Webasto varmer - hvordan gør i ??
Fra : JMN

Dato : 18-02-06 23:35

Hej med jer

Måske et meget dumt spørgsmål, men I får det alligevel:

Jeg har netop fået ny bil, Skoda Octavia Combi, 2.0 TDI - fed bil !!

Nå, men jeg har fået en Webasto varmer i - mener det er en Top C.

Troede i min naivitet, man kunne få både motorvarmer & kabinevarmer på samme
tid.
Men sådan er det åbenbart ikke. Man må vælge - æv !!

OK, det styres fint via fjernbetjeningen. Motorvarmer fungerer fint, men jeg
syntes ikke
det med kabinevarmen går efter planen. Sætter I blæseren på fuld styrke
inden I forlader bilen,
for derefter at sætte kabinevarmeren i gang (altså f.eks. dagen efter om
morgenen).

Har prøvet et par gange, men syntes faktisk ikke kabinen er varm. Måske jeg
gør noget forkert.

Anyone ??

vh.
JMN

(som er superglad for sin nye bil. Kender I det at man skal ud og se til den
hele tiden)

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-02-06 23:46

> Måske et meget dumt spørgsmål, men I får det alligevel:

Der findes ingen dumme spørgsmål...

> Jeg har netop fået ny bil, Skoda Octavia Combi, 2.0 TDI - fed bil !!

Tillykke!

> [...]
> inden I forlader bilen,
> for derefter at sætte kabinevarmeren i gang (altså f.eks. dagen efter om

Jeg sætter min blæser på automatisk (= klima? i min bil) (det er vel lig med
den svageste eller næstsvageste blæserindstilling).
Så burde kabinevarmen komme automatisk, men først når motoren er nogenlunde
opvarmet, så overskuddet bliver brugt til kabinen.
Dvs at motorvarmeren sættes i gang i god tid før man tager første tur om
morgenen. I de her dage er 30-45 minutter nok passende (har en gammel
Eperspacher model).
Hvor længe har du haft din motorvarmer kørende før du satte dig i bilen?
Læser lige nu, at det er en diesel-bil du har, så der går nok noget længere
tid før din dieselmotor bliver varm, ift en benzin-motor.

> (som er superglad for sin nye bil. Kender I det at man skal ud og se til
> den hele tiden)

Ja for søren. Selvom det måske ikke er den nyeste bil på gaden, bliver man
alligevel stolt af at eje den bil man nu kigger på fra anden sal :)

Mvh

Emil

Fra : Flemming

Dato : 18-02-06 23:48

JMN wrote:
> [...]
> om morgenen).
>
> Har prøvet et par gange, men syntes faktisk ikke kabinen er varm.

Jeg sætter min på trin II (ud af III), og recirkulation. Derefter skal den
bare stå og køre 20 -25 min, så bliver kabinen god varm, og motoren ca.
60grader. (Når det er ca. -5 til +5) Nu er min motor jo lidt mindre (1.8t
benzin), så måske skal din have lidt længere tid.
Du kan jo teste den ved at starte varmeren og se om blæseren kører efter et
stykke tid. (mener det er ca. 5 min efter varmeren er startet)

Mvh. Flemming

Fra : Kito

Dato : 19-02-06 08:21

"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> vh.
> JMN
>
> (som er superglad for sin nye bil. Kender I det at man skal ud og se til
Jeg starter min ved at tænde for anlægget når jeg går ud med hunden om
morgen.
Jeg sætter blæseren på trin 1 ud af 5 da det er motoren jeg vil have varm og
ikke at batteri der er afladet.( Det har jeg prøvet) Kabinen er selvfølgelig
ikke så varm, men det bliver den ret hurtigt når først motoren efterfølgende
bliver startet.
Citroen jumper 2,8

vh
Poul

Fra : MGJ

Dato : 20-02-06 05:45

I min Carisma lader jeg det køre i 40 minutter når der er frost, så er bilen
total is fri og dejlig varm. (Fuld varme og på trin 1 - på blæseren)

MGJ

Fra : Ole Thomsen

Dato : 19-02-06 09:03

JMN wrote:

> Har prøvet et par gange, men syntes faktisk ikke kabinen er varm.
> Måske jeg gør noget forkert.

På min tidligere RAV4 Van (benzin) satte jeg blæseren på halv kraft og
temperatur på fuld skrue, 30 min. gav fin varme og smeltede sne/is på
ruderne.

Så vidt jeg husker var det også hvad manualen anbefalede.

Ole Thomsen

Fra : JMN

Dato : 19-02-06 22:35

Hej igen

Tak for alle svarene.

Har jeg forstået det korrekt at ved at vælge ventilation/kabinevarme er det
pr. definition også motorvarme man har valgt ?

vh.
JMN

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-06 00:26

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev>
> På min tidligere RAV4 Van (benzin) satte jeg blæseren på halv kraft

Focus C-max bestemmer selv over blæseren, der kører relativt svagt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-06 10:16

JMN skriver:

> Anyone ??

I Vito'en plejer jeg at sætte blæseren på ½ styrke og op mod forrunden,
når den får lov til at køre i ½ time inden jeg kommer til bilen er sneen
lige knapt væk og der er lunt i kabinen. 3-4 time og der er godt varmt.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-02-06 19:15

JMN skrev:

> [...]
> tid.
> Men sådan er det åbenbart ikke. Man må vælge - æv !!

Det har du fået galt fat i!

En sådan parkeringsvarmer opvarmer motorens kølevand som herefter
cirkuleres rundt i systemet og derved opvarmer motoren.

Undervejs rundt i kølesystemet passerer det opvarmede kølevand også
varmeapperatet til kabinen. Du skal så bare sørge for at blæseren kan
startes af fyret (det vil i praksis sige at den ikke er slukket når du
forlader bilen. Maksimal blæserstyrke er overflødigt og dræner bare
bilens batteri unødigt) og at ventilationssystemet er sat til at opvarme
luften (i praksis skruer du temperaturreguleringen over på maksimum
opvarmning).

God fornøjelse med parkeringsvarmeren.

Mvh
Claus