kørelys på Ford Escort 1.3
Fra : Lars Jepsen

Dato : 07-02-06 16:45

Hvordan laves der billigs kørelys på Ford Escort 1.3 fra 87..........?

m.v.h Lars

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-02-06 16:56

Hej!

Lars Jepsen wrote:

> Hvordan laves der billigs kørelys på Ford Escort 1.3 fra 87..........?

Ved at instruere føreren i at dreje på knappen til nærlyset når bilen bruges

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

http://www.fireflyseason2.com/

Fra : Esben Taersker

Dato : 07-02-06 19:28

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Ved at instruere føreren i at dreje på knappen til nærlyset når bilen
> bruges

Ja, enten det, eller også tror jeg at jeg ville lave et eller andet med
et rælæ med en brydefunktion, som bliver aktiveret samtidig med lyset.
Hvis du så tager +12 V signalet fra tændingsnøglen, og fører gennem
kontaktsættet af dette relæ og derfra til en lille "buzzer" har du et
akustisk signal der starter når der er tænding på bilen og slukker igen
når du tænder lyset.

Skriv igen hvis jeg skal uddybe...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-06 19:32

Esben Taersker skriver:

> [...]
> kontaktsættet af dette relæ og derfra til en lille "buzzer" har du et
> akustisk signal der starter når der er tænding på bilen og slukker igen

Man tager en diodebro og en buzzer.

Diodebroens AC side monterer man mellem en ledning til en forlygtepære
og ledningen til ladelampen. Buzzeren sætter man til DC siden (rigtigt
polariseret).

Lader generatoren og er der ikke lys på, vil buzzeren larme.
Lader generatoren ikke og er lyset tændt larmer buzzeren.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Esben Taersker

Dato : 07-02-06 19:44

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Lader generatoren og er der ikke lys på, vil buzzeren larme.
> Lader generatoren ikke og er lyset tændt larmer buzzeren.....

Wauw... Lyder næsten endnu mere smart. Dog vil jeg lige nævne at man nok
ikke skal bruge ledningen fra forlygterne som er her skrives. Det
skulle jo ikke være nødvendigt med konstant påmindelse om at man kører
med langt lys...) Find ledningen direkte fra lygtekontakten eller
baglygterne.

/Esben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-06 20:21

Esben Taersker skriver:

> [...]
> skulle jo ikke være nødvendigt med konstant påmindelse om at man kører
> med langt lys...) Find ledningen direkte fra lygtekontakten eller

God ide, positionslyset

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-06 21:57

Esben Taersker skrev:
> [...]
> skulle jo ikke være nødvendigt med *konstant påmindelse om at man kører
> med langt lys* ...) Find ledningen direkte fra lygtekontakten eller

Hovsa, der var en idé til brug i en anden tråd.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Esben Taersker

Dato : 08-02-06 01:22

Finn Guldmann wrote:

> Hovsa, der var en idé til brug i en anden tråd.

Hehe.. Overvejde jeg faktisk også selv, men måtte hellere lade være...:)

/Esben

Fra : Lars Jepsen

Dato : 07-02-06 21:41

Hej.............

tak for ideen, men er der ikke en der kan lave et monterings diragram, så
vil det nok være memmer for mig at forstå...

m.v.h. larsjepsen@webspeed.dk

Fra : Per

Dato : 08-02-06 16:52

> Hej.............
>
> tak for ideen, men er der ikke en der kan lave et monterings diragram, så
> vil det nok være memmer for mig at forstå...

Vil jeg om muligt godt nok også gerne have

Vh. Per, Sierra 2,0i DOCH

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 07-02-06 19:25

> Ved at instruere føreren i at dreje på knappen til nærlyset når bilen
> bruges

Og i den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for at sætte det relæ på som
det reelt er der spørges på. Man brænder nemlig kontakterne af uden. Har
lige skiftet på min Escort 81'er og for et par måneder siden måtte jeg
reparere det samme på min anden bil Range Rover 84.

Så nu overvejer jeg kørelys, eller måske bare lade relæet tænde ved
kontakten. Kørelys skal jo have en impuls fra generatoren for at slå til.

FOC