Førstegangskøber af brugt bil - Lidt råd s~
Fra : JL

Dato : 22-02-06 18:54

Jeg har kig på en Nissan Primera 1,6 LX fra 1995.

Den har kørt 220000 km og den koster 29.500,-

Disse ting er fremhævet i annoncen.

- ASO - alle service overholdt
- ABS bremser
- Airbag
- Centrallås
- El. Sidespejle
- CD
- Tågelygter
- Anhængertræk
- Alarm
- Velour indtræk
- Startspærre
- Varme i sæderne
- Servostyring
- Fjernbetjent centrallås
- Synet
- Tonede ruder

Det lyder alt sammen meget godt, og umidelbart syntes jeg det er en god
pris. MEN! Jeg er førstegangskøber og har ikke forstand på biler.

Nu står der bilen er synet. Jeg går ud fra at det er for nylig. Kan man så
ikke være rimlig sikker på at bilen f.eks. ikke er gennemtæret af skjult
rust og lign?

Er der overhovedet nogen form for garanti på brugte biler?

Hvor galt kan det gå når man køber brugt?

Alle relevante råd er velkomne.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-06 19:09

JL wrote:
> [...]
> god pris. MEN! Jeg er førstegangskøber og har ikke forstand på biler.
>
> Nu står der bilen er synet. Jeg går ud fra at det er for nylig.

Det behøves det ikke at være, det kan være den er synet for 23 måneder siden
og så skal synes igen umiddelbart efter at du har overtaget den.
Spørg sælger om synsdato, for at få det nøjagtige og samtidigt om det var et
periodesyn eller et registreringssyn.

> Kan
> man så ikke være rimlig sikker på at bilen f.eks. ikke er gennemtæret
> af skjult rust og lign?

Nej, et syn er ikke nogen garanti for bilens stand.
Et syn er kun en "stikprøve" kontrol af bilens sikkerhedsudstyr (bremser,
styretøj osv) og hvis det f.eks. er et år siden, at bilen er synet, så kan
alle delene teoretisk være slidt ned allerede igen.
Hvis du ikke selv har forstand på biler, så vil jeg råde dig til at alliere
dig med en som har og få ham/hende med ud at se på bilen.

> Er der overhovedet nogen form for garanti på brugte biler?

Er det hos en forhandler, så har du 2 års reklamationsret, men med en bil
til små 30000 skal man ikke forvente at det er en ny bil.
Er det hos en privat, så kan det være temmeligt svært, for ikke at sige
"umuligt" at få ordnet noget på "garantien".

> Hvor galt kan det gå når man køber brugt?

Det kan gå meget galt, hvis man ikke ved noget om biler og man ikke ser sig
for.

> Alle relevante råd er velkomne.

Som jeg allerede har skrevet, så find en bilsagkyndig at tage med, når du
skal ud at kikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : KS

Dato : 22-02-06 19:33

Som sagt tidligere er et syn absolut ingen garanti. Kan du ikke finde
bilnørd så gør følgene som aldrig har skadet: Brug din sunde fornuft øjne,
ører og andre lemmer til rådighed... Er bilen flot, rusten, bulet, velholdt,
ren, beskidt, lyder motoren godt, oliespild under hjelmen, virker ALLE
instrumenter, kører/ bremser bilen godt/lige, er det rart at skifte gear,
mislyde eller andre ting, løft måtter i bilen og mærk om den er tør, tag ved
i hjulene og hiv og flå lidt i dem og mærk efter slør..
Der er sikkert mange andre ting, men essensen er at bruge hovedet. Man kan
jo altid være uheldig, men også heldig ;)
Vær ikke bange, men opmærksom!

Mvh Ken

Fra : Broegger

Dato : 22-02-06 20:00

"KS" <ken_S123@hotmail.com> skrev

> [...]
> mærk efter slør.. Der er sikkert mange andre ting, men essensen er at
> bruge hovedet. Man kan jo altid være uheldig, men også heldig ;)

Og dette kan så suppleres med et FDM brugtbilseftersyn. Du kan evt gøre
købet betinget af at der er ikke er væsentlige fejl.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk