Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Nogen der har et bud på hvorledes momentkurven skaber sig ved dellast på
>> så'en en turbo-diesel?
>
> Dellast ?
Lav gasgivning á magen til eks.v. motorvejskørsel!
Alle dynoer er naturligvis gjort med pedalen i bund for at se max.
effekt; men det behøver jo ikke at være en selvfølge at fordi man letter
50% på gassen så parallel-forskydes fuld-gas kurven blot til et lavere leje
Sagen er at 1,4'eren tydeligvis har max. moment allerede v. 2.100rpm og
falder markant lige derefter, og denne kurvatur skulle give en positivt
udnytteligt "momentreserve"(*)ved f.o.m. 2.200rpm, á stigende moment ved
faldende omdrejninger (f.eks. p.g.a. ændret belastning á bakke-op). Men
den virkning synes jeg ikke at kunne spore på Gøjt'en, som tværtimod
skal bearbejdes grundigt med gaspedalen under motorvejskørsel i det
Østjydske bakkelandskab, og dét tyder på at kurvaturen ikke er den samme
ved dellast :-/
Faktisk er jeg lidt skuffet over at HDi'ens voldsomme moment ikke er til
megen hjælp under ovennævnte kørsel, andet end at der naturligvis ér
kræfter nok, bare man jokker i pedalen. Min tidligere 205 med en 50Hk's
1.100'er klarede faktisk 110km/t væsentligt bedre p.g.a. "momentreserve"
á en tydelig mærkbar top på momentkurven lige over 100km/t i højgear
(*):
Udtryk hentet fra entreprenørbranchen samt landbruget.
--
Armand.