/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Det var så den turbolader...
Fra : Henrik B.


Dato : 29-01-06 19:04

En lille historie fra det virkelige liv:

....kommer kørende natten til torsdag af ringvejen rundt om Århus - med en
godt læsset bil, og pedalen presset mod bunden. Ladetryk er der rigeligt
af.¨
Pludseligt lyder der et kæmpe "Whooouusss". Mit blik rettes straks mod
multiinfo-diplayet - men intet! Ingen fejlmeddelelser. Kigger lidt, motoren
kører, gearet fungerer, den er ikke for varm, men hva' er det? Sidder og
vipper med speederen, intet sker, ingen trækkraft. Prøver at holde speederen
i bund. Laaaaangsomt går det fremad, MEGET langsomt. Lytter efter
turbo'en.....jo, den hyler endnu, selvom lyden er blevet en smule dybere.
Ringer hjem, og be'r om en mek'er, ti, at møde mig i Hasselager, hvor jeg er
på vej ud. De 15 km. tager ca. 30 - 35 min. at køre, da den ikke vil over
30 - 40 km/t.
Jeg har på et tidspunkt prøvet noget lignende på en Scania (G124 for de
indviede), hvor indsugningsrøret er udsat for vibrationer, så det til sidst
revner. Det der så sker er, at den blæser ladetrykket ud i Guds fri natur.
Nå, vel ankommet til Hasselager, ankommer en mek'er 5 min. senere - med et
MEGET træt udseende.
Jeg fortæller om min oplevelse med automobilet, hvorefter han går igang med
at fejlsøge. Godt 10 min. senere spørger jeg, hvordan det ser ud. "Skidt"
svarer han, "Jeg kan ikke se noget". Røret fra luftfilter til turbo'en
bliver afmonteret. Han stikker klør fem ind i turboladeren og fisker
en........møtrik ud!!! "Det er akslen der er knækket!". Med andre ord: Den
varme side af turbo'en kører endnu - derfor ka' den stadig hyle. Den kolde
side derimod er knækket af, og har kilet sig helt fast i turbinehuset. Med
andre ord: 372.000 km er sgutte meget for en turbo. Men jeg har hørt at vi
har fået skiftet på 4 - 5 andre biler, og at Volvo er færd med at skifte dem
alle, på FM9'erne, da de åbenbart har en svaghed.

Så m.h.t. Folmer's kritik af Volvo lastbiler, kan jeg tilføje: Dårlige
turbo'er på FM9'erne, Geartronic gear, hvor koblingsfunktionen og skiftet er
som vinden blæser. Og flere skiftede gearkasser. Og parkeres bilen i gear,
f.eks. for weekenden, og den taber al luften, så kan skidtet ikke startes
igen!! Dertil kommer at f.eks. FM9 har forholdvis meget støj i førerhuset -
mere end i den gamle og i Scania'erne.

Og så er kombinationen af Geartronic og TC noget ubrugeligt lort, når vi
snakker vinterkørsel.

--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



 
 
Ukendt (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-06 22:12

som vinden blæser. Og flere skiftede gearkasser. Og parkeres bilen i gear,
> f.eks. for weekenden, og den taber al luften, så kan skidtet ikke startes

Uanset gearkasse så virker det for mig noget amatøragtigt at parkere
en lastbil i gear.

Mvh. Allan




Folmer Rasmussen (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 29-01-06 22:32

On Sun, 29 Jan 2006 22:11:46 +0100, "Allan Møller"
<allanatallanmdotdk> wrote:

> som vinden blæser. Og flere skiftede gearkasser. Og parkeres bilen i gear,
>> f.eks. for weekenden, og den taber al luften, så kan skidtet ikke startes
>
>Uanset gearkasse så virker det for mig noget amatøragtigt at parkere
>en lastbil i gear.

>--

Jeg véd ikke om det er amatøragtigt, men det er en udbredt dårlig
vane.

Det kommer mig for, at det mest er ældre chauffører der gør det, og
som du véd, så skal sådan en knejt ( er 56) fanneme ikke komme og lære
dem noget. ))

Jeg synes dog godt at man kan slå fast, at meget af det moderne
elektronik ikke har været testet tilstrækkeligt i ekstremt vejr.

Venlig hilsen
Folmer


Ukendt (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-06 22:47

> Jeg véd ikke om det er amatøragtigt, men det er en udbredt dårlig
> vane.

Det kan jo ske med en "gammeldags" gearkasse - du ved sådan
en med kobling og det hele

Jeg har da prøvet at skulle ringe til vognmanden kl. tidligt om morgen
fordi jeg dagen inden havde parkeret bilen i gear og der så ikke var luft
på.
På vores p-plads var der lidt skråt (meget lidt men nok) så bilen var
parkeret
med et lille tryk på gearkassen / tandhjul og gearet var ikke til at få ud
og koblingen
kunn ikke trædes ned pga. manglende luft.

Det var en sommernat med vel 10 grader.


Den nat lærte jeg at at fylde luft på en lastbil med luft fra en anden
lastbil

Mvh. Allan



Armand (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-01-06 23:11

Allan Møller skrev:
>>
> Det kan jo ske med en "gammeldags" gearkasse - du ved sådan
> en med kobling og det hele
> Jeg har da prøvet at skulle ringe til vognmanden kl. tidligt om morgen
> fordi jeg dagen inden havde parkeret bilen i gear og der så ikke var luft
> på. På vores p-plads var der lidt skråt (meget lidt men nok) så bilen var
> parkeret med et lille tryk på gearkassen / tandhjul og gearet var ikke
> til at få ud og koblingen kunn ikke trædes ned pga. manglende luft.
>
> Den nat lærte jeg at at fylde luft på en lastbil med luft fra en anden
> lastbil
>

Kunne et lille "modryk" mens man lagde gearet i neutral ikke også have
gjort det - Evt. kofanger mod kofanger for at spare chauffør-makkeren
for at skulle ud fra varmen ??

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Ukendt (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-06 23:15

>> Den nat lærte jeg at at fylde luft på en lastbil med luft fra en anden
>> lastbil
>>
>
> Kunne et lille "modryk" mens man lagde gearet i neutral ikke også have
> gjort det - Evt. kofanger mod kofanger for at spare chauffør-makkeren for
> at skulle ud fra varmen ??

Sikkert nok men var ikke modig nok til at prøve. Eller også tænkte jeg
ikke over efter den skideballe jeg fik den morgen (sidenhen blev vi
egentligt gode venner.)

Men jeg lærte det ikke var supersmart at parkere i gear - noget som jeg
desuden havde fået af vide at de rigtige gamle i firmaet. Men de snakkede
vist mest om faren for motorer som selvantændte / startede.
Vist nok pga. øget tryk i cylinder og derved komprimering.

Allan



NS (29-01-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 29-01-06 23:54

Allan Møller skrev:
>>>Den nat lærte jeg at at fylde luft på en lastbil med luft fra en anden
>>>lastbil
>>>
>>
>>Kunne et lille "modryk" mens man lagde gearet i neutral ikke også have
>>gjort det - Evt. kofanger mod kofanger for at spare chauffør-makkeren for
>>at skulle ud fra varmen ??
>
>
> Sikkert nok men var ikke modig nok til at prøve. Eller også tænkte jeg
> ikke over efter den skideballe jeg fik den morgen (sidenhen blev vi
> egentligt gode venner.)
>
> Men jeg lærte det ikke var supersmart at parkere i gear - noget som jeg
> desuden havde fået af vide at de rigtige gamle i firmaet. Men de snakkede
> vist mest om faren for motorer som selvantændte / startede.
> Vist nok pga. øget tryk i cylinder og derved komprimering.
>
> Allan

Jep har skam flere gange prøvet at komme ud til en
lastbil uden luft. Sådan noget bliver jo først
lavet når kompressoren ikke længere kan holde
trykket oppe :).

En anden tendes jeg har set er, at folk er begyndt
at tabe deres trailere. Jeg ved ikke det er fordi
de sjusker med tilkoblingen, men det er altså ikke
særligt smart at smide sådan stor, tung trailer af
trækkeren midt på en landevej.

NS

Folmer Rasmussen (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 30-01-06 00:04

On Sun, 29 Jan 2006 23:53:56 +0100, NS <123@123.com> wrote:


>
>En anden tendes jeg har set er, at folk er begyndt
>at tabe deres trailere. Jeg ved ikke det er fordi
>de sjusker med tilkoblingen, men det er altså ikke
>særligt smart at smide sådan stor, tung trailer af
>trækkeren midt på en landevej.

>--

Det giver unægteligt nogen ridser i renomeet.

Venlig hilsen
Folmer


NS (30-01-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 30-01-06 00:09

Folmer Rasmussen skrev:
> On Sun, 29 Jan 2006 23:53:56 +0100, NS <123@123.com> wrote:
>
>
>
>>En anden tendes jeg har set er, at folk er begyndt
>>at tabe deres trailere. Jeg ved ikke det er fordi
>>de sjusker med tilkoblingen, men det er altså ikke
>>særligt smart at smide sådan stor, tung trailer af
>>trækkeren midt på en landevej.
>
>
>>--
>
>
> Det giver unægteligt nogen ridser i renomeet.
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Det er sket mange gange der, hvor jeg arbejder.
Det virker som om det hænger sammen med
udskiftningen af næsten hele vognparken fra Volvo
til Mercedes her sidste år. Før sås det meget
sjældent, men nu sker det hele tiden.

NS

Folmer Rasmussen (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 30-01-06 00:16

On Mon, 30 Jan 2006 00:08:38 +0100, NS <123@123.com> wrote:

>Folmer Rasmussen skrev:
>> On Sun, 29 Jan 2006 23:53:56 +0100, NS <123@123.com> wrote:

>> Det giver unægteligt nogen ridser i renomeet.
>>
>> Venlig hilsen
>> Folmer
>
>Det er sket mange gange der, hvor jeg arbejder.
>Det virker som om det hænger sammen med
>udskiftningen af næsten hele vognparken fra Volvo
>til Mercedes her sidste år. Før sås det meget
>sjældent, men nu sker det hele tiden.

>--

Det er fandme enhver chaufførs pligt, fysisk at hoppe ud af bilen for
at kontrollere at låsen er i korrekt indgreb med kingbolten.

der findes ikke undskyldninger for den slags.

Venlig hilsen
Folmer


Per Beer Hansen (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 30-01-06 11:42

Allan Møller wrote:
>> Jeg véd ikke om det er amatøragtigt, men det er en udbredt dårlig
>> vane.
>
> Det kan jo ske med en "gammeldags" gearkasse - du ved sådan
> en med kobling og det hele

Ja det kan det sagtens.
Men der er ikke noget som er så skidt, at det ikke er godt for noget
Da jeg var nat-mekker hos et større dansk firma (som lige har mistet en stor
"kunde" nede sydpå), der blev jeg tit og ofte kaldt ud til biler, som ikke
kunne starte.
At man (jeg) kunne tjene ca. kr. 1200,- på godt én times arbejde, det var jo
meget godt
At man så blev vækket fra sin skønhedssøvn, for at køre en tur ud og sætte
en lastbil i frigear, det hørte jo bare med.
Hvad man ikke oplevede på det job, det er ikke værd at snakke om

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste