Værkstedsregning
Fra : MB

Dato : 07-02-06 15:11

Hej!

I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted
for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt
monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.

Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr.
15.000!

Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!

Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge hoveder,
som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er rimeligt nok
eller om det er helt ude i skoven!

http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg
http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Morten

Fra : KT

Dato : 07-02-06 15:23

"MB" <mb_dk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er
> rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!

Hvad jamrer du over - den regning er da for intet at regne - og så har du
endda fået 50% afslag på arbejdsprisen.

Knud

Fra : Anders

Dato : 07-02-06 15:25

"MB" <mb_dk@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er
> rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!

Der er brugt mange timer.
Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af arbejdsløn
men hvor er det trukket fra ?

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-06 15:32

Anders skriver:

> Der er brugt mange timer.

Ja

> Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af arbejdsløn
> men hvor er det trukket fra ?

31,5 x 365 / 2 = den pris der står på sedlen

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Anders

Dato : 07-02-06 16:54

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Anders skriver:

> Ja

> 31,5 x 365 / 2 = den pris der står på sedlen
>
> Klaus

Ok, den havde jeg ikke lige set.

Anders

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-02-06 15:38

Hej!

Anders wrote:

> Der er brugt mange timer.

Også min mening. Efter min mening (tag det for hvad det er ) burde det hele
kunne overståes på en dags tid...

Men ok, det kan jo være aircon'en har drillet en hel del...

> Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af arbejdsløn
> men hvor er det trukket fra ?

Enten i timetallet eller i prisen - det stemmer ihvertfald

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

http://www.fireflyseason2.com/

Fra : Aksel

Dato : 07-02-06 15:43

> Der er brugt mange timer.
> Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af
> arbejdsløn men hvor er det trukket fra ?
>
> Mvh
> Anders

Rabatten er trukket fra, der er brugt mange timer men meget af det der er
lavet i følge første side kan være drilagtigt.

Hilsen Aksel

Fra : Nielsen

Dato : 07-02-06 15:45

> Der er brugt mange timer.
> Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af
> arbejdsløn men hvor er det trukket fra ?
>
> Mvh
> Anders

Hvordan får du deres timepris til 730kr ??
Lidt udregning 31.5 timer X 365 kr. = 11497,50kr - 50% = 5748,75kr
Men det lyder af mange timer.
Det er 1 mand i 4 arbejdsdage, det er meget.

JaN

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 07-02-06 16:13

"Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan får du deres timepris til 730kr ??
> Lidt udregning 31.5 timer X 365 kr. = 11497,50kr - 50% = 5748,75kr
> Men det lyder af mange timer.
> Det er 1 mand i 4 arbejdsdage, det er meget.

Det er straffen for at bruge uautoriserede mekanikere (ikke at jeg selv
ville køre til audi..) men de er bare længere tid om tingene, ikke fordi de
arbejder langsomt, men fordi de ikke kan kende alle typer biler grundigt, så
når der opstår noget udover olieskift (groft sagt) så er de nødt til at
bruge tid på at sætte sig ind i hvordan den bil er skruet sammen, det er det
mekanikerne på de autoriserede sidder på skolebænken og lærer.
Det er ihvertfald min erfaring....Derfor laver jeg alt hvad jeg kan selv

/Carsten

Fra : JS

Dato : 07-02-06 16:27

Carsten Hjorth wrote:
> [...]
> den bil er skruet sammen, det er det mekanikerne på de autoriserede
> sidder på skolebænken og lærer. Det er ihvertfald min erfaring....Derfor

Ofte kommer mekanikere på de autoriserede værksteder ind fra gaden og kalder
sig autoriseret mekaniker fra dag ét. De kan selvfølgelig spørge de mere
erfarne i tvivlstilfælde hvilket alt andet lige selvfølgelig er en fordel.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-02-06 18:43

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så når der opstår noget udover olieskift (groft sagt) så er de nødt til at
> bruge tid på at sætte sig ind i hvordan den bil er skruet sammen,

Det passer jo så ikke altid, de kan have adgang til ETKA & servicebulltiner
på lige fod med en autoriseret. Jeg har fx. fået skiftet tandremmen
uautoriseret, hos en som med garanti vidste NADA på forhånd, og han vidste
til detalje hvon' det skulle gribes an, incl. resvedelnr. og hvor mange
timer der kunne faktureres.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-02-06 15:57

MB wrote:
> [...]
> værksted for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle
> "banke"-lyde samt monteret træk som jeg allerede selv havde i

Har du solgt bilen til værkstedet?
Siden du betaler for omreg.

Fra : Mads Stetter

Dato : 07-02-06 16:54

meddelelse news:43e8b547$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...

> Har du solgt bilen til værkstedet?
> Siden du betaler for omreg.

Ja, det er i hvert tilfælde gratis at omregistrere når det kun er træk som
er sat på!

MVH Mads

Fra : MB

Dato : 07-02-06 17:12

>"Morten Fruergaard" wrote:
> Har du solgt bilen til værkstedet?
> Siden du betaler for omreg.

Nej det var iforbindelse med at der blev monteret træk. Bilen blev solgt til
en privat.

Det store timeforbrug skyldes ifølge værkstedet at airconditionen drillede?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-06 23:12

MB wrote:

> Nej det var iforbindelse med at der blev monteret træk. Bilen blev
> solgt til en privat.

Hm. Koster det noget?
Kun hvis bilen er over X (SVJH 7 eller 8 år), så skal den til SYN...

> Det store timeforbrug skyldes ifølge værkstedet at airconditionen
> drillede?

Hvordan? Har de ikke kompetensen?

Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-02-06 16:22

> Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr.
> 15.000!
>
> Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!

Fik du ikke et overslag på prisen før du afleverede bilen?

Fra : MB

Dato : 07-02-06 17:15

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fik du ikke et overslag på prisen før du afleverede bilen?

Ja for montering af træk, påfyldning af væske på aircon, rep. af cat (selvf.
forudsat at det var det som var galt)
ca. 5.000

Fra : Henning Petersen

Dato : 07-02-06 17:16

MB wrote:
> [...]
> som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er rimeligt nok

Jeg synes det ser voldsomt ud med kølemiddel . På et husholdningskab er
der ca 100 gram, måske er her nogle med erfaring.
De må virkelig have hygget med de mange timer.
Jeg håber du har fået en god pris for bilen.
MVH
Henning

Fra : Hans Jensen

Dato : 07-02-06 17:54

> [...]
> der ca 100 gram, måske er her nogle med erfaring.
> De må virkelig have hygget med de mange timer.
> Jeg håber du har fået en god pris for bilen.

Biler har som regl mellem 700g og 1000g kølevæske på ( R134a )

Men syntes at de har brugt for mange timer på bilen - du skal jo ikke betale
for deres uvidenhed......

Mvh Hans

Fra : Bagdad Bob

Dato : 07-02-06 17:47

> [...]
> hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er
> rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!

LOL - en O-ring til 1600 bobs (plus moms!!!!)

Det er sku da total-iorden-værkstedshumor.

/Abildgaard

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-02-06 17:51

Hej!

Bagdad Bob wrote:

> LOL - en O-ring til 1600 bobs (plus moms!!!!)
>
> Det er sku da total-iorden-værkstedshumor.

Det er så incl. kondensatoren, men ok...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-02-06 18:02

Uden tvivl velegnet til fremvisning i udsendelsen 'kontanten'. Jeg bliver i
tvivl, det kan være det slet og ret er egnet til en politianmeldelse
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-02-06 18:14

Hej!

Preben Riis Sørensen wrote:

> Uden tvivl velegnet til fremvisning i udsendelsen 'kontanten'. Jeg bliver i
> tvivl, det kan være det slet og ret er egnet til en politianmeldelse

Hvad er, helt præcist?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-02-06 19:22

> Preben Riis Sørensen wrote:

det kan være det slet og ret er egnet til en politianmeldelse

> Hvad er, helt præcist?

Ja det spørger jeg også om, bortset fra de mange timer, kan jeg ikke se
noget odiøst i den regning - 365,- for en time er ovenikøbet billigt, når
der er faktura på ;).. . Jeg ville prøve at "udfritte" dem for HVORFOR det
tog så lang tid, "den drillede" ville JEG ikke nøjes med. Det er 4 mand en
hel dag, så tror fa... ., de har jo gået i vejen for hinanden ;).

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-02-06 21:39

> Hej!

> Hvad er, helt præcist?

Det vilde timetal, og så det at han blev lovet timer til halv pris, og det
må jo være en hvid løgn.
(og så troede jeg kondensatoren var en elektrisk til 20 kr.)
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-02-06 20:01

Bagdad Bob skrev:

> LOL - en O-ring til 1600 bobs (plus moms!!!!)
>
> Det er sku da total-iorden-værkstedshumor.

