Frysende forrude sprinkler på C-Max.
Fra : MFR

Dato : 22-02-06 12:34

Er der nogle der har erfaringer med deres Ford C-Max 1,6 TDCi hvor
forrude sprinkleren fryser allerede ved minus 6-7° frost?
Bagrude samt lygtespuler virker fint, så væsken er flydende.
Det skulle den også helst være, da den er sikret til minus 21°
Ford DK har fået forelagt problemet, men har ikke fået tilsvarende
klager.
Der må være andre med samme problem, da bilerne burde være ens
konstrueret.

/MFR

Fra : Henning

Dato : 22-02-06 18:33

On 22 Feb 2006 03:34:27 -0800, "MFR" <mfr@thrane.com> wrote:

> [...]
>Bagrude samt lygtespuler virker fint, så væsken er flydende.
>Det skulle den også helst være, da den er sikret til minus 21°

Fryser de når du holder stille eller når du kører? Kører du 80km/t i
6-7 graders frost vil "chill-faktoren" gøre, at det svarer til ~ 40
graders frost! Og så kan selv den bedste sprinklervæske ikke følge
med! bagdysen fryser ikke, idet den ligger i læ
Læs mere på http://www.pug.dtu.dk/chillfactor.htm

Fra : Leonard

Dato : 22-02-06 18:56

Henning <nomail@all.invalid> wrote:

> [...]
>6-7 graders frost vil "chill-faktoren" gøre, at det svarer til ~ 40
>graders frost! Og så kan selv den bedste sprinklervæske ikke følge

Det er altså noget vrøvl at bringe chill-faktor ind i snakken, det er
kun levende ting, der olever chill-faktor. Metaloverflader bliver ikke
koldere af at det blæser henover dem, det gør vædsker heller ikke.
Så skulle vandløb og søer jo fryse til tidligt om efteråret, når det
blæser ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-06 18:59

Leonard wrote:

> [...]
> koldere af at det blæser henover dem, det gør vædsker heller ikke.
> Så skulle vandløb og søer jo fryse til tidligt om efteråret, når det

Hvordan vil du så forklare fænomenet "is i karburatoren" ?
Det opstår jo typisk ved få plus grader (og fugtigt vejr), netop fordi den
kolde fugtige luft passerer/blæser gennem venturien i karburatoren.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leonard

Dato : 22-02-06 19:08

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Hvordan vil du så forklare fænomenet "is i karburatoren" ?
>Det opstår jo typisk ved få plus grader (og fugtigt vejr), netop fordi den
>kolde fugtige luft passerer/blæser gennem venturien i karburatoren.

Det er ikke chill-faktor, men fordi der ved
fordampningen/forstøvningen af benzinen sker en afkøling af det metal,
der er rundt om, og så kan vandpartiklerne fryse.
Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når
benzinen fordamper.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jesper

Dato : 22-02-06 21:10

> [...]
> Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
> overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når

Bingo...

HVAD tror du så der sker med vanddelen i sprinklervæsken når alkoholen
fordamper (på forruden)????

rigtigt gættet .... IS!!!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-06 22:22

"Jesper" <jesper_eva@mail.ko.dk> skrev>
> HVAD tror du så der sker med vanddelen i sprinklervæsken når alkoholen
> fordamper (på forruden)????

Problemet var vist at der slet ikke kom noget op på forruden.

Selvf. kan vinden forøge isdannelse i spidsen af sprinkleren, men det hedder
altså afkøling ved fordampning, og ikke noget med Chill-faktor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 22-02-06 22:43

"Jesper" <jesper_eva@mail.ko.dk> wrote:

>HVAD tror du så der sker med vanddelen i sprinklervæsken når alkoholen
>fordamper (på forruden)????

>rigtigt gættet .... IS!!!

Det behøver jeg ikke gætte mig til og det har stadig ikke noget med
chill-faktor at gøre

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-06 19:10

Leonard wrote:

> [...]
> Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
> overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når

OK, jeg er ikke "videnskabsmand", men undrede mig bare over sammenfaldet

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leonard

Dato : 11-03-06 22:13

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>Prøv ved samme temperatur at hælde lidt benzin ud på en stor fugtig
>overflade, selv i helt vindstille vil der være en kraftig afkøling når

Faldt lige over dette spørgsmål, som er fra en teoriprøve til
privatpilotlicens:

Hvad er de(n) primære årsag(er) til, at der kan dannes karburatoris
ved lufttempe-raturer helt op til +25ºC?

a) Fordi gennemstrømningen af luft i karburatoren er så stor, at
karburatorens metaldele afkøles kraftigt.
b) Fordi der sker et temperaturfald i karburatoren på grund af
fordampning af brændstof og udvidelse af luft (trykfald).
c) Fordi den kemiske sammensætning af brændstoffet gør, at der kan
dannes is når brændstoffet kommer i kontakt med luftens fugtighed.
d) Fordi brændstoffet kan være meget koldt hvis man flyver lige efter
tankning.

Kom frisk med et bud på det rigtige svar er:
a,b,c eller d ?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-03-06 22:21

Leonard wrote:

> [...]
> tankning.
>
> Kom frisk med et bud på det rigtige svar er:

Vil mene at b er det rigtige svar...

Thomas
Der kan danne fin is på ventilen til dykkerflasken hvis den sættes til
at blæse frit i længere tid, netop pga. trykfaldet

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 22-02-06 19:21

"MFR" <mfr@thrane.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er HELT sikkert sprinklervæsken der ikke er sikret til 21 grader. Det
står nok på dunken, men det er sjældent at faktisk forholder sig sådan.
Læg noget sprinklervæske i en fryseboks (-5 til -20) og se om det fryser.
Derefter kontakter du leverandøren (hvis du altså gider)
Hvor har du købt det?

Michael

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-06 19:43

[...]

Står der ikke noget om elopvarmede sprinklerdyser i ins.bogen? Der er måske
en fejl der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 19:46

[...]

------------
Jeg ved ikke om de er sparet væk i cliMax, men ved mondeo sidder der
elektrisk opvarmede sprinklerdyser for netop at modvirke at de fryser til
is, når alkoholen fordamper i spidsen af dysen. Hvis de er opvarmede kan det
være at der er en fejl i det elektriske til disse dyser

--
Tom

Fra : MFR

Dato : 24-02-06 12:12

Jeg har købt det hos Harald Nyborg, og jeg kan godt være enig med dig
i din antagelse.
Det må være dårligt væske kvalitet.

Michael.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-02-06 16:57

Jeg har købt det hos Harald Nyborg, og jeg kan godt være enig med dig
i din antagelse.
Det må være dårligt væske kvalitet.

Så er det bestemt ikke den første mangelfulde vare der er gået over den
disk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen