Er bilsyn ikke hvert andet år i Danmark?
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-06 13:36

Hej!

Fik en indkaldelse til syn igår... Forrige år var bilen til syn d. 20 juni, men
iår skal det åbenbart ske senest d. 23. marts hvilket jeg ikke helt forstår.

Hvorfor skal den pludseligt synes 3 mdr. før tid?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

http://www.fireflyseason2.com/

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 28-01-06 13:51

> [...]
> helt forstår.
>
> Hvorfor skal den pludseligt synes 3 mdr. før tid?

Det er indregistreringsdatoen der gælder - hvad siger den?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-01-06 13:56

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> [...]
> helt forstår.
>
> Hvorfor skal den pludseligt synes 3 mdr. før tid?

Her er hvad der står i Bilsyns FAQ:

Citat:

Min bil er blevet indkald til periodisk syn, men der er ikke gået 2 år siden
sidste syn. Hvorfor det?

Alle person- og varebiler skal til periodisk syn første gang, 4 år efter
datoen for bilens 1. indregistrering og derefter med 2 års mellemrum jf.
registreringsbekendtgørelsens § 99, stk. 3.

Færdselsstyrelsen indkalder køretøjer til periodisk syn jf.
registreringsbekendtgørelsens § 100, stk. 1 i perioden 2 måneder før og 3
måneder efter datoen for 1. indregistrering, som også kaldes månedsdatoen.

Året bestemmer, om indkaldelsen sker i lige eller ulige år. Det er således
månedsdatoen og ikke seneste godkendelsesdato, der styrer
indkaldelsesterminerne.

Citat slut

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-06 14:27

Hej!

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> registreringsbekendtgørelsens § 100, stk. 1 i perioden 2 måneder før og
> 3 måneder efter datoen for 1. indregistrering, som også kaldes

Hmm, så afgører det jo dét. Bilen er iøvrigt fra marts '96...

Har de andre par syn så været i juni pga. ventelisten hos SBI mon?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-01-06 13:45

> [...]
> helt forstår.
>
> Hvorfor skal den pludseligt synes 3 mdr. før tid?

Synstiden bliver fastsat efter første registeringsdato på bilen, du havde
højt sansynligt over 2år mellem dine sidste syn. Der er nok en vis praktisk
hensyntagen til dette, for at passe tiderne ind, uden dog at vide det.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-06 15:36

Hej!

Ok, tak for svarene!

Det er nu heller ikke fordi bilen mangler noget specielt i at kunne synes, så
ingen problemer dér. Største udgift er et par nye bærearme så vidt vides :)

Fra : hanzen

Dato : 28-01-06 15:53

> [...]
> helt forstår.
>
> Hvorfor skal den pludseligt synes 3 mdr. før tid?

Jeg var ude for noget lignende og undersøgte sagen.
Der bliver indkaldt til syn hvert andet år +/- 2-3 måneder.
Jeg spurgte så i min naivitet hvorfor man havde sådan et underligt system
istedet for bare at bruge den eksakte dato for første registrering ( det er
jo alligevel den man går ud fra ) og fik det meget fornuftige svar at "det
gør man bare"
Jeg talte med en højere lønnet papirvender i den afdeling der tager sig af
den slags ting. Så den er god nok.
Summa sumarum.
Man har en fast dato og så finder man en anden tilfældig dato deromkring.
Det er da meget logisk.
--
hilzen
hanzen