Læs nu hvad der står foran. Kondensator. Det er ikke en dims der sidder
i radioen. Det er "køleren" i et airon-anlæg. Og den koster i den størrelse.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 07-02-06 19:18

Det ser ud til, at han ikke har haft enten kendskab eller rigtig værktøj
til aircon'en. Derudover har der været repareret på det elektriske og det
kan være tidskrævende.

Kan se at du kører fransk bil - de kan jo godt være lidt specielle på visse
punkter.

Der er brugt mange timer, men du har fået dem til ½ pris sikkert i
erkendelse af, at
der var tale om uddannelse af mekanikeren.

Omvendt så tror jeg ikke, at han har tjent penge på opgaven - han har
garanteret brugt
dette antal timer!

Jeg får altid ordnet min aircon hos et firma der ikke laver andet end dette.

mvh Per

Fra : Teddy

Dato : 07-02-06 21:43

bla bla bla regning, timer osv..
-------------------

Regningen er ret stor, det er der ingen tvivl om. Men de har faktisk en ret
billig timepris, Catalysatoren var rimelig i pris, og de har husket ikke at
opkræve moms oveni synsgebyret... det er der ikke mange som husker...

Hvis det var mig, så ville jeg starte med at nævne hvad den aftalte pris
var, og at det helt uacceptabelt er kommet til et beløb på langt over det
dobbelte. Tag ned til et Peugeot værksted og hør dem om hvad det ville
have kostet der, og brug det imod automesteren. Jeg ville nægte at betale
mere end hvad normalt er. Jeg vil tro at du kan slippe med reservedelenes
pris plus i omegnen af 7-8 timers arbejde ( til fuld pris ), hvis du går
lidt til den.

Men næste gang din A/C driller, så gør dig selv en tjeneste, og tag hen til
et sted som ikke laver andet.

Teddy

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-02-06 22:28

Teddy skrev:
> [...]
> billig timepris, Catalysatoren var rimelig i pris, og de har husket ikke at
> opkræve moms oveni synsgebyret... det er der ikke mange som husker...

Det er heller ikke et synsgebyr. Det er en gebyr for omreg. På synsgebyr
skal der svares moms.

> [...]
> pris plus i omegnen af 7-8 timers arbejde ( til fuld pris ), hvis du går

De godt 31 timer er for meget. Men alt det der er lavet kan ikke laves
på 7-8 timer. Jeg vil mene 14-16 timer er mere realistisk. Husk der også
kom træk på. Og så passer det såmænd meget godt med værkstedets
bedømmelse med de 50%. Jeg ville bare ikke have skrevet det på
regningen. Men have justeret tiden. Men det kan være noget med statistik
i bogholderiprogrammet.

> Men næste gang din A/C driller, så gør dig selv en tjeneste, og tag hen til
> et sted som ikke laver andet.

Dem har jeg lavet mange af. Det er ikke raketvidenskab. Selv om mange
tror det.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Teddy

Dato : 07-02-06 23:03

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er heller ikke et synsgebyr. Det er en gebyr for omreg. På synsgebyr
> skal der svares moms.

Jaja, jeg lavede en fejl der, men der var vist ingen tvivl om hvad jeg
mente, da det jo er det som står på regningen.

--------

Dem har jeg lavet mange af. Det er ikke raketvidenskab. Selv om mange tror
det.

Netop derfor er der jo alt for mange timer på. Enhver med omløb i kasketten
kan rep. en Airconition.
Men mange almindelige mekanikere har bare ikke det omløb der skal til, eller
det rette udstyr, og er derfor alt for lang tid om det.
Derfor... kør hen til et sted som ikke laver andet. det burde vi vel ikke
kunne blive uenige om.

Teddy

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-02-06 23:16

Teddy skrev:

> Netop derfor er der jo alt for mange timer på. Enhver med omløb i kasketten
> kan rep. en Airconition.

Nej, men nu ved vi jo heller ikke om al tiden er gået med aircon. Han
har jo fået lavet mage andre ting. Jeg vil være ærlig og indrømme at jeg
ikke kan huske tiden for at montere træk. Mange franske biler er noget
hø. Hvor der skal skilles en masse ad for at kunne montere.

> Men mange almindelige mekanikere har bare ikke det omløb der skal til, eller
> det rette udstyr, og er derfor alt for lang tid om det.

Jo, men udstyret kunne det tyde på de har. Ellers kunne de ikke fylde
kølemiddel på. Og med de automatisk fyldestationer man har idag kan
lærlingen klare opgaven bare ved at følge displayet.

> Derfor... kør hen til et sted som ikke laver andet. det burde vi vel ikke
> kunne blive uenige om.

Både ja og nej. Fejlfinding er og bliver noget svævende noget. Ikke på
den mekaniske del i dette tilfælde. Men fejl på elanlæg er tidsrøvere.
Enten falder du over fejlen med det samme. Eller også bruger du oceaner
af tid. Men enig om specialværksteder har rutinen. Eller burde have.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Henning Lund

Dato : 08-02-06 11:34

Per Groth Ludvigsen <pgl@post.cybercity.dk> skrev:
> Kan se at du kører fransk bil - de kan jo godt være lidt specielle på
> visse punkter.

Den forældede bemærkning ser vi bort fra!

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Q

Dato : 08-02-06 00:36

> [...]
> monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
>
> Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr.

Hvis han har givet dig et overslag på godt 5K er det langfra rimeligt at
regningen ender i 15K..
Jeg plejer at have en aftale med mekanikeren om at han lige ringer hvis det
er noget der koster en "million" - kender dog ikke til det specifikke
værksted, andet end af navn..

> Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!

Forskellen mellem overslag og endelig regning er ihvertfald uacceptabel hvis
ikke han har ringet inden regningen voksede *så* meget..

Timeforbruget virker noget vildt, selvom du kun skal betale for halvdelen..

/peter

Fra : Morten Dahl

Dato : 08-02-06 15:24

> [...]
>
> Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
>
> som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er rimeligt nok

Hej Morten

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor længe bilen stod på værkstedet?? Da
31,5 timer er ret lang tid at bruge på en bil. Evt på et døgn. Hvis bilen
har været på værksted i et døgn. (7,5 timer) så har de jo været fire mand på
den, en hel dag. det syntes jeg at det lyder vildt. eller 2 mand på 2 dage,
det passer heller ikke helt sammen syntes jeg. er de ikke proffer???

Mvh
Morten Dahl

Fra : MB

Dato : 08-02-06 21:36

"Morten Dahl" <hvolgaarden@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dage, det passer heller ikke helt sammen syntes jeg. er de ikke proffer???

Jeg afleverede bilen på værkstedet om søndagen og vi aftalte at jeg kunne
hente den igen mandag sidst på eftermiddagen. Desværre havde de store
problemer med at finde fejlen på aircon og det endte derfor med at jeg først
kunne hente den om fredagen (de manglede også nogle dele mv.)

Mvh

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 18:41

> [...]
> hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er
> rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!

Nej, det er ALLLLLLLLLLLLLLLT for meget for så lille en reparation. Det
tager ikke mere end MAX 3-4 timer at skifte kondensatoren og så er det endda
MEGET højt sat. Har selv skiftet kondensatoren i min mondeo.
At reparere en kat kan UMULIGT tage mere end 2-3 timer såfremt at du ikke
skal betale for et svejsekursus til mekanikeren først.
At det så skulle tage over 2 dage for at fjerne en bankelyd må vel betegnes
som en total uduelig mekaniker der har været igang med din bil.
Det er en grotesk overpris for så lille et arbejde.

Materialeprisen ser OK ud selv om jeg nu nok vil sige de 476 + moms er lidt
optrækkeri. Et fyldeanlæg til AC passer stort set sig selv når det er
tilsluttet, så det er svineri at du skal betale 426+moms oveni de 700 for at
få det fyldt.....det er det rene optrækkeri.

Men du har ca. 0,0000% chance for at kunne gøre noget ved regningen da jeg
gætter at du ikke har aftalt eller fået et tilbud FØR værkstedet gik igang.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-02-06 19:11

Tom skrev:

> Nej, det er ALLLLLLLLLLLLLLLT for meget for så lille en reparation. Det
> tager ikke mere end MAX 3-4 timer at skifte kondensatoren og så er det endda
> MEGET højt sat. Har selv skiftet kondensatoren i min mondeo.

Enig.

> At reparere en kat kan UMULIGT tage mere end 2-3 timer såfremt at du ikke
> skal betale for et svejsekursus til mekanikeren først.

