Koncentreret sprinklervæske - farligt?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-06 10:06

Den svenske havarikommision for vejtrafik har fundet ud af, at biler
der anvender koncentreret sprinklervæske har en større chance for at
bryde i brand ved kollision.

Det skyldes bl.a. at bilisterne undlader at spæde op med vand, som det
ellers er meningen at man skal, af frygt for at sprinkleren skal fryse
i vinterkulden.

Det er godt nok ikke nogen nem sag at være bilist i dag.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Nygaard

Dato : 31-01-06 10:14

> Den svenske havarikommision for vejtrafik har fundet ud af, at biler
> der anvender koncentreret sprinklervæske har en større chance for at
> bryde i brand ved kollision.

Man skal da bare tale i håndholdt mobil når man bruger sprinkleren... Jeg
har hørt at det nedsætter koncentrationen under kørslen...

/Nygaard

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-06 10:20

On Tue, 31 Jan 2006 10:14:00 +0100, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk>
wrote:

>Man skal da bare tale i håndholdt mobil når man bruger sprinkleren... Jeg
>har hørt at det nedsætter koncentrationen under kørslen...

>--

Nu er du skyld i, at jeg har skåret mig under barberingen, som jeg var
i gang med, samtidigt med at jeg læste dit indlæg på min blærbare, på
vej ind ad Lyngbyvej. )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 10:35

> Nu er du skyld i, at jeg har skåret mig under barberingen, som jeg var
> i gang med, samtidigt med at jeg læste dit indlæg på min blærbare, på
> vej ind ad Lyngbyvej. )

Så kan jeg god se, det gælder om at bevare den ;).

Fra : Dak

Dato : 31-01-06 16:34

> Det skyldes bl.a. at bilisterne undlader at spæde op med vand, som det
> ellers er meningen at man skal, af frygt for at sprinkleren skal fryse
> i vinterkulden.

hva? er det meningen man skal det? :-/ den del har jeg vist undladt at læse
på dunken. hvor meget er blandingsforholdet?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-06 16:43

On Tue, 31 Jan 2006 16:34:05 +0100, "Dak"
<dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote:

>hva? er det meningen man skal det? :-/ den del har jeg vist undladt at læse
>på dunken. hvor meget er blandingsforholdet?

>--

Nu er det ikke ret mange steder i DK at du kan købe den koncentrerede.

Det meste er færdigblandet.

Får du fat i det koncentrerede, vil du på etiketten kunne se hvilke
blandingsforhold du skal anvende, alt efter hvor meget frostsikring du
ønsker.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-06 17:16

> Får du fat i det koncentrerede, vil du på etiketten kunne se hvilke
> blandingsforhold du skal anvende, alt efter hvor meget frostsikring du
> ønsker.

Iso,propylalkohol, karburatorsprit virker slet ikke hvis, der ikke er vand +
sæbe i, 2:3, De har for meget hjemmebrændt, det er steget dem til hovedet
;).