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-02-06 18:24

> *1 _Herregud da - hvad kan 3 lejer koste ?

Hvor meget vil du give?
Alt efter størrelse og godkendelser+certifikater, så kan prisen blive meget
pebret.

Nå, det var 3 lejer til bil

Tja, til Sierra koster et sæt baghjulslejer 250,- kr.
Vel og mærke når der er tromler på baghjulene.
Er der skiver bagi, så stiger prisen til 750,- kr.

(ca. priser løst fra hukommelsen)

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-02-06 23:40

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Nå, det var 3 lejer til bil

Jep - til et bagtøj - men nu skal jeg jo lige først have dyret ind på
matriklen, og skilt ad før jeg ved hvad jeg skal bruge ;)

(er først kommet hjem med den her klokken 23 aften)