Problem med vindueviske på Polo 1.3 1985
Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-02-06 14:40

Holder i et kryds. Motoren går ud (det gør den tit, hvis den ikke lige får
lidt gas). Ingen problem. Men da jeg drejer nøglen, starter motoren og
hornet tuder. Jeg slår på "hornknappen" midt på rattet for at stoppe hornet.
Kan ikke stoppe hornet. Slukker motor og tænder den igen, og hornet er
stoppet. Men viskerbladere er stoppet midt på ruden.

Har tjekket sikringerne; de er OK. Har smurt kontakterne ved rattet med
proto (fugtfortrænger). Haft et stik på hver sin side (med en 6-10
ledningerner) af rattet af og smurt disse. Men viskerbladene vil ikke
viske....

Hvad skal jeg tjekke som det næste?

Hvordan virker viskekontakten? Kan jeg "bypasse" kontakten ved at tage
stikkene (med 6-10 ledninger) af og kortslutte de rigtige ledninger for at
finde ud af, om fejlen sidder i kontakten?

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-02-06 17:20

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> proto (fugtfortrænger). Haft et stik på hver sin side (med en 6-10
> ledningerner) af rattet af og smurt disse. Men viskerbladene vil ikke

Jeg ville nok starte med at skifte tændingsbundstykket. På den årgang er
det vistnok det samme som på Golf2, og det er meget kendt for at gå
istykker med tiden (da al strøm næsten skal igennem denne, det slider
hårdt på forbindelserne). Man kan også skifte alle viskekontakter i
samme ombæring. IIRC så er det en operation der tager et par timer at
gøre selv, samt koster vist omkring 5-700kr totalt set.

> Hvordan virker viskekontakten? Kan jeg "bypasse" kontakten ved at tage
> stikkene (med 6-10 ledninger) af og kortslutte de rigtige ledninger for at
> finde ud af, om fejlen sidder i kontakten?

Tjaa... de forskellige ledninger er vel bare til for at styre et eller
flere relæer. Den har vel både intervalvisk, bagvisk+sprinkler, alm.
visk + sprinkler samt hurtigvisk, alle disse skal have deres egne ledninger.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-02-06 20:14

> Jeg ville nok starte med at skifte tændingsbundstykket.

Hvor sidder dette?

> Man kan også skifte alle viskekontakter i
> samme ombæring.

Tænker du her på de kontakter, der sidder oppe på rattet?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-02-06 20:46

Michael Kristensen wrote:

> Hvor sidder dette?

Det sidder under tændingslåsen.

> Tænker du her på de kontakter, der sidder oppe på rattet?

Jeps, alle sammen... du kan evt. lige prøve at starte med at se efter
hvordan stelforbindelser omkring rattet har det. Hvis det er en dårlig
stelforbindelse kan du godt være udsat for disse problemer du har med
meget af det elektriske. Du skriver i andet indlæg at sprinkleren heller
ikke fungere, det bekræftiger min mistanke om at det er ved rattet
fejlene skal findes.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-02-06 20:12

Glemte at skrive:

Sprinklervæsken virker heller ikke. Med andre ord, alt der sidder på
"pinden" til højre for rattet.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-02-06 18:27

Har afmonteret rattet og taget kontakterne af. Fra "vindueviskerarmen" går
stik med 7 ledninger i:

Når viskerarmen står på OFF, er der forbindelse mellem ben 1+2.
Når viskerarmen står på halv, er der forbindelse mellem ben 1+4
Når viskearmen står på fuld, er der forbindelse mellem ben 4+5

Umidbart virker det som om, at viskearmens kontakter virker fint, eller hva?

Nogle forslag til, hvad jeg skal tjekke som det næste?

vh
Michael Kristensen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-02-06 18:27

Har afmonteret rattet og taget kontakterne af. Fra "vindueviskerarmen" går
stik med 8 ledninger i:

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-02-06 19:33

Michael Kristensen wrote:
> [...]
>
> Umidbart virker det som om, at viskearmens kontakter virker fint, eller hva?
>
> Nogle forslag til, hvad jeg skal tjekke som det næste?

Stadig tændingsbundstykket... hvis der elektrisk er fejl der, så hjælper
det ikke noget at viskerarmen virker fint. Al strømmen skal igennem
dette bundstykke.

Alternativt kan du jo lige prøve at tage et kig på alle sikringer og
relæer. Giv det gerne en tur med noget slibepapir (smergellærred eller
meget fint sandpapir i en snæver vending). Hvis der er ir på
forbindelserne så fejler det helt sikkert.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-02-06 22:27

> Stadig tændingsbundstykket... hvis der elektrisk er fejl der, så hjælper
> det ikke noget at viskerarmen virker fint. Al strømmen skal igennem
> dette bundstykke.