Der sidder nogle bolte ved manifold som kan drille. Men det kan højest
tage den tid du nævner. Så der er vi også enig.

> At det så skulle tage over 2 dage for at fjerne en bankelyd må vel betegnes
> som en total uduelig mekaniker der har været igang med din bil.

Jamen det har de jo også erkendt ved at give 50% nedslag. Og du ved jo
naturligvis bedre hvordan man finder mislyde. Jeg kan sige dig at finde
mislyde kan være forbandet svært. Selv med mange års erfaring. Man
parametre spiller ind. Kender ikke den konkrete sag/lyd.

> Materialeprisen ser OK ud selv om jeg nu nok vil sige de 476 + moms er lidt
> optrækkeri. Et fyldeanlæg til AC passer stort set sig selv når det er
> tilsluttet, så det er svineri at du skal betale 426+moms

Ja, for fyldeanlægget er naturligvis et man får gratis?. Lad mig bare
afsløre at det koster over kr.40.000 og kræver vedligeholdelse.

oveni de 700 for at
> få det fyldt.....det er det rene optrækkeri.

Kølemiddel koster 95 øre/gram plus miljøtillæg.

> Men du har ca. 0,0000% chance for at kunne gøre noget ved regningen da jeg
> gætter at du ikke har aftalt eller fået et tilbud FØR værkstedet gik igang.

Men at det er god kotume at værkstedet ringer til kunden når den aftalte
pris løber 10-20% over den aftalte pris hersker der ikke nogen tvivl om.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 19:38

> [...]
> mislyde kan være forbandet svært. Selv med mange års erfaring. Man
> parametre spiller ind. Kender ikke den konkrete sag/lyd.

Kører du f.eks bil til syn så finder de med garanti alt hvad der måtte være
af slør i styrekugler, bærekugler/arme og krængningsstabilisatorer. Det som
er tilbage er hjullejre, støddæmpere, tårnlejer, trækaksler og ikke meget
andet. Det er bestemt muligt for en mekaniker at finde disse fejl. Mit gæt
er at 90% af alle biler der har kørt mere end 200.000 Km vil få mislyde i en
af nævnte dele og derfor er det ren rutine at fejlsøge og udskifte disse
komponenter.
Der er her tale om komponenter som stort set ikke har forandret sig i 20 år
på selv den mest moderne bil.

> Ja, for fyldeanlægget er naturligvis et man får gratis?. Lad mig bare
> afsløre at det koster over kr.40.000 og kræver vedligeholdelse.

Ja og en stenhøj lift koster også ca. det samme og SKAL jfr. arbejdstilsynet
have service med 1 til 2 år intervaller. Her får man heller ikke en ekstra
regning fordi de har hævet bilen på liften.
Jeg var selv ved at købe et brugt AC fyldeanlæg som blev solgt fra et
konkursbo. Den gik til ca. 12.000 Kr på en netauktion.
Jeg mener ikke det er rimeligt at man skal presenteres for en ekstra regning
for brugen af skiftenøgler, hammer, presse, svejser, lift, fyldanlæg osv.
Det bør simpelthen være en del af den samlede timepris.
Jeg har heller ALDRIG givet mere end 700 Kr for at få fyldt 700 g på mit AC.

> oveni de 700 for at
>
> Kølemiddel koster 95 øre/gram plus miljøtillæg.

Ja men det koster det altså langtfra hos fabrikanten af R134a. Har selv
arbejdet med det i industriel sammenhæng. Jeg vil dog medgive at det lyder
sansynligt at det er prisen når et lille værksted kun køber 5 Kg 3 gange i
året hos en distributør

> Men at det er god kotume at værkstedet ringer til kunden når den aftalte
> pris løber 10-20% over den aftalte pris hersker der ikke nogen tvivl om.

Såfremt der er aftalt en pris først. Ellers er det bare et tag selv bord for
mekanikeren.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-02-06 23:02

Tom skrev:

> [...]
> er tilbage er hjullejre, støddæmpere, tårnlejer, trækaksler og ikke meget
> andet. Det er bestemt muligt for en mekaniker at finde disse fejl.

Kan ikke se hvor du vil hen med det. Kun kommentere at synsfolkene også
overser ting. Men det er en helt anden snak. Mener du ting som en
mekaniker burde have fundet inden HAN kørte til syn med den konkrete bil

> mit gæt er at 90% af alle biler der har kørt mere end 200.000 Km vil få mislyde i en
> af nævnte dele og derfor er det ren rutine at fejlsøge og udskifte disse
> komponenter.

