Forsinket bilsyn
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-02-06 16:17

Hejsa, min bil er blevet indkaldt til syn senest Tor. 16 Feb, altså nu på
torsdag.
Jeg kiggede på den med min mekaniker-ven for nogle dage siden, og vi
bestilte lidt stumper hjem som skulle skiftes, men de kommer nok først på
fredag har jeg lige fundet ud af.

Han siger at man som regel godt kan strække sidste synsdag op til 10 uger
uden der sker noget ved det, er det korrekt?

Martin Kaltoft

Fra : Leif Neland

Dato : 14-02-06 16:20

Martin Kaltoft wrote:
> [...]
>
> Han siger at man som regel godt kan strække sidste synsdag op til 10
> uger uden der sker noget ved det, er det korrekt?

Jeg har lige afmeldt min Landcruiser (bl.a. fordi jeg ikke skal bruge den
før til foråret), og den skulle have været godkendt 22. september 2005...

Leif

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-06 16:26

Martin Kaltoft skrev:
> Hejsa, min bil er blevet indkaldt til syn senest Tor. 16 Feb, altså nu på
> torsdag.

Men indkaldelsen fik du først forleden?.

> Jeg kiggede på den med min mekaniker-ven for nogle dage siden, og vi
> bestilte lidt stumper hjem som skulle skiftes, men de kommer nok først på
> fredag har jeg lige fundet ud af.

Så slap du bare af. Nu til dags er der ikke meget ventetid, så du kan
komme til syn i næste uge.

> Han siger at man som regel godt kan strække sidste synsdag op til 10 uger
> uden der sker noget ved det, er det korrekt?

Det er ikke generelt. Nogle politikredse er mere strikse end andre.
Faktisk kan de jagte efter få dage. Jeg havde sågar en til omsyn som
ikke mødte op den aftalte dag. Betjenten ringede og kontrollerede, med
ordene "så ryger pladerne i morgen".

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-02-06 16:39

> Men indkaldelsen fik du først forleden?.

Nej, det er jo et stykke tid siden, men min mekaniker har bare ikke lige
haft så meget tid på det seneste...

> Så slap du bare af. Nu til dags er der ikke meget ventetid, så du kan
> komme til syn i næste uge.

Ja, her hvor jeg bor kan jeg se der er ledige tider stort set hver dag.

> [...]
> Faktisk kan de jagte efter få dage. Jeg havde sågar en til omsyn som
> ikke mødte op den aftalte dag. Betjenten ringede og kontrollerede, med

Ok, mon ikke det er en de har kendt i forvejen så? Men det vil altså sige at
jeg i værste fald kan få klippet pladerne hvis jeg bliver stoppet mellem
fredag og mandag...

Martin Kaltoft

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 19:00

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> jeg i værste fald kan få klippet pladerne hvis jeg bliver stoppet mellem

Ja det er det værste der kan ske....altså at man må på motorkontoret og købe
nye plader....men du kan bare bede betjenten hoppe i havnen hvis du skulle
blive stoppet

--
Tom

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-02-06 19:08

> Ja det er det værste der kan ske....altså at man må på motorkontoret og
> købe nye plader....men du kan bare bede betjenten hoppe i havnen hvis du
> skulle blive stoppet

Ja selvfølgelig, det vil jeg så gøre

Martin Kaltoft

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-02-06 22:13

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mødte op den aftalte dag. Betjenten ringede og kontrollerede, med ordene

Når du vejleder bør du om ikke andet vide hvad du udtaler dig om.

På varevogne går der ca. 9 uger efter sidste rettidige synsdato
På personvogne går der ca. 14 uger efter sidste rettid synsdato.

Herefter modtager du fra CRM en "erindring" som giver dig yderligere 3 uger
fra modtagelse af brevet.

Hvis CRM efter udløbet af de ca. 3 uger konstaterer at køretøjet endnu ikke
er godkendt, bliver registreringsnummeret markeret "PI" som betyder Plader
indrages. denne markering kommer frem når politiet søger på
registreringsnummeret evt. ved stop af politiet, samtidig med denne
markering sendes der besked til politikredsen.

Hvis det er en flink betjent der behandler disse sager og du har oget
udestående med ham, kan du ofte lave en aftale med ham..

MVH Hans

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-02-06 22:53

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis det er en flink betjent der behandler disse sager og du har oget
> udestående med ham, kan du ofte lave en aftale med ham..

Jamen så vil jeg da supplere dig med mine egne oplevelser sidste år; 1.
indkaldelse var med seneste syn 28.09.05.
Først i starten af december modtog jeg rykkeren med 4 ugers yderligere
varsel.
Det passer rigtigt godt med at du i alt har 12 uger fra datoen nævnt som
seneste syn i 1. indkaldelse....
Og jeg har da vist stadig alle papirer.

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-06 23:38

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> varsel.
> Det passer rigtigt godt med at du i alt har 12 uger fra datoen nævnt som

Noget kunne tyde på at i har ret. Bare fandens at man ikke kan stole på
dem der nu engang er ansat til at svare på den slags spørgsmål.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-06 00:06

> Noget kunne tyde på at i har ret. Bare fandens at man ikke kan stole på
> dem der nu engang er ansat til at svare på den slags spørgsmål.

> [...]

Jamen hidtil har embedsmænd jo aldrig kunnet hænges op på de svar, de giver
folk. Selv skattevæsenet har du ikke kunnet stole på - og altså har du været
nødt til at bruge advokater og revisorer - med specialer indenfor skat,
told, moms og andet gøgl.
Dette er dog nu ændret noget - det ser ud til at du nu kan få bindende svar
fra Skat. Men om du nu kan stole på at de ved nok om det, de svare på er jo
en anden sag...

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-06 23:06

Hans L. Jørgensen skrev:

> Når du vejleder bør du om ikke andet vide hvad du udtaler dig om.

Jeg forsøger efter fattig evne. Og så lige med lidt hjælp fra
færdselsstyrelsen.

> På varevogne går der ca. 9 uger efter sidste rettidige synsdato
> På personvogne går der ca. 14 uger efter sidste rettid synsdato.

Cirka?. Hvis deter en regel må det vel være lidt mere præcist?.

> [...]
> registreringsnummeret evt. ved stop af politiet, samtidig med denne
> markering sendes der besked til politikredsen.

Ja, men var det ikke noget man indførte da der var kaos lige efter
periodesynets indførelse?. Jeg har godt hørt om den regel før her i
gruppen. Og forespurgt hos færdselsstyrelsen. Ham jeg snakkede med havde
aldrig hørt om reglen. Som han sagde så var indkaldelsen sendt så
tidligt at alle skulle kunne nå det. Jeg kan samtidig undre mig over det
der står på indkaldelsen om at er køretøjet ikke synet til den dato der
fastsat så kan/vil politiet inddrage pladerne. Har du eventuelt et link?.

> Hvis det er en flink betjent der behandler disse sager og du har oget
> udestående med ham, kan du ofte lave en aftale med ham..

Åh, ja det er en anden snak.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-02-06 08:35

> Cirka?. Hvis deter en regel må det vel være lidt mere præcist?.

Det var dengang SBI stadig eksisterede viden som internt var tilgængelig fra
færdselsstyrelsen.

> [...]
> periodesynets indførelse?. Jeg har godt hørt om den regel før her i
> gruppen. Og forespurgt hos færdselsstyrelsen. Ham jeg snakkede med havde

Hvilket jo for ham var dejligt nemt at sige og derved friholdt for at kunne
ansvarliggøres.

> Som han sagde så var indkaldelsen sendt så tidligt at alle skulle kunne nå
> det.

Hvilket jo også er korrekt.

> Jeg kan samtidig undre mig over det der står på indkaldelsen om at er
> køretøjet ikke synet til den dato der fastsat så kan/vil politiet inddrage
> pladerne. Har du eventuelt et link?.

Lige bestemt denne ordlyd er nok valgt således fordi det tilsidesætter lamme
forklaringer som - jeg har ikke modtaget nogen indkaldelse. F.eks. denne
forklaring holder ikke en meter, da det er ejers pligt at kende loven om
periodisk samt anden lovgivning angående hans køretøj.

> Åh, ja det er en anden snak.

Ja - og en menneskelig side af sagen, ikke at forklejne. o)

MVH Hans

Fra : Henning Petersen

Dato : 14-02-06 17:31

Martin Kaltoft wrote:
> [...]
>
> Han siger at man som regel godt kan strække sidste synsdag op til 10 uger
> uden der sker noget ved det, er det korrekt?

Jeg tror ikke du skal være så nervøs.
Da jeg forespurgte ved statens biltilsyn eller hvad det nu hedder,
oplyste en flink dame at der går ca. 3 uger inden politiet får besked om
at bilen ikke er synet.
Det var i forbindelse med ventetid ved køb af ny bil
MVH
Henning