Håber du kan hjælpe mig med at finde tændingsbundstykket. Syntes ikke Haynes
manuallen til Poloen nævner hvor det sidder henne.

Jeg har taget et par billeder og lagt dem op på nettet:

http://www.daimi.au.dk/~mbk/polo/

Sidder tændingsbundstykket inde i den cylinder, som jeg sætter
tændingsnøglen ind i? (se billede ratstamme_nedefra)

Hvor på det skematiske billede fra Haynes burde tændingsbundstykket sidde?
(se billede Haynes)

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-02-06 23:31

Michael Kristensen wrote:

> [...]
>
> Sidder tændingsbundstykket inde i den cylinder, som jeg sætter
> tændingsnøglen ind i? (se billede ratstamme_nedefra)

Ja, det vil jeg sige, på billedet kan du også se at der i bunden af
detnne cylinder sidder et stik med nogle ledninger... På en golf2 mener
jeg bare man skal pille en skrue ud i bunden af cylinderen, så falder
den nærmest fra hinanden... Man skal naturligvis have en ny

> Hvor på det skematiske billede fra Haynes burde tændingsbundstykket sidde?
> (se billede Haynes)

Ja den er tricky, jeg tror faktisk ikke den er illustreret da den ikke
har noget direkte med styringen at gøre. Men i haynes til min golf står
det lidt under 'Steering Lock'. Men prøv lige at søg lidt på golf2.dk i
forums efter bundstykke eller lign. jeg ved at det er et kendt problem
som der af og til bliver snakket om. Polo og Golf deler mange
komponenter, så det er nok ikke den store forskel.

Du kan evt. prøve at måle lidt på hvor spændingen 'forsvinder' når du
slår fx. viskeren til mens der er tænding på. Kræver dog lidt læsning af
el-diagrammerne og et fornuftigt multimeter.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-02-06 23:36

Er et tændingsbundstrykke det samme som et tændingsmodul?

Kan se, at Høyer Autodele har følgende:

TÆN V 94004C Tændingsmodul pol.2 1.0/1.3 85-86 type bosch pr. stk. 387,00

vh
Michael Kristensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-02-06 06:42

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev :

>Er et tændingsbundstrykke det samme som et tændingsmodul?

Nejda

Bundstykket sidder i tændingslåsen, og er den kontakt du drejer, med
nøglen til bilen

Et tændingsmodul sidder ude i motorrummet, og styrer tændspolen, der
laver gnisten i tændrøret

--
jan@stevns.net

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-02-06 11:29

> [...]
> nøglen til bilen
>
> Et tændingsmodul sidder ude i motorrummet, og styrer tændspolen, der

Okay

Kan det passe, at Høyer Autodele ikke har et tændingsbundstykke?

Skal jeg ud til huggeren for at finde et brugt?

vh
Michael Kristensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-02-06 11:33

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev :

>Kan det passe, at Høyer Autodele ikke har et tændingsbundstykke?

sagtens

>Skal jeg ud til huggeren for at finde et brugt?

Jep - men prøv dog lige først at høre hvad et nyt koster
--
jan@stevns.net

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-02-06 11:44

> Jep - men prøv dog lige først at høre hvad et nyt koster

Hvor kan sådan et købes omkring Århus N ?

Fra : Lone

Dato : 05-02-06 13:07

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor kan sådan et købes omkring Århus N ?

Du kan jo prøve SMC-Biler på Grenåvej - de sælger vw-dele, men har vist nok
deres lager i Viby-afd. så du skal nok ringe i forvejen, hvis du vil kunne hente delene
på Grenåvej.

Ellers ring til Jydsk automobil centrum i Randers (lager direkte: 89 15 30 15)
- de sælger også vw-dele. De kan sende det så du har det med posten dagen efter.

--
vh
Lone

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-02-06 19:49

Michael Kristensen wrote:

> Hvor kan sådan et købes omkring Århus N ?

Prøv at kontakte Nordisk AutoParts (http://www.nap.dk - selvom deres
side ikke er opdateret så har de alligevel *mange* ting). Alternativt
Mekonomen på ringvejen, de har også en del reservedele. Hvis du
forvilder dig til Horsens eller Aalborg så har Krogslund det til en 75kr
seddel http://tinyurl.com/d69cv

Hvis SMC (VW) vil have for meget og NAP ikke kan skaffe det til
fornuftig penge så kan der måske endda være økonomi i selv at køre
derned og hente den.

Thomas