Ledningslængde og strømtab
Fra : Gunnar007

Dato : 08-02-06 19:04

Svigerfar har en Mazda B2500.
Han har købt sådan en omformer 12volt - 220volt
Når han smækker de korte ledninger som følger med til skidtet, kan den
trække en vinkel sliber uden problemer.

Nu har han så bygget en kasse på laddet, og trukket en god kvadrant til,
både + og - brugt ca 3 meter kabel. Og nu kan den ikke trække en
vinkelsliber.

Hvordan løser han det her problem, så omformeren kan stå i en aflåst kasse
på ladet.
Og trække den vinkelsliber, eller den lille kompressor til luft !

Hilsen G

Fra : OZ7PUS

Dato : 08-02-06 19:15

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på ladet.
> Og trække den vinkelsliber, eller den lille kompressor til luft !

Bliver de nuværende ledninger varme når han bruger vinkelsliberen ?
I såfald skal der kraftigere ledning til

OZ3BTO

Fra : Gunnar007

Dato : 08-02-06 19:27

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bliver de nuværende ledninger varme når han bruger vinkelsliberen ?
> I såfald skal der kraftigere ledning til
>
> OZ3BTO

Nej de bliver ikke varme, vinkelsliberen vil kun lige trille rundt.

Hilsen G

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-02-06 19:19

Gunnar007 wrote:
> [...]
> på ladet.
> Og trække den vinkelsliber, eller den lille kompressor til luft !

Hvad er en "god" kvadrant?

Hilsen Mikkel

Fra : Gunnar007

Dato : 08-02-06 19:29

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en "god" kvadrant?
>
> Hilsen Mikkel

Aner det ikke, han har beskrevet problemet i telefonen, han sagde at kabelet
var til 12v, og var ca 8 mm tykt..

Hvad kvadrant skal man op i, til de forskellige watt's ?

Hilsen G

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-02-06 19:41

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en "god" kvadrant?

En "kvadrant" er et instrument astronomer tidligere benyttede sig af, så det
må være en god af slagsen :)).. Kvadrat er et udtryk for arealet af
tværsnittet på kobberet i ledningen, og er det for lille, trækker han bare
en mere, til det er stort nok :).

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-02-06 22:03

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> må være en god af slagsen :)).. Kvadrat er et udtryk for arealet af
> tværsnittet på kobberet i ledningen, og er det for lille, trækker han bare

No shit sherlock. Jeg mere end udemærket godt klar over hvad en kvadrant
er. Jeg brugte ene og alene dette upræcise udtryk for at skriv i et
sprog så Gunnar og andre kunne koble mit indlæg med det originale.
Hvilket lykkedes efter som Gunnar har svaret!

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 19:34

> [...]
> Han har købt sådan en omformer 12volt - 220volt
> Når han smækker de korte ledninger som følger med til skidtet, kan den

En lille eller stor vinkelsliber?

Hvis det er en stor ? så kan det sammenlignes med ca 37stk fjern lygter !

Så du skal nok have en ledning i en kraftigere kvalitet.

--
Lars G

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 19:46

> [...]
> på ladet.
> Og trække den vinkelsliber, eller den lille kompressor til luft !

Så er han jo nød til at koble et ekstra batteri på lige ved siden af
omformeren, selv om jeg nu også gerne ville vide ledningskvadratet på de
ledninger han har trukket. De skal nemlig være temmelig fede da en
vinkelsliber let sluger 500-1000W under belastning. Dette giver jo sindsyg
mange ampere når det skal hentes fra en 12V forsyning (noget med 40 - 80A)
og man ikke må tabe meget spænding før det går voldsomt ud over effekten der
er til rådighed.

Men han kan ja bare købe et eller andet billigt skod batteri fra tsvansen
til 250 Kr og koble det på helt ude ved omformeren, så burde problemet være
løst

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-02-06 19:59

> Men han kan ja bare købe et eller andet billigt skod batteri fra tsvansen
> til 250 Kr og koble det på helt ude ved omformeren, så burde problemet
> være løst

På samme måde som når man har ekstra batt. i campingvognen, bør han købe et
"laderelæ" hos camping-pusheren. Så det kun kan "se" bilen, når den er
startet, og der lades på det.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 20:03

> På samme måde som når man har ekstra batt. i campingvognen, bør han købe
> et "laderelæ" hos camping-pusheren. Så det kun kan "se" bilen, når den er
> startet, og der lades på det.

