/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sensodrive, MMT, automatisk kobling
Fra : Flemming Rubini


Dato : 22-02-06 13:08

Skal bilen holde stille i biler med autmatisk kobling?

Jeg ved at på mange biler med automatgear, trækker motoren bilen fremad,
eller hindrer at den triller bagud.

Jeg er vant til at en Yaris med MMT den holder helt stille, når du
slipper bremsen [R-N-*E*-(+)-(-)].

Nu har jeg fået skiftet kobling, skifterobot og styreboks, og det virker
alt sammen fint, men i modsætning til tidligere trækker motoren kraftigt
så snart bremsen slippes.

De er lidt uenige på værkstedet om hvad der er rigtigt, men den kan ikke
justeres til standsning, ser det ud til.

Jeg har brug for en bil med automat-kobling/-gear der holder stille uden
at pedalerne aktiveres. Så ovenstående er en lidt uheldig udvikling.

Kan bilen justeres til standsning? Hvem kunne man eventuelt spørge?
Trækker din bil med automatisk kobling?

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

 
 
Klaus D. Mikkelsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-02-06 13:25

Flemming Rubini skriver:
>
> Nu har jeg fået skiftet kobling, skifterobot og styreboks, og det virker
> alt sammen fint, men i modsætning til tidligere trækker motoren kraftigt
> så snart bremsen slippes.

Nå, de har nok udvilket ny software.....

Hvorfor har du fået skiftet alt det der ?

> De er lidt uenige på værkstedet om hvad der er rigtigt, men den kan ikke
> justeres til standsning, ser det ud til.

Software...

> Jeg har brug for en bil med automat-kobling/-gear der holder stille uden
> at pedalerne aktiveres. Så ovenstående er en lidt uheldig udvikling.

Håndbremse ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Flemming Rubini (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-02-06 14:32

Klaus D. Mikkelsen <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Flemming Rubini skriver:
> >
> > Nu har jeg fået skiftet kobling, skifterobot og styreboks, og det virker
> > alt sammen fint, men i modsætning til tidligere trækker motoren kraftigt
> > så snart bremsen slippes.
>
> Nå, de har nok udvilket ny software.....
>
> Hvorfor har du fået skiftet alt det der ?

1) Holdt man stille uanset gearstangens placering lød en alarm kort tid
efter, og motoren kunne ikke igangsættes.
2) Ved kørsel på fx motorvej mistede jeg pludseligt og uden varsel
trækkraft og fik alarm lyd og lampe fra MMT.
3)Man kunne ikke skifte gear hvis den var efterladt i fx 1. gear uden at
skulle tænde og slukke for tændingen to gange.
4) Den faldt en gang ud af 2. gear rullende op til et kryds med et brag,
så jeg instinktivt klodsede bremserne. Herefter måtte jeg holde længe
uden at kunne starte.

Jeg har været rimelig tålmodig med Krogsgaard og Toyota da bilen er
under 3 års garanti, og teknologien er ny i småbiler.
De har da også skiftet det hele, efter diverse gåen frem og tilbage om
sagen.

Jeg er desuden blevet oplyst om at hele linjens MMT skal skiftes.
Mærkeligt at man ikke kan Google sig til diskussioner heraf, uden at det
er på polski.
Og mærkeligt at producenten af styrerobotten ikke får mere opmærksomhed,
da de formentlig levere til hele segmentet.

> > De er lidt uenige på værkstedet om hvad der er rigtigt, men den kan ikke
> > justeres til standsning, ser det ud til.
>
> Software...

Mekanikeren talte om at han skulle bruge et større stykke værktøj til at
bøje et eller andet.

> > Jeg har brug for en bil med automat-kobling/-gear der holder stille uden
> > at pedalerne aktiveres. Så ovenstående er en lidt uheldig udvikling.
>
> Håndbremse ?

Ah nu forstår jeg hvad du mener. Jeg tænkte du drillede, men
selvfølgelig mener du en håndbremse ved rattet. Men brugeren har også
afsindigt ondt i sine hænder.

Alt i alt ser det meget fornuftigt ud. Det er stadig en skøn bil til
bytrafik. Der er lidt rust ved bagsmæk vindueskanten som de faktisk bør
male, mangler en regnmuffe ved antennen, men ellers er den uden
problemer overhovedet. Det har jeg aldrig prøvet før.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Leonard (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-02-06 14:43

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

>Men brugeren har også
>afsindigt ondt i sine hænder.

Det lyder som om brugeren kan få bevilget en handicapbil, er dette
forsøgt?
De firmaer, der ombygger biler til handicappede, har stor erfaring i
de forskellige systemer, måske kan et af disse hjælpe?


--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Flemming Rubini (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-02-06 14:53

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:
>
> >Men brugeren har også
> >afsindigt ondt i sine hænder.
>
> Det lyder som om brugeren kan få bevilget en handicapbil, er dette
> forsøgt?
> De firmaer, der ombygger biler til handicappede, har stor erfaring i
> de forskellige systemer, måske kan et af disse hjælpe?

