Firmabil eller ej? (kunne godt bruge et pa~
Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-02-06 13:57

Davs!

I morgen tirsdag skal jeg til møde omkring de sidste detaljer I en
ansættelseskontrakt, det største issue for mit vedkommende er firmabil eller
ej. Er der nogle der har nogle gode inputs til det, jeg har aldrig haft
firmabil før og er tvivl om det kan svare sig. Jeg har dog fået lovning på
at det kan laves om, men det er nok ikke noget de har lyst at ændre på flere
gange.

Jeg har selv den ide (men ved dog ikke om den er rigtig), at det bedst kan
betale sig at køre i egen bil til at begynde med og så skifte lige før
årsskiftet.

Den nuværende bil er fra 1/8-1997 og har kørt godt 168.000 km, der er ingen
som helst tegn på at der skulle komme nogle store udgifter på den i den
nærmeste fremtid. Der er dæk (sommer og vinter) til mindst de næste par år,
og det dyreste service med tandrem og det hele dukker op ved 200.000 km.
Bilen som er betalt koster mig små 1000 kr. pr. måned i grøn afgift og
forsikring, den går i gennemsnit 16,2 km på en liter benzin som jeg privat
også bruger ca. 1000 kr. på. De to service jeg påregner inden nytår vil
tilsammen ligge på ca. 3000-3500 kr.

Firmabilen jeg har i kikkerten koster ca. 275.000 kr. (norm 15,1 km/l
benzin) og er den samme som jeg ville købe privat hvis jeg skulle skifte,
jeg har ikke planlagt at skulle skifte lige nu men det vil ikke gøre noget
at det bliver inden for det næste års tid. Som jeg ser det vil jeg tjene på
at køre i min egen, men spare på at skifte til firmabil når skiftet skal ske
med mindre købet er kontant.

Jeg forventer at køre ca. 10.000 km arbejde pr. år og ca. 15.000 km privat
og forskellen er at jeg med egen bil får et tillæg på 3500 kr. pr. måned som
jeg skal svare skat af og så de sædvanlige km-penge i firmaets tjeneste. Jeg
har prøvet beregneren hos www.tax.dk og ifølge den går det stort set lige op
om jeg selv køber den nye bil nå jeg skal skifte eller det er en firmabil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christopher S

Dato : 20-02-06 14:05

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> om jeg selv køber den nye bil nå jeg skal skifte eller det er en firmabil.

De ansatte fotografer vi har i firmaet foretrækker for det meste at køre
i egen bil.. 3,3 kr / km koster det jo ikke at køre bil til daglig.. det
er som regel en guldgrube.. :D

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-02-06 14:51

"Christopher S" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

Jeg

> De ansatte fotografer vi har i firmaet foretrækker for det meste at køre
> i egen bil.. 3,3 kr / km koster det jo ikke at køre bil til daglig.. det
> er som regel en guldgrube.. :D

Da min nuværende bil var et par år gammel var firmabil på tale i forbindelse
med et andet job, og da var jeg ikke i tvivl om at jeg skulle køre i min
egen, men det er jo noget andet nu.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 20-02-06 16:22

> De ansatte fotografer vi har i firmaet foretrækker for det meste at køre i
> egen bil.. 3,3 kr / km koster det jo ikke at køre bil til daglig.. det er
> som regel en guldgrube.. :D

Hvis du kigger i fdm's eller penge's oversigter er der ikke mange bilder der
kan holdes kørende for 3,3 kr/km - når alt tages med. Selv når man antager
at bilen er anskaffet alligevel og de faste udgifter holdes udenfor så løber
brændstof, service, dæk og ekstra afskrivning også deropaf. Så jeg har svært
ved at kalde det for en guldgrube ...

Den anden vej rundt så bliver man også brandbeskattet af en "fri" bil så man
skal køre mange km privat for at det er en fordel med en "fri" bil ...

Så jeg forstår godt at folk takker nej til "fri" bil ....

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 19:36

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43f9dea4$0$47034$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> udenfor så løber brændstof, service, dæk og ekstra afskrivning også
> deropaf. Så jeg har svært ved at kalde det for en guldgrube ...

FDM opgiver som regl priser som kun Fru Jensen (der kender NADA til biler),
kan blive præsenteret for. 4 nye dæk opgiver de jo glat væk til 5-6.000 Kr,
selv om de færreste skal give så vilde beløb for selv de bedste dæk.