Helt enig men kablet skal! stadig være af en meget kraftig kvalitet.

Og husk lige en sikring uden i motorrummet.

--
Lars G

Fra : Gunnar007

Dato : 08-02-06 19:51

> Men han kan ja bare købe et eller andet billigt skod batteri fra tsvansen
> til 250 Kr og koble det på helt ude ved omformeren, så burde problemet
> være løst

Også min egen løsning, men:

Kan generatoren fra bilen godt lade to batterier op samtidigt ??
Nu skal der jo fyldes flere ampere på !

Hilsen G

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-02-06 20:37

Gunnar007 wrote:

> Også min egen løsning, men:
>
> Kan generatoren fra bilen godt lade to batterier op samtidigt ??
> Nu skal der jo fyldes flere ampere på !

I teorien ja.... uanset hvad så vil en generator kunne lade ethvert
batteri op antaget at du ikke bruger mere strøm end du kan lade med. Jeg
ved ikke hvilken størrelse generator der sidder i sådan en fætter, men
det kan måske godt være noget 95A eller lign... En vinkelsliber bruger
vel op mod 1kw (eller mere, afhængig af størrelsen), MEN! omformeren har
ikke en 100% effektivitet, men nok nærmere 60%, så på 12V siden vil du
skulle trække knap 1700W, det bliver sådan ca. 140A. Der skal nogle
VOLDSOMME kabler til. Men hvad er omformere normeret til at levere? Du
bør naturligvis ikke forsøge at trække mere end den kan levere, for det
kan den ikke lide. Hvis din fatter har behov for så store strømmængder,
så ville jeg klart anbefale at han køber et mini-elværk (også kaldet
nødstrømsanlæg) de fås fra ca. 1000kr for små modeller (600W) og opad...
fx. en 2kw model i H&N for 1900kr som kører på benzin og med 2x230V +
1x12V. Uanset hvad så kommer han jo nok ikke udenom at motoren skal køre
mens han trækker strøm, for det stakkels batteri skal jo have lidt saft
(og dermed skal der alligevel trækkes nogle gode kabler).

Men det afhænger altså lidt af hvad det er han skal bruge den til...
(prof/seriøs hobby/alm. hobby)

Thomas

Fra : Leif Neland

Dato : 08-02-06 20:00

Gunnar007 wrote:
> [...]
>
> Nu har han så bygget en kasse på laddet, og trukket en god kvadrant
> til, både + og - brugt ca 3 meter kabel. Og nu kan den ikke trække en

Så er kablet for tyndt, plain and simple

Er der plads til at montere omformeren med de korte ledninger?
Og så trække de 230v om til ladet?

Fidusen med højere spænding er jo at der ikke skal så tykke ledninger for at
overføre den samme effekt.

Leif

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-02-06 20:12

Gunnar007 skriver:

> Svigerfar har en Mazda B2500.
> Han har købt sådan en omformer 12volt - 220volt
> Når han smækker de korte ledninger som følger med til skidtet, kan den
> trække en vinkel sliber uden problemer.

Effekten på vinkelsliberen ??

> Nu har han så bygget en kasse på laddet, og trukket en god kvadrant til,
> både + og - brugt ca 3 meter kabel. Og nu kan den ikke trække en
> vinkelsliber.

3 meter kabel - noteret.

> Hvordan løser han det her problem, så omformeren kan stå i en aflåst kasse
> på ladet.
> Og trække den vinkelsliber, eller den lille kompressor til luft !

Ved at bruge tykt _nok_ kabel....

Prøv at gå herind og hent det lille program
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Regn så lidt på kabelmodstand under "wires".
Overvej, hvor meget effekt vinkelsliberen trækker, læg 10-15 % oveni
(varme i converteren) og divider så med 12 volt. Min egen vinkelsliber
er en lille "tøsesliber", den kan trække 550W. Det vil sige 600W/12 volt
= 50A.

Nu da du kender modsanden i kablet kender du også spændingsfaldet.....
(ohms lov, det er der også et faneblad der hedder), hvor tyk er + og -
lederne ?

Jeg vil anbefale minimum 10mm2 gerne 30 eller 50.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-02-06 20:30

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message

> Nu har han så bygget en kasse på laddet, og trukket en god kvadrant til,
> både + og - brugt ca 3 meter kabel. Og nu kan den ikke trække en
> vinkelsliber.

sådan et projekt lyder til at være en generator, så kan man jo også flytte
den hen hvor arbejdet foregår.