Enig i sidstnævnte. Men jeg tro nu nok du skyder lidt højt.

> Der er her tale om komponenter som stort set ikke har forandret sig i 20 år
> på selv den mest moderne bil.

Nej og dog. Netop på en 406 kører man med nogle åndsvage kugleled til
stabilisatoren. Som næsten altid banker. De er dog ikke skiftet i dette
tilfælde. Faktisk er der ikke skiftet noget af det du nævner. Gad vide
om den stadig banker?.

> Ja og en stenhøj lift koster også ca. det samme og SKAL jfr. arbejdstilsynet
> have service med 1 til 2 år intervaller.

Ja, og det må du selv udføre. Så det er ikke en skid værd. Men det er en
anden snak.

> Jeg mener ikke det er rimeligt at man skal presenteres for en ekstra regning
> for brugen af skiftenøgler, hammer, presse, svejser, lift, fyldanlæg osv.
> Det bør simpelthen være en del af den samlede timepris.

På en måde kan jeg godt følge dig. Der skal fradrages tid som
kompensation. Normalt koster det typisk kr.500 for service på aircon.
Plus materialer.

> Jeg har heller ALDRIG givet mere end 700 Kr for at få fyldt 700 g på mit AC.

Du siger jo også du selv er i branchen.

> [...]
> sansynligt at det er prisen når et lille værksted kun køber 5 Kg 3 gange i

Det er der enighed om det skal koste. Der er såvidt jeg husker også
grænser for mængde man må ligge inde med uden certifikater.

> Såfremt der er aftalt en pris først. Ellers er det bare et tag selv bord for
> mekanikeren.

Det er vi også enige om. Men kunden har også forpligtiget til a følge
lidt med. Nogen gange bliver den bare smidt med ordene: "Lav den, jeg
skal bruge den hverdag".

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 18:41

> Kan ikke se hvor du vil hen med det. Kun kommentere at synsfolkene også
> overser ting. Men det er en helt anden snak. Mener du ting som en
> mekaniker burde have fundet inden HAN kørte til syn med den konkrete bil

At bankelyde ved forpartiet er så elementære at enhver mekaniker SKAL kunne
finde dem inden for rimelig tid. Det kan langt de fleste også uden problemer
da det ikke kræver den store styremester eksamen såsom fejl i en
motorstyring.

> Enig i sidstnævnte. Men jeg tro nu nok du skyder lidt højt.

Måske

> Ja, og det må du selv udføre. Så det er ikke en skid værd. Men det er en
> anden snak.

jo det er det fordi en kran også SKAL synes og det er kun noget som folk der
har autorisation af AT kan gøre. Der SKAL endda sidde et mærke på kranen
der siger hvornår den sidst er synet og af hvem samt hvornår næste syn skal
være.
Der er meget klare regler fra AT omkring løftegrej, netop fordi en kran/lift
skal bære tunge ting og derfor udgør en stor risiko for mennesker.

> På en måde kan jeg godt følge dig. Der skal fradrages tid som
> kompensation. Normalt koster det typisk kr.500 for service på aircon. Plus
> materialer.

> Du siger jo også du selv er i branchen.

Det var i køleindustrien ved fremstilling af komponenter til køleskabe. Så
fyldning af mit AC i bilen har kun kunnet foregå hos autoværksteder.

> Det er der enighed om det skal koste. Der er såvidt jeg husker også
> grænser for mængde man må ligge inde med uden certifikater.

Tja, hverken hos Ketner, BOSCH eller min lokale mekaniker har jeg skullet
betale for andet end selve kølemidlet. Og på grund af en gennemtærret
kondensator måtte jeg betale for flere fyldninger á ca. 700 Kr

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-02-06 19:46

Tom skrev:

> At bankelyde ved forpartiet er så elementære at enhver mekaniker SKAL kunne
> finde dem inden for rimelig tid.

Nu har du allerede lokaliseret fejlen til forpartiet. Så er det allerede
indkredset, delvis. Men det har MB ikke sagt noget om.

> Det kan langt de fleste også uden problemer
> da det ikke kræver den store styremester eksamen såsom fejl i en
> motorstyring.