Jeg bliver så rigelig forgyldt med denne Km.takst. Jeg kan jo IKKE forvente
at når 90% af min kørsel er privat at denne slidtage også skal dækkes ind af
de 10% betalt kørsel.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 20-02-06 19:56

Tom wrote:

> Jeg bliver så rigelig forgyldt med denne Km.takst. Jeg kan jo IKKE
> forvente at når 90% af min kørsel er privat at denne slidtage også
> skal dækkes ind af de 10% betalt kørsel.

Sådan ser jeg også på det, og jeg er da også yderst tilfreds med de 3,30
pr. kilometer. Jeg har ikke bundet bilens eller mig egen økonomi op
på de penge, så når de falder i skødet på mig, er det at betragte som
nogle jeg kan brænde af på legetøj eller andet nyttigt

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-06 08:07

> [...]
> på de penge, så når de falder i skødet på mig, er det at betragte som
> nogle jeg kan brænde af på legetøj eller andet nyttigt

Hvad koster en ekstra km da jer i en ny eller nyere bil ?
Brændstof 0,50-0,75 ?
Service 0,25 ?
Dæk ?
Ekstra afskrivning 0,50-1,00 ?

Eller sådan i runde tal 1,25 - 2,00 kr/km

Jeg kørte 4år og 100000km i en gammel bil hvor service, dæk og afskrivning
holdt sig under 1kr/km. Men til gengæld var den lidt tørstig så det var
~90øre/km i brændstof. Så der var det et overskud på i runde tal 1,25kr/km.
Det har jeg stadig svært ved at kalde en guldgrube ... Nu kører vi en
2004'er og der er overskuddet væsenligt mindre da afskrivning og service er
væsenligt højere....

Fra : Brian

Dato : 21-02-06 17:09

Anders Majland wrote:

> Hvad koster en ekstra km da jer i en ny eller nyere bil ?

Det ved jeg ikke da jeg hverken kører en nye eller nyere bil, men
en gammel traver fra '97... jeg taler kun om min egen situaton.

Hvis jeg selv skulle sluge en stor afskrivning, tror jeg ikke det kunne
løbe rundt - men det skal jeg ikke.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 19:41

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43fadce7$0$24297$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> 1,25kr/km. Det har jeg stadig svært ved at kalde en guldgrube ... Nu kører
> vi en 2004'er og der er overskuddet væsenligt mindre da afskrivning og

Jeg regner kun med udgifter til benzin. Afskrivning kan jeg ikke pålægge
firmakørsel da jeg jo alligevel har afskivningen selv om jeg kørte 1 Km /
år. Bilen skal køres ned til den er 0,00 Kr værd så der er heller intet
værditab pga. firmakørsel.
De udgifter der måtte være pga. lidt øget slid ved de alm. sliddele er
næsten ikke værd at medtage når man selv laver det meste og selv kører de
fleste Km privat. Med min 97' er det en kanon forretning at køre for DI og
firmaet

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-06 09:34

> Jeg regner kun med udgifter til benzin. Afskrivning kan jeg ikke pålægge
> firmakørsel da jeg jo alligevel har afskivningen selv om jeg kørte 1 Km /
> år.

Du er et "specialtilfælde" - jeg tror ikke du er repræsentativ for dem der
står og vælger mellem firmabil eller km-penge ... Prøv f.eks at slå 2 biler
op på bilpriser.dk
En almindelige lidt kedelig firmabil som skoda octavia st.car 1,9tdi
110hkder dog er attraktiv på brugtmarkedet.
3år gammel og kun kørt 3x15000 45000km privat
3år gammel og kørt 3*(10000+15000) = 75000km

Der angiver bilpriser en forskel på 13100kr ved salg til en forhandler - Det
er så "kun" 43øre km i ekstra afskrivning.

Var det istedet 20000km for arbejde bliver forskellen, sjovt nok de samme 43
øre (mon det er det bilpriser regner med for den model for "extra" km udover
gennemsnittet.

Men da du har tænkt dig at køre din bil helt ned og der her i landet typisk
er rust der tager livet af bilerne før mekanikken giver op så har du ret i
at det stort set ikke koster dig extra udover benzinen at køre for dine
arbejdsgivere.

> [...]
> fleste Km privat. Med min 97' er det en kanon forretning at køre for DI og

Men kan nemt komme i det dilemma at det privatøkonomisk klart er at
foretække en ældre bil og km-penge men at firmaet ønsker man skal møde mere
"præsentabel" frem når man er på arbejde.... I min gamle Mazda var jeg også
en tur nede syd for Hannover og det gav da bestemt lidt lommepenge
tilovers - et år har jeg vist været opppe omkring 8000km for min
arbejdsgiver mens jeg typisk ligger på en 4-5000km. En tilsvarende tur i en
ny bil vil ikke give et overskud til ret mange rammer dåseøl.... Men det var
ikke som sælger jeg var afsted

En anten ting er så at de fleste af mine arbejdskm foregår på (en gammel)
motorcykel som jeg selv vedligeholder. Der bidrager km-penge også pænt

Men man skal også huske at man selv har en øget risiko når man kører for sin
arbejdsgiver. Jeg blev på motorcykel kørt ned af en svensker i den
midlertidige rundkørsel ved holbæk. Han havde så travlt med at tale i
mobiltelefon at han havde glemt at orientere sig og valgt så at lave et
højesving tværs over en spærreflade for at komme mod odden. Skylden var helt
klart hans så det har "kun" givet mig bøvl, mens det ikke kommer til at
koste mig noget økonomisk. Men i mange situationer vil
forsikringsselskaberne "meget gerne" dele skylden mellem trafikanterne.....

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 19:31

> [...]

> egen bil.. 3,3 kr / km koster det jo ikke at køre bil til daglig.. det er

Jep, samme her
Det er i øvrigt en af BJ's kæpheste ::D

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-02-06 18:31

"Christopher S" <cstein@softhome.net> skrev
> De ansatte fotografer vi har i firmaet foretrækker for det meste at køre
> i egen bil.. 3,3 kr / km koster det jo ikke at køre bil til daglig..

Det kommer da stærkt an på hvilken bil vi taler om.

>.. det
> er som regel en guldgrube.. :D

Kun hvis man ser det fra den side, at man jo har bilen alligevel, ellers er
det en skidt forretning.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 20-02-06 14:28

> [...]
> op
> om jeg selv køber den nye bil nå jeg skal skifte eller det er en firmabil.

Som jeg ser det er største fordel ved en firmabil at man kender udgiften,
hvor man ved privatbilen har risikoen for større end forventede
serviceudgifter... Du få så også en nyere bil hvis du skifter... Så hvis du
ellers er tilfreds med din "gamle" bil så kør bare 150000km mere i den - det
er sikkert det billigste. Ideen med at starte med at køre i egen bil indtil
året udgangn er heller ikke dum. Til den tid ved du hvor meget du kører
privat og arbejde og kan bedre regne ud om der vil være ide i at skifte til
firmabil. Og mhs til beskatning af firmabilen er det en god ide i at købe
den i decemberr da den så hurtigere bliver 3år så beskatningen falder

Når du når frem til at det for dig er hip som hap har du så husket at du
ikke får noget befordringsfradrag hvis du har firmabil ?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-02-06 15:01

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43f9c417$0$47054$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
>
> Når du når frem til at det for dig er hip som hap har du så husket at du
> ikke får noget befordringsfradrag hvis du har firmabil ?

Det er netop nå nu bilens alder og km-stand kan forsvare en udskiftning jeg
øjnede miligheden for at få det første år med den højere beskatning billigt,
og så rigtigt nok for at finde ud af om de km jeg regner med at køre holder
stik.

Jeg har tænkt på det med befordringsfradraget, der er kun (ifølge Krak) 20,6
km fra hjemmet til arbejdspladsen, så det er begrænset hvad fradrag der er i
det. Konen har også en bil og de 10-12.000 den køre om året kunne godt
tænkes at krympe, hvis der er en bil der er billigere at køre i.

Firmabilens pris er ikke 100% sikker, det vil nemlig være en leasingbil. Jeg
læste et sted at der skulle svare skal af leasingsselskabets købspris og
ikke af listeprisen, og det kunne tænkes at de får en eller anden form for
rabat som kan komme mig til gode der. Får de rabat på købsprisen, får jeg
ifølge det jeg har læst også rabat på skattebetalingen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henning

Dato : 20-02-06 17:07

>Jeg har tænkt på det med befordringsfradraget, der er kun (ifølge Krak) 20,6
>km fra hjemmet til arbejdspladsen, så det er begrænset hvad fradrag der er i
>det.
(2*20,6)-24km, 220 dage om året til 1,68/km. Det giver da en god
500-mand om måneden i fradrag.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-02-06 19:14

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

20,6
> (2*20,6)-24km, 220 dage om året til 1,68/km. Det giver da en god
> 500-mand om måneden i fradrag.

