Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-02-06 20:14

Fra: "Gunnar007" <007g@teamsos.dk>
Emne: Re: Ledningslængde og strømtab
Dato: 08 February 2006 19:28

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:43ea361e$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad er en "god" kvadrant?
>
> Hilsen Mikkel

Aner det ikke, han har beskrevet problemet i telefonen, han sagde at kabelet
var til 12v, og var ca 8 mm tykt..

Hvad kvadrant skal man op i, til de forskellige watt's ?

"Kvadrant" er ikke noget kendt udtryk for kabel, hvilket kvadrat derimod er,
et udtryk for kablet tværsnit.

Men når du skriver at kablet er ca. 8 mm. tykt svarer det nogenlund til 16
kvadrat kabel.

Jeg er nu ret overbevist om at det ikke er kablet der er den helt store
synder, men derimod vio jeg kaste blikket på konverteren som laver 12 volt
DC om til 220 volt AC. Her er der indtil flere ting der kan være årsag til
at konverteren ikke giver den ønskede effekt.

1. At den er indstillet til at afgive maksimal effekt ved 13,8 volt, når
bilens motor er stoppet går batteriet meget hurtigt under 13 volt. Prøv
eventuelt at starte motoren samtidig med at han kører med vinkelsliberen.
Der kan også i forbindelse med lav inputspænding være tale om forskudt fase,
men det vil være for langhåret at komme ind på her.

2: Konverteren kan være deminsioneret for lille til at trække en strømsluger
som en vinkelsliber jo er.

Hvorom alt er, jævnestrømskabler skal være meget kraftigere end
vekseetrømskabler.

Eventuelt kan han overveje ifald konverteren er dimensioneret korrekt, at
målet spændingsfaldet på de 3 meter kabel, det kan godt være at kablet er
for tyndt, det viser sig hvis der er et stort spændingsfald over kablet. Dog
skal i være opmærksom på at det måles korrekt når vinkelsliberen kører med
fuldt forbrug.

Men prøv at starte motoren og se så om vinkelsliberen får mere fart på.

MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-02-06 20:24

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Men når du skriver at kablet er ca. 8 mm. tykt svarer det nogenlund til 16
> kvadrat kabel.

Med mindre at det er et kabel med både + og minus i og man måler
isoleringen med.

> [...]
> DC om til 220 volt AC. Her er der indtil flere ting der kan være årsag til
> at konverteren ikke giver den ønskede effekt.

Nej, da den virker fint med korte kabler til batteriet.

> [...]

Nej, da den virker fint med korte kabler til batteriet.

> Hvorom alt er, jævnestrømskabler skal være meget kraftigere end

Nej, det er præcist det samme.

> [...]
> skal i være opmærksom på at det måles korrekt når vinkelsliberen kører med

Rigtigt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-02-06 22:48

> [...]
>
> Nej, da den virker fint med korte kabler til batteriet.

> Nej, da den virker fint med korte kabler til batteriet.

Nu er det jo ikke mig der stiller spørgsmålene Klaus, og nok også godt,
sådan for dine svar er da svært informative

Vil dog hellere se hvad gunnar kommer frem til, da dine "kloge" ord nok ikke
flytter meget.

MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-02-06 22:50

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Nu er det jo ikke mig der stiller spørgsmålene Klaus, og nok også godt,
> sådan for dine svar er da svært informative

Een eller anden bliver jo nødt til at stoppe dit sludder.

> Vil dog hellere se hvad gunnar kommer frem til, da dine "kloge" ord nok ikke
> flytter meget.

Lad mig gætte: Dine ville ikke flytte noget....

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-02-06 23:09

> "Hans L. Jørgensen" skriver:

> Een eller anden bliver jo nødt til at stoppe dit sludder.

> Lad mig gætte: Dine ville ikke flytte noget....

Du har nok mere elefanthukommelse end forventet.

Med hensyn til indlæg/svar fra dig vil jeg i fremtiden blive siddende på
hænderne, Har mange andre positive ting at beskæftige mig med.

OED

MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-06 06:26

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Du har nok mere elefanthukommelse end forventet.

Du mener ?

> Med hensyn til indlæg/svar fra dig vil jeg i fremtiden blive siddende på
> hænderne, Har mange andre positive ting at beskæftige mig med.

Du skal være velkommen.

Men du kan lige forklare, hvad der er galt med den 12/230 volts
konverter du mener der er for lille. Specielt da den virker når dee er
monteret med korte ledninger.

Eller hvad du mener med at vekselstrøm kan nøjed med mindre ledninger
end jævnstrøm.

> OED

Øøøh ?

Fra : Gunnar007

Dato : 09-02-06 14:54

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan for dine svar er da svært informative
>
> Vil dog hellere se hvad gunnar kommer frem til, da dine "kloge" ord nok

Faktisk har jeg i min første mail allerede svaret på en del af dine
spørgsmål Hans.
Klaus, har læst mit spørgsmål, derfor kan han svare som han gør.

Hilsen G

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-02-06 23:20

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse

> Faktisk har jeg i min første mail allerede svaret på en del af dine
> spørgsmål Hans.
> Klaus, har læst mit spørgsmål, derfor kan han svare som han gør.

Hvori mener du svaret i mine spørgsmål er belyst i din første mail?

MVH Hans