Grim lugt i forholdsvis ny Peugeot.
Fra : Henrik

Dato : 18-02-06 12:05

Hej

Vi har en Peugeot 206 1,4 HDI fra 03/2005.
Der er en grim lugt i bilen når den har stået stille, det lugter af
skraldespand eller noget andet gammel.
Vi har undersøgt hele bilen for gamle madpakker eller andet der skulle kunne
have gemt sig, måtterne er tørre bilen næste tom for unødige ting men lugten
er der stadigvæk.
Den forsvinder dog når man kører i bilen og den bliver varm.

Nogen der har en ide?
Kunne det være varmeapparatet der er utæt så det er det der lugter?

Der er aircon i bilen.

Henrik

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-02-06 12:12

"Henrik" <stapelfeldt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der har en ide?
> Kunne det være varmeapparatet der er utæt så det er det der lugter?

Svjv et desværre ganske normalt problem med A/C'en i Citroen/Peugeot. Lugten
(af "sure karklude") skyldes bakterier og andet godt, som er dannet i
A/C-systemet - det skal formentlig adskilles og renses?! Afsted til
forhandleren og få dem til at klare det på garantien!

PS! Husker du at køre med A/C'en tændt hyppigt?? Den må ikke stå stille hele
vinteren!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-06 13:00

Bo Velschow has brought this to us :
> PS! Husker du at køre med A/C'en tændt hyppigt?? Den må ikke stå stille hele
> vinteren!

Hvor stor er "ekstraudgiften" ved at have den tændt hele tiden ?
(tænker på brændstofforbrug)

Og er der nogen ulemper ved det udover det øgede forbrug ?

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-02-06 13:07

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Bo Velschow has brought this to us :
>
> Hvor stor er "ekstraudgiften" ved at have den tændt hele tiden ? (tænker
> på brændstofforbrug)

Det ved jeg ikke (kommer også an på, om det er halv- eller hel-automatisk).
5-10% højere forbrug, måske?

> Og er der nogen ulemper ved det udover det øgede forbrug ?

Tjah... selvfølgelig slides der på delene (kompressor mv.) - men det er vel
at foretrække, fremfor at skidtet gror fast og/eller man får eksotiske
bakteriekulturer blæst ind i hovedet, når man kører :-/

I øvrigt fjernes dug mv. hurtigere, når systemet kører (afhængig af
udetemperatur) - så derfor er det en god ide at lade det køre konstant hér i
vinterperioden.

Du behøver dog ikke køre med det tændt hele tiden - bare det lige får lov
til at snurre en gang om ugen eller så.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-06 14:01

on 18-02-2006, Bo Velschow supposed :
> Tjah... selvfølgelig slides der på delene (kompressor mv.) - men det er vel
> at foretrække, fremfor at skidtet gror fast og/eller man får eksotiske
> bakteriekulturer blæst ind i hovedet, når man kører :-/

Nej det lyder ikke ligefrem spændende :/

> I øvrigt fjernes dug mv. hurtigere, når systemet kører (afhængig af
> udetemperatur) - så derfor er det en god ide at lade det køre konstant hér i
> vinterperioden.

Jeg har ikke en eneste morgen haft problemer med dug på ruderne - så
mit A/C virker da vist :)

Prøvede en dag at slukke det ret hurtigt efter start med det resultat
at jeg fik hovedpine...

> Du behøver dog ikke køre med det tændt hele tiden - bare det lige får lov til
> at snurre en gang om ugen eller så.

Det må jeg huske til sommer :)

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Basse

Dato : 18-02-06 23:52

Hej

Der er også en anden mulighed:
En død mus.....
Sådan en lille fyr pillede jeg ud af varmeapparatet på lillekonens Golf.
Inklusive en rede og et imponerende lager af solsikkefrø og nødder.
Slamberten havde gnavet sig igennem pollenfilteret og fundet
sig godt til rette

Hygge,
Basse

Fra : SG

Dato : 18-02-06 19:06

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i

> Bo Velschow has brought this to us :
>
> Hvor stor er "ekstraudgiften" ved at have den tændt hele tiden ?
> (tænker på brændstofforbrug)

Brændstofudgiften er ekstremt begrænset her om vinteren. Det er, når du
beder a/c'en om at producere kulde, at den bruger meget energi.

Om vinteren ville jeg lade a/c'en være tændt hele tiden, og i stedet
fokusere på, hvor lang tid elopvarmede ruder/spejle, sædevarme mv. står
tændt. De bruger væsentlig mere energi end en a/c, der kører i "tomgang".

-SG

Fra : Henrik

Dato : 20-02-06 22:16

Hej

Har nu kørt med aircon på hele tiden og det har hjulpet.
Takker for svarene.