Tåbelygter og tåbesvar
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-02-06 11:59

Uddrag af læserbrev:
==============
"Og så vil jeg gerne have jeres holdning til det - i min verden - tåbelige
forbud mod at bruge tågeforlygterne i den mørke tid og ikke kun i tyk tåge.
Den slags giver bøde. Kan man nu forstå det?

Uddrag af svaret på ovenstående:
=======================
Vi har lige så ofte undret os over forbuddet mod brugen af tågeforlygter i
normalt mørke. Tågeforlygter lyser lavt og bredt foran bilen. Et glimrende
supplement til kørelyset, der ikke på nogen måde kan genere mod- eller
medkørende trafik.

Det er en gåde hvorfor de af færdselsstyrelsen er sendt i skammekrogen og
kun må komme frem i egentlig tåge. I stedet burde man tilskynde brugen af
dem ud fra det helt naturlige synspunkt, at der ikke skal lægges hindringer
i vejen for noget, der gør kørslen mere sikker.

Kommentarer til ovenstående kan sendes til - hvem andre end - carl.buus
snabela jp dot dk.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-02-06 12:17

> Uddrag af læserbrev:
> Uddrag af svaret på ovenstående:

Jeg tillod mig at sende følgende til den hr. Buus:

Tågelygter bliver ofte diskuteret på nettet. Vi er en hel del der ikke
forstår hvorfor man kører med tågelygter tændt når det ikke er tåget. Ved
lys lys asfalt, våd asfalt eller snedækket kørebane - blænder tågelygterne,
særligt irriterende er det når man bliver udsat for en af disse - pardon my
Frensch - tåber som kører bagved med fuldt blus på tåbelysene.

Undersøgelser har vist at man er tilbøjelig til at se på landevejen foran
bilen der hvor lyset er stærkest. Man ser altså ikke så langt frem, når man
kører med tågelys. Men man bilder sig selv ind at _nu_ er der et godt lys på
bilen - og færdselssikkerheden bliver mindre. Måske ved færdselsstyrelsen
dét!

Des mere lys man monterer på en bil (der lyser ned i asfalten og altså
inddirekte blænder en modkørende), des større chance er der for at overse
noget bag den bil der kører med tågelysene tændt. Det være sig cyklister,
fodgængere eller hvad man nu kan forestille sig.

For nogle år siden var man ikke begrænset til 2 nærlys, 2 tågelys og 2
fjernlys foran som man er i dag. Det er der nok en grund til. Jeg kan
sagtens finde den!

Tågelys oplyser kørebanen få meter foran bilen (hvis de er indstillet
rigtigt). Hvordan i alverden skulle det hjælpe en chauffør med at se bedre
undtagen ved snæver kørsel - jeg har som morgentidlig avisbud haft stor
fornøjelse af dem for at skåne mine lækre fælge - og så naturligvis der hvor
de _skal_ bruges - i tåget vejr.

Tyskerne må ikke køre med tågelys tændt med mindre sigten er under 50 meter,
og så skal hastigheden holdes under 50 km/t. Sådan!

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-02-06 12:27

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev :

>Jeg tillod mig at sende følgende til den hr. Buus:

Det er desværre nok spild af tid ;(

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-02-06 12:52

> Det er desværre nok spild af tid ;(

Ja, manden er en tåbe af rang - og det er ikke kun fordi, jeg ikke er enig
med ham i hans konklusioner.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 19-02-06 12:28

Frensch?

Fra : alexbo

Dato : 19-02-06 13:27

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> For nogle år siden var man ikke begrænset til 2 nærlys, 2 tågelys og 2
> fjernlys foran som man er i dag. Det er der nok en grund til. Jeg kan
> sagtens finde den!

Kunne du så ikke lige finde den bestemmelse der siger at man kun må have 2
fjernlys?

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 19-02-06 13:56

Det er 4 fjernlys, tror Per mener 2 ekstra!

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf

Punkt 6.02.020 på side 69.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-02-06 14:27

"Bo Rasmussen" <Bo@FJERNDETTEChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
> Det er 4 fjernlys, tror Per mener 2 ekstra!

Det var ikke det jeg mente, jeg mente 4 :)

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 19-02-06 15:53

"Bo Rasmussen" skrev

> Det er 4 fjernlys, tror Per mener 2 ekstra!

Jaså, tror du så også at Per mente 2 ekstra nær og tågelys.
Egentlig betyder det ikke noget særligt, men når man nu vil fortælle hr.
Buus, hvordan tilværelsen hænger sammen, ville det være godt hvis de få
faktuelle ting man skriver var rigtige.
Det giver et indtryk af enten manglende viden, eller at man bare har griflet
noget ned i en fart.

mvh
Alex Christensen

Fra : Basil

Dato : 20-02-06 10:52

Per Henneberg Kristensen skrev d. 19-02-2006 i meddelelse
<43f853aa$0$175$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tillod mig at sende følgende til den hr. Buus:

Bravo, var der valg i dag, fik du min personlige stemme.
Kai

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-02-06 16:48

> Kommentarer til ovenstående kan sendes til - hvem andre end - carl.buus
> snabela jp dot dk.

Når nu det er ham, kan man jo ikke andet end ryste på hovedet. Det er ikke
første gang han kommer med tåbe- eller forkerte svar.

Mvh

Caspersen

Fra : Rohde

Dato : 19-02-06 19:21

> Uddrag af læserbrev:

Hehe da jeg læste den tænkte jeg straks at Hr. Buus nok får rigeligt md post
i morgen mandag. Det stå ham jo frit for at svare, men desværre er alle i
dag jo eksperter, og når svaret har været bragt i selveste Jyllands Posten
regner mange det for et fakta på højde med svar fra FDM.

Jeg har selv en gang kommenteret et indlæg hvor en stakkels "motorejer"
havde bøvl med sine centrallåse, og fra Buus fik et svar der kunne medføre
en kostbar reparation. Jeg havde mistanke til at fejlen kunne være en
bagatel, hvilket jeg tillod mig at skrive. Fra Buus fik jeg at vide at hans
svar vist var det bedste....

Diskussionen med tågelygter vil aldrig ende, det må vi affinde os med. Jeg
hørte en gang en lærd person sige at det faktisk ikke blæder at andre biler
kører med tågelys, langt lys eller andet. Det er bare noget man synes sagde
han..... klogt svar!

Tågelygter foran bruges af mange mennesker som ekstra lys, men det er mit
indtryk at det primære er at de bruges for at få bilen til at se mere
sportslig ud. Og når folk har valgt det slukker de ike lygterne fordi andre
blinker. Derfor er det vist bare lettere at vi lærer at leve med det.

Hvis jeg må tilføje et hjertesuk skal det være at det undrer mig hvem der
har fundet på at man godt må blænde op igen lige FØR man møder en modkørende
på en mørk vej, og ikke NÅR man passerer. Min kørelærer i sin tid gjorde
meget ud af at blænde op en vognlængde før man mødte den modkørende, og ikke
et splitsekund senere. Det er ret udbredt, o betyder at en masse mennesker
kører rundt og blænder de andre. Men det er nok noget jeg synes...

Kør pænt....

/Rohde

Fra : Dennis

Dato : 19-02-06 20:04

Rohde wrote:
> [...]
> et splitsekund senere. Det er ret udbredt, o betyder at en masse mennesker
> kører rundt og blænder de andre. Men det er nok noget jeg synes...

Det er ikke kun noget du synes, jeg er enig. Det er meget træls, når man
får fjernlyset smidt lige i panden, lige inden det bliver helt mørkt
igen....

/Dennis