Jo det er da også penge. Det er svært at gennemskue om man skal vælge det
fradrag, eller lade firmaet betale og så batele skat af det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 20-02-06 19:42

> (2*20,6)-24km, 220 dage om året til 1,68/km. Det giver da en god
> 500-mand om måneden i fradrag.

Ja i fradrag - men skatteværdien er ikke meget over en 1/3 - Dvs man sparer
under 175kr/måneden. Det får man ikke mange liter diesel/benzin for....

/A

Fra : Broegger

Dato : 20-02-06 18:17

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev

<snip en masse>

Jeg udskifter firmabilen med egen vogn nu (Skoda Octavia som hentes på
tirsdag). Det kommer til at spare mig ca 1000 til 1500 kr pr måned.
Mit kørselsbehov er ca 40.000 om året, heraf de 25.000 for firmaet.

I den aftale vi har om firmabil er der dels en egenbetaling og dels
skatteansættelsen, så en V40 koster 4850 om måneden.

For at få så mange fordele som muligt, og for at garantere at jeg altid
har bil, har jeg valgt at tegne en service aftale. Den koster ca 35 øre
pr km, men inkluderer så erstatningsbil ved værkstedsbesøg. Og jeg ved
godt det er dyrere end man typisk kan gøre det for, men det er så den
pris jeg er villig til at betale.

En af årsagerne til at jeg valgte Skoda'en er at man via dem kan tegne en
forsikring hos TopDanmark til en meget fornuftig pris.
I firmabilen optjener man godtnok ancinitet hvis man er registreret som
bruger, men det er næsten umuligt at køre skades fri, da man tvinges til
at registrere småskader (bilkabuler) hvis man ikke selv vil betale.

Det er korrekt at hvis man skal have en firmabil skal det være i
December. Det skyldes at den så allerede 1. Januar regnes for at være 1
år skattemæssigt. beskatningen bliver lavere den dag den er 3 år. Det vil
sige at man kan spare den dyre skat i 11 måneder.

Jeg håber du kan bruge dette. jeg har været glad for at køre firmabil,
men har ikke råd længere

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-02-06 21:40

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Nu er over 50% jo også firmakørsel for dit vedkommende, ændre det sig I
nogen retning for mig kan de 15.000 km privat godt blive til 20.000 og
dermed 2/3 af kørslen privat.

For mit vedkommende mister jeg et tillæg på 3500 hvor jeg mener pt. lige at
holde skindet på næsen (de næste 30.000 km), hvis jeg holder udgiften til
benzin udenfor. Om 30.000 km runder bilen et 100.000 km service (200.000 km)
som er langt det dyreste, sidst var der en akkumulator og et sæt
bremseskiver med ud over service (denne gang vil jeg tro jeg kan undgå
akkumulatoren). Der er ikke tegn på "noget" og bilen har aldrig budt mig en
reparation, men jeg har en frygt for at der ikke er flere år til ting som
kobling, støddæmpere, køler og aircondition kan koste noget guld og så
rækker 3500 minus skat næppe. Bilen er trods alt fra 1/8-1997 og trækker
rundt på campingvogn om sommeren, det går sikkert ud over mekanikken på et
eller andet niveau.

Jeg havde alligevel planer om at skifte bilen inden for de nærmeste par år,
og kan nu gøre det om ni måneder til firmabil. Ved skiftet vil jeg vælge den
samme bil uanset om det er firma eller privatbil, hvis skiftet er til en
billigere og evt. billigere drift er det jo en anden ting. Jeg ved ikke om
du med dit skift har skiftet til tilsvarende eller op/ned, men det har du
sikkert regnet på.

Ifølge beregneren på www.tax.dk koster en firmabil mig 957 kr. mere om året
hvis jeg køre 10+15.000 km, det er mindre end min nuværende selvrisiko på en
ny forrude. Køre jeg 10+20.000 km vil jeg spare 2290 kr. pr. år, om det
resultat så er til at regne med er uvist. Skal jeg selv betale den nye kunne
jeg nok udbetale 50.000 kr. i form af den gamle bil, en beregning på en
banks hjemmeside fortæller mig så at resten kan udstås med 3000 kr. om
måneden i 8 år (samt de øvrige omkostninger naturligvis). Bilen jeg vil ha'
på den ene eller den anden måde koster 264.950 kr. samt 4000 kr. til
metallak, det er det jeg selv skal give eller betale skat af. I dette firma
leaser de som før nævnt bilerne, og jeg har læst at jeg vil blive beskattet
af den faktiske købspris leasingselskabet skal give hvilket jo godt kan være
mindre end de 268.950 kr. Skal jeg købe den selv skal jeg også betale det
træk jeg vil ha' på (2177,50+1597,50 kr. samt arbejdsløn) og et sæt
vinterhjul (16" til ? pris), det udstyr får leasingprisen til at stige mens
jeg ikke beskattes af udstyr monteret hos forhandleren. Så privatbilen vil
nok koste i omegnen af 290.000 kr. alt i alt mens beskatningen vil være af
268.950 kr. minus den rabat leasingselskabet evt. får. Så jeg skal selv
betale 3000 i afdrag samt det øvrige hver måned i 8 år privat (men kan
sikkert også få noget for bilen nå den skal skiftes) og de første par år
skat af ca. 5600 kr. pr. måned ved firmabil, der efter af ca. 4200 kr. pr.
måned. De 3500 kr. i tillæg jeg mister ved firmabil regner jeg ikke med at
mærke, da det der er tilbage nå skatten har været der nok bliver ædt af den
gamle bil.

Jeg ryger ikke ud af forsikringsverdenen da vi vil beholde konebilen og
motorcyklen, og der er jeg jo med på begge.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Broegger

Dato : 21-02-06 08:19

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev

<snip>
> skiftet er til en billigere og evt. billigere drift er det jo en anden
> ting. Jeg ved ikke om du med dit skift har skiftet til tilsvarende
> eller op/ned, men det har du sikkert regnet på.

Jeg skifter fra en V40 1.8 til en Skoda Octavia 2.0 TDI. Om det er op
eller ned vil jeg lade andre afgøre, men Skodaen er da både længere og
bredere

<snip en masse bla om den bil der skal købes>

Du skal lige huske at de penge du bruger på vinterdæk er skattefrie.

> Jeg ryger ikke ud af forsikringsverdenen da vi vil beholde konebilen
> og motorcyklen, og der er jeg jo med på begge.

Der er du så heldig.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-02-06 18:43

> [...]
>
> Jeg skifter fra en V40 1.8 til en Skoda Octavia 2.0 TDI. Om det er op
> eller ned vil jeg lade andre afgøre, men Skodaen er da både længere og

Jeg kan heller ikke afgøre om det er op eller ned, jeg ville dog vælge som
dig hvis det stod mellem en aldrende V40 og en ny Octavia. Det jeg mener er
mere om det er tale om en 500.000 kr. firmabil til en 250.000 kr. privatbil,
eller fra firmabil til privatbil i nogenlunde samme prisleje. Så længe der
ikke dukker nogle kostbare begivenheder op på den gamle bil kan en firmabil
næppe konkurrere med den, beregneren på www.tax.dk viser at forskellen er
ens nå jeg skal skifte såfremt det gælder den ønskede bil og den forventede
km-forbrug.

> <snip en masse bla om den bil der skal købes>
>
> Du skal lige huske at de penge du bruger på vinterdæk er skattefrie.

Jep, og andet udstyr som ikke er monteret hos fabrikant eller importør.

> Der er du så heldig.
>

> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
>
> http://www.broeggerklanen.dk

Afgørelsen i dag betyder at jeg starter i gamle trofast og så tager en
beslutning i efteråret om evt. firmabil inden nytår, så er der jo lidt
erfaring om det reelle km-forbrug og jeg kan også holde øje med om den gamle
bil begynder at række efter tegnebogen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens...

Dato : 20-02-06 19:29

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ej. Er der nogle der har nogle gode inputs til det, jeg har aldrig haft
> firmabil før og er tvivl om det kan svare sig.

Den økonomiske side kan man - som du har gjort - beregne og
på dén baggrund afgøre. Men for mig vil der være andre over-
vejelser i dén forbindelse.

Bla. at man iflg. kontrakten er sikker på hvert 2. eller 3. år at få en
splinterny bil og dermed de glæder, der for en bilentusiast følger
med.

Du bør få tilføjet, hvor ofte du skal ha' ny bil og til hvilken pristals-
reguleret pris...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-02-06 21:43

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med.
>
> Du bør få tilføjet, hvor ofte du skal ha' ny bil og til hvilken pristals-

Det havde jeg ikke lige overvejet så den må jeg da ha' med, tak

Med venlig hilsen Kim