Næ, med et godt ohmmeter/voltmeter kan du komme langt. Men lidt tid tage
det med at lokalisere stik, skille den ad og sammenligne værdier. Der
går hurtigt en time. Det lokale auto-el værksted, med mange ansatte og
godt omdømme, opgav for et par måneder siden en bil der ikke kunne
starte. Efter 5-6 timer. De kunne ikke lokalisere fejlen.

> [...]
> der siger hvornår den sidst er synet og af hvem samt hvornår næste syn skal

Jeg ved fra et eksempel forleden at det er meget let at få den
autorisation. Det bestod i at brokke sig til AT med dokumentation for
den uddannelse kontrollanterne til billifte. Så fik han en stak
kontrolark ag kunne udføre dem selv. Jeg så selv arkene.

> Der er meget klare regler fra AT omkring løftegrej, netop fordi en kran/lift
> skal bære tunge ting og derfor udgør en stor risiko for mennesker.

Enig. Det manglede da bare.

> Tja, hverken hos Ketner, BOSCH eller min lokale mekaniker har jeg skullet
> betale for andet end selve kølemidlet. Og på grund af en gennemtærret
> kondensator måtte jeg betale for flere fyldninger á ca. 700 Kr

Så har du meget flinke forbindelser. De arbejder gratis. Vil du selv
gøre det?. Lad os sige det tager et kvarter. Jeg ved fra en kontrol i
sommers at "service" på AC koster mellem kr.595 til kr.895. Og det er
heller ikke usædvanligt at det koster faste beløb for udlæsning af
fejlkoder, afprøvning på bremsestand og lignende med brug af dyrt
udstyr. F.eks ligger vores 4-gas tester tæt på kr.100.000.

Men nok om det. Jeg har været inde og slå standardtiderne op på de
fleste af de rep. som er foretaget på bilen. Og de ligger tæt på det
timeantal der er betalt for.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 20:15

> Men nok om det. Jeg har været inde og slå standardtiderne op på de fleste
> af de rep. som er foretaget på bilen. Og de ligger tæt på det timeantal
> der er betalt for.

Såeh, hvad er det da for arbejder du har slået op?

Lyder temmelig underligt når MB først fik et overslag på 5.000 Kr

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-02-06 00:16

Tom skrev:

> Såeh, hvad er det da for arbejder du har slået op?

Tider for udskiftning af pakdåse (den var der afsat meget tid til,
sikkert noget lort at rode med), kat, montering af træk, udskiftning af
kondensator, kontrol for oliespild, lækagesøgning siden der skal skiftet
kondensator, osv. Alt sammen noget der findes i diverse
bildataprogrammer. Flere ting kommer der tillægstider til.

> Lyder temmelig underligt når MB først fik et overslag på 5.000 Kr

Citat:
> I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted
> for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt
> monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.

Hvorfor har de undersøgt for oliespild, når MB ikke nævner det?. Eller
har han glemt og fortælle OS det her?. Og den der BSI-boks, hvad går det
ud på?. Jeg ved det ikke. Hvor svær er den at fejlfinde på?. Og udskifte?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : MB

Dato : 10-02-06 14:50

> [...]
> han glemt og fortælle OS det her?. Og den der BSI-boks, hvad går det ud
> på?. Jeg ved det ikke. Hvor svær er den at fejlfinde på?. Og udskifte?.

Bilen må jo åbenbart have spildt olie. Ikke at den har gjort det inden jeg
sendte den på værkstedet, men den skal selvfølgelig ikke gøre det når køber
overtager den. Værkstedet ringede da også inden de skiftede
trækakselpakdåsen som skulle være årsagen til oliespildet.
Relæet til BSI-boksen var i følge værkstedet også defekt og medvirkedende
til at airconditionen ikke virkede.

Med venlig hilsen

Morten / MB

Fra : MB

Dato : 08-02-06 21:39

> Men du har ca. 0,0000% chance for at kunne gøre noget ved regningen da jeg
> gætter at du ikke har aftalt eller fået et tilbud FØR værkstedet gik
> igang.

Jeg fik et overslag på ca. 5K og værkstedede ringede da også inden de
begyndte at udbedre fejlene - men at det skulle tage så langt tid kommer
meget bag på mig. Så kunne jeg jo selv have gjort det. Ideen var jo at den
skulle laves hurtigt, da ham som havde købt bilen, stod og manglede den.

Mvh

Morten