Reglerne er vist at man ikke må kunne gå 100 m.
Jeg ved så ikke om hun kan få tilskud til dæk, benzin, automatgear etc.
alligevel, da hun ikke kan undvære bilen.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Leonard (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-02-06 15:25

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

>Reglerne er vist at man ikke må kunne gå 100 m.

Så simpelt kan det ikke stilles op.

Men det var også mest for at foreslå at spørge nogle af de firmaer,
der er vant til at arbejde med specialtilpasning af biler til personer
med lidt specielle behov. Personligt vil jeg anbefale Handi-Mobil i
Glostrup.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Klaus D. Mikkelsen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-02-06 16:29

Flemming Rubini skriver:
>
> Mekanikeren talte om at han skulle bruge et større stykke værktøj til at
> bøje et eller andet.

Software. Styreboksen er belvet skiftet. med den har en eller anden
japser sikkert fundet ud af at man skal kunne trilel i tomgang og kun
holde stille (=koble ud), når bremsen er aktiveret.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Flemming Rubini (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-02-06 19:16

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Flemming Rubini skriver:
> >
> > Mekanikeren talte om at han skulle bruge et større stykke værktøj til at
> > bøje et eller andet.
>
> Software. Styreboksen er belvet skiftet. med den har en eller anden
> japser sikkert fundet ud af at man skal kunne trilel i tomgang og kun
> holde stille (=koble ud), når bremsen er aktiveret.

Ja det passer da meget godt til mine egne forestillinger om japansk
trafik: trillende.
--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Leonard (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-02-06 13:58

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

>Skal bilen holde stille i biler med autmatisk kobling?

Ja, det skal den da, det er jo bare en anden måde at betjene koblingen
på og biler med manuel kobling holder da stille når koblingen er trådt
ned.

>Trækker din bil med automatisk kobling?

Nej, min VW Transporter med eftermonteret automatisk kobling trækker
ikke på hjulene når koblingen er aktiveret.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Thomas H. (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 22-02-06 15:05

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:uqnov1t5itd6fb36aap10msj2c1qg9m4qn@4ax.com...
>
> Nej, min VW Transporter med eftermonteret automatisk kobling trækker
> ikke på hjulene når koblingen er aktiveret.

Det vil da også med tiden slide utroligt meget på koblingen, da den hele
tiden er "aktiveret" hvis man kan kalde det det.

MVH
Thomas H.



Lars Knudsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 22-02-06 20:18

Hej,

On Wed, 22 Feb 2006 13:07:41 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming
Rubini) wrote:

>Skal bilen holde stille i biler med autmatisk kobling?
[...]
>Kan bilen justeres til standsning? Hvem kunne man eventuelt spørge?
>Trækker din bil med automatisk kobling?

Hvis det er en klassisk kobling med automatik så bør den da holde
stille - ellers "filer" den vel kobling når man slipper bremsen.

Klassisk automatgear med kraftomformer i stedet for kobling kravler
frem når man slipper bremsen. Det gør min BMW 530dA og jeg syntes i
øvrigt hurtigt man vænner sig til det.

Hvorfor er det at du har brug for at den holder stille når den er i
gear med bremsen sluppet? Hvis man skal holde i lidt længere tid er
det jo blot at sætte gearvælgeren i N eller P - sidstenævnte så ruller
den ihvertifælde ingen steder.


** Lars


Flemming Rubini (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 22-02-06 21:35

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> Hej,
>
> On Wed, 22 Feb 2006 13:07:41 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming
> Rubini) wrote:
>
> >Skal bilen holde stille i biler med autmatisk kobling?
> [...]
> >Kan bilen justeres til standsning? Hvem kunne man eventuelt spørge?
> >Trækker din bil med automatisk kobling?
>
> Hvis det er en klassisk kobling med automatik så bør den da holde
> stille - ellers "filer" den vel kobling når man slipper bremsen.

Jeg tror ikke den filer så meget, men den drøner derudad, også i anden
gear.

> Klassisk automatgear med kraftomformer i stedet for kobling kravler
> frem når man slipper bremsen. Det gør min BMW 530dA og jeg syntes i
> øvrigt hurtigt man vænner sig til det.

Jeg er netop også bekymret for om den filer koblingen, trods alt, men
farten er også lidt vel meget.

> Hvorfor er det at du har brug for at den holder stille når den er i
> gear med bremsen sluppet? Hvis man skal holde i lidt længere tid er
> det jo blot at sætte gearvælgeren i N eller P - sidstenævnte så ruller
> den ihvertifælde ingen steder.

Brugeren af bilen har meget meget ømme fødder, og det vil være en
alvorlig mangel for hende, hvis bremsen skal holdes nede hver gang hun
holder. Der er mange lyskryds i byen (kbh) hvor hun kører mest.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Lars Knudsen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 23-02-06 10:12

On Wed, 22 Feb 2006 21:34:55 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming
Rubini) wrote:

>> Klassisk automatgear med kraftomformer i stedet for kobling kravler
>> frem når man slipper bremsen. Det gør min BMW 530dA og jeg syntes i
>> øvrigt hurtigt man vænner sig til det.
>Jeg er netop også bekymret for om den filer koblingen, trods alt, men
>farten er også lidt vel meget.

Ja min kravler frem med 4-5 km/t på lige vej vil jeg tro - når man
slipper bremsen.

>> Hvorfor er det at du har brug for at den holder stille når den er i
>> gear med bremsen sluppet? Hvis man skal holde i lidt længere tid er
>> det jo blot at sætte gearvælgeren i N eller P - sidstenævnte så ruller
>> den ihvertifælde ingen steder.
>Brugeren af bilen har meget meget ømme fødder, og det vil være en
>alvorlig mangel for hende, hvis bremsen skal holdes nede hver gang hun
>holder. Der er mange lyskryds i byen (kbh) hvor hun kører mest.

Ja okay - er bilen så ikke i forvejen udstyret med hånd betjent
bremse? Eller det gør man måske ikke - jeg tænker jo, at der i
forvejen skal trædes en del hårdere for at bremse bilen.

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på om det er en fejl eller ej - men en
løsning kunne være at sætte gearvælgeren i Neutral når man er standset
i et kryds?

** Lars


Flemming Rubini (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-02-06 11:24

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> Jeg skal dog ikke gøre mig klog på om det er en fejl eller ej - men en
> løsning kunne være at sætte gearvælgeren i Neutral når man er standset
> i et kryds?

Ja det kan være en fordel/bagdel alt efter hvorfra man ser det.
Jeg tror nok jeg hælder til at det er farligt: Er du uopmærksom triller
du pludseligt pænt hurtigt afsted i 2. gear.

Det som virker nyt er: at før var det speederen der aktiverede
koblingen. Nu ser det ud som om det er bremsen.
Slap du speederen før, koblede den ud. Nu sker det ikke før du træder på
bremsen.


--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Klaus D. Mikkelsen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-02-06 12:11

Flemming Rubini skriver:
>
> Det som virker nyt er: at før var det speederen der aktiverede
> koblingen. Nu ser det ud som om det er bremsen.
> Slap du speederen før, koblede den ud. Nu sker det ikke før du træder på
> bremsen.

Software, software....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Flemming Rubini (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-02-06 14:32

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Flemming Rubini skriver:
> >
> > Det som virker nyt er: at før var det speederen der aktiverede
> > koblingen. Nu ser det ud som om det er bremsen.
> > Slap du speederen før, koblede den ud. Nu sker det ikke før du træder på
> > bremsen.
>
> Software, software....

Hvad bygger du det på? Mekanikeren skulle ikke bruge en computer til at
justere koblingen.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Klaus D. Mikkelsen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-02-06 16:30

Flemming Rubini skriver:
>
> Hvad bygger du det på? Mekanikeren skulle ikke bruge en computer til at
> justere koblingen.

Du skriver at den kobler ud, når man træder på bremsen. Det vil sige at
softwaren i styrerobeooten bestemmer, hvornår der skal kobles ud. Og det
er åbenbart kun når der trædes på bremsen.



Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Martin Sørensen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-02-06 11:22


Flemming Rubini skrev:

> Brugeren af bilen har meget meget ømme fødder, og det vil være en
> alvorlig mangel for hende, hvis bremsen skal holdes nede hver gang hun
> holder. Der er mange lyskryds i byen (kbh) hvor hun kører mest.
>
Skal man egentlig ikke holde (en) bremse(n) aktiveret når man holder
for rødt?

Jeg mindes nogle diskussioner ang harmonikasammenstød/holdende biler
og den slags?

mvh

Martin


Flemming Rubini (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-02-06 12:32

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> Flemming Rubini skrev:
>
> > Brugeren af bilen har meget meget ømme fødder, og det vil være en
> > alvorlig mangel for hende, hvis bremsen skal holdes nede hver gang hun
> > holder. Der er mange lyskryds i byen (kbh) hvor hun kører mest.
> >
> Skal man egentlig ikke holde (en) bremse(n) aktiveret når man holder
> for rødt?
>
> Jeg mindes nogle diskussioner ang harmonikasammenstød/holdende biler
> og den slags?

Jeg gør det altid for at signalere bagud når vi kører, nemlig at
bremselyset slukkes. En gang holdt en motorcykelbetjent bagved og så
blev jeg så nervøs at jeg slap bremsen for tidligt, hvorefter han næsten
drønede op bagi. Han reagerede instinktivt på lyset, og siden har jeg
været opmærksom på hvordan jeg bruger bremselyset.
Ved venstresving skal man jo også passe på ikke at blive skubbet ind i
modkørende tænker